Op de Monsterweg 4rij den ze 0 I spectrum 2 Zaterdag 28 juli 2012 De beleving van bewoners is vaak anders, maar doorgaans houden Zeeuwse automobilisten zich in dertigkilometerzones redelijk aan de snelheidslimiet. Dat blijkt uit een meetactie van Veilig Verkeer district Zeeland en de PZC. De Haven Zuidzijde Brouwershaven en de Havelaarstraat in Colijnsplaat zijn volgens de snelheidsregistraties geen racebanen. Wel vraagt de situatie op de Monsterweg in Borssele om maatregelen. De metingen laten een onthutsend beeld zien: slechts 9 procent houdt zich aan de snelheid. De gemeente schrikt er van. Aan de Monsterweg meldden drie be woners, die op grens van de vijftig- en dertigkilometerzone wonen, dat auto mobilisten er te diep het gas intrap pen, dat ze tegen het verkeer inrijden en dat 'ze' links van de 'druppel' rijden omdat dat lekker afsnijdt. Wie bestuur ders aanspreekt, krijgt dikwijls een gro te mond terug. „Ze rijden hier al jaren veel te hard", mopperen de buurvrouwen Diana Wagenaar en Annet de Bree. Dat komt volgens de dames omdat de Monster weg een kaarsrechte asfaltweg is, die drie snelheidslimieten kent: zestig bui ten de bebouwde kom, een kilometer vijftig en daarna dertig. Twee lichte as- verschuivingen en een 'druppel' in het hart van weg vormen niet al te lastige obstakels. „Het is hier gevaarlijk voor fietsers en voetgangers, zeker in de der tig-zone, waar geen fietspad of trottoir is. Ze rijden je kont eraf. De politie moet vaker flitsen. Pak ze in de porte monnee, dat helpt. En zet bloembak ken als remmers neer", zegt Wagenaar. De metingen geven hen gelijk. De overschrijdingen in de 50-zone (33 procent) vallen mee en zijn gering, in de dertigkilome terzone (uitgaand verkeer gemeten) is het bar en boos. Bijna niemand rijdt dertig of minder. Een motorrijder haalt er bijna honderd kilometer per uur. De Borselse wethouder Ad Schenk noemt de resultaten 'schok kend'. „Temeer omdat we in 2010 in samenspraak met bewoners de Mon sterweg goed hebben heringericht en we sindsdien geen klachten hebben vernomen." De gemeente neemt de uitslag serieus. Schenk: „We zullen zelf nog eens me tingen uitvoeren. Verder kunnen we mobiele matrixborden inzetten. Wil je rijgedrag beïnvloeden dan werken die vaak beter dan fysieke verkeersrem mers." Schenk sluit een wijkgerichte aanpak, waarin je samen met bewo ners, WN en politie kijkt hoe je de si tuatie kunt verbeteren, zeker niet uit. listen en motorrijders te registreren. Dat is gebeurd aan Haven Zuidzijde in Brouwershaven, de Havelaarstraat in Colijnsplaat en de Monsterweg in Bors sele. Omdat er in Zeeuws-Vlaanderen even geen WN- vrijwilligers beschik baar waren, volgen nog metingen in de Zwinstraat in Retranchement en de Baljuwlaan in Sluiskil. Als het ergens de spuigaten uitloopt, schakelt WN haar verkeerskundig con sulent in, die contact opneemt met be woners en de wegbeheerder. Daar kan een 'wijkgerichte aanpak' uit voort vloeien. Dat is in de gemelde én geme ten dertigkilometerzones in Brouwers haven en Colijnsplaat niet nodig, zegt Marcella van Belzen, Zeeuws projectlei der van het meldpunt Veilig Verkeer. De cijfers liegen niet. Een bewoner klaagde over scheumeuzen en agres sief rijgedrag op het kruispunt Haven Zuidzijde en Poortdijkstraat, maar de meting toont aan dat 81 procent zich keurig aan de snelheid houdt en dat de geregistreerde overschrijdingen mini maal zijn. Precies hetzelfde beeld laat de meting aan de Havelaarstraat in Co lijnsplaat zien. Conclusie van Van Belzen en Piet Alle- wijn, secretaris/penningmeester WN Zeeland en verantwoordelijk voor de wijkgerichte aanpak: „Door straatklin kers of een putdeksel lijkt het alsof au to's hard rijden. Als je meet, blijkt dat mee te vallen. Het is beleving, emotie. Je onthoudt vooral die ene gast die langsraast, de goeden vergeet je." door Frank Balkenende Gemeenten hebben grote delen van hun kernen tot 30-kilometerzone ver klaard. In sommige ge meenten zijn die vol gens de richtlijnen ingericht, in andere 30-kilometergebieden krijgt de automo bilist bijna vrije doorgang. Zo ontbre ken in Kapelle - zowat het hele dorp is tegenwoordig dertigkilometerzone - op veel plaatsen verkeersremmers. In 's-Heerenhoek bijvoorbeeld beperkt de inrichting zich tot een bord '30-zone' en een ander kleurtje asfalt. Op die ma nier dwing je geen lagere snelheid af Geregeld zijn er dan ook klachten over hardrijders en onveilige situaties in de ze zones. De PZC riep lezers en bezoe kers van de website in mei die te mel den op www.meldpuntveiligver- keer.nl. Dat is de website van Veilig Verkeer Nederland (WN). Een offi ciële melding is voor de WN een voor waarde om metingen door haar vrijwil ligers te laten verrichten. De respons was groot. In twee dagen tijd namen negentig mensen de moei te een digitaal formulier in te vullen. Dan is de irritatie kennelijk groot. WN selecteerde vijf meldingen waar van het vermoeden bestond dat de kla gers een punt hebben. Teams van WN-vrijwilligers trokken vervolgens met de lasergun naar de gewraakte der tigkilometerzones om twee uur lang de snelheid van passerende automobi Borssele Noordsingel/Monsterweg km/uur aantal voertuigen procent tot 21 21-25 2 2% 26-30 7 7% 31-35 14 14% 36-40 17 17% 41-46 22 22% 46-50 18 18% 51-55 15 15% 56-60 4 4% 61-65 77-70 91-95 1 1% 100 Borssele, Monsterweg tussen Kaaiweg en Noordsingel Metingen in 30-kilometerzones De PZC en Veilig Verkeer Nederland (WN) district Zeeland riepen in mei lezers op gevaarlijke situaties, zoals te hard rijden, in 30-kilometerzones te melden. Daarop kwamen in twee dagen tijd al negentig reacties via de website www.meldpuntveiligverkeer.nl WN selecteerde vijf plaatsen waar de nood het hoogst bleek. WN-vrijwilligers trokken met hun lasergun naar de Monsterweg in Borssele, de Havelaarstraat in Colijnsplaat en de Haven Zuidzijde in Brouwershaven. In de Baljuwlaan in Sluiskil en de Zwinstraat in Retranchement moeten nog metingen plaatsvinden, omdat er eind mei en in juni geen WN-vrijwilligers beschikbaar waren. Die resultaten zal de PZC na metingen alsnog publiceren. Hiernaast staan de uitkomsten van de metingen die Borssele, Brouwershaven en Colijnsplaat zijn verricht, waarbij overigens ook één meting is gedaan in de 50-kilometer-zone, omdat die op de kaarsrechte Monsterweg vrijwel zonder verkeersremmende maatregelen aansluit op de 30-kilometerzone. km/uur tot 21 21-25 26-30 31-35 36-40 41-46 46-50 51-55 56-60 61-65 77-70 aantal voertuigen procent

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 58