verwachten uit Den Haag comm ntaar Stel uw vragen aan de lijsttrekkers zeeland 3 •spf- Net Borsefe weer veilig Zeeuwse stem zaterdag 11 augustus 2012 Krimp bedreiging? Nee. Krimpregio's hebben bijzondere problemen, maar bieden ook nieuwe kansen. Provincies bewaken dat gemeenten gezamenlijke planning maken voor de bouw en sloop van woningen, kantoren en bedrijventerreinen. Samen met gemeenten actief zoeken naar nieuwe strategieën om winkels, scholen, zorginstellingen, gemeenteloket en bibliotheek bereikbaar te houden. Nee. In krimpende gemeenten probeert de overheid niet de bevolking, maar de voorzieningen op peil te houden, zoals onderwijs, zorg, winkels en openbaar vervoer. De verdeelsleutel van het Gemeentefonds wordt aangepast tèn behoeve van krimpgemeenten. Het economische beleid speelt in op kansen van krimp in sectoren als natuur, recreatie, zakelijke dienstverlening en zorg. Nee. Krimp van de bevolking vergt tijdige aanpassing. Woningen moeten worden aangepast aan de nieuwe bevolkingssamenstelling, bijvoorbeeld ouderen. Te veel leegstaande woningen betekent sloop. Nieuwe, slimme oplossingen moeten worden ontwikkeld om voorzienin gen, bijvoorbeeld gebundeld in brede scholen, zoveel mogelijk te behouden. Nee. Bevolkingskrimp wordt in grote delen van Nederland realiteit. Omslag is nodig. Bijzondere aandacht voor vitale voorzieningen als zorg en onderwijs. Die moeten van voldoende kwaliteit en bereikbaar zijn. Gemeenten moeten daarbij samenwerken en niet concurreren om voorzieningen aan te trekken. Extra koopzondagen? Winkels op zondag dicht? Nee. Het aantal koopzondagen blijft beperkt tot 12 per jaar. Alleen gebieden die aantoonbaar toeristisch zijn kunnen hiervan afwijken, als de sociale belangen van winkeliers en winkelperso neel) worden gewaarborgd. Staat niet in het programma. Ja. De Winkelsluitingstijdenwet wordt veel ruimer. Het is aan gemeenten zelf om te bepalen dat winkels op zondag open mogen zijn. Nee. Gemeenten krijgen de mogelijkheid volledig zelf te bepalen of winkels ook op zondag open mogen zijn. Staat niet in het programma. Staat niet in het programma. Ja. De beschikbaarheid van werk en basisvoorzieningen is belangrijk voor de leefbaarheid in de steden en op het platteland, ook met een krimpende bevolking. Nieuwe initiatieven voor zorg, onderwijs, welzijn en cultuur krijgen alle ruimte. Bij de verdeling van geld uit het provincie- en gemeentefonds dient rekening gehouden te worden met specifieke problematiek en kansen in krimpgebieden. Nee. Krimp biedt ook kansen voor de ontwikkeling van leefomgeving en milieu, nieuwe bestemmingen voor oude wijken, bedrijventerreinen en industriegebieden. Krimpregio's en -gemeenten mogen niet voor opgaven komen te staan die hun financiële of organisatorische kracht te boven gaan. Daarom is krimp een belangrijk wegingscriterium voor gemeente- en provinciefonds. Staat niet in het programma. Nee. Aan gemeenten kunnen- maximaal 12 koopzondagen worden toegestaan. Misbruik van de Winkeltijdenwet aanpakken. Nee. Op zondag wordt niemand gedwongen om te werken of de winkel te openen. De Winkeltij denwet en Arbeidstijdenwet worden strikt gehandhaafd. Ja. De WD is tegen regels die ondernemers beperken hun zaak op zondag te openen. Dit is een keuze van de ondernemer en niet van de overheid. Ja. Het voorzieningenniveau in kleine plattelandskernen en krimpregio's (op korte termijn vooral in delen van Groningen, Limburg en Zeeland) moet op peil blijven. Nee. Winkels dienen op zondag gesloten te zijn. De uitzondering in de Winkeltijdenwet voor twaalf koopzondagen per jaar moet vervallen. Schaalvergroting in de zorg? Nee. Fusiestop invoeren. Fusies worden getoetst waarbij enkel kwaliteit doorslaggevend mag zijn om de fusie toe te staan. Behoud van volwaardige regionale ziekenhuiszorg, waaronder verloskunde. Bouwen alleen nog kleinschalige verpleeg- en verzorgingshuislocaties en pakken bureaucratie in de zorg aan. Nee. Zorg in wijk en buurt komt centraal te staan. De centralisatie van ziekenhuiszorg en zorginstel lingen mag niet ten koste gaan van bereikbaar heid van acute zorg, zoals spoedeisende hulp en kraamzorg. Aanrijtijden voor ambulances blijven binnen de geldende normen, ook in dunbevolkte gebieden. Nee. De marktwerking in de zorg wordt beëindigd. Zorginstellingen voeren in samenwer king met burgers en werkenden in de zorg een optimaal aanbod van de zorgvoorzieningen per regio uit. De overheid ziet daar op toe. Zorg of hulp zoveel mogelijk op maat en zo dichtbij mogelijk. Ja. Bij de ziekenhuizen moet een goede balans komen tussen specialisatie, concentratie en goede brede zorg in de regio. Voor planbare, eenmalige ingrepen leiden specialisatie en concentratie tot betere zorg. Voor chronische en basiszorg is inbedding in regio of wijk juist belangrijk. Nee. Schaalvergoting en fusies worden alleen toegestaan als die aantoonbare verbeteringen van de kwaliteit van de zorg opleveren. Nee. Instellingen hanteren een menselijke maat. Als alle betrokkenen het er over eens zijn kan een ziekenhuis of zorginstelling defuseren of juist fuseren, uitgangspunt is dat de zorg kleinschalig georganiseerd is en de kwaliteit van de dienstver lening gewaarborgd is. ja. Ziekenhuizen en poliklinieken in Nederland kunnen zich specialiseren of in aantal terugge bracht worden om kosten te besparen. Maar marktwerking in de zorg ontspoort echter snel. Omdat dan niet meer de zorg centraal staat, maar geldstromen en verdiensten. Nee. Zorg kleinschalig, (chronische en geestelijke) zorg die in de loop der jaren is verplaatst naar ziekenhuis komt terug naar de buurt. Geen onnodige zorg verlenen. Verbod op fusies tussen zorgaanbieders en -verzekeraars. Ja. Cluster voorzieningen (bijvoorbeeld huisarts, psycholoog, fysiotherapeut en apotheek). Op die manier in landelijke gebieden de meest basale zorg in stand houden. Waar een kleinschalig ziekenhuis niet haalbaar is, wordt ingezet op kwalitatief hoogwaardige buitenpoliklinieken. Nee. Kleinere zorginstellingen, stop zorggigan- ten. Alle zorginstellingen regelarm of regelvrij. Overhead aan banden: minder managers, minder papier. Zorgbobo's financieel verantwoordelijk voor wanbeheer. Buurtzorg in plaats van grootschalige thuiszorg. Ja. Er wordt te veel gefuseerd, er is te weinig toezicht, waardoor instellingen zorgfabrieken worden. Gezondheidszorg grondig reorganiseren door forse besparing op bestuurslagen. Bepaal hoeveel bestuurders of managers nodig zijn. Zijn er te veel dan moet worden gesneden. MIDDELBURG - Emile Roemer (SP) opent woensdag de serie vraaggesprekken met lijsttrekkers die Scoop, de Zeeuwse Bibli otheek, Omroep Zeeland en de PZC heb ben georganiseerd voorafgaand aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Een dag later is Alexander Pechtold (D66) te gast. De lijsttrekkers worden in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg on dervraagd - vooral over Zeeuwse zaken - door Ad Hagesteijn (Omroep Zeeland) Staat niet in het programma. Staat niet in het programma. en Ernst Jan Rozendaal (PZC). Via de journalisten kan hef publiek ook vragen stellen. Ze kunnen worden gemaild naar verslaggeving@pzc.nl of getwitterd met de toevoeging #zeelandkiest en de naam van de lijsttrekker (bijvoorbeeld: ttroemer). Op de PW en GroenLinks na hebben alle partijen die nu in de Kamer zijn vertegen woordigd hun medewerking toegezegd. Geert Wilders heeft de uitnodiging afge- Staat niet in het programma. Staat niet in het programma. slagen, Jolande Sap kan (nog) geen tijd vinden in haar agenda. Minister-presi dent Mark Rutte (WD) wordt waargeno men door staatssecretaris Halbe Zijlstra. De reeks bezoeken ziet er zo uit: Roe mer 15 augustus om 16.00 uur, Pechtold 16 augustus 11.30 uur, Sybrand van Haer- sma Buma (CDA) 20 augustus 16.00 uur, Zijlstra 21 augustus 20.30 uur, Diederik Samsom (PvdA) 23 augustus 18.30 uur, Kees van der Staaij (SGP) 27 augustus 'i n.. Wietpas moet er komen? Nee. Geen behoefte aan een wietpas. Verkoop en productie van harddrugs blijven strafbaar. De verkoop en teelt van softdrugs voor de Nederlandse markt wordt gelegaliseerd en gereguleerd, om overlast en criminaliteit tegen te gaan. Daarmee kan ook de controle op de kwaliteit en de voorlichting worden verbeterd. Nee. De wietpas wordt afgeschaft. Softdrugs worden gelegaliseerd, de verstrekking van harddrugs gereguleerd, waarbij duurzame en milieubewuste productie in het oog worden gehouden. Er komt intensieve voorlichting over middelengebruik. Nee. Een wietpas is een schijnoplossing die het land niet veiliger maakt. Daarom wietpas afschaffen. Nee. De wietpas bevordert illegale straathandel en overlast. De teelt van cannabis wordt gelegali seerd en gereguleerd zodat teelt en verkoop worden geregeld via een gesloten en belasting plichtige keten waaruit criminelen worden geweerd. Nee. De (nationale) invoering van de wietpas wordt teruggedraaid. Gebruik en productie van softdrugs wordt gelegaliseerd, zodat teelt legaal wordt en er accijns over kan worden geheven. Ja. De wietpas, die coffeeshops alleen toeganke lijk maakt voor meerderjarige ingezetenen van Nederland, is noodzakelijk. De terugdringing van het aantal coffeeshops wordt onverkort doorge zet. Met name in de omgeving van scholen. Uiteindelijk alle coffeeshops verbieden. Nee. Er komt een einde aan het gedoogbeleid. Coffeeshops verdwijnen uit het straatbeeld, en op straat en in publieke ruimten geldt een biowverbod. Een nultolerantie voor gebruik van en beschikken over drugs, voor drugstoeristen en drugsrunners. Het onderscheid tussen hard- en softdrugs verdwijnt. Ja. Een clubpas die de verkoop van softdrugs aan buitenlanders aan banden legt, moet de aantrek kingskracht terugdringen en een einde maken aan de overlast die het drugstoerisme veroorzaakt. Overlastgevende coffeeshops onmiddellijk sluiten. In coffeeshops kan alleen giraal (niet contant) worden betaald. Nee. Het drugsbeleid in Nederland is te soft. Voor zogenaamde softdrugs gaan dezelfde strenge regels gelden als voor harddrugs. Dat betekent: coffeeshops sluiten, intensivering van de controle op de productie en teelt van elke vorm van drugs, geen reclame, het tegengaan van growshops. Ook moeten straffen omhoog. Staat niet in het programma. Staat niet in het programma. Wietmarkt kan worden geliberaliseerd, wel met strenge controles en accijnzen. Dat is goed voor de schatkist en haalt wiet uit de illegaliteit. 16.00 uur, Hero Brinkman (DPK) 29 au gustus 16.00 uur, Arie Slob (CU) 1 sep tember 17.00 uur en Marianne Thieme (PvdD) 2 september 16.00 uur. Alle gesprekken zijn live te volgen via www.omroepzeeland.nl en www.pzc.nl. Alle gesprekken om 16.00 uur worden li ve uitgezonden via Omroep Zeeland Ra dio, de andere 's middags of de volgende dag op 16.00 uur. Meer informatie op pagina 36. Nog even, dan barst de verkiezingsstrijd in volle hevigheid los. De kandidaten voor de Tweede Kamer zullen elkaar te lijf gaan op thema's als de hypotheekrenteaftrek, of Europa, of de betaalbaarheid van de zorg. In dat geweld zal waarschijnlijk weinig aandacht zijn voor regionale kwesties. Toch is het nuttig om de Zeeuwse thema's mee te we gen. Daarom haalt de PZC de lijsttrekkers naar Zeeland om ze aan de tand te voelen. De vergelijking van partijstand punten die voor Zeeland be langrijk zijn, laat interessante verschillen zien. Ze kunnen bij het stemgedrag de doorslag geven. Bijvoorbeeld omdat er op basis van andere afwegin gen geen duidelijke voorkeur ontstaat. Of juist omdat een Zeeuwse kwestie de kiezer zo na aan het hart ligt, dat landelij ke thema's verbleken. Hoe dan ook, een politieke oriëntatie is pas compleet met kennis van de 'Zeeuwse standpunten' van de partijen. door Frank van Coofen HEINKENSZAND - De gemeente Bor sele lijkt verlost te zijn van het zeer agressieve computervirus Dorifel. Alle computers zijn vrijdag 'schoon' verklaard. Internet en e-mailverkeer is weer mogelijk. Al hoewel het virus niet meer is gede tecteerd, wordt al het internetver keer extra gecontroleerd. „We nemen het zekere voor het on zekere", aldus een woordvoerder van de gemeente. „We houden ons netwerk ook dit weekeinde nog nauwgezet in de gaten. Als iets ver dachts wordt aangetroffen, wordt alles direct weer dichtgetimmerd." Directeur Ad Franse van het gelijk namige automatiseringsbedrijf in Heinkenszand zei donderdag dat het virus nog tijden lang kan woe keren in computersystemen, zo lang geen tegengif is gevonden. Volgens de woordvoerder van Bor sele hebben de leveranciers van de anti-virusprogramma's de gemeen te verzekerd dat de achterdeur is dichtgetimmerd. Verdachte mails worden direct vernietigd. „Wij we ten ook dat er verschil van mening is tussen de specialisten en de leve ranciers van de anti-virus program ma's. Daar bemoeien wij ons logi scherwijs niet mee." De gemeentelijke dienstverlening was in de loop van donderdag her steld. Zo ging de avondopenstel ling van Burgerzaken in Ovezande gewoon door. Het virus dat naast Borsele nog 29 instanties trof, lijkt uitgeraasd. Sinds vrijdagochtend zijn bij het Nationaal Cyber Security Centrum geen meldingen binnengekomen. Willem Adriaapsens Ro/ant Quist samenstelling Jeffrey Kutten'rik

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 3