Prijskaartje aan een mensenleven mm 61 binnenland kNu 26 r 'Houd zwaarste gevallen in vizier' 12 maanden 500/o korting op bellen en internet %kpn Schip vast onder brug K* Él rn! Üp kpn winkel kpn.com 0800 0115 woensdag 1 augustus 2012 Met afschuw is gereageerd op het voorstel om de be handeling van twee zeldza me ziektes niet meer te ver goeden. Er staat een prijs op het hoofd van de patiënt. Het plan om de medi cijnen voor twee ui terst zeldzame ziek tes uit het verzeker de pakket te schrap pen, waar half Nederland deze week over viel, gaat het niet halen. Maatschappelijk en politiek is er geen draagvlak voor het plan te vinden. Niemand wil ernstig zieke mensen hun medicijn afnemen. Dat weet het College van Zorgver zekeraars (CVZ) zelf ook. Maar waarom dan toch dit kleine groepje zieke mensen zo bang ma ken? Eerst een korte schets van het voorstel. Het CVZ wil de medicij nen tegen de ziekte van Pompe en de ziekte van Fabry uit het pakket halen. Ze werken wel, zegt het col lege, maar ze zijn te duur in ver houding tot het resultaat. Fabry kost de overheid jaarlijks 11 miljoen, Pompe kost 44 miljoen euro per jaar. Volwassenen met Pompe moeten het medicijn veer tig jaar slikken om twee jaar lan ger te leven, becijfert het College. Het CVZ-voorstel had officieel nog niet naar buiten mogen ko- door Monique Prins men. Het is echter de vraag of het plan toevallig is gelekt. Waarschijn lijker is dat het College een maat schappelijke discussie wil aan zwengelen over de betaalbaarheid van onze gezondheidszorg. En er is geen betere tijd voor een pu bliek debat dan enkele weken voor de Kamerverkiezingen. Het plan roept tegelijkertijd vra gen op over de macht van de far maceutische industrie. Want waar om is een middel tegen Pompe hier zo veel duurder dan bijvoor beeld in de VS? Minister Schippers zegt nu te gaan onderhandelen met de industrie om de prijs om laag te krijgen. Dat zal de zorgver zekeraars goed doen. Zij hebben openlijk een prijs geplakt op het hoofd van de patiënt. De discussie over de vraag of sommige midde len hun geld wel waard zijn, loopt al jaren. De Raad voor Volksge zondheid en Zorg stelde in 2006 dat een behandeling maximaal 80.000 euro per kwalitatief hoog waardig levensjaar mag kosten. Ook de Raad kreeg destijds half Nederland over zich heen. De dis cussie verstomde weer, maar het .,*it 100a Bijvoorbeeld met de /rrmd* HTC One V Bel-SMSIOO 8.-/mnd 250 MB J0? Sr/mnd M KPN ToestelLease 13r /mad y Totaal 1' 12 maanden 26r /mnd Best Telecom Retailer 2012 Y:"—ry; iiitepef.lct en KPN JoestelLéise. Kijk vnendBbunaeibehai'/eopdc^ei-.' probleem is daarmee niet weg. Iedereen die ziek is, verwacht alle zorg die beschikbaar is. Bij het red den van een mensenleven mag geld geen rol spelen. Maar als je mensen vraagt of de kosten van hun zorgpremie omhoog mogen om dit te kunnen betalen, schudt iedereen nee. Dat wringt. Ons zorgstelsel is gebaseerd op soli dariteit. Iedereen betaalt hetzelfde minimumbedrag voor dezelfde ba siszorg. Maar nu het verschil groeit tussen wat je betaalt en wat je ont vangt, komen de grenzen van die solidariteit steeds dichterbij. De aandacht is nu gevestigd op een kleine groep mensen met groot leed. Er is geen politieke par tij die hen een kans op een langer leven wil ontzeggen. Maar tegelij kertijd zal er wel iets moeten ge beuren om de hoge zorgkosten in de hand te houden. Dat is ook in het belang van de zorgverzeke raars, die afhankelijk zijn van dui delijke regels vanuit de politiek. De kans is groot dat de politiek voor een oplossing voor het geldge brek gaat kijken naar de grote groep mensen met klein leed. Kor ten op rollators, slaapmiddelen en brillen is vervelend, maar het is niet levensbedreigend en levert bo vendien veel meer geld op. Ook die maatregel zal protest op roepen. Maar het is veel beter te verkopen dan een kwetsbare groep aanpakken die de pech heeft een ziekte te krijgen die net zo zeldzaam is als het medicijn er tegen. OOSTERHOUT - Een containerschip heeft gisteren urenlang klemgeze ten onder een brug over het Wilhel- minakanaal bij Oosterhout, waar de A59 overheen loopt. Het schip kwam 's middags los, nadat het zich 's ochtends rond half acht had klem gevaren. De schipper koos een te la ge doorgang, waardoor een van de lege containers op het schip de WBBWHBMBBUBMWIHIIIIIWIllWLIIimilimilillWIIIHIBIHIIH door Mayke Calis DEN HAAG - De geestelijke gezond heidszorg (GGZ) moet zich vooral gaan richten op de allerzwaarste gevallen. Nu komen patiënten met ernstige psychische aandoeningen soms pas in beeld wanneer zij een delict hebben gepleegd. Eenmaal uit de gevangenis verliezen instan ties hen vaak weer uit het oog, waardoor het wachten is op een nieuw delict. Dat moet veranderen, schrijft de Raad voor Volksgezondheid en Zorg (RVZ) in advies aan de minis ters voor Veiligheid en Justitie en Volksgezondheid. De Raad was door de beide minis teries gevraagd te inventariseren wat nodig is om de invoering van twee nieuwe wetten in 2013 soepel te laten verlopen. De Wet forensische zorg en de Wet verplichte Geestelijke Gezond heidszorg moeten de aansluiting van justitie met reguliere gezond heidszorg verbeteren. De wetten moeten het gemakkelijker maken om een delinquent te verplichten psychische behandeling te onder gaan. Nu bestaan er alleen tbs en dwangverpleging, veel zwaardere maatregelen. Ook wordt de moge lijkheid uitgebreid iemand met een ernstige aandoening op te la ten nemen of juist thuis hulp te bieden. Nu kan gedwongen opna me in een kliniek alleen als ie mand een gevaar is voor zichzelf of de omgeving. Het doel van de nieuwe wetgeving is dat psychiatri sche patiënten de hulp krijgen die ze nodig hebben en dat de samen leving zo veiliger wordt. De GGZ moet daarvoor ook na drukkelijk een preventieve rol gaan vervullen en niet afwachten tot een psychiatrische patiënt zich meldt, vindt de RVZ. Zorgmijders moeten actief worden opgespoord. Bijvoorbeeld door gemeenten. Beter is het wanneer de stoornis van een patiënt als uitgangspunt wordt genomen bij verdere behan deling en niet het delict dat ie mand heeft gepleegd, schrijft de Raad. 'Vaak is het toeval of van omstandigheden afhankelijk of ie mand in de justitiële sfeer dan wel in de zorg terecht komt.' Gevolg van de wetswijziging is dat de GGZ er veel patiënten met ern stige aandoeningen bij krijgt in een tijd dat de GGZ al flink moet bezuinigen. Volgens de RVZ kan GGZ deze mensen het beste hel pen door meer gebruik te maken van (F)ACT-teams, ploegen profes sionals die zorg verlenen bij men sen thuis. Dat is veel goedkoper. GGZ Nederland ondersteunt het advies. „Nu moeten mensen die op vrije voeten komen, soms van behandel aar wisselen omdat forensische zorg en GGZ verschillend worden gefinancierd", zegt een woordvoer ster. Over het advies om zich vooral te richten op de allerzwaarste geval len: „Dat is een politieke keuze. Wij gaan in ieder geval geen men sen wegsturen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 6