Zij worden meteen donateur na de redding Duits gezin gewond bij aanrijding Vlissingse in finale chipsstrijd Dierenartsen waarschuwen voor blauwalg in kreek Ouwerkerk maandag 30 juli 2012 „We moeten ook nogal eens uitrukken voor ongevallen die met de beroepsvaart te maken hebben. Daar zit trouwens zelden een Nederlandse boot bij." Actie op volle zee. foto Dirk-Jan Gjeltema Een greep uit de meldingen De missie van de Koninlijke Nederlandse Redding Maatschappij is: mensen redden; snel, professioneel en kos- tenloos. Dat laatste is voor Belgen nog wel eens raar. Die willen nog wel eens afhoudend zijn als een reddings boot van dé KNRM in noodsitua ties toesnelt. In België moeten ze daar voor betalen. Ook de Nederlandse redders kun nen hun werk niet louter uit liefde doen. Weliswaar is het vrijwilli gerswerk. Maar een schip als de Koopmansdank van de post Neel- tje Jans gebruikt 425 liter dieselolie per uur. En dat met de huidige brandstofprijzen. Vandaar dat donateurs van harte welkom zijn. Vaak worden men sen die gered worden, na zo'n ac tie ook meteen lid. Dan zien ze het nut van de KNRM wel in. Flin ker is het natuurlijk als je van te voren donateur wordt. Vaak genoeg krijgt de KNRM ook giften, vertelt pr-man Kees Groene- veld. Zo besloten de nabestaanden yan een overleden watersporter de boot te verkopen en de opbrengst aan de KNRM te schenken. Of on langs nog bracht een bij opbod ver kochte reuzenkreeft ruim 27.000 voor de KNRM op. De reddingsor ganisatie krijgt geen subsidie en SLOEBER Zwerver kreeg standbeeld voor de kerk van Clinge. Lees verhaal op www.pzc.mi/m0n111ikerawerlk STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl KNRM-pr coördinator Kees Groemeveid teert naast de opbrengst van een opgebouwd eigen vermogen voor 57 procent op donaties. En er worden kosten gemaakt. Naast het onderhoud van de sche pen zijn er bijvoorbeeld de overle- vingspakken die de vrijwilligers bij elke actie aantrekken. Die pakken zorgen er voor dat ze droog en drij vend blijven. En er zit EHBO-ma teriaal in. Een volledig pak kost al gauw 1000 euro. Het station Neeltje Jans lean een beroep doen op 21 vrijwilligers. Daar zitten mensen van uiteenlo pende pluimage op; politiemen sen, een exploitant van een super markt, agrariërs of mensen met een technische achtergrond. De vrijwilligers worden uiteinde lijk allemaal opgeleid tot ze de functie van schipper kunnen uitoe fenen. Iemand die vrijwilliger van de KNRM wil worden moet binnen een straal van 15 minuten van het reddingsstation wonen en (liefst behoorlijk wat) jonger dan 45 jaar zijn. En in staat zijn om na een melding alles uit zijn of haar han den te laten vallen en zo snel mo gelijk naar het station te gaan. Maar de KNRM is ook altijd op zoek naar helpers aan de wal. Al was het maar om na een actie kof fie te zetten of soep te maken. door Joeri Wisse ouwerkerk - Dierenartsenpraktijk Schouwen-Duiveland waarschuwt eigenaren van honden om voor zichtig te zijn met het zwemmen in stilstaande binnenwateren. Vrij dag is een jonge hond doodgegaan nadat het dier in de kreek bij Ou- werkerk had gezwommen. „Ander half uur daarna was hij dood", O Station Neeltje Jans, 26 juli: mel ding twee zwemmers in proble men bij Renesse. Station Breskens, 26 juli 2012: melding zeiljacht met motorsto ring. Door een motorstoring en ge brek' aan wind kon het jacht niet meer onder zeil verder. De hulp van reddingboot Zeemanshoop wordt ingeroepen. Het Belgische zeiljacht met twee personen aan boord dreef in het ankergebied van Vlissingen. De reddingboot heeft een opstapper overgezet en een sleepverbinding gemaakt. Het jacht is vervolgens naar de haven van Breskens gesleept .en bij een jachtwerf daar veilig aangemeerd. O Stations Neeltje Jans era Westka- pelle, 24 juli: meisje vermist op overvol strand bij Oostkapelle, Station Westkapeile, 23 juli: mel ding Visboot met startproblemen ter hoogte van wrak Christiaan Huy- gens. Het bootje was van een Duit se visser die met z'n twee zonen was gaan vissen. Twee opstappers met een startbooster kregen de motor weer aan de praat. Voor de zekerheid zijn de opstappers aan boord gebleven waarna de visboot koers zette richting Westkapeile. De Duitse toerist was al enkele ja ren donateur van de KNRM. O Station Cadzand, 22 juli: melding vaartuig met motorproblemen. De motorboot lag met 4 personen en twee hondjes voor anker ter hoog te van de Zwarte Polder. De motor startte wel, maar sloeg niet aan. Daarop is een sleepverbinding ge maakt en de boot naar Breskens gesleept. De schipper kende de KNRM nog niet. Hij is dan ook di rect donateur geworden! Station Neeltje Jans, 17 juli: mel ding midden in de nacht: 'Prio 1 vaartuig aan de grónd'. Bij het aan rijden van de bemanning over de Roompotsluis was al duidelijk dat het geen lange tocht zou worden: er lag een jacht aan de Noordwest- zegt dierenarts Astrid Meijninger. „Landelijk zijn er wel waarschu wingen voor geweest, maar zover ik weet is dat ter plaatse niet ge beurd." Omdat er geen sectie op de hond is verricht, kan niet met 100 procent zekerheid worden ge steld dat het dier is overleden door zwemmen in met blauwalg be smet water. „Maar ook het vergif centrum bevestigde dat alle symp- kant van de sluis vast op de keien. Het kostte weinig moeite hem daar vanaf te krijgen. Station Neeltje Jans, 22 juni: on gebruikelijke melding Radio Interfe rentie op kanaal 16. Kanaal 16 is als noodkanaal van groot belang voor de scheepvaart op zee en sto ringen op dat kanaal zijn dus in po tentie gevaarlijk. De Kustwacht sprak van een draaggolf en schatte de herkomst ervan in op ankerge bied 'Steenbanken', ten westen van station Neeltje Jans. De Koopmans dank werd daarom opgeroepen. De bemanning kreeg de taak de exacte herkomst van de storing te achterhalen met behulp van een .ra- diorichtingzoeker. Na lang zoeken kwam de bemanning in de omge ving van de Maas Approach, bij een 228 meter lange tanker in de buurt van de Maaswest 3. Om on bekende redenen had de beman ning daarvan een zender open staan die de storing veroorzaakt had. Na contact tussen de tanker en de Koopmansdank werd de zen der uitgezet en was daarmee de storing verholpen. Station Neeltje Jaras, 22 juni: mel ding: Prio 1, Vaartuig maakt water. Het ging om een jacht dat nqg zeil de, maar problemen had met het roer. Het jacht bevond zich ten noordwesten van Schouwen-Duive land. Omstreeks 40 minuten na de melding was de Koopmansdank ter plaatse en constateerde de beman ning dat er geen sprake was van wateroverlast op het schip. De eige naar was met rustig weer alleen vertrokken vanuit Engeland. Door de krachtige wind en de golven voorzag hij problemen bij het inva ren van de haven Van Stellendam. Reddingboot Antoinette met thuis haven Stellendam werd daarom op geroepen om het jacht via het slijk- gat naar de haven te begeleiden. De taak voor de Koopmansdank zat er daarmee op. tomen overeenkomen met blauw- algbesmetting." Volgens Meijnin ger was het nog jonge dier in goe de conditie. „Maar bij blauwalg kan het heel snel gaan." Meijninger heeft een melding ge daan bij de verantwoordelijke in stanties. „Wie echt geen risico wil lopen, kan zijn hond beter alleen in stromend zout water laten zwemmen", zegt ze. door Joeri Wisse RENESSE - Bij een ongeluk op de Rampweg in Renesse is een gezin uit Duitsland gewond geraakt. Zondagmiddag werd het gezin, een vader en een moeder met ie der een klein kind achterop, ge schept door een tegemoetkomen de auto, bestuurd door een acht tienjarige jongen uit de gemeente Rijnwoude. Het ongeval gebeurde zondag net na het middaguur. Onduidelijk is nog hoe het ongeluk precies heeft kunnen gebeuren. De politie heeft onderzoek gedaan, maar de resulta ten daarvan waren zondagavond nog niet bekend. De traumahelikopter is ter plaatse geweest, maar uiteindelijk zijn alle gezinsleden met twee ambulances naar het ziekenhuis vervoerd. De politie kon ook nog geen duidelijk heid geven over de aard van de ver wondingen van de slachtoffers. Op de Rampweg zijn fietsstroken, maar geen apart fietspad. Zowel burgers, de Fietsersbond en ge meenteraadsleden van Schou wen-Duiveland hebben in het ver leden aandacht gevraagd voor de verkeerssituatie voor fietsers op de Rampweg. Zo zijn onder meer snelheidsvertragende maatregelen en een vrijliggend fietspad bepleit vlissingen - Oud-Vlissingse Ange- lique de Paauw (35) staat in de fi nale van een smaakwedstrijd van chipsfabrikant Lays. Net als twee andere finalisten heeft ze een nieu- - we smaak voor chips bedacht. Het is nu aan het publiek uit te maken welke van die drie nieuwe smaken het lekkerst is. Monique woont sinds vier maanden in het Gro ningse Muntendam maar groeide op in Vlissingen. Ze is bedenker van de smaak Whiskey Cocktail. „Ik denk dat mijn smaak toeganke lijk is en dus een breed publiek zal aanspreken." Haar inzending komt uit de praktijk: „Whiskey Cocktail is mijn favoriete dipsausje en ik zat me te bedenken: is het niet handiger als mijn chips meteen die smaak hebben? Da's een stuk makkelijker dan dippen!" Angeli- que wil onder meer Facebook in schakelen om haar smaak te pro moten. De andere finalesmaken zijn Spicy Reggae en Aioli e Aglio. SS5Hï5«<!Bi3^C^5^^ Executieverkoop Voor alle executieverkopen van de Belastingdienst regio Zuidwest Zie Veilingdeurwaarder.nl Be\astingdienst De reddingspakken hangen klaar in het reddingsstation.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 3