Mercedes SL: wel
Sport, niet Leicht
17
Opel laat nieuwe Adam Skoda Rapid is betaalbaar
los op stadse omgeving en biedt weinig poespas
vrijdag 3 augustus 2012
Mercedes SL500
Topper voor wie wil opvallen. Bagage 364-504 liter.
Gewicht 1.685 kg. Benzine 4.7 I, 435 pk.
Vanaf 107.550 euro, SL500 139.992 euro.
Plus: onderstel, afwerking, motor.
Min: louter tweezitter.
de hardtop in één soepele beweging in de
bagageruimte, zodat er met volle teugen kan
worden genoten van het open rijden.
Dat de auto niet lichtvoetig aanvoelt, wil
niet zeggen dat er iets mis is met onderstel
en wegligging. De SL is typisch een grand
routier: gemaakt voor lange afstanden. Vroe
ger stond een nieuwe SL voor de laatste
technieken. Maar ook Mercedes kan het
zich niet meer permitteren met nieuwe vin
dingen te wachten op een nieuwe generatie.
Daardoor zijn de meeste elementen uit de
SL op andere modellen van het merk be
schikbaar. Denk aan de airscarf, een rooster
voor warme lucht onderin de hoofdsteu
nen. Of het met een druk op de knop te
matteren glazen dak van de hardtop.
De uitstraling van de nieuwe SL is opval
lend. De auto heeft een laag op het asfalt ge
Vanaf 123.300 euro, Carrera S 140.500 euro.
De historische lettercombinatie SL staat bij Mercedes al zestig jaar
voor Sport Leicht. De nieuwste generatie is beslist sportief, maar
zeker niet lichtvoetig.
door Tony Vos
Lichtvoetig mag de nieuwe Mercedes SL
misschien niet worden genoemd, toch
schuilt er winst in de 1685 kilo die de
V8 SL500 schoon aan de haak weegt. Dat is
namelijk 125 kilo minder dan zijn voorgan
ger. Dat komt voor een belangrijk deel door
dat de carrosserie uit aluminium is gemaakt.
Maar zoals gezegd: lichter is in dit geval niet
hetzelfde als lichtvoetig, want zo mag de zes
de generatie Mercedes SL beslist niet wor
den genoemd. Ook niet vreemd, er leunt
een forse 4.7 liter V8 op de voorwielen.
Door zijn directe inspuiting en twee turbo's
is het vermogen met 435 pk op hoog ni
veau. Dat geldt ook voor het machtige kop
pel van 700 Nm, dat al bij 1800 toeren per
minuut volledig van zich laat profiteren.
Vlot accelereren is dan ook een koud kunst
je. Je hoeft maar naar het gaspedaal te kij
ken om de SL in 4,6 seconden van 0 naar
de 100 kilometer per uur te laten sprinten.
De topsnelheid is begrensd op 250. Dat er
een V8 onder de immens lange motorkap
ligt, is direct na het starten al goed hoor
baar.
Met een simpele druk op de knop verdwijnt
De Mercedes SL is een auto die niet onopgemerkt voorbij gaat. foto's Automedia
plaatste grille met groot logo, diverse verlich-
tingsftmcties met led-signatuur en door
chromen lijsten geaccentueerde roosters in
motorkap en voorspatborden. Via de forse
portieren wordt ruim toegang gegeven aan
een rijkelijk afgewerkt interieur met slechts
plaats voor twee. De brede uitstraling ver
taalt zich in het interieur naar flink wat
ruimte. Het thema is 'rond': niet alleen bij
de dashboardklokken, maar ook bij de venti-
latieroosters, diverse andere knoppen en
het fraaie analoge klokje boven de console.
De stoelen zijn voldoende groot, in alle rich
tingen verstelbaar en sluiten goed aan voor
meer sportieve capriolen. Toch dienen ze
vooral het comfort. De bedieningsknoppen
zijn overzichtelijk gerangschikt en uiteraard
beschikt ook de SL over een groot kleuren-
display in de console voor de bediening van
tal van voertuigfuncties, inclusief audio en
navigatie. Er is redelijk voorzien in opberg-
vakken, terwijl het volume van de bagage
ruimte afhankelijk is van de stand van de
kap: 504 liter als de kap is gesloten, 364 liter
in geopende toestand.
Normaal gesproken is het resterende bagage
volume bij een geopende kap bij cabrio's
nauwelijks te bereiken, maar Mercedes laat
het neergeklapte dak met het kofferdeksel
mee omhoog scharnieren, zodat jassen en
tassen direct binnen handbereik liggen. On
danks zijn lagere gewicht en aanwezige mi
lieutechnieken zoals een start- en stopsys
teem is de SL 500 niet bepaald leicht in zijn
gemiddelde dorst van 1 op 7.
Mercedes start de SL als 350 (V6) dankzij
aanzienlijk lagere C02-tax bij 107.550 euro.
De SL500 kost minimaal 139.992 euro.
CONCURREN
Jaguar XK Convertible
Typisch Britse topklasse ca
briolet met inmiddels achter
haalde en dorstige V8 die
binnenkort wordt vervangen.
Bagage 230-312 liter.
Gewicht 1.696 kg.
Benzine 5.0 I, 385 pk.
Plus: uitstraling, geluid, onderstel.
Min: verbruik, slechts 2+2.
Plus: rijgedrag, motorgeluid, uitstraling.
Min: bagagevolume.
Pure sportwagen met boven
gemiddelde rijeigenschap-
pen. Prachtige softtop die ge
sloten het geluidscomfort
geeft van coupé. Bagage
135 liter. Gewicht 1.440 kg.
Benzine 3.8 1,400 pk.
Porsche 911 Carrera S cabriolet
door Willem de Volder
Behalve met de Agila stapt
Opel nu ook met de Adam
in het drukke A-segment.
De Adam toont dat het Duitse
merk durft uit te pakken met een
modieus karretje. De driedeurs
nieuwkomer is 3,70 meter lang en
1,72 meter breed en daardoor uiter
mate geschikt voor gebruik in een
stadse omgeving. Trendy klanten
kunnen zich met het model ver
eenzelvigen door de vele personali
satiemogelijkheden. Dat begint bij
de keuze van de leverbare moods:
Jam, Glam en Slam. Die omvatten
opvallende carrosseriekleuren,
drie daktinten, verschillende interi-
eurkleuren, decors en diverse mo
gelijkheden voor de hemelbekle-
ding, zoals een dak dat door mid
del van led-technologie op een
sterrenhemel lijkt. Op het vlak van
communicatie biedt Opel een
nieuw ontwikkeld infotainment-
systeem dat de smartphone van
de eigenaar in de auto integreert,
zodat op internet gebaseerde appli
caties beschikbaar zijn. Opel levert
de Adam in eerste instantie met
keuze uit drie benzinemotoren
(1.2/70 pk, 1.4/87 pk en 1.4/100 pk)
in combinatie met een handge-
schakelde vijfversnellingsbak.
Alle motoren zijn uitgerust met
een ecoflexpakket, inclusief een
start- en stopsysteem. Later maakt
een nieuw ontwikkelde, direct in
gespoten benzinemotor zijn op
wachting, voorzien van een turbo
en gekoppeld aan een nieuwe
handgeschakelde zesbak. Met de
naam verwijst Opel naar grondleg
ger Adam Opel. Dat de 'kleine' ei
genzinnig is, komt niet alleen in
het uiterlijk naar voren, maar ook
door het dale dat boven de auto
lijkt te zweven. Op de autoshow
in Parijs (vanaf 29 september)
wordt de met de Fiat 500 concurre
rende Adam gepresenteerd. In ja
nuari 2013 staat hij bij de dealers.
Opel Adam: trendy. foto Opel
door Tony Vos
Toen Volkswagen na het val
len van de kunstmatig hoog
gehouden grens tussen Oost
en West het Tsjechische merk Sko
da kocht, stond het merk bekend
om goedkope no-nonsense model
len. Met de nieuwe Rapid gaat het
merk niet terug naar af maar bor
duurt voort op de principes 'be
taalbaarheid en weinig poespas'.
De Rapid neemt positie in tussen
de Fabia en de Octavia. Het onder
stel wordt van de eerste geleend,
maar door het verlengen van de
wielbasis wordt zijn grotere broer
overtroffen. Dat is goed te merken
in de geboden binnenruimte en
de bagageruimte van minimaal
550 liter. De uitstraling is die van
Rapid: weinig poespas. foto Skoda
een sedan, maar de auto heeft een
vijfde deur, net zoals de Octavia
en Superb. Hierdoor kan Skoda de
nieuwkomer goed verkopen op de
traditionele en opkomende mark
ten waar sedans in het voordeel
zijn, evenals in het hatchbackge-
richte Europa.
Oog in oog met de auto is het wen-'
nen aan de verhoudingen. De wiel
basis mag dan zijn verlengd ten op
zichte van de Fabia, de breedte is
van dezelfde orde. Dat heeft geen
voelbare nadelen voor het rijge
drag, dat uitstekend is. Opmerke
lijk is dat Skoda wederom heeft ge
kozen voor een relatief stugge af
stemming, een eigenschap die ook
de grote Superb heeft.
Skoda heeft de Rapid overigens te
gelijk ontwikkeld met Seats nieu
we Toledo. Dat betekent dat de
ontwikkelingskosten door beide
merken worden gedeeld. Het doel
was bij aanvang immers een betaal
bare, ruime auto te lanceren. Hoe
wel de officiële prijzen nog niet be
kend zijn, mag worden verwacht
dat de serieus ogende Skoda Rapid
rond de jaarwisseling vanaf 15.000
euro bij de dealer staat, voorzien
van TSI en TDI-motoren.
Nieuwe modellenreeks
van Lotus nog onzeker
Op de vorige Parijse autosalon,
twee jaar geleden, verraste Lotus
met nieuwe modellen. Helaas
moet nu de conclusie worden ge
trokken dat deze modellen er niet
komen of minimaal voor lange
tijd de ijskast in gaan. Sterker
nog, Lotus is dit najaar helemaal
niet aanwezig op de Franse auto
show.
BMW wil elektrische
auto's online verkopen
Met de ontwikkeling van de elek
trische i3 en i8-modellen hinkt
BMW op meerdere gedachten. On
langs werd bekend dat pas op de
plaats werd gemaakt met nieuwe
plug-ins, nu wil BMW de i3 en i8
liefst via internet verkopen om
showroomkosten uit te sparen.
Eerste actiemodel van
Peugeot 208 is Griffe
Met de Griffe heeft de nieuwe Peu
geot 208 haar eerste actiemodel te
pakken. De auto wordt als vijf-
deurs 1.4 VTi (95 pk) geleverd in
vier carrosseriekleuren. De zeer
complete 208 Griffe (onder meer
leer en 16 inch lichtmetaal) is be
perkt leverbaar voor 20.990 euro.
Vanaf 101.460 euro, 650i High Executive 134.735 euro.
Plus: vier zitplaatsen, onderstel.
Min: gewicht, verbruik.
CONCURRENT
BMW 650i High Exec, cabrio
In tegenstelling tot de Merce
des een echte vierzitter met
wat meer nadruk op rijcom-
fort. Bagage 300-350 liter.
Gewicht 1.915 kg. Benzine
4.41,407 pk.