verwachten uit Den Haag comm ntaar
Stel uw vragen aan de lijsttrekkers
zeeland 3
•spf-
Net Borsefe
weer veilig
Zeeuwse stem
zaterdag 11 augustus 2012
Krimp bedreiging?
Nee. Krimpregio's hebben bijzondere problemen, maar
bieden ook nieuwe kansen. Provincies bewaken dat
gemeenten gezamenlijke planning maken voor de bouw
en sloop van woningen, kantoren en bedrijventerreinen.
Samen met gemeenten actief zoeken naar nieuwe
strategieën om winkels, scholen, zorginstellingen,
gemeenteloket en bibliotheek bereikbaar te houden.
Nee. In krimpende gemeenten probeert de overheid niet
de bevolking, maar de voorzieningen op peil te houden,
zoals onderwijs, zorg, winkels en openbaar vervoer. De
verdeelsleutel van het Gemeentefonds wordt aangepast
tèn behoeve van krimpgemeenten. Het economische
beleid speelt in op kansen van krimp in sectoren als
natuur, recreatie, zakelijke dienstverlening en zorg.
Nee. Krimp van de bevolking vergt tijdige aanpassing.
Woningen moeten worden aangepast aan de nieuwe
bevolkingssamenstelling, bijvoorbeeld ouderen. Te veel
leegstaande woningen betekent sloop. Nieuwe, slimme
oplossingen moeten worden ontwikkeld om voorzienin
gen, bijvoorbeeld gebundeld in brede scholen, zoveel
mogelijk te behouden.
Nee. Bevolkingskrimp wordt in grote delen van Nederland
realiteit. Omslag is nodig. Bijzondere aandacht voor vitale
voorzieningen als zorg en onderwijs. Die moeten van
voldoende kwaliteit en bereikbaar zijn. Gemeenten
moeten daarbij samenwerken en niet concurreren om
voorzieningen aan te trekken.
Extra koopzondagen?
Winkels op zondag dicht?
Nee. Het aantal koopzondagen
blijft beperkt tot 12 per jaar.
Alleen gebieden die aantoonbaar
toeristisch zijn kunnen hiervan
afwijken, als de sociale belangen
van winkeliers en winkelperso
neel) worden gewaarborgd.
Staat niet in het programma.
Ja. De Winkelsluitingstijdenwet
wordt veel ruimer. Het is aan
gemeenten zelf om te bepalen
dat winkels op zondag open
mogen zijn.
Nee. Gemeenten krijgen de
mogelijkheid volledig zelf te
bepalen of winkels ook op
zondag open mogen zijn.
Staat niet in het programma.
Staat niet in het programma.
Ja. De beschikbaarheid van werk en basisvoorzieningen is
belangrijk voor de leefbaarheid in de steden en op het
platteland, ook met een krimpende bevolking. Nieuwe
initiatieven voor zorg, onderwijs, welzijn en cultuur krijgen
alle ruimte. Bij de verdeling van geld uit het provincie- en
gemeentefonds dient rekening gehouden te worden met
specifieke problematiek en kansen in krimpgebieden.
Nee. Krimp biedt ook kansen voor de ontwikkeling van
leefomgeving en milieu, nieuwe bestemmingen voor oude
wijken, bedrijventerreinen en industriegebieden.
Krimpregio's en -gemeenten mogen niet voor opgaven
komen te staan die hun financiële of organisatorische
kracht te boven gaan. Daarom is krimp een belangrijk
wegingscriterium voor gemeente- en provinciefonds.
Staat niet in het programma.
Nee. Aan gemeenten kunnen-
maximaal 12 koopzondagen
worden toegestaan. Misbruik
van de Winkeltijdenwet
aanpakken.
Nee. Op zondag wordt niemand
gedwongen om te werken of de
winkel te openen. De Winkeltij
denwet en Arbeidstijdenwet
worden strikt gehandhaafd.
Ja. De WD is tegen regels die
ondernemers beperken hun zaak
op zondag te openen. Dit is een
keuze van de ondernemer en
niet van de overheid.
Ja. Het voorzieningenniveau in kleine plattelandskernen
en krimpregio's (op korte termijn vooral in delen van
Groningen, Limburg en Zeeland) moet op peil blijven.
Nee. Winkels dienen op zondag
gesloten te zijn. De uitzondering
in de Winkeltijdenwet voor
twaalf koopzondagen per jaar
moet vervallen.
Schaalvergroting in de zorg?
Nee. Fusiestop invoeren. Fusies worden getoetst
waarbij enkel kwaliteit doorslaggevend mag zijn
om de fusie toe te staan. Behoud van volwaardige
regionale ziekenhuiszorg, waaronder
verloskunde. Bouwen alleen nog kleinschalige
verpleeg- en verzorgingshuislocaties en pakken
bureaucratie in de zorg aan.
Nee. Zorg in wijk en buurt komt centraal te staan.
De centralisatie van ziekenhuiszorg en zorginstel
lingen mag niet ten koste gaan van bereikbaar
heid van acute zorg, zoals spoedeisende hulp en
kraamzorg. Aanrijtijden voor ambulances blijven
binnen de geldende normen, ook in dunbevolkte
gebieden.
Nee. De marktwerking in de zorg wordt
beëindigd. Zorginstellingen voeren in samenwer
king met burgers en werkenden in de zorg een
optimaal aanbod van de zorgvoorzieningen per
regio uit. De overheid ziet daar op toe. Zorg of
hulp zoveel mogelijk op maat en zo dichtbij
mogelijk.
Ja. Bij de ziekenhuizen moet een goede balans
komen tussen specialisatie, concentratie en
goede brede zorg in de regio. Voor planbare,
eenmalige ingrepen leiden specialisatie en
concentratie tot betere zorg. Voor chronische en
basiszorg is inbedding in regio of wijk juist
belangrijk.
Nee. Schaalvergoting en fusies worden alleen
toegestaan als die aantoonbare verbeteringen van
de kwaliteit van de zorg opleveren.
Nee. Instellingen hanteren een menselijke maat.
Als alle betrokkenen het er over eens zijn kan een
ziekenhuis of zorginstelling defuseren of juist
fuseren, uitgangspunt is dat de zorg kleinschalig
georganiseerd is en de kwaliteit van de dienstver
lening gewaarborgd is.
ja. Ziekenhuizen en poliklinieken in Nederland
kunnen zich specialiseren of in aantal terugge
bracht worden om kosten te besparen. Maar
marktwerking in de zorg ontspoort echter snel.
Omdat dan niet meer de zorg centraal staat, maar
geldstromen en verdiensten.
Nee. Zorg kleinschalig, (chronische en
geestelijke) zorg die in de loop der jaren is
verplaatst naar ziekenhuis komt terug naar de
buurt. Geen onnodige zorg verlenen. Verbod op
fusies tussen zorgaanbieders en -verzekeraars.
Ja. Cluster voorzieningen (bijvoorbeeld huisarts,
psycholoog, fysiotherapeut en apotheek). Op die
manier in landelijke gebieden de meest basale
zorg in stand houden. Waar een kleinschalig
ziekenhuis niet haalbaar is, wordt ingezet op
kwalitatief hoogwaardige buitenpoliklinieken.
Nee. Kleinere zorginstellingen, stop zorggigan-
ten. Alle zorginstellingen regelarm of regelvrij.
Overhead aan banden: minder managers, minder
papier. Zorgbobo's financieel verantwoordelijk
voor wanbeheer. Buurtzorg in plaats van
grootschalige thuiszorg.
Ja. Er wordt te veel gefuseerd, er is te weinig
toezicht, waardoor instellingen zorgfabrieken
worden. Gezondheidszorg grondig reorganiseren
door forse besparing op bestuurslagen. Bepaal
hoeveel bestuurders of managers nodig zijn. Zijn
er te veel dan moet worden gesneden.
MIDDELBURG - Emile Roemer (SP) opent
woensdag de serie vraaggesprekken met
lijsttrekkers die Scoop, de Zeeuwse Bibli
otheek, Omroep Zeeland en de PZC heb
ben georganiseerd voorafgaand aan de
verkiezingen voor de Tweede Kamer. Een
dag later is Alexander Pechtold (D66) te
gast. De lijsttrekkers worden in de
Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg on
dervraagd - vooral over Zeeuwse zaken -
door Ad Hagesteijn (Omroep Zeeland)
Staat niet in het programma.
Staat niet in het programma.
en Ernst Jan Rozendaal (PZC). Via de
journalisten kan hef publiek ook vragen
stellen. Ze kunnen worden gemaild naar
verslaggeving@pzc.nl of getwitterd met
de toevoeging #zeelandkiest en de naam
van de lijsttrekker (bijvoorbeeld:
ttroemer).
Op de PW en GroenLinks na hebben alle
partijen die nu in de Kamer zijn vertegen
woordigd hun medewerking toegezegd.
Geert Wilders heeft de uitnodiging afge-
Staat niet in het programma.
Staat niet in het programma.
slagen, Jolande Sap kan (nog) geen tijd
vinden in haar agenda. Minister-presi
dent Mark Rutte (WD) wordt waargeno
men door staatssecretaris Halbe Zijlstra.
De reeks bezoeken ziet er zo uit: Roe
mer 15 augustus om 16.00 uur, Pechtold
16 augustus 11.30 uur, Sybrand van Haer-
sma Buma (CDA) 20 augustus 16.00 uur,
Zijlstra 21 augustus 20.30 uur, Diederik
Samsom (PvdA) 23 augustus 18.30 uur,
Kees van der Staaij (SGP) 27 augustus
'i
n..
Wietpas moet er komen?
Nee. Geen behoefte aan een wietpas. Verkoop
en productie van harddrugs blijven strafbaar. De
verkoop en teelt van softdrugs voor de
Nederlandse markt wordt gelegaliseerd en
gereguleerd, om overlast en criminaliteit tegen
te gaan. Daarmee kan ook de controle op de
kwaliteit en de voorlichting worden verbeterd.
Nee. De wietpas wordt afgeschaft. Softdrugs
worden gelegaliseerd, de verstrekking van
harddrugs gereguleerd, waarbij duurzame en
milieubewuste productie in het oog worden
gehouden. Er komt intensieve voorlichting over
middelengebruik.
Nee. Een wietpas is een schijnoplossing die het
land niet veiliger maakt. Daarom wietpas
afschaffen.
Nee. De wietpas bevordert illegale straathandel
en overlast. De teelt van cannabis wordt gelegali
seerd en gereguleerd zodat teelt en verkoop
worden geregeld via een gesloten en belasting
plichtige keten waaruit criminelen worden
geweerd.
Nee. De (nationale) invoering van de wietpas
wordt teruggedraaid. Gebruik en productie van
softdrugs wordt gelegaliseerd, zodat teelt legaal
wordt en er accijns over kan worden geheven.
Ja. De wietpas, die coffeeshops alleen toeganke
lijk maakt voor meerderjarige ingezetenen van
Nederland, is noodzakelijk. De terugdringing van
het aantal coffeeshops wordt onverkort doorge
zet. Met name in de omgeving van scholen.
Uiteindelijk alle coffeeshops verbieden.
Nee. Er komt een einde aan het gedoogbeleid.
Coffeeshops verdwijnen uit het straatbeeld, en
op straat en in publieke ruimten geldt een
biowverbod. Een nultolerantie voor gebruik van
en beschikken over drugs, voor drugstoeristen en
drugsrunners. Het onderscheid tussen hard- en
softdrugs verdwijnt.
Ja. Een clubpas die de verkoop van softdrugs aan
buitenlanders aan banden legt, moet de aantrek
kingskracht terugdringen en een einde maken
aan de overlast die het drugstoerisme
veroorzaakt. Overlastgevende coffeeshops
onmiddellijk sluiten. In coffeeshops kan alleen
giraal (niet contant) worden betaald.
Nee. Het drugsbeleid in Nederland is te soft.
Voor zogenaamde softdrugs gaan dezelfde
strenge regels gelden als voor harddrugs. Dat
betekent: coffeeshops sluiten, intensivering van
de controle op de productie en teelt van elke
vorm van drugs, geen reclame, het tegengaan van
growshops. Ook moeten straffen omhoog.
Staat niet in het programma.
Staat niet in het programma. Wietmarkt kan
worden geliberaliseerd, wel met strenge
controles en accijnzen. Dat is goed voor de
schatkist en haalt wiet uit de illegaliteit.
16.00 uur, Hero Brinkman (DPK) 29 au
gustus 16.00 uur, Arie Slob (CU) 1 sep
tember 17.00 uur en Marianne Thieme
(PvdD) 2 september 16.00 uur.
Alle gesprekken zijn live te volgen via
www.omroepzeeland.nl en www.pzc.nl.
Alle gesprekken om 16.00 uur worden li
ve uitgezonden via Omroep Zeeland Ra
dio, de andere 's middags of de volgende
dag op 16.00 uur.
Meer informatie op pagina 36.
Nog even, dan barst
de verkiezingsstrijd
in volle hevigheid
los. De kandidaten
voor de Tweede Kamer zullen
elkaar te lijf gaan op thema's
als de hypotheekrenteaftrek, of
Europa, of de betaalbaarheid
van de zorg. In dat geweld zal
waarschijnlijk weinig aandacht
zijn voor regionale kwesties.
Toch is het nuttig om de
Zeeuwse thema's mee te we
gen. Daarom haalt de PZC de
lijsttrekkers naar Zeeland om
ze aan de tand te voelen.
De vergelijking van partijstand
punten die voor Zeeland be
langrijk zijn, laat interessante
verschillen zien. Ze kunnen bij
het stemgedrag de doorslag
geven. Bijvoorbeeld omdat er
op basis van andere afwegin
gen geen duidelijke voorkeur
ontstaat. Of juist omdat een
Zeeuwse kwestie de kiezer zo
na aan het hart ligt, dat landelij
ke thema's verbleken. Hoe dan
ook, een politieke oriëntatie is
pas compleet met kennis van
de 'Zeeuwse standpunten' van
de partijen.
door Frank van Coofen
HEINKENSZAND - De gemeente Bor
sele lijkt verlost te zijn van het zeer
agressieve computervirus Dorifel.
Alle computers zijn vrijdag
'schoon' verklaard. Internet en
e-mailverkeer is weer mogelijk. Al
hoewel het virus niet meer is gede
tecteerd, wordt al het internetver
keer extra gecontroleerd.
„We nemen het zekere voor het on
zekere", aldus een woordvoerder
van de gemeente. „We houden ons
netwerk ook dit weekeinde nog
nauwgezet in de gaten. Als iets ver
dachts wordt aangetroffen, wordt
alles direct weer dichtgetimmerd."
Directeur Ad Franse van het gelijk
namige automatiseringsbedrijf in
Heinkenszand zei donderdag dat
het virus nog tijden lang kan woe
keren in computersystemen, zo
lang geen tegengif is gevonden.
Volgens de woordvoerder van Bor
sele hebben de leveranciers van de
anti-virusprogramma's de gemeen
te verzekerd dat de achterdeur is
dichtgetimmerd. Verdachte mails
worden direct vernietigd. „Wij we
ten ook dat er verschil van mening
is tussen de specialisten en de leve
ranciers van de anti-virus program
ma's. Daar bemoeien wij ons logi
scherwijs niet mee."
De gemeentelijke dienstverlening
was in de loop van donderdag her
steld. Zo ging de avondopenstel
ling van Burgerzaken in Ovezande
gewoon door.
Het virus dat naast Borsele nog 29
instanties trof, lijkt uitgeraasd.
Sinds vrijdagochtend zijn bij het
Nationaal Cyber Security Centrum
geen meldingen binnengekomen.
Willem Adriaapsens Ro/ant Quist samenstelling Jeffrey Kutten'rik