De Prius Wagon
is vooral lucratief
auto 113
Facelift Audi Q5 is
een motorenkwestie
Nieuwe Seat Leon
is korter en ruimer
door Tony Vos
Vindt de gemiddelde Toyota Prius-rij-
der de auto fraai qua vormgeving?
Nee, meestal niet. Zijn ze tevreden
over gerealiseerd praktijkverbruik?
Driewerf nee. Waarom kopen Nederlanders
de Prius hybride dan veel meer dan andere
Europeanen? Simpel: geen BPM, vrijstelling
van wegenbelasting en bij zakelijk gebruik
14 procent bijtelling. Al die voordelen vallen
ook weer de nieuwe Prius Wagon ten deel.
De Wagon is de ruimtelijke variant van de
Prius, die gebruikmaakt van het vertrouwde
onderstel en de bekende aandrijflijn. Eén be
langrijke technische wijziging betreft de bat
terij. Die is van het compacte lithium-ion-
type en gebruikt niet langer onnodig ruimte
onder de bagagevloer, maar heeft een plaats
tussen de voorstoelen, op de plek waar nor
maal een opbergvak zit. Slim ruimtegebruik
én bevorderlijk voor de gewichtsverdeling
en het voertuiggewicht.
De vormgeving stamt overduidelijk uit de
Priusfamilie en is afgestemd op de gemiddel
de smaak in de hele wereld. Dat levert door
gaans weinig spannende ontwerpen op en
dat bevestigt Toyota ook met deze Prius Wa
Toyota Prius Wagon
Lage bijtelling als grootste plus. Bagage 505-1750 li
ter. Gewicht 1470 kg. Hybride 1.8 1,136 pk.
Vanaf 30.990 euro, Dynamic Business 37.500 euro.
Plus: 14 procent bijtelling, verbruik, binnenruimte.
Min: vormgeving, materialen.
gon. Het kan de Nederlander die uit is op
voordeel (wie is dat niet?) weinig schelen.
Groot voordeel ten opzichte van de hatch
back is dat de Wagon een royaal bagagevolu
me heeft, dat varieert van 505 tot 1750 liter.
Het dak loopt naar achteren zichtbaar af,
waardoor de laadhoogte wat wordt beperkt,
maar de gemiddelde gebruiker zal er prima
mee uit de voeten kunnen. Toyota levert de
Wagon op dit moment uitsluitend als zeven-
zitter, met twee opklapbare stoelen op de
derde zitrij. Daar gaat het bekende verhaal
voor op. Prima voor kleinere kinderen en
dat alleen als de passagiers op de tweede rij
inschikkelijk zijn en een deel van hun vor
stelijke beenruimte opgeven. Maar qua flexi
biliteit is er met de Prius Wagon niets mis.
Door alle informatie in de middenconsole
op te nemen, hoeft Toyota voor links- en
Vanaf 25.930 euro, Style 1.6 e-HDi 33.760 euro.
vrijdag 27 juli 2012
*-
Eén comfortabel rijdende en
fraai afgewerkte Franse ruim
tewagen, in de spaarzame
dieselversie niet als zevenzit-
ter. Bagage 679-1132 liter.
Gewicht 1445 kg. Diesel
1.6 1,112 pk.
Plus: rijcomfort, afwerking, uitstraling.
Min: slechts 20 procent bijtelling.
Toyota scoort met de nieuwe Prius Wagon, net als bij de hatchback, meer met de belasting
voordelen dan met de vormgeving. foto's Automedia
rechtsgestuurde modellen slechts één dash
board te maken. Alle informatie wordt digi
taal gepresenteerd en is, op de snelheid na,
geen toppunt van goede afleesbaarheid. De
Dynamic-versie heeft overigens een headup
display, zodat de belangrijkste informatie op
de voorruit wordt geprojecteerd, waardoor
tijdens het rijden het instrumentarium over
bodig wordt. Het grote kleurenscherm is er
niet alleen voor navigatie en audio, maar
heeft ook de bekende weergave van het ver
bruik en de energiestromen. Grappig dat
hierop de accu schematisch nog steeds in de
bagageruimte ligt. Toyota past de laatste ja
ren vaak harde kunststoffen toe en vult de
ze bij de Prius Wagon aan met vreemd aan
voelende bekledingsstoffen.
Bij elkaar opgeteld leveren de 1.8 liter benzi
nemotor en elektromotor een vermogen
van 136 pk en dat is voldoende voor norma
le prestaties (165 kilometer per uur; 0-100 in
11,3 seconden). Zoals bekend kunnen beide
motoren apart of samen de auto voortbewe
gen. Bij remmen en gas loslaten, wordt ener*
gie teruggewonnen, die weer in de batterij
wordt opgeslagen. Dit concept werkt nog
steeds en heeft een op papier zeer gunstig
brandstofverbruik met bijbehorend lage
C02-uitstoot tot gevolg. De berijder mag
zich echter niet rijk rekenen met de beloof
de 1 op 24,4 uit de folder. In de praktijk
komt de auto op 1 op 18 uit, als de eigenaar
zich tenminste weet te beheersen, een eigen
schap die de gemiddelde veelrijder veelal
mist. Het rijcomfort is keurig in orde, maar
geen uitschieter. De prijzen van 30.990 euro*"
tot 37.500 euro vormen geen belemmering
bij deze lage bijtelling.
De grootste lokker om op dit moment een auto te verkopen, komt uit
de financiële hoek. Spekje naar het bekje van Toyota met de nieuwe
Prius Wagon.
door Roel van Gils
Audi heeft de Q5 op details
bijgepunt. De fabrikant leg
de echter de nadruk op ver
beteringen aan de techniek. Zo
zijn vrijwel alle motoren krachti
ger dan voorheen en kunnen we
een nieuw topmodel binnen dé
reeks verwelkomen: de SQ5 TDI.
De vernieuwde Q5 is volgens zijn
makers tot 15 procent zuiniger dan
het model dat hij aflost. De opfris
beurt van de viercilinder 2.0 TFSI
is toch wel de belangrijkste wijzi
ging. De vernieuwde turbomotor
heeft zowel directe als indirecte in
spuiting. Dat heeft geleid tot een
krachtbron die 225 pk en 350 Nm
aan koppel levert en overall een
gunstiger verbruik noteert: gemid
deld 7,6 liter per 100 kilometer.
Aangezien deze motor zijn maxi
male koppel al vanaf 1500 toeren
per minuut levert, zit je nooit om
trekkracht verlegen. De standaard
achttraps automaat is daarbij een
verademing. Deze combinatie
maakt een zescilinder overbodig.
Die zescilinder is er overigens wel,
de 3.0 TFSI V6 met supercharger
met 272 pk en 400 Nm. Helemaal
nieuw is de SQ5 TDI, de eerste Au
di S-diesel. De 3.0 V6 is voorzien
van twee turbo's en levert 313 pk
en 650 Nm. Goed voor een 0-100-
sprint in 5,1 seconden en een be
grensde topsnelheid van 250 kilo
meter per uur. Via de permanente
vierwielaandrijving kan deze zijn
hoge vermogen prima kwijt. De
top-Q5 rijdt verbluffend goed, helt
slechts beperkt over en produceert
dankzij een luidspreker in het uit
laatsysteem ook nog eens een ui
terst sportief geluid.
De nieuwe Q5 staat in de eerste
helft van september bij de dealer.
De prijzen beginnen bij 46.500 eu
ro voor de 2.0 TDI met 143 pk. De
2.0 TFSI is er vanaf 57.500 euro.
Op de SQ5 TDI is het nog even
wachten, tot begin volgend jaar.
door Willem de Volder
De derde generatie Seat Leon
is lichter dan de voorganger
en omvat meer hoogwaardi
ge technologie. De basisversie van
de Leon - Reference - heeft Media
System Touch, een radio met SD-
kaart optie, 5-inchscherm en vier
speakers. Naarmate het niveau van
de uitvoeringen toeneemt (Style
en FR), groeit dat systeem mee.
Niet alleen aan connectiviteit
heeft Seat veel aandacht besteed,
ook de veiligheidsvoorzieningen
zijn dik in orde. Zo is vermoeid-
heidsdetectie leverbaar op de auto.
De Leon is nieuw ontwikkeld,
staat op het modulaire platform
dat ook voor de zevende generatie
Volkswagen Golf en de nieuwe Au-
ii iirL~~hBOBa'
Q5: zescilinder overbodig, foto Audi Seat Leon: modulair.
di A3 als basis dient en meet in
lengte 4,26 meter. Daarmee is de
nieuweling zo'n 5 centimeter kor
ter dan de vorige. De wielbasis
neemt met bijna 6 centimeter toe
en dat vertaalt zich in meer ruim
te voor de achterpassagiers.
De sportieve inborst van de hatch
back komt mede tot uiting in het
design. Aan de voorkant geven de
hoekige koplampen, optioneel te
voorzien van led-techniek, en de
strakke lijnen een beeld van de
nieuwe designtaai van het merk.
De achterzijde is wat meer ingeto
gen en heeft een vleugje Audi A3.
Binnenin past Seat hoogwaardige
materialen toe en het dashboard is
tweekleurig uitgevoerd. De motori
sering bestaat uit TDI- en TSI-mo-
toren, die wat inhoud betreft varië
ren van 1.2 tot 2.0 liter. In vergelij
king met de voorgangers zijn ze
tot 22 procent zuiniger. Een start
en stopsysteem maakt zijn entree
in de Leon.
De derde generatie Leon beleeft
eind september op de Autosalon
van Parijs zijn publieksdebuut en
staat nog dit jaar bij de dealer. Er
komt ook een ST-versie, dat staat
bij Seat voor een stationwagon.
Ruimtelijke Ford
krijgt ook driecilinder
Na de Focus komt ook de ruimte
lijke Ford C-Max er met nieuwe
1.0 liter driecilinder Ecoboost tur
bomotor. De normale en de ver
lengde Grand-versie zijn er bin
nenkort mee verkrijgbaar. De
minst krachtige variant (100 pk)
komt op 117 gram C02-uitstoot
per kilometer, de 125 pk op 119.
Navigatie waardeert
de Chevrolet Aveo op
Na vervallen van BPM-vrijstelling
en 14 procent bijtelling voor de
Chevrolet Aveo diesel, is er alleen
nog 20 procent bijtelling en vrij
stelling van wegenbelasting tot
eind 2013. De Aveo wordt nu aan-
trekkelijker met de Business-optie
met navigatie, vanaf 19.095 euro.
Opel Insignia nu ook
met LPG te verkrijgen
De Opel Insignia is er nu ook als
1.4 Turbo Bi-Fuel Ecoflex. Die va
riant loopt op benzine en op LPGv^
Een voordeel is dat de lagere
C02-uitstoot op LPG meetelt voor
de lagere bij telling van 20 pro
cent. De prijzen van deze 140 pk-
versie beginnen bij 29.295 euro.
Vanaf 28.495 euro, 1.4 Turbo Cosmo AT 37.195 euro.
CONCURRENT Opel Zafira Tourer
De strakgelijnde derde gene
ratie Zafira valt ondanks
downsize motoren niet in de
prijzen voor lagere bijtelling.
Bagage 710-1860 liter.
Gewicht 1533 kg. Benzine
1.4 I, 140 pk.
Plus: vormgeving, prestaties, afwerking.
Min: vol in de bijtelling.
Vanaf 26.492 euro, dCi 130 Privilège 36.669 euro.
Plus: flexibiliteit, rijcomfort, aandrijflijn.
Min: slechts 20 procent bijtelling.
CONCURRSNl
Ongeacht lang of kort en uit
rusting wordt op opgewaar
deerde Scénic met twee die
selmotoren 20 procent bijge
teld. Bagage 645-2050 liter.
Gewicht 1497 kg. Diesel
1.6 1,130 pk:
Renault Grand Scénic dCi 130