Gratis met de bus Hereiland rond 3 Bijna voor niets maandag 30 juli 2012 ren van het besturingsysteem van de sluizen. „Het enige dat is overge bleven van vroeger zijn de sluis- meestershuisje's", vertelt woord voerder Daan Roelse in de toren boven de Zandkreeksluis. Zo'n tien videoschermen geven een duidelijk beeld van de sche pen in en om de sluis. Hoewel van uit dit gebouw alles kan worden bestuurd, is er geen sluismeester meer aanwezig. Sinds 2009 wordt de sluis bestuurd vanuit het tops- huis op Neeltje Jans. De stewards zorgen voor de extra veiligheid die tijdens de zomerdrukte niet over bodig is. „Wat wij doen is eigenlijk puzze len" vertelt Randy. Hij en zijn col lega Pim (21) hebben voortdurend contact met elkaar en met de ope rators op Neeltje Jans. De boot niet te snel stilleggen, blijkt het be langrijkste advies voor de schip pers. „De boten moeten helemaal naar voren varen in de sluis, som mige schippers weten dit niet", zegt Randy. Ook het schutten blijkt soms moeilijk te zijn, vooral wanneer het water in de kolk van de sluis van niveau veranderd en de boten hun touwen aan de wand moeten laten vieren. Pim: „Ik heb wel eens een boot aan de wand zien hangen, maar door snel in te grijpen is er nog nooit echt iets fout gegaan." Beide jongens hebben een passie voor zeevaart, een vereiste voor de baan als steward. Randy uit Kortge- ne heeft zeilles gegeven en bij de scouting gezeten. Pim uit Kloetin- ge heeft net de opleiding aquati- sche ecotechnologie afgerond op de Hogeschool Zeeland en is van plan een master te volgen. „Het is heerlijk om hier te werken, zeker met dit weer", vertelt hij. „Lekker buiten en onder de mensen" Tussen twaalf en drie is het spits in de sluis. De kolk ligt dan bijna vol. „Dit jaar is het niet zo druk als voorgaande jaren. Door het slech te weer hebben veel mensen beslo ten niet op vakantie te gaan." Toch komen enkele opmerkelijke sche pen voorbij. Zoals een luxe jacht dat eigenlijk lijkt thuis te horen op de Middellandse Zee en een prach tige brigantijn met tien Duitse mei den uit Berlijn. Als er een binnenvaartschip de sluis binnenkomt, zijn de stewards druk in de weer. Je ziet dat de re- creatievaarders licht zenuwachtig zijn. „Dat wij hier staan, geeft wel een bepaalde rust", aldus Randy. Aan de linkerkant van de kolk ligt de beroepsvaarder (met vrouw aan het roer) en aan de rechter kant de recreatievaart. Op ééntje na. Die verstekeling heeft achter de dertig meter lange beroepsvaar der aangelegd. „Die snapt het niet helemaal." zegt Randy. Hoewel be roepsvaart eigenlijk voorrang heeft, vragen de stewards altijd aan de kapitein of de pleziervaart eerst mag wegvaren. „Dat schip gaat met zoveel kracht weg dat er makkelijk schade kan worden ge maakt bij de pleziervaart", legt Randy uit. Schippers reageren verschil lend op de aanwezigheid van de stewards. De één merkt er niks van en de ander stelt het erg op prijs. „In Friesland hebben we ook stewards", vertelt een vrouw op een zeilboot. „Het is heel handig, zeker bij zo'n brede sluis." Er zijn ook bootslieden die helemaal niet reageren op een roep van de steward. „Mensen mopperen soms, maar je ziet dat ze vaak ook wel blij zijn dat je er staat. En anders komen ze er on derling vaak wel uit." Opeens schalt een mannenstem over het sluizencomplex: „Haal die scooter daar achter die slagbomen weg!" Het is de operator vanuit het Topshuis. Pim loopt naar de scootereigenaar en spreekt hem aan. Ook dat is een taak van de ste wards: de veiligheid bewaren rond de sluizen. In de moderne tijd van centralisatie bieden deze jongens het persoonlijk contact en de servi ce van vroeger, toen er nog sluis wachters waren, is het idee van ini tiatiefnemer Rijkswaterstaat. Als buitenstaander verbaas je je over de levendigheid in en rond de sluis. Pim is ervan overtuigd: „Er gebeurt hier zoveel, je zou er een boek over kunnen schrijven." Sinds 2009 worden de Roompot- sluis (Neeltje Jans), Grevelingen- sluis (Bruinisse), Zandkreeksluis (Kats) en Bergsche Diepsluis (Tho- len) centraal bediend vanuit het Topshuis op Neeltje Jans. Daardoor is er geen sluiswachter meer. In de zomermaanden is de Greve- lingensluis het drukst, op de voet gevolgd door de Zandkreeksluis. In juli en augustus worden er daar om op deze twee sluizen stewards ingezet. Op de Zandkreeksluis zijn vijf ste wards in dienst. Per shift zijn er twee stewards actief. Vóór de centralisatie was er steeds één steward aanwezig. deelt folders uit aan de schippers in de kolk. Centrale bediening Vakantie vieren met een laag bud get vergt wat creativiteit. De zo- merkrantredactie zoekt naar de mogelijkheden. Vandaag: gratis met de bus. door Martijn de Koning Instappen, lekker gaan zitten en ér pas uit wanneer je zin hebt. De Noord-Beveland Express rijdt passagiers gratis het hele eiland over. Helemaal voor niets. De lijn stopt bij dertig at tracties en plaatsen. De bus ziet er sfeervol en zomers uit: het voertuig is half open en voor zien van bonte kleuren. Mooi meegenomen is dat niét alleen toeristen, maar ook de lokale be volking profiteert van de service, die grotendeels betaald wordt door ondernemers uit de regio. Op Schouwen-Duiveland en in West-Zeeuws-Vlaanderen is de bus in de zomermaanden gratis voor toeristen die verblijven bij meebetalende recreatieonderne mers. Zij krijgen een pasje. In West- Zeeuws-Vlaanderen rijdt in de zomermaanden de zoge naamde 'kustbus', die stopt op allerlei plekken op een steen worp van het strand. Op Schou wen, waar de duinen veel breder zijn, is het ook handig om auto of fiets te parkeren op bijvoor beeld het transferium bij Renes- se en je vanaf daar naar het strand te laten rijden. Ook uit stapjes buiten de regio zijn mo gelijk: vanaf Schouwen kun je naar Goes, Middelburg en Oude-Tonge, en vanuit West-Zeeuws-Vlaanderen tot Knokke en Terneuzen. Overigens geeft in beide gebie den de pas ook recht op kortin gen voor allerlei activiteiten. Op Schouwen-Duiveland kun je er ook gratis mee naar musea. De provincie en de VW onderzoe ken momenteel de invoering van één toeristenpas voor de he le provincie. De Noord-Beveland Express: fleurig, kleurig en half-cabrio.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 47