Waar vechten Apple en Samsung over? 'Een octrooi is niet bedoeld om een concurrent de nek om te draaien' II Octrooigemachtigde Harm van der Heijden vrijdag 3 augustus 2012 Nederlandse gevechten over octrooien C Thuistap Eind 2005 besliste de rechter in een kort geding dat Philips en In- bev hun thuistap, de Perfectdraft (foto), in Nederland mochten blij ven verkopen. Volgens Heineken schond Philips vijf octrooien op sys temen die door Heineken en Krups in de Beertender zijn ver werkt. Twee jaar later is de ruzie bijgelegd. Details over de schikking zijn niet bekendgemaakt. Senseo-koffiepads Douwe Egberts kreeg in 2005 in Europa het octrooi voor de Sen- seo-koffiepads. Sindsdien heeft het bedrijf met diverse concurrenten een licentieovereenkomst geslo ten. Maar het Europees Octrooibu reau herriep het onderliggende oc trooi. Na een juridische strijd van vijfjaar kwam in 2006 duidelijk heid: concurrenten van de koffie- brander kunnen zonder het afdra gen van een licentievergoeding kof- fiepads maken voor de Senseo. Nestlé voert ook rechtszaken over het alleenrecht op de koffiecapsu- les van Nespresso. De inkeping in het beschuitje Theo Tempels vroeg in 1999 een patent aan op het beschuitje met een hapje eruit. Via de inkeping is de beschuit makkelijk zonder bre ken uit de verpakking te vissen. Fa brikant Bolletje zei geen belangstel ling te hebben, maar bracht het be schuitje zelf op de markt. Tempels spande een rechtszaak aan die hij won. De twee partijen tekenden in 2002 een licentie-overeenkomst waardoor Bolletje moet betalen voor de productie en verkoop van de beschuit met inkeping. Babyvoeding Drogisterijketen Kruidvat won eind 2006 in hoger beroep een rechts zaak waarin babyvoedingproducent Numico eiste dat Kruidvat zou stoppen met de verkoop van melk poeder. Nu loopt nog een procedu re bij het Europees Octrooibureau. Dat bureau moet bepalen of Numi co terecht een octrooi heeft gekre gen op bepaalde bestanddelen in de babyvoeding, of dat het octrooi wordt herroepen. tijdelijk alleenrecht op een techni sche vinding", zegt Harm van der Heijden. „Bescherming met een oc trooi is altijd marktverstorend. Want wat jij vastlegt, mag een an der niet exploiteren. Maar er zit een tegenprestatie aan vast. Wie een octrooi krijgt, is gedwongen om inzicht te geven in zijn techno logie. Na het verlopen van het oc trooi, doorgaans twintig jaar, kun nen anderen voortborduren op die nieuwe techniek. Als je niet zo lang wilt wachten, kun je een li centie kopen. Dan kun je tegen een bepaalde vergoeding al met de uitvinding de markt op." Vroeger werden technieken ge- heim gehouden en waren ze al leen beschikbaar voor ingewijden, licht de octrooigerechtigde toe. Als een vinding dan niet goed was overgedragen of iemand kwam te overlijden, gingen ideeën verloren. Dat is slecht voor de vooruitgang van de hele maatschappij. Juist die geheimhouding is met de uitgifte van octrooien ondervangen." „Het is soms dubbel", zegt Van der Heijden. „Iemand die iets be denkt, wil zijn idee zo goed moge lijk beschermen tegen inbreuk van anderen. Maar tegelijkertijd wil hij geen last hebben van de octrooien van concurrenten. Dat wringt", zegt Van der Heijden. Een oplossing voor de uitwassen van het patentenstelsel is moeilijk te vinden, zegt Engelfriet. Zeker in de medische wereld levert dat soms schrijnende situaties op. „De macht van de farmaciereuzen is groot. Als een middel moeilijk te patenteren blijkt te zijn, stopt een bedrijf de ontwikkeling. Zo komt er mogelijk nooit een medicijn voor een bepaalde ernstige ziekte. En als een patent bijna verloopt, geven farmaceuten soms een klei ne draai aan hun middel, een iets andere samenstelling en een peper muntsmaakje, en het middel is weer jarenlang van hen alleen. Dat soort uitwassen zijn heel kwalijk, maar in het huidige systeem moei lijk uit te bannen." De rechtszaak tussen Ap ple en Samsung, die de ze week officieel van start ging, wordt gezien als het hoogtepunt van de wereld wijde patentenoorlog. Apple is de meest actieve en agressieve partij in deze strijd. Apple heeft behalve tegen Samsung, ook zaken aange spannen tegen HTC, Motorola en Microsoft. Ook andere bedrijven voeren onderlinge gevechten uit. Kodak met Blackberrymaker RIM en Apple, Microsoft met Motorola, Sony met LG en Oracle met Goog le. Bedrijven beschuldigen elkaar over en weer van misbruik op pa tenten. De zaak die in de VS dient, draait om designpatenten en tech nische patenten. Apple probeert een verbod te krijgen op 25 pro ducten van Samsung. Het bedrijf in het Amerikaanse Cupertino zet vier patenten in op het ontwerp van de iPhone en iPad, en drie technische patenten. Bij het uiter lijk van de iPhone gaat het onder meer om de thuisknop, afgeronde zie onze website:economie 'Apple versus Samsung: Aan welke kant sta jij?' hoeken en het ontwerp van de speaker. Bij de iPad gaat het onder meer om de vaste balk met apps onderin en de dunne rand om het scherm. De technische patenten gaan over het scrollen met een of twee vingers en 'tappen' op het scherm om in te zoomen. Sam sung verdedigt zich met vijf techni sche patenten die geschonden zou den zijn in iPhones en iPads. Het gaat vooral om licenties op 3G-pa- tenten. Apple eist een schadevergoeding van ruim 2,5 miljard dollar. Het be drijf zegt schade te lijden omdat er minder producten verkocht zou den zijn. De eis van Samsung is nog niet officieel bekend. Volgens Apple wil Samsung 14,40 dollar per iPhone of iPad. Dat zou op lopen tot honderden miljoenen dollars.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11