je kont eraf
3 spectrum
Lasergun
Zaterdag 28 juli 2012
Diana Wagenaar (links) en Annet de Bree klagen al een tijd over de snelheden en het rijge
drag op de Monsterweg in Borssele. „Levensgevaarlijk voor zwakke weggebruikers."
Ze geven het grif toe. De
WN-vrijwilligers Piet Re-
mijnse en Johan Kesselaar uit
Middelburg rijden zelf ook
wel eens iets te hard, want ja,
dertig kilometer voelt in een moderne au
to als een slakkengangetje. „Het zou hypo
criet zijn dat te ontkennen. Dat doen we
allemaal wel eens. Het ligt er wel aan hoe
veel te hard. Onze ervaring is dat bestuur
ders zich redelijk aan de snelheid houden
in dertigkilometerzones. Het gros zit on
der de veertig kilometer per uur."
Ze kunnen het weten. De pensionado's Re-
mij nse en Kesselaar verrichten regelmatig
snelheidsregistraties. In het vijftigkilome-
tergebied van de Monsterweg in Borssele -
waar drie mensen een melding hebben ge
daan - rijdt weliswaar een eenderde te,
maar niet veel te hard. „Het is hier niet ex
treem", vindt Remijnse.
Dat is een week later anders als we meten
in de dertigkilometerzone van de Monster
weg. De lasergun staat gericht op uitgaand
verkeer. Wie hier snelheid wil maken,
moet na een bocht flink het gaspedaal in
trappen. Biep, biep, biep, brabbelt de laser
gun. „53, 54, 55, ja 55." Wordt genoteerd.
Twintig procent van de auto's zoeft met
vijftig of meer kilometer langs. De bulk
van de honderd gemeten auto's zit tussen
de 36 en 50 kilometer. Een motorrijder die
vanaf het dorp komt, drijft het gemiddelde
op. „Hatsekidee, 95 kilometer per uur!"
De WN-vrijwilligers Piet Remijnse (I) en Johan Kesselaar meten
met de lasergun op de Monsterweg in Borssele. Voor de foto staan
ze langs de kant. Normaal meten ze vanuit de auto. Willem Mieras
Retranchement, Zwinstr. tussen
Dorpstr. en Kanaalweg
Brouwershaven
Haven Zuidzijde en Poortdijkstr.
Colijnsplaat
Havelaarstraat en Ringweg
km/uur
aantal voertuigen
procent
tot 21
15
15%
21-25
22
21%
26-30
47
46%
31-35
14
14%
36-40
4
4%
41-46
0
0%
46-50
1
1%
Gegevens nog niet bekend
km/uur aantal voertuigen
tot 21 36
21-25 45
26-30 37
31-35 18
36-40 8
41-46 2
procent
25%
31%
25%
12%
5%
1%