5 spectrum 'Dit zal een vergissing zijn. De ademanalyse zal uitwijzen dat ik niet dronken ben' Zaterdag 4 augustus 2012 Een medewerker van de fabrikant Drager demon streert het gelijknamige alcoholslot. foto Drager gramma staat dus geheel los van de wettelijke, strafrechtelijke procedure bij het Openbaar Mi nisterie. Met bibberstem bel ik laatstgenoemde nog op om uit te leggen dat hier sprake moet zijn van een misverstand. Ik zat immers met slechts i,o promille op een snorfiets? Ik weet zeker dat de man aan de andere kant van de lijn met zijn vinger door de lucht zwaait, als hij me terechtwijst: „Het is wel een misdrijf hoor!" Veel automobilisten blijken niet op de hoogte te zijn van de mate waarin de regelgeving sinds december vorig jaar is aangescherpt en de straffen zijn verhoogd. Ook zijn zij zich niet bewust van de verregaande gevolgen die de educatieve maatregelen van het CBR met zich meebrengen. Al na het drinken van twee biertjes kunnen de Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer (EMA) of het nieuwe Alcoholslotprogramma (ASP) opgelegd worden. Sinds de invoering van het ASP eind 2011 hebben al 2.650 overtre ders de maatregel opgelegd gekregen. Van deze groep hebben er 835 zich gemeld voor het pro gramma en rijden er 688 daadwerkelijk rond met het ingebouwde alcoholslot. Het CBR is niet verrast door deze hoge aantal len. „Dit ligt in de lijn van onze verwachtin gen", weet woordvoerder Coen Sleddering. Wat zo'n educatief programma inhoudt, onder vind ilc in een gebouw van Novadic-Kentron, netwerk voor verslavingszorg. Samen met de rest van het klasje word ik naar de eerste ver dieping geleid. Verschillende deuren vallen ach ter ons in het slot. Wegkomen is er niet bij, grap ik met de andere deelnemers, terwijl de moed me in de schoenen zakt. In een ruimte die sterk aan het klaslokaal van vroeger doet denken, zitten elf deelnemers aan deze EMA-cursus achter evenzoveel naambord jes aan een grote tafel. De namen, waaronder die van mij, staan ook genoteerd op een groot presentatiebord voor in de ruimte. Achter elke naam staat een korte samenvatting van de re den van aanwezigheid. In welke situatie is de aanhouding verricht? Hoeveel promille alcohol werd er na een ademanalyse op het bureau aangetoond? Wat waren de consequenties? En is deze chauffeur al eerder aangehouden voor hetzelfde misdrijf? Achter enkele namen staat een tweetje, één persoon is voor de vierde keer 'gepakt'. Ik volg het voorbeeld van de andere deelnemers en te ken wat in mijn cursusmap. De meesten kijken duidelijk verveeld en enigszins nors voor zich uit. Doel van de cursus is het voorkomen van reci dive en de insteek is dan ook gericht op ge dragsverandering. Dit wordt gedaan door men sen bewust te maken van hun alcoholgebruik en de werking en invloed van alcohol op het lichaam. Ook de invloed van alcohol op de rij vaardigheid en de mogelijke gevolgen in het verkeer worden uitgebreid behandeld. En, niet onbelangrijk: het wordt ons cursisten heel dui delijk gemaakt wat de strafrechtelijke gevolgen zijn, als we nog eens om deze reden in de pro blemen komen. De gemiddelde cursist is een man, van middel bare leeftijd. Doorgaans geen zware drinker, op een enkeling na. Opvallend is dat bijna een derde van de groep is aangehouden met 'rest- alcohol': alcohol die nog in het bloed aanwezig is, nadat een dag eerder is gedronken. Mijn groepsgenoten lijken nog steeds verbaasd, als ze vertellen dat ze zich niet gerealiseerd had den dat ze na een nacht slapen nog steeds niet mogen rijden. Anderen hebben uiteenlopende redenen die voor een aanhouding hebben gezorgd. Benja min bijvoorbeeld, die een vriend naar huis bracht die op maar 100 meter afstand van zijn huis woont: „Dat kleine stukje red ik wel, dacht ik." Naast het presentatiebord, aan het hoofd van de tafel, zit Anneke de Bruin. Ze werkt al twin tig jaar als deskundige voor Novadic-Kentron en geeft vandaag de EMA-cursus voor de laat ste keer. De cursus heeft een vriendelijk karakter. Deze lijkt niet bedoeld als straf, meer als reflectie op eigen gedrag en als informatie over regelgeving om herhaling te voorkomen. Cursusleidster De Bruin: „Ik zeg altijd: niets menselijks is mij ALCOHOLSLOT Het alcoholslot werkt als startonderbreker. De be stuurder moet voor het rij den er in blazen om de auto te kunnen gebruiken. De kos ten van het slot bedragen 4.000 euro, te betalen door de overtreder. Ook in- en uit bouw is voor eigen rekening. Daarnaast moet het slot elke twee maanden worden uitge lezen bij een garage. Daarbij komen nog de kosten voor het motivatieprogramma van het CBR. Tevens kan de overtreder een fikse boete van het OM verwachten. ASP Het Alcoholslotprogramma wordt door het CBR opge legd aan bestuurders die bij een alcoholcontrole tussen 1,3 en 1,8 promille (570 tot 785 ug/l) in hun bloed heb ben. Beginnende bestuur ders worden aangemeld na een promillage tussen 1,0 en 1,8 (435 tot 785 ug/l). Om het rijbewijs terug te kunnen krijgen van het OM, moet minimaal twee jaar in een auto met ingebouwd alcohol slot worden gereden. EMA De Educatieve Maatregel Al cohol en Verkeer wordt op gelegd als een alcoholpromil lage van 1,0 tot 1,3 (tussen 435 en 570 ug/l) wordt be wezen. Beginnende bestuur ders (die hun rijbewijs min der dan vijfjaar in bezit heb ben) krijgen een cursus als ze 0,8 tot 1,0 promille (tus sen 350 en 435 ug/l) blazen. vreemd. Ik heb zelf heus wel eens gedronken en sta hier niet om de wijsneus uit te hangen. Hun straf hebben mensen al gehad." Ondanks de zware sancties en de lange tijd - drie dagen! - die de cursisten noodgedwongen met elkaar moeten doorbrengen, wordt er in de groep veel gelachen. Bijvoorbeeld wanneer Frits met een stalen gezicht vertelt dat hij het juist heel gevaarlijk vindt om met een slok op op de fiets te stappen. De auto vindt hij dan veiliger. Of als Piet, met zijn 73 jaar de enige deelnemer op hogere leeftijd, een vraag moet beantwoor den. „Ik heb hier niks geleerd!", roept hij bru taal. Elke keer als hem iets gevraagd wordt, klinkt de verontwaardiging door in zijn stem. Toch vindt niemand het leuk om bij de cursus aanwezig te zijn. Voor de meesten was het las tig drie dagen vrij te regelen op het werk. Bo vendien wordt iedereen geacht actief deel te nemen en opdrachten te maken die in de dik ke cursusmap staan. Ik schrijf een plan van aanpak, hou d thuis een dagboek bij over mijn alcoholgebruik, vul for mulieren in over toekomstige situaties waarin de kans bestaat dat ilc weer onder invloed ga rijden. Aan het einde van de laatste cursusdag schrijven we allemaal een brief aan onszelf die drie maanden later wordt opgestuurd. Het werkt wel. Zo komen we erachter wat on ze gewoontes zijn als het gaat om drinken en rijden en hoe we deze kunnen veranderen. In de jaren dat Anneke de Bruin de cursus geeft, heeft ze al veel voorbij zien komen. „Vroeger werd er nog geen intake gehouden", vertelt ze. „Dan leerde je iedereen pas kennen op de eerste echte cursusdag." Alle deelnemers hadden dan wel een brief thuisgekregen met daarin de locatie van de cursus en de regels. Zo is het onder andere verboden onder invloed van alcohol op de cursus te verschijnen, ook niet met alcohol op 'van de voorgaande dag'. „Maar onthouding kan voor heel zware drin kers ook gevaarlijk zijn. Ik heb twee keer mee gemaakt dat iemand tijdens de eerste dag een epileptische aanval kreeg, omdat het lichaam gewend was alcohol binnen te krijgen." Veel deelnemers veranderen hun drinkgedrag wel gedurende de cursus, of zelfs al eerder. De Bruin: „We werpen hier een licht op iemands drankgebruik en de gevolgen die dat gebruik kunnen hebben. We maken de cursisten attent op mogelijke valkuilen in de toekomst. Maar het wordt voor de meesten pas moeilijk om het nieuwe gedrag vol te houden als de cursus voorbij is en het gewone leven weer begint. Daarom zeg ik altijd: het échte werk komt daar na pas." reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 65