14
Podiumaanbod
Borsele verrast
Pianorecital werd muziekcollege
Koninklijk bezoek
zeeland
in de
vorige
eeuw
maandag 6 augustus 2012
Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans
Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
TVe zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of
verhalen over deze plek.
Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief
naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van
goede antwoorden ontvangen een waardebon.
s s e
De foto op de raad-
kaart van vorige
week liet zich niet
moeilijk raden. Veel
inzenders hebben
een dergelijk kiekje in hun trouw-
album staan. Op de foto zijn de
trappen voor het stadhuis van
Goes te zien op de Markt.
H.J. Schouwenaar uit Middelburg
irad daar op 1 mei 1947 met Rie de
Kramer in het huwelijk. „Na de
plechtigheid in het stadhuis reden
we met zes koetsen naar de Grote
Kerk voor de huwelijksinzegening.
Daar bleek dat het trouwboekje
nog in het stadhuis op tafel lag.
Mijn broer van vijftien is toen te
ruggehold en binnen zes minuten
was hij alweer terug met het boek
je."
Rie van Hese-Boone herinnert
zich ook nog dat ze 61 jaar geleden
trouwde in het stadhuis. Als be
wijs stuurde ze een foto mee. „Het
bijzondere was dat er een erehaag
van sportclub Hellas voor ons
stond opgesteld. Dat was in 1951
echt iets aparts!"
Jaap Liek uit Vlissingen weet ook
te vertellen wie er op de foto
staan. „De dame met de hoed op
de voorgrond rechts is vermoede
lijk Koningin Wilhelmina. Door
het ontbreken van andere leden
van het Koninklijk Huis denk ik
dat deze foto in 1945 is genomen.
De andere leden woonden toen
nog in Canada, doch de Koningin
stak al op 13 maart 1945 de grens
over in Eede (Zeeuws Vlaande
ren). Zij bezocht dat voorjaar ver
schillende plaatsen in het bevrijde
Zuid-Nederland. Peter de Rooij uit
Kloetinge denkt terecht dat de fo
to veel eerder is genomen. Op 13
september 1907 om precies te zijn.
„In het kader van een driedaags be
zoek aan Zeeland van koningin
Wilhelmina en prins Hendrik
werd op 13 september Goes be
zocht. De gasten werden ontvan
gen in het stadhuis, waar een ere
wacht van in het wit geklede jon
ge vrouwen stond opgesteld."
Winnaars van de waardebon zijn:
Ben Verberk uit Rilland, mevrouw Van
Hese-Boone uit Middelburg en H.J
Schouwenaar uit diezelfde plaats.
Met 11 voorstellingen kan Borsele
bogen op een klein, maar verras
send en divers podiumaanbod.
Van Duo Hilaria tot Quatro
Ventos en van Cowboy Bil-
lie Boem tot Niet Schieten.
Het podiumaanbod in Bor
sele is klein, maar verras
send en zeer divers.
door Ali Pankow
Het moet gevarieerd zijn,
de namen moeten rede
lijk bekend zijn, de ar
tiesten moeten een vrij
breed publiek aanspreken en het
geheel moet passen binnen een be
perkt budget. Dat zijn de wensen
van de Culturele Raad Borsele
waar programmeur Jacques Boon
man mee te maken had bij de sa
menstelling van het podiumaan
bod 2012-2013 voor de gemeente
Borsele. Het resultaat stemt alle be
trokkenen tot tevredenheid.
Boonman legt ruim voordat er
moet worden ingekocht de Cultu
rele Raad Borsele een lijst voor
waaruit gekozen kan worden.
Freek de Jonge maar niet, rolt daar
dan verrassend genoeg uit, maar
voor stand-up comedians Martijn
Oosterhuis en Thijs Kemperink
wordt wel spontaan gekozen (vrij.
26 okt.).
Boonman weet dat hij in Borsele
niet te veel moet aan komen met
veelbelovend, maar nog onbekend
talent. Anderzijds bieden de gren
zen waarbinnen hij kan program
meren toch ook ruimte genoeg
voor verrassing. „Als de kennisma
king met een bepaalde artiest of
groep hier goed is bevallen, biedt
dat mogelijkheden voor een vol
gend seizoen. Dankzij mond tot
mond reclame komen er dan be
slist weer meer mensen op af',
zegt Boonman. Hij is zelfbijzon
der in zijn nopjes met het feit dat
hij Maarten van Roozendaal met
diens alom bejubelde voorstelling
De Gemene Deler voor Borsele
heeft kunnen programmeren (zat.
23 feb.). 'Van Roozendaal heeft de
gave rechtstreeks je hart in te zin
gen', aldus een fragment uit de ve
le lovende recensies eerder dit jaar.
„Wat ikzelf ook bijzonder leuk
vind is het Zeeuwse tourtje dat ik
voor theaterensemble Andermans
Veren Live heb kunnen samenstel
len. Zij monteren hun programma
in Zeeland af, tijdens een verblijf
in Tholen en treden er vervolgens
vijf keer mee op in de provincie
en dus ook voor Borsele Cultu
reel", zegt Boonman. Het ensem
ble bestaat uit Jelle Amersfoort, Jo-
han Hoogenboom, Bas Marée,
Anouk Dorfmann en Jurrit de Bo
de. De groep brengt Nederlandsta
lige liedjes, klassiekers van toen en
liedjes waarvan het publiek het be
staan is vergeten.
Het podiumaanbod voorziet ook
in uiteenlopende genres muziek.
„Een groep als Rapalje bijvoor
beeld durf ik hier wel neer te zet
ten. Zij brengen Keltische muziek
in een geweldig leuke show en
hoewel ze niet bekend zijn van ra
dio of televisie trekken ze al jaren
volle zalen", zegt Boonman. Ook
de fadogroep Quatro Ventos (zat.
20 april 2013) kan hier volgens
hem op een hechte schare liefheb
bers rekenen. Verder tekent het
multinationale Etno Saraj voor
sfeervolle Balkanmuziek (vrij. 16
november).
'Vrouwen willen maar één ding',
is de titel van het try-out program
ma van het cabarettrio Niet Schie
ten, dat op vrijdag 29 maart vol
gend jaar in De Stenge in Hein-
kenszand geprogrammeerd staat.
Het theateraanbod in Borsele be
gint zaterdag 1 september met een
door Jeanette Vergouwen
Debussy schreef twee ballet-
werken: Khamma en
Jeux. Ralph van Raat
'speelde hiervan de originele piano
versies en omkaderde deze met
twee juweeltjes voor pianosolo.
Van Raat speelt met kennis van de
stijl van Debussy, zijn interpretatie
is verantwoord en hij beschikt
over een soepele techniek. Hij
bracht het pianistische Estampes
poëtisch met voldoende afstande
lijkheid. Het is een beschrijvend
werk waarvan Debussy zelf zei:
'Als je je niet kunt permitteren om
op reis te gaan, moet je de fantasie
hierover uitwerken in muziek.' De
bussy was weg van de gamelanmu-
ziek en dat was té horen in Pago
des, met een pentatonisch thema.
Het is een perfecte mix van de
Oosterse en Franse harmonieën
KLASSIEKE MUZIEK
Muziekpodium
Werken van Debussy. Door pia
nist Ralph van Raat. Gehoord op
zondag 05 augustus in de Grote
Kerk in Veere
en zit vol kleur. Het Spaanse ritme
kwam goed over in La Soirée dans
Grenade en in Jardins sous la pluie
werd het beeld opgeroepen van
een regenachtige koude zomer.
Wat mij persoonlijk irriteerde was
de veel te lange uitleg over de wer
ken. Van Raat praatte bijna even
veel als hij speelde. Ik denk dat het
teveel aan woorden ten koste ging
van de spontane ontvankelijkheid
voor muziek.
De programmatische compositie
Khamma is gebaseerd op een ver
haal waarin de mooie Khamma
met drie dansen de god Ammon-
Ra zover moet krijgen dat hij de
stad redt. Zij moet het wel beko
pen met de dood. De vele emoties
kwamen door middel van de ver
schillende motieven goed uit. Inte
ressant klonken de dissonanten en
de epiloog was sfeervol en plech-
tig. j
Jeux schreef Debussy voor Diaghi- Is
lev. Het is een profetisch werk,
met aandacht voor de jeugd en de m
liefde. Debussy experimenteerde
met klankkleuren en vrije ritmes.
Het raffinement en de onverwach-
te wendingen werden helder geïn
terpreteerd. Tot slot vertolkte van
Raat L'Isle joyeuse, een poëtisch l
delicaat werkje met een knap uitge
werkte partituur, rijk aan kleuren
en dynamische nuances. Tech
nisch moeilijk, ook vanwege de ve
le modulaties.