Murdoch spekt de clubkas io I eredivisie Gaat voetbalkijker Rupert Murdoch heeft gisteren de voetbalwereld op zijn kop gezet met zijn eredivisiedeal. De clubs wrijven zich in de handen, maar de tv-kijkers moeten op hun por temonnee letten. En wat gebeurt er met de heilige sa menvattingen? donderdag 9 augustus 2012 Het prijsverschil tussen wat de tv-kijkers in Ne derland en het Vere nigd Koninkrijk voor hun voetbalconsumptie betalen, is tekenend. In Nederland ben je met een standaard kabelabonne ment (rond de 17,50 euro) en een aansluiting op Eredivisie Live (15 euro) iets meer dan 30 euro per maand kwijt. De voetballiefheb bers over de plas moeten voor de beelden van de Premier League via Sky zeker twee keer zoveel beta len, zo'n 60 euro per maand. De Britten met een kleine beurs heb ben daarvoor een praktische oplos sing gevonden. Ze kijken tv in de pub. „De voetballiefhebbers met een kleine beurs zullen in Neder land ook problemen krijgen. Alle kosten van de deal tussen Fox en de eredivisie worden op de kijkers verhaald", veronderstelt Jan van Dijk, hoogleraar media- en com municatiewetenschappen aan de Universiteit Twente. Hij zegt verrast te zijn door de twaalfjarige deal. Vanaf 2013 zal Fox naar eigen zeggen 'de pre mium-channels van Eredivisie Li ve gaan verbeteren'. De hoop is er op gevestigd dat het aantal aanslui tingen op de voetbalzender zal toe nemen. Want een maandabonnement op Eredivisie Live kost nu minder dan een toegangsbewijs voor een door Eric de Jager illustratie Mark Reijntjens zie onze website:binnenland Frank Rutten van Eredivisie Live dolblij met deal De overname van voetbalzender Ere divisie Live door Fox International Channels, is de reddingsboei waar de worstelende eredivisie clubs vier jaar op hebben gewacht. En wellicht meer dan dat. Er ko men straks echt meer broodnodi ge euro's in de kas van de Eredivi sie Media en Marketing CV te zit ten. „Misschien betekent dit zelfs dat Nederland weer aansluiting kan vinden met de grote Europese competities", stelt sportmarketeer Floris van Dam van Sport und Markt. De inkomsten die de Eredivisie Li ve de voetbalclubs in 2008 bij de oprichting van de betaalzender voorspelde, zijn nooit werkelijk heid geworden. In de eerste prog noses zouden de clubs dit jaar zo'n 100 miljoen euro te verdelen hebben. In werkelijkheid is er maar 35 miljoen uitgekeerd. De Nederlandse voetbalclubs, die een belangrijk deel van hun begro ting baseren op televisiegelden, konden het zich niet veroorloven de aanloopverliezen op zich te ne men. Daarom werd afgesproken jaarlijks een vast bedrag over te maken, ook al zouden de inkomsten van Eredivisie Live daarvoor niet toerei kend zijn. Het verschil werd bijge past met geleend geld. Geld van de bank, geld van voetbalbond KNVB en in 2010 werd zelfs een poging gedaan geld te lenen van het pen sioenfonds van de spelers, het CFK. Ondanks het geleende geld moes ten de clubs de afgelopen jaren tel kens inleveren op hun tv-uitbeta- lingen. In jaarverslagen van clubs als PSV en Vitesse werd daar open lijk over geklaagd. Extra pijnlijk was de vaststelling dat zelfs de Bel gische eersteklasseclubs met in gang van dit seizoen meer televisie- gelden zouden ontvangen dan hun Nederlandse collega's. De eredivisie moest naarstig op zoek naar geld. Zelfs Al Jazeera was in beeld, maar het geld is nu gevonden bij mediamagnaat Ru pert Murdoch. Murdoch neemt met zijn bedrijf Fox International Channels de ex ploitatie van de eredivisierechten vanaf volgend seizoen twaalf jaar op zich. Hij neemt een belang van 51 procent in de CV en investeert in ruil daarvoor in die twaalf jaar bijna een miljard euro. Bovendien neemt hij de schuld van Eredivisie Live over - het geleende geld voor aanloopkosten en de aanvulling van de televisiegelden. Van Dam, wiens bedrijf voor de eredivisie en eerste divisie de zoge noemde 'Club Positioning Matrix' maakt, een barometer op basis waarvan onder meer de televisiegelden worden verdeeld, is onder de indruk van de overeen komst. „Knap dat ze zo'n grote deal stil hebben kunnen houden. Dit is een mooie klapper. Eredivisie Live heeft hele mooie opgaande statis tieken laten zien, maar het is be kend dat de inkomsten maar de helft zijn van de 70 miljoen euro die John de Mol destijds betaalde. Ik hoop en verwacht dat dit de clubs een flinke financiële impuls gaat geven. De vraag is nog hoe groot het bedrag is dat direct terug- 'Misschien betekent dit aansluiting met grote competities' gaat naar de clubs", zegt Van Dam. Er vloeit de komende jaren gemid deld 80 miljoen euro per jaar naar de Eredivisie Media en Marketing CV, maar de clubs zijn daar nu voor minder dan de helft eigenaar van. Fox heeft een 51 procents- belang, de overige 49 procent is verdeeld tussen de Eredivisie CV en Endemol Sports Investment. De oude eigendomsverhoudingen waren 80 procent Eredivisie, 20 procent Endemol. „Maar ik verwacht dat dat goed komt. Eredivisie Media en Marketing is een CV, de clubs zijn de leden en de directeuren Alex Tielbeke en Frank Rutten zitten daar echt om de clubs sterker te maken. Natuurlijk moeten er schulden afgelost worden, maar met een miljard euro is dat wel ge dekt. Dit komt op een goed mo ment, want in België lachten ze al in hun vuistje dat ze meer geld te verdelen hadden dan in Neder land."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10