Mercedes SL: wel Sport, niet Leicht 17 Opel laat nieuwe Adam Skoda Rapid is betaalbaar los op stadse omgeving en biedt weinig poespas vrijdag 3 augustus 2012 Mercedes SL500 Topper voor wie wil opvallen. Bagage 364-504 liter. Gewicht 1.685 kg. Benzine 4.7 I, 435 pk. Vanaf 107.550 euro, SL500 139.992 euro. Plus: onderstel, afwerking, motor. Min: louter tweezitter. de hardtop in één soepele beweging in de bagageruimte, zodat er met volle teugen kan worden genoten van het open rijden. Dat de auto niet lichtvoetig aanvoelt, wil niet zeggen dat er iets mis is met onderstel en wegligging. De SL is typisch een grand routier: gemaakt voor lange afstanden. Vroe ger stond een nieuwe SL voor de laatste technieken. Maar ook Mercedes kan het zich niet meer permitteren met nieuwe vin dingen te wachten op een nieuwe generatie. Daardoor zijn de meeste elementen uit de SL op andere modellen van het merk be schikbaar. Denk aan de airscarf, een rooster voor warme lucht onderin de hoofdsteu nen. Of het met een druk op de knop te matteren glazen dak van de hardtop. De uitstraling van de nieuwe SL is opval lend. De auto heeft een laag op het asfalt ge Vanaf 123.300 euro, Carrera S 140.500 euro. De historische lettercombinatie SL staat bij Mercedes al zestig jaar voor Sport Leicht. De nieuwste generatie is beslist sportief, maar zeker niet lichtvoetig. door Tony Vos Lichtvoetig mag de nieuwe Mercedes SL misschien niet worden genoemd, toch schuilt er winst in de 1685 kilo die de V8 SL500 schoon aan de haak weegt. Dat is namelijk 125 kilo minder dan zijn voorgan ger. Dat komt voor een belangrijk deel door dat de carrosserie uit aluminium is gemaakt. Maar zoals gezegd: lichter is in dit geval niet hetzelfde als lichtvoetig, want zo mag de zes de generatie Mercedes SL beslist niet wor den genoemd. Ook niet vreemd, er leunt een forse 4.7 liter V8 op de voorwielen. Door zijn directe inspuiting en twee turbo's is het vermogen met 435 pk op hoog ni veau. Dat geldt ook voor het machtige kop pel van 700 Nm, dat al bij 1800 toeren per minuut volledig van zich laat profiteren. Vlot accelereren is dan ook een koud kunst je. Je hoeft maar naar het gaspedaal te kij ken om de SL in 4,6 seconden van 0 naar de 100 kilometer per uur te laten sprinten. De topsnelheid is begrensd op 250. Dat er een V8 onder de immens lange motorkap ligt, is direct na het starten al goed hoor baar. Met een simpele druk op de knop verdwijnt De Mercedes SL is een auto die niet onopgemerkt voorbij gaat. foto's Automedia plaatste grille met groot logo, diverse verlich- tingsftmcties met led-signatuur en door chromen lijsten geaccentueerde roosters in motorkap en voorspatborden. Via de forse portieren wordt ruim toegang gegeven aan een rijkelijk afgewerkt interieur met slechts plaats voor twee. De brede uitstraling ver taalt zich in het interieur naar flink wat ruimte. Het thema is 'rond': niet alleen bij de dashboardklokken, maar ook bij de venti- latieroosters, diverse andere knoppen en het fraaie analoge klokje boven de console. De stoelen zijn voldoende groot, in alle rich tingen verstelbaar en sluiten goed aan voor meer sportieve capriolen. Toch dienen ze vooral het comfort. De bedieningsknoppen zijn overzichtelijk gerangschikt en uiteraard beschikt ook de SL over een groot kleuren- display in de console voor de bediening van tal van voertuigfuncties, inclusief audio en navigatie. Er is redelijk voorzien in opberg- vakken, terwijl het volume van de bagage ruimte afhankelijk is van de stand van de kap: 504 liter als de kap is gesloten, 364 liter in geopende toestand. Normaal gesproken is het resterende bagage volume bij een geopende kap bij cabrio's nauwelijks te bereiken, maar Mercedes laat het neergeklapte dak met het kofferdeksel mee omhoog scharnieren, zodat jassen en tassen direct binnen handbereik liggen. On danks zijn lagere gewicht en aanwezige mi lieutechnieken zoals een start- en stopsys teem is de SL 500 niet bepaald leicht in zijn gemiddelde dorst van 1 op 7. Mercedes start de SL als 350 (V6) dankzij aanzienlijk lagere C02-tax bij 107.550 euro. De SL500 kost minimaal 139.992 euro. CONCURREN Jaguar XK Convertible Typisch Britse topklasse ca briolet met inmiddels achter haalde en dorstige V8 die binnenkort wordt vervangen. Bagage 230-312 liter. Gewicht 1.696 kg. Benzine 5.0 I, 385 pk. Plus: uitstraling, geluid, onderstel. Min: verbruik, slechts 2+2. Plus: rijgedrag, motorgeluid, uitstraling. Min: bagagevolume. Pure sportwagen met boven gemiddelde rijeigenschap- pen. Prachtige softtop die ge sloten het geluidscomfort geeft van coupé. Bagage 135 liter. Gewicht 1.440 kg. Benzine 3.8 1,400 pk. Porsche 911 Carrera S cabriolet door Willem de Volder Behalve met de Agila stapt Opel nu ook met de Adam in het drukke A-segment. De Adam toont dat het Duitse merk durft uit te pakken met een modieus karretje. De driedeurs nieuwkomer is 3,70 meter lang en 1,72 meter breed en daardoor uiter mate geschikt voor gebruik in een stadse omgeving. Trendy klanten kunnen zich met het model ver eenzelvigen door de vele personali satiemogelijkheden. Dat begint bij de keuze van de leverbare moods: Jam, Glam en Slam. Die omvatten opvallende carrosseriekleuren, drie daktinten, verschillende interi- eurkleuren, decors en diverse mo gelijkheden voor de hemelbekle- ding, zoals een dak dat door mid del van led-technologie op een sterrenhemel lijkt. Op het vlak van communicatie biedt Opel een nieuw ontwikkeld infotainment- systeem dat de smartphone van de eigenaar in de auto integreert, zodat op internet gebaseerde appli caties beschikbaar zijn. Opel levert de Adam in eerste instantie met keuze uit drie benzinemotoren (1.2/70 pk, 1.4/87 pk en 1.4/100 pk) in combinatie met een handge- schakelde vijfversnellingsbak. Alle motoren zijn uitgerust met een ecoflexpakket, inclusief een start- en stopsysteem. Later maakt een nieuw ontwikkelde, direct in gespoten benzinemotor zijn op wachting, voorzien van een turbo en gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde zesbak. Met de naam verwijst Opel naar grondleg ger Adam Opel. Dat de 'kleine' ei genzinnig is, komt niet alleen in het uiterlijk naar voren, maar ook door het dale dat boven de auto lijkt te zweven. Op de autoshow in Parijs (vanaf 29 september) wordt de met de Fiat 500 concurre rende Adam gepresenteerd. In ja nuari 2013 staat hij bij de dealers. Opel Adam: trendy. foto Opel door Tony Vos Toen Volkswagen na het val len van de kunstmatig hoog gehouden grens tussen Oost en West het Tsjechische merk Sko da kocht, stond het merk bekend om goedkope no-nonsense model len. Met de nieuwe Rapid gaat het merk niet terug naar af maar bor duurt voort op de principes 'be taalbaarheid en weinig poespas'. De Rapid neemt positie in tussen de Fabia en de Octavia. Het onder stel wordt van de eerste geleend, maar door het verlengen van de wielbasis wordt zijn grotere broer overtroffen. Dat is goed te merken in de geboden binnenruimte en de bagageruimte van minimaal 550 liter. De uitstraling is die van Rapid: weinig poespas. foto Skoda een sedan, maar de auto heeft een vijfde deur, net zoals de Octavia en Superb. Hierdoor kan Skoda de nieuwkomer goed verkopen op de traditionele en opkomende mark ten waar sedans in het voordeel zijn, evenals in het hatchbackge- richte Europa. Oog in oog met de auto is het wen-' nen aan de verhoudingen. De wiel basis mag dan zijn verlengd ten op zichte van de Fabia, de breedte is van dezelfde orde. Dat heeft geen voelbare nadelen voor het rijge drag, dat uitstekend is. Opmerke lijk is dat Skoda wederom heeft ge kozen voor een relatief stugge af stemming, een eigenschap die ook de grote Superb heeft. Skoda heeft de Rapid overigens te gelijk ontwikkeld met Seats nieu we Toledo. Dat betekent dat de ontwikkelingskosten door beide merken worden gedeeld. Het doel was bij aanvang immers een betaal bare, ruime auto te lanceren. Hoe wel de officiële prijzen nog niet be kend zijn, mag worden verwacht dat de serieus ogende Skoda Rapid rond de jaarwisseling vanaf 15.000 euro bij de dealer staat, voorzien van TSI en TDI-motoren. Nieuwe modellenreeks van Lotus nog onzeker Op de vorige Parijse autosalon, twee jaar geleden, verraste Lotus met nieuwe modellen. Helaas moet nu de conclusie worden ge trokken dat deze modellen er niet komen of minimaal voor lange tijd de ijskast in gaan. Sterker nog, Lotus is dit najaar helemaal niet aanwezig op de Franse auto show. BMW wil elektrische auto's online verkopen Met de ontwikkeling van de elek trische i3 en i8-modellen hinkt BMW op meerdere gedachten. On langs werd bekend dat pas op de plaats werd gemaakt met nieuwe plug-ins, nu wil BMW de i3 en i8 liefst via internet verkopen om showroomkosten uit te sparen. Eerste actiemodel van Peugeot 208 is Griffe Met de Griffe heeft de nieuwe Peu geot 208 haar eerste actiemodel te pakken. De auto wordt als vijf- deurs 1.4 VTi (95 pk) geleverd in vier carrosseriekleuren. De zeer complete 208 Griffe (onder meer leer en 16 inch lichtmetaal) is be perkt leverbaar voor 20.990 euro. Vanaf 101.460 euro, 650i High Executive 134.735 euro. Plus: vier zitplaatsen, onderstel. Min: gewicht, verbruik. CONCURRENT BMW 650i High Exec, cabrio In tegenstelling tot de Merce des een echte vierzitter met wat meer nadruk op rijcom- fort. Bagage 300-350 liter. Gewicht 1.915 kg. Benzine 4.41,407 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17