Kans op blauwalg na weekeinde afgenomen Een niet te kopïeren succesverhaal 201 zeeland 'Vreselijke vrijdag STANDPLAATS HOF DOMBURG dinsdag 31 juli 2012 Veel zoetwaterlocaties niet gecontroleerd MIDDELBURG - De kans op blauw alg, zoals die zich die weekeinde in een kreek bij Ouwerkerk voor deed, is na de regen en frissere temperaturen van het afgelopen weekeinde weer afgenomen. Op 55 plaatsen in Zeeland wordt gecontroleerd op de kwaliteit van het zwemwater, maar niet in alle poelen en kreken. Daarom kon dit weekeinde vrij onverwacht blauw alg opduiken in een kreek bij Ou werkerk. Blauwalg manifesteert zich vooral in zoet en stilstaand water en bij oplopende watertemperaturen. Van de 55 zwemlocaties die Rijks waterstaat en het waterschap Scheldestroom eens in de twee we ken bemonsteren op blauwwieren en bacteriën zijn er maar een paar met zoet water en geen of nauwe lijks getij. Van die paar is - als het om blauwalg gaat - de locatie Speelmansplaten de meest beruch te. Daar is het water de laatste ja ren in zomerse perioden vervuild met blauwalg. Zwemmen in water met blauwalgen kan huidirritatie teweeg brengen. Wie het water binnenkrijgt, kan last krijgen van maag- en darmstoornissen. Maar in kreken, zoals die er zijn bij Westkapelle, Ouwerkerk en in Zeeuws-Vlaanderen, wordt niet ge controleerd. Dat komt, legt een zegsman van de provincie uit, om dat die kreken en poelen niet als zwemlocatie te boek staan. De controles zijn eens in de twee weken. Na een controle duurt het een paar dagen eer de resultaten bekend zijn. Als er sprake is van ge stegen waarden volgt een hercon trole. Op de zoutwaterlocaties met een getijdebeweging, vooral bij de stranden en langs de Oosterschel- de, richten de controles zich voor al op bacteriële vervuiling. De risi co's daarop zijn vrij gering omdat de getijdebeweging er meestal voor zorgt dat de vervuiling vrij snel wegspoelt. De provincie zet de uitkomsten van de controles op een webpagi na die te vinden is op de website van de provincie Zeeland: www.zeeland.nl Elk jaar organiseren Bert en Ina van der Zwaag van Le Collection- neur zo'n honderd boeken- en verzamelmarkten. Zo succesvol als de wekelijkse markt op de Markt in Middelburg zijn ze ner gens. Het geheim: „De plek, de ambiance." door Maurits Sep Zo'n blokkendoosje aan een touwtje had de grijze mijnheer vroeger ook. Me vrouw herkent het ser vies van haar moeder. „En die ring die ik bij u heb gekocht, die was ik laatst toch kwijt. Maar ik heb hem weer gevonden hoor!" In elke kraam op de Middelburgse boeken- en verzamelmarkt is een praatje te maken en te volgen. Pre cies zoals Ina en Bert van der Zwaag het voor ogen hebben. „Het moet voor iedereen gezellig zijn. Ontmoeting staat centraal, de markt is een sociaal evenement", benadrukt zij. Hij stelt het nog fer mer: „Contact, dat is heel belang rijk. Goed verkopen is natuurlijk ook heel fijn, maar niet voor ieder een het allerbelangrijkste." Daarom zijn ze ook streng voor de handelaren en particuliere verko pers die naar de wekelijkse markt op maandag willen komen. Rom mel maken mag niet, rommel ver kopen evenmin. „Mensen noemen het soms wel een rommelmarkt, maar dat is het niet. Het is echt an tiek en brocante wat je hier kunt vinden." De boeken- en verzamelmarkt be gon in 1995, het jaar waarin de Markt autovrij werd. De gemeente klopte aan bij het echtpaar Van der Zwaag voor de organisatie van een markt op de Markt; ze deden dat al op de Vismarkt, en hebben een eigen winkel op de Dam, Le Collectionneur. „Iedereen zei tegen ons: 'je bent gek, op maandag? Dat is een slech te dag.' Nou, integendeel. Dat is precies de dag dat alle handelaren hun winkel dicht houden en dus tijd hebben om naar Middelburg Bert en Ina van der Zwaag, organisatoren van de boeken- en verzamel markt. „Contact is belangrijker dan geld verkopen." foto Ruben Oreel te komen. Ze komen vanuit het he le land." Het aanbod wisselt per week, om dat maar een deel van de kramen vast bezet is. De rest moet voor vrijdagmiddag zes uur laten weten of ze komen. De maandagse boeken- en verza melmarkt is inmiddels een concur rent geworden voor die andere, donderdagse, markt die ze al 25 jaar houden op de Vismarkt „Die stond altijd goed vol, met 35 kra men. Dat is minder geworden", vertelt Ina van der Zwaag. „Daar komt wel een heel gericht publiek naartoe, de markt op maandag trekt vanwege de locatie veel meer passanten." Die locatie maakt de boeken- en verzamelmarkt volgens hen wel weer 'uniek'. In het hoogseizoen - de zes Zeeuwse vakantieweken - staan er elke maandag tussen 11 en 17 uur zeker tachtig kramen, bui ten die periode minstens veertig. „Ze willen overal zo'n markt", ver telt Bert van der Zwaag. „We heb ben het geprobeerd in Vlissingen, in Goes, in Roosendaal. Lukt niet. Middelburg heeft door zijn locatie en zijn centrumfunctie op Walche ren een niet te kopiëren succes. Het is de plek, de ambiance.". Het succes staat desondanks onder druk. De belangstelling van het pu bliek wordt langzaam wat minder. Nog bedreigender is de gemiddel de leeftijd van de marktkraamhou ders. Die overstijgt de 65 ruim, en aanwas van jongeren is er niet of nauwelijks. Het brengt Bert van der Zwaag tot de sombere voor spelling: „Over vijf jaar is dit er niet meer." De crisis speelt een beetje mee, in ternet is amper van invloed, vindt zijn vrouw. „Natuurlijk, mensen kopen ook via Marktplaats. Maar uiteindelijk vinden ze het op een markt leuker. Bovendien, daar kun je meteen zien wat je koopt, en het meteen meenemen." Het animatieteam en Koos Konijn ontvangen nieuwe gasten bij Hof Domburg. PZC-verslaggever Frank Bal kenende kijkt een week ach ter de schermen op vijfster- ren-vakantiepark Hof Dom burg, Een serie van vijf afle veringen geeft een kijkje in de keuken van een Room pot Vakantiepark in het hoogseizoen. Vandaag: chaos op de wisseldag. door Frank Balkenende Vrijdags is het chaos op Hof Domburg. Een dik ke tweeduizend gasten vertrekt en voor de vier honderd accommodaties is een evengrote colonne nieuwkomers in aantocht. Je zou het 'vreselijke vrijdag' kun nen noemen, want voor de slag boom van het vakantiepark hopen de auto's - al dan niet met cara vans en vouwwagens - zich tussen twaalf en vijf uur 's middags op. Ze staan soms tot op de Schelp- weg en zijn daar samen goed voor een verkeersinfarctje. Een ontvangstcomité - in aquama rijn-kleurige T-shirts gehulde mei den van het animatieteam, veelal stagiaires - probeert de stroom 'aankomers' zo snel mogelijk door de slagboom te loodsen. Toch krijgt elke gast een VIP-behande ling, waardoor het wachten gebla zen is. „Heeft u een goede reis ge had? Ja, dan stop ik nu uw pasje wat u thuisgestuurd heeft gekre gen door de sleuf Met deze card kunt er elke dag gewoon in. U zit op 243? Ok, dan gaat u hier rechts af en volgt u de bordjes. Hier heeft u nog een informatiefolder. Fijne vakantie! Daaaag!" Met een slagboombrede glimlach zwaait Didi de gasten na. De 17-ja- rige stagiaire uit Utrecht (ze volgt een sportopleiding) kruipt snel in het Koos Konijn-pak. Dat stinkt een beetje, want het is 28 graden en dan zweet je als een os in zo'n pak. Koos Konijn is de mascotte van Roompot Vakantieparken, waar toe Hof Domburg behoort. Op de beat van de kinderliedjes die uit boxen bij het receptiegebouw dreunt, geeft ze highfives aan kin deren op de achterbank. Andere kleintjes, voor wie de va kantie erop zit, nemen weemoe dig afscheid van Koos. Een omhel zing, een knuffel, een aai over de bol. Drieduizend vakantiegasten in bungalows, (sta)caravans en ten ten. Hof Domburg is een groot dorp met een voortdurende wisse lende populatie. Dat vereist een flinke personele inzet: 30 in de ho reca, 80 in de schoonmaak, 6 aan de receptiebalie, 20 in het sport en animatieteam, 10 in het zwem bad in De Parel en 4 in de techni sche dienst. Parkdirecteur Hein Robbers - 'ik ben ook verantwoordelijk voor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 48