Mediamagnaat bouwt imperium Fox verder uit de rekening betalen? 'We willen de samenvattingen niet tot elke prijs. Die moet redelijk donderdags augustus 2012 en billijk zijn' IX Directeur Jan de Jong van de NOS Angst voor het grote Fox-imperium van Ru pert Murdoch nu hij zich inkoopt bij Eredivi sie Live? Fox heeft al lang een stevi ge voet aan de grond.in Neder land. De zenders National Geogra phic Channel, Nat Geo Wild, FOX- life en 24Kitchen behoren tot het concern. De Amerikaanse Fox Entertain ment Group is actiefin satelliet en kabeltelevisie. Ook in de film wereld eist Fox een belangrijke rol op met grote producties, zoals Tita nic, Avatar, Star Wars en Home Alo ne. Dochter Fox International Channels produceert en exploi teert wereldwijd voor 1,1 miljard huishoudens en in 37 talen ruim 350 eigen nieuws-, sport-, film- en entertainmentkanalen, zoals Fox Sports, Fox Crime, Speed Chan nel, Voyage, NG Music en The His tory Channel. Het bedrijf heeft 735 miljoen abonnees. Via Sky (Channel) heeft Fox al de rechten van de vooraanstaande voetbalcompetities in Groot-Brit- tannië (Premier League), Duits land (Bundesliga) en Italië (Serie A). En nu voegt het daar de 'Mickey Mouse-wedstrijden' uit Nederland aan toe. Het bedrijf ge bruikt zijn enorme televisienet werk in onder meer Azië om meer pecunia uit de betaaltelevisie van Eredivisie Live te peuren, dat de af gelopen jaren maar moeizaam nieuwe abonnees wist te werven. Mede als gevolg daarvan kregen de betaald voetbalclubs in Nederland minder geld voor uitzendrechten dan waarop ze hadden gehoopt. Alex Tielbeke, directeur van EMM - het bedrijf dat Eredivisie Live runt - heeft dezelfde ideeën over het 51 procentsbelang van Fox. „Fox heeft geslaagde sportzenders in onder meer Noord- en Zuid-Amerika, Azië en nu ook Eu ropa. Met de inzet van die experti se en het bijbehorende netwerk zetten we een belangrijke volgen de stap in het succes en de groei van Eredivisie Live." Raymond van der Vliet, algemeen directeur van Fox in Nederland, over de plannen met Eredivisie Li ve: „We gaan het sterkste voetbal kanaal van Nederland verder ont wikkelen. Met onze kennis en erva ring zijn we in staat de voetbalfans optimaal en met'hoge kwaliteit te bedienen." Technisch en inhoudelijk moet het allemaal nog beter worden, al dus de Fox-directeur. Eredivisie Live werd in 2008 opge richt. Het kostte de initiatiefne mers - de clubs, het bedrijf Ende- mol en EMM - veel moeite om het aantal abonnementen snel op te krikken. De naam Eredivisie Live blijft mogelijk nog even bestaan. Volgens Van Vliet is er nu geen re den om 'de sterke merknaam' Ere divisie Live te vervangen door Sky, zoals dat gebeurde met overnames in Engeland, Duitsland en Italië. 'Voetbal is cultureel erfgoed' Het is geen wonder dat de politiek zich zorgen maakt over de ontwik kelingen rond de voetbalzender Eredivisie Live. Voor Nederlanders geldt voetbal namelijk als een soort cultureel erfgoed dat beschik baar moet blijven voor iedereen. Dat stelde mediawetenschapper Vincent Crone (Universiteit Utrecht) gisteren. In tegenstelling tot een land als de Verenigde Staten, waar sport en commercie een 'natuurlijke relatie' hebben, kent Nederland een moei zame geschiedenis met betaalde te levisie, zegt Crone. Dat heeft volgens hem onder meer te maken met de trage introductie hier van technische mogelijkhe den. „Nederlanders zijn niet gewend te moeten betalen voor sport. Eerdere pogingen om de sport commer cieel te exploiteren, zoals door Sport 7 destijds of Talpa, liepen daarom op niets uit", aldus de uni versitair docent. Crone denkt dat het huidige karak ter van voetbal, dat nu in Neder land breed gedragen wordt, zal ver anderen als er flink voor betaald moet worden. „Voetbal wordt dan iets exclusiefs. Maar het raakt tegelijkertijd zijn waarde kwijt, omdat de belangstel ling ervoor minder wordt", aldus de docent. voetbalwedstrijd. Daar zit nog wel rek in, vermoedt Fox. Volgens Van Dijk zal het voor Fox niet alleen bij voetbal blijven. „Murdoch zal sterke partners zoe ken. Misschien wordt het wel een revolutie op de Nederlandse me diamarkt." De wetenschapper vreest dat de kijker de rekening zal betalen. Hij heeft een abonnement op Eredivi sie Live. „De prijzen gaan sinds het begin van de zender jaarlijks met 20 procent omhoog. Dat gaat net zo lang door totdat de mensen opzeggen." Grote vraag die iedereen bezig houdt, is wat Rupert Murdoch van plan is op de relatief kleine Neder landse markt. Directeur Jan de Jong van NOS is er niet gerust op. Hij voorziet een mediarevolutie, ontketend door de strategen van Rupert Murdoch. En voetbal kij ken 'met het bord op schoot', zon dagavond om zeven uur is serieus in gevaar, verwacht hij. Voor de samenvattingen op het pu blieke net moet komend seizoen opnieuw worden onderhandeld. „Maar we willen de samenvattin gen niet tot elke prijs. Die moet re delijk en billijk zijn", zegt De Jong. Hij zag het al op zich afkomen. Er waren meer kapers op de kust, stelt De Jong. De inzet van de NOS is dat de sa menvattingen ook in de komende contractperiode om zeven uur 's avonds te zien zullen blijven. De BBC heeft zich als publieke zender moeten voegen naar de eisen van Sky Sports, die de livebeelden van de Premier League uitzendt. De BBC mag pas 's avonds om tien uur voetbal laten zien in het - ove rigens veel bekeken - programma Match of the Day. De NOS is even wel bevreesd dat Fox en Murdoch het voetbal in zijn geheel zullen claimen. „Murdoch is niet erg van het delen", stelt De Jong. De Jong denkt dat andere partijen als SBS6 (in handen van Sanoma en mediatycoon John de Mol) zich in het gevecht zullen mengen. „Murdoch doet in tv, in kranten en in internet. Ik heb het donker bruine vermoeden dat dat hier ook zal gebeuren."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11