Zij worden meteen
donateur na de redding
Duits gezin
gewond bij
aanrijding
Vlissingse
in finale
chipsstrijd
Dierenartsen waarschuwen voor
blauwalg in kreek Ouwerkerk
maandag 30 juli 2012
„We moeten ook nogal eens uitrukken voor ongevallen
die met de beroepsvaart te maken hebben.
Daar zit trouwens zelden een Nederlandse boot bij."
Actie op volle zee. foto Dirk-Jan Gjeltema
Een greep uit de meldingen
De missie van de Koninlijke
Nederlandse Redding
Maatschappij is: mensen
redden; snel, professioneel en kos-
tenloos.
Dat laatste is voor Belgen nog wel
eens raar. Die willen nog wel eens
afhoudend zijn als een reddings
boot van dé KNRM in noodsitua
ties toesnelt. In België moeten ze
daar voor betalen.
Ook de Nederlandse redders kun
nen hun werk niet louter uit liefde
doen. Weliswaar is het vrijwilli
gerswerk. Maar een schip als de
Koopmansdank van de post Neel-
tje Jans gebruikt 425 liter dieselolie
per uur. En dat met de huidige
brandstofprijzen.
Vandaar dat donateurs van harte
welkom zijn. Vaak worden men
sen die gered worden, na zo'n ac
tie ook meteen lid. Dan zien ze
het nut van de KNRM wel in. Flin
ker is het natuurlijk als je van te
voren donateur wordt.
Vaak genoeg krijgt de KNRM ook
giften, vertelt pr-man Kees Groene-
veld. Zo besloten de nabestaanden
yan een overleden watersporter de
boot te verkopen en de opbrengst
aan de KNRM te schenken. Of on
langs nog bracht een bij opbod ver
kochte reuzenkreeft ruim 27.000
voor de KNRM op. De reddingsor
ganisatie krijgt geen subsidie en
SLOEBER
Zwerver kreeg standbeeld voor de
kerk van Clinge. Lees verhaal op
www.pzc.mi/m0n111ikerawerlk
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
KNRM-pr coördinator Kees Groemeveid
teert naast de opbrengst van een
opgebouwd eigen vermogen voor
57 procent op donaties.
En er worden kosten gemaakt.
Naast het onderhoud van de sche
pen zijn er bijvoorbeeld de overle-
vingspakken die de vrijwilligers bij
elke actie aantrekken. Die pakken
zorgen er voor dat ze droog en drij
vend blijven. En er zit EHBO-ma
teriaal in. Een volledig pak kost al
gauw 1000 euro.
Het station Neeltje Jans lean een
beroep doen op 21 vrijwilligers.
Daar zitten mensen van uiteenlo
pende pluimage op; politiemen
sen, een exploitant van een super
markt, agrariërs of mensen met
een technische achtergrond.
De vrijwilligers worden uiteinde
lijk allemaal opgeleid tot ze de
functie van schipper kunnen uitoe
fenen.
Iemand die vrijwilliger van de
KNRM wil worden moet binnen
een straal van 15 minuten van het
reddingsstation wonen en (liefst
behoorlijk wat) jonger dan 45 jaar
zijn. En in staat zijn om na een
melding alles uit zijn of haar han
den te laten vallen en zo snel mo
gelijk naar het station te gaan.
Maar de KNRM is ook altijd op
zoek naar helpers aan de wal. Al
was het maar om na een actie kof
fie te zetten of soep te maken.
door Joeri Wisse
ouwerkerk - Dierenartsenpraktijk
Schouwen-Duiveland waarschuwt
eigenaren van honden om voor
zichtig te zijn met het zwemmen
in stilstaande binnenwateren. Vrij
dag is een jonge hond doodgegaan
nadat het dier in de kreek bij Ou-
werkerk had gezwommen. „Ander
half uur daarna was hij dood",
O Station Neeltje Jans, 26 juli: mel
ding twee zwemmers in proble
men bij Renesse.
Station Breskens, 26 juli 2012:
melding zeiljacht met motorsto
ring. Door een motorstoring en ge
brek' aan wind kon het jacht niet
meer onder zeil verder. De hulp
van reddingboot Zeemanshoop
wordt ingeroepen. Het Belgische
zeiljacht met twee personen aan
boord dreef in het ankergebied van
Vlissingen. De reddingboot heeft
een opstapper overgezet en een
sleepverbinding gemaakt. Het
jacht is vervolgens naar de haven
van Breskens gesleept .en bij een
jachtwerf daar veilig aangemeerd.
O Stations Neeltje Jans era Westka-
pelle, 24 juli: meisje vermist op
overvol strand bij Oostkapelle,
Station Westkapeile, 23 juli: mel
ding Visboot met startproblemen
ter hoogte van wrak Christiaan Huy-
gens. Het bootje was van een Duit
se visser die met z'n twee zonen
was gaan vissen. Twee opstappers
met een startbooster kregen de
motor weer aan de praat. Voor de
zekerheid zijn de opstappers aan
boord gebleven waarna de visboot
koers zette richting Westkapeile.
De Duitse toerist was al enkele ja
ren donateur van de KNRM.
O Station Cadzand, 22 juli: melding
vaartuig met motorproblemen. De
motorboot lag met 4 personen en
twee hondjes voor anker ter hoog
te van de Zwarte Polder. De motor
startte wel, maar sloeg niet aan.
Daarop is een sleepverbinding ge
maakt en de boot naar Breskens
gesleept. De schipper kende de
KNRM nog niet. Hij is dan ook di
rect donateur geworden!
Station Neeltje Jans, 17 juli: mel
ding midden in de nacht: 'Prio 1
vaartuig aan de grónd'. Bij het aan
rijden van de bemanning over de
Roompotsluis was al duidelijk dat
het geen lange tocht zou worden:
er lag een jacht aan de Noordwest-
zegt dierenarts Astrid Meijninger.
„Landelijk zijn er wel waarschu
wingen voor geweest, maar zover
ik weet is dat ter plaatse niet ge
beurd." Omdat er geen sectie op
de hond is verricht, kan niet met
100 procent zekerheid worden ge
steld dat het dier is overleden door
zwemmen in met blauwalg be
smet water. „Maar ook het vergif
centrum bevestigde dat alle symp-
kant van de sluis vast op de keien.
Het kostte weinig moeite hem
daar vanaf te krijgen.
Station Neeltje Jans, 22 juni: on
gebruikelijke melding Radio Interfe
rentie op kanaal 16. Kanaal 16 is
als noodkanaal van groot belang
voor de scheepvaart op zee en sto
ringen op dat kanaal zijn dus in po
tentie gevaarlijk. De Kustwacht
sprak van een draaggolf en schatte
de herkomst ervan in op ankerge
bied 'Steenbanken', ten westen van
station Neeltje Jans. De Koopmans
dank werd daarom opgeroepen.
De bemanning kreeg de taak de
exacte herkomst van de storing te
achterhalen met behulp van een .ra-
diorichtingzoeker. Na lang zoeken
kwam de bemanning in de omge
ving van de Maas Approach, bij
een 228 meter lange tanker in de
buurt van de Maaswest 3. Om on
bekende redenen had de beman
ning daarvan een zender open
staan die de storing veroorzaakt
had. Na contact tussen de tanker
en de Koopmansdank werd de zen
der uitgezet en was daarmee de
storing verholpen.
Station Neeltje Jaras, 22 juni: mel
ding: Prio 1, Vaartuig maakt water.
Het ging om een jacht dat nqg zeil
de, maar problemen had met het
roer. Het jacht bevond zich ten
noordwesten van Schouwen-Duive
land. Omstreeks 40 minuten na de
melding was de Koopmansdank ter
plaatse en constateerde de beman
ning dat er geen sprake was van
wateroverlast op het schip. De eige
naar was met rustig weer alleen
vertrokken vanuit Engeland. Door
de krachtige wind en de golven
voorzag hij problemen bij het inva
ren van de haven Van Stellendam.
Reddingboot Antoinette met thuis
haven Stellendam werd daarom op
geroepen om het jacht via het slijk-
gat naar de haven te begeleiden.
De taak voor de Koopmansdank
zat er daarmee op.
tomen overeenkomen met blauw-
algbesmetting." Volgens Meijnin
ger was het nog jonge dier in goe
de conditie. „Maar bij blauwalg
kan het heel snel gaan."
Meijninger heeft een melding ge
daan bij de verantwoordelijke in
stanties. „Wie echt geen risico wil
lopen, kan zijn hond beter alleen
in stromend zout water laten
zwemmen", zegt ze.
door Joeri Wisse
RENESSE - Bij een ongeluk op de
Rampweg in Renesse is een gezin
uit Duitsland gewond geraakt.
Zondagmiddag werd het gezin,
een vader en een moeder met ie
der een klein kind achterop, ge
schept door een tegemoetkomen
de auto, bestuurd door een acht
tienjarige jongen uit de gemeente
Rijnwoude.
Het ongeval gebeurde zondag net
na het middaguur. Onduidelijk is
nog hoe het ongeluk precies heeft
kunnen gebeuren. De politie heeft
onderzoek gedaan, maar de resulta
ten daarvan waren zondagavond
nog niet bekend.
De traumahelikopter is ter plaatse
geweest, maar uiteindelijk zijn alle
gezinsleden met twee ambulances
naar het ziekenhuis vervoerd. De
politie kon ook nog geen duidelijk
heid geven over de aard van de ver
wondingen van de slachtoffers.
Op de Rampweg zijn fietsstroken,
maar geen apart fietspad. Zowel
burgers, de Fietsersbond en ge
meenteraadsleden van Schou
wen-Duiveland hebben in het ver
leden aandacht gevraagd voor de
verkeerssituatie voor fietsers op de
Rampweg. Zo zijn onder meer
snelheidsvertragende maatregelen
en een vrijliggend fietspad bepleit
vlissingen - Oud-Vlissingse Ange-
lique de Paauw (35) staat in de fi
nale van een smaakwedstrijd van
chipsfabrikant Lays. Net als twee
andere finalisten heeft ze een nieu- -
we smaak voor chips bedacht. Het
is nu aan het publiek uit te maken
welke van die drie nieuwe smaken
het lekkerst is. Monique woont
sinds vier maanden in het Gro
ningse Muntendam maar groeide
op in Vlissingen. Ze is bedenker
van de smaak Whiskey Cocktail.
„Ik denk dat mijn smaak toeganke
lijk is en dus een breed publiek zal
aanspreken." Haar inzending komt
uit de praktijk: „Whiskey Cocktail
is mijn favoriete dipsausje en ik
zat me te bedenken: is het niet
handiger als mijn chips meteen
die smaak hebben? Da's een stuk
makkelijker dan dippen!" Angeli-
que wil onder meer Facebook in
schakelen om haar smaak te pro
moten. De andere finalesmaken
zijn Spicy Reggae en Aioli e Aglio.
SS5Hï5«<!Bi3^C^5^^
Executieverkoop
Voor alle executieverkopen
van de Belastingdienst regio
Zuidwest
Zie Veilingdeurwaarder.nl
Be\astingdienst
De reddingspakken hangen klaar in het reddingsstation.