Op de Monsterweg 4rij den ze
0
I
spectrum 2
Zaterdag 28 juli 2012
De beleving van bewoners is vaak anders, maar doorgaans houden
Zeeuwse automobilisten zich in dertigkilometerzones redelijk aan de
snelheidslimiet. Dat blijkt uit een meetactie van Veilig Verkeer district
Zeeland en de PZC. De Haven Zuidzijde Brouwershaven en de
Havelaarstraat in Colijnsplaat zijn volgens de snelheidsregistraties geen
racebanen. Wel vraagt de situatie op de Monsterweg in Borssele om
maatregelen. De metingen laten een onthutsend beeld zien: slechts 9
procent houdt zich aan de snelheid. De gemeente schrikt er van.
Aan de Monsterweg meldden drie be
woners, die op grens van de vijftig- en
dertigkilometerzone wonen, dat auto
mobilisten er te diep het gas intrap
pen, dat ze tegen het verkeer inrijden
en dat 'ze' links van de 'druppel' rijden
omdat dat lekker afsnijdt. Wie bestuur
ders aanspreekt, krijgt dikwijls een gro
te mond terug.
„Ze rijden hier al jaren veel te hard",
mopperen de buurvrouwen Diana
Wagenaar en Annet de Bree. Dat komt
volgens de dames omdat de Monster
weg een kaarsrechte asfaltweg is, die
drie snelheidslimieten kent: zestig bui
ten de bebouwde kom, een kilometer
vijftig en daarna dertig. Twee lichte as-
verschuivingen en een 'druppel' in het
hart van weg vormen niet al te lastige
obstakels. „Het is hier gevaarlijk voor
fietsers en voetgangers, zeker in de der
tig-zone, waar geen fietspad of trottoir
is. Ze rijden je kont eraf. De politie
moet vaker flitsen. Pak ze in de porte
monnee, dat helpt. En zet bloembak
ken als remmers neer", zegt Wagenaar.
De metingen geven hen gelijk.
De overschrijdingen in de
50-zone (33 procent) vallen
mee en zijn gering, in de dertigkilome
terzone (uitgaand verkeer gemeten) is
het bar en boos. Bijna niemand rijdt
dertig of minder. Een motorrijder
haalt er bijna honderd kilometer per
uur. De Borselse wethouder Ad
Schenk noemt de resultaten 'schok
kend'. „Temeer omdat we in 2010 in
samenspraak met bewoners de Mon
sterweg goed hebben heringericht en
we sindsdien geen klachten hebben
vernomen."
De gemeente neemt de uitslag serieus.
Schenk: „We zullen zelf nog eens me
tingen uitvoeren. Verder kunnen we
mobiele matrixborden inzetten. Wil je
rijgedrag beïnvloeden dan werken die
vaak beter dan fysieke verkeersrem
mers." Schenk sluit een wijkgerichte
aanpak, waarin je samen met bewo
ners, WN en politie kijkt hoe je de si
tuatie kunt verbeteren, zeker niet uit.
listen en motorrijders te registreren.
Dat is gebeurd aan Haven Zuidzijde in
Brouwershaven, de Havelaarstraat in
Colijnsplaat en de Monsterweg in Bors
sele. Omdat er in Zeeuws-Vlaanderen
even geen WN- vrijwilligers beschik
baar waren, volgen nog metingen in
de Zwinstraat in Retranchement en de
Baljuwlaan in Sluiskil.
Als het ergens de spuigaten uitloopt,
schakelt WN haar verkeerskundig con
sulent in, die contact opneemt met be
woners en de wegbeheerder. Daar kan
een 'wijkgerichte aanpak' uit voort
vloeien. Dat is in de gemelde én geme
ten dertigkilometerzones in Brouwers
haven en Colijnsplaat niet nodig, zegt
Marcella van Belzen, Zeeuws projectlei
der van het meldpunt Veilig Verkeer.
De cijfers liegen niet. Een bewoner
klaagde over scheumeuzen en agres
sief rijgedrag op het kruispunt Haven
Zuidzijde en Poortdijkstraat, maar de
meting toont aan dat 81 procent zich
keurig aan de snelheid houdt en dat de
geregistreerde overschrijdingen mini
maal zijn. Precies hetzelfde beeld laat
de meting aan de Havelaarstraat in Co
lijnsplaat zien.
Conclusie van Van Belzen en Piet Alle-
wijn, secretaris/penningmeester WN
Zeeland en verantwoordelijk voor de
wijkgerichte aanpak: „Door straatklin
kers of een putdeksel lijkt het alsof au
to's hard rijden. Als je meet, blijkt dat
mee te vallen. Het is beleving, emotie.
Je onthoudt vooral die ene gast die
langsraast, de goeden vergeet je."
door Frank Balkenende
Gemeenten hebben grote
delen van hun kernen
tot 30-kilometerzone ver
klaard. In sommige ge
meenten zijn die vol
gens de richtlijnen ingericht, in andere
30-kilometergebieden krijgt de automo
bilist bijna vrije doorgang. Zo ontbre
ken in Kapelle - zowat het hele dorp is
tegenwoordig dertigkilometerzone -
op veel plaatsen verkeersremmers. In
's-Heerenhoek bijvoorbeeld beperkt de
inrichting zich tot een bord '30-zone'
en een ander kleurtje asfalt. Op die ma
nier dwing je geen lagere snelheid af
Geregeld zijn er dan ook klachten over
hardrijders en onveilige situaties in de
ze zones. De PZC riep lezers en bezoe
kers van de website in mei die te mel
den op www.meldpuntveiligver-
keer.nl. Dat is de website van Veilig
Verkeer Nederland (WN). Een offi
ciële melding is voor de WN een voor
waarde om metingen door haar vrijwil
ligers te laten verrichten.
De respons was groot. In twee dagen
tijd namen negentig mensen de moei
te een digitaal formulier in te vullen.
Dan is de irritatie kennelijk groot.
WN selecteerde vijf meldingen waar
van het vermoeden bestond dat de kla
gers een punt hebben. Teams van
WN-vrijwilligers trokken vervolgens
met de lasergun naar de gewraakte der
tigkilometerzones om twee uur lang
de snelheid van passerende automobi
Borssele
Noordsingel/Monsterweg
km/uur aantal voertuigen procent
tot 21
21-25
2
2%
26-30
7
7%
31-35
14
14%
36-40
17
17%
41-46
22
22%
46-50
18
18%
51-55
15
15%
56-60
4
4%
61-65
77-70
91-95
1
1%
100
Borssele, Monsterweg
tussen Kaaiweg en Noordsingel
Metingen in 30-kilometerzones
De PZC en Veilig Verkeer Nederland (WN)
district Zeeland riepen in mei lezers op
gevaarlijke situaties, zoals te hard rijden, in
30-kilometerzones te melden. Daarop
kwamen in twee dagen tijd al negentig
reacties via de website
www.meldpuntveiligverkeer.nl
WN selecteerde vijf plaatsen waar de nood
het hoogst bleek. WN-vrijwilligers trokken
met hun lasergun naar de Monsterweg in
Borssele, de Havelaarstraat in Colijnsplaat
en de Haven Zuidzijde in Brouwershaven.
In de Baljuwlaan in Sluiskil en de Zwinstraat
in Retranchement moeten nog metingen plaatsvinden, omdat er eind mei en in juni
geen WN-vrijwilligers beschikbaar waren. Die resultaten zal de PZC na metingen
alsnog publiceren.
Hiernaast staan de uitkomsten van de metingen die Borssele, Brouwershaven en
Colijnsplaat zijn verricht, waarbij overigens ook één meting is gedaan in de
50-kilometer-zone, omdat die op de kaarsrechte Monsterweg vrijwel zonder
verkeersremmende maatregelen aansluit op de 30-kilometerzone.
km/uur
tot 21
21-25
26-30
31-35
36-40
41-46
46-50
51-55
56-60
61-65
77-70
aantal voertuigen
procent