41 binnenland T@©S Te lang stil na aangifte Politie worstelt met weekendcompany Apothekers laten Tena vragen stellen over incontinentie cliënten Onderzoek na fatale overval Trambestuurster wist niet van beladen geschiedenis 'lijn 8' Als mensen aangifte doen van een misdrijf dat hen emotio neel raakt, verwachten ze betrokkenheid van de politie. Maar die laat vaak niets meer horen, blijkt uit onderzoek. vrijdag 10 augustus 2012 door Kumari den Ouden den haag - Er is ophef ontstaan omdat Tena, fabrikant van inconti- nentiemateriaal, mensen met in- continentieklachten telefonisch heeft benaderd met vragen over hun urineverlies. Dat gebeurde in opdracht van apothekers. Aanleiding van de zaak is dat ver zekerden bij Achmea die inconti- nentiematerialen nodig hebben, niet langer meer kunnen rekenen op een volledige vergoeding door deze zorgverzekeraar. Achmea heeft sinds juli 2012 de voorwaarden aangepast waardoor de hoeveelheid materiaal waar een patiënt over kan beschikken afhan kelijk is van de mate van inconti nentie. Om dit vast te stellen, volgt voor sommige apotheken een monster klus: met elke patiënt moet een persoonlijk gesprek worden gehou den. De apotheken zijn echter vrij om te beslissen of ze deze gesprek ken zelf houden of uitbesteden aan een externe partij. Het niet uitbesteden heeft een groot nadeel. Apotheker Clemens Mulder besloot om zijn vierhon derd patiënten zelf te bellen. Hij was daar ruim 123 uur aan kwijt, maar kon fluiten naar een vergoe ding van Achmea. Ook andere kos ten kunnen niet worden doorbere kend. Doordat sommige patiënten min der vergoed krijgen, wordt de nei ging om goedkopere incontinentie- materialen te kopen steeds groter. Fabrikant Tena realiseerde zich dat zijn leidende marktpositie hier misschien mee in gevaar kon ko men. Daarom bood de fabrikant aan om de 'monsterklus' uit han den te nemen van de apotheken, die op hun beurt de persoonlijke gegevens van de patiënten deel den. Inmiddels is gebleken dat veel patiënten hier helemaal geen toe stemming voor hebben gegeven. Namens de apotheken belden de telefonisten van Tena naar de pa tiënten om telefonisch de nodige vragen te stellen. Door miscommu nicatie werd een deel van de tele foontjes uit naam van de betreffen de apotheek gedaan en een deel namens Tena, zegt apothekersorga nisatie KNMP. Volgens KNMP moet er veel wor den uitgezocht. „Ook waarom een commercieel bedrijf als Tena is in geschakeld, terwijl het duidelijk is dat dit geen onafhankelijke partij is in deze situatie." Wilna Wind, directeur van de Ne derlandse Patiënten Consumenten Federatie vindt het een vreemde zaak dat een commercieel bedrijf ineens de rol van zorgverlener gaat spelen. Het College Bescherming Per soonsgegevens is eveneens ge schrokken van de berichtgeving. „Wij gaan hier vragen over stel len." Ook GroenLinks heeft giste ren Kamervragen gesteld. zie onze website:binnenland Luister naar een interview met de voorzitter van het CBP amsterdam - Een trambestuurster van het Amsterdamse ov-bedrijf GVB heeft gezegd dat ze een tijdje geleden met een lege tram met het nummer 8 rondreed. Ze wist niet van de beladen geschiedenis van deze lijn en is erg geschrokken van de ophef die is ontstaan. Dat heeft het GVB donderdag laten weten. Lijn 8 wordt sinds de Tweede We reldoorlog niet meer gebruikt, om dat de Duitsers deze lijn gebruik ten om Joden mee te transporte ren. De berichten leidden tot de nodige ophef De trambestuurster koos voor nummer 8, juist omdat dit een niet bestaande lijn is. Ze reed namelijk in een tram die bui ten dienst was. Er volgen geen maatregelen tegen de vrouw. GVB-medewerkers hebben in een tram een gesprek gevoerd dat via de luidspreker te horen was en dat beledigend was voor Joden. Bij het Anne Frank Huis zou een van hen hebben gezegd dat de Joden daar geld aan verdienen. Het GVB voert een gesprek met ze. PAUL KUSTERS toosenhenk.nl GO voorthuizen - De politie is giste ren begonnen met een groot buurt- en sporenonderzoek in en bij de Zevenbergjesweg in Voort huizen. Daar werd woensdagavond een stel (33 en 34 jaar) in hun huis overvallen. Na de gewapende over val werd buiten een zwaargewon de 27-jarige Edenaar aangetroffen die in het ziekenhuis overleed. De politie liet gisteren weten dat deze man waarschijnlijk één van de ver dachten van de woningoverval is. De bewoners van de villa raakten gewond. De man werd door een kogel geraakt, de vrouw door rond vliegend glas. Beiden zijn naar het ziekenhuis gebracht. Wat er is ge beurd, is nog onduidelijk, maar meerdere overvallers zouden de woning binnengedrongen zijn. Burgers die aangifte hebben ge daan van een misdrijf zijn kri tisch over de manier waarop de politie hen op de hoogte houdt. Ook duurt het soms te lang voordat aangifte kan worden ge daan. den haag - De politie houdt bur gers gebrekkig op de hoogte nadat er aangifte is gedaan, terwijl veel mensen wel prijs stellen op infor matie. Ook hebben mensen er gro te moeite mee wanneer ze een week of langer moeten wachten voordat ze aangifte kunnen doen en eerst een afspraak moeten ma ken. Dat blijkt uit het onderzoek van de Politieacademie. De onder zoekers keken naar de gang van za ken bij de afdeling Intake 8c Servi ce (I8cS) bij het korps Midden- en West-Brabant. Ze noemen de con clusies 'relevant voor de gehele Ne derlandse politie' omdat het voor nemen bestaat de werkwijze van het Brabantse korps in alle regio's van de Nationale Politie te gebrui ken. Deze afdeling I8cS handelt zo'n 80 procent van alle aangiften en meldingen af Maar dit loopt niet altijd soepel, blijkt uit een en quête onder 354 personen. De poli tie nam na telefonische meldingen en aangiften in meer dan de helft van de gevallen geen contact meer op, terwijl 30 procent van de men sen hier wel behoefte aan had. Voor internet liggen deze cijfers ho ger. Vier van de vijf keer werd geen contact opgenomen, terwijl 37 pro cent hier wel prijs op zou stellen. ÉÉHgaHBa»maHHMKammmssmasms&ssissam De politie blijft in gebreke als het gaat om informatievoorziening naar burgers door Arjen de Boer den haag - De auto werd 's nachts van de oprit gestolen. 'Ik kon een week later aangifte komen doen op het bureau', vertelde het slacht offer aan onderzoekers van de Poli tieacademie. 'Ik vind dat een schande omdat dan volgens mij het recherchewerk helemaal geen zin meer heeft'. Er was onvoldoende capaciteit om deze burger direct te helpen. Bo vendien werd via een brief een paar dagen later gemeld dat de zaak gesloten was, valt te lezen in het onderzoeksverslag over het korps Midden- en West- Brabant. 'Ik voel me behandeld als een ad ministratief geval.' „Slachtoffers voelen zich vaak aan getast in hun vertrouwen en con trole. Als de politie dan ook nog niet lijkt mee te werken, dan is dat bijzonder vervelend", zegt univer sitair hoofddocent Antony Pember- ton van slachtofferinstituut Inter- vict van de Universiteit Tilburg. TIPS VOOR OE ZOMERVAKANTIE TIP I?: BEN NIET TE KRITISCH... HOEZO HU SAAT Fletcher Hotel-Restaurant De Witte Brug Lekkérkerk 153 beschikbaar! 0P=0P Qaqadtie.10 aiuuvrfuL&aoia Reserveren via: 0900 700 7004 (€0,25 p.m.) ma/vr 09.00 -21.00 uur za/zo 1p.00 uur -15.00 uur www.weekendcompany.nl 5 2-petsoonsbezetting en exd. reserveringskóslen 12.50 per Boetóng. Kijk voor de volledige voorwaarden op de website. Let op! Alleen op 10 augustus tussen 0.00 en 23.59 uur te boeken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 4