De Prius Wagon is vooral lucratief auto 113 Facelift Audi Q5 is een motorenkwestie Nieuwe Seat Leon is korter en ruimer door Tony Vos Vindt de gemiddelde Toyota Prius-rij- der de auto fraai qua vormgeving? Nee, meestal niet. Zijn ze tevreden over gerealiseerd praktijkverbruik? Driewerf nee. Waarom kopen Nederlanders de Prius hybride dan veel meer dan andere Europeanen? Simpel: geen BPM, vrijstelling van wegenbelasting en bij zakelijk gebruik 14 procent bijtelling. Al die voordelen vallen ook weer de nieuwe Prius Wagon ten deel. De Wagon is de ruimtelijke variant van de Prius, die gebruikmaakt van het vertrouwde onderstel en de bekende aandrijflijn. Eén be langrijke technische wijziging betreft de bat terij. Die is van het compacte lithium-ion- type en gebruikt niet langer onnodig ruimte onder de bagagevloer, maar heeft een plaats tussen de voorstoelen, op de plek waar nor maal een opbergvak zit. Slim ruimtegebruik én bevorderlijk voor de gewichtsverdeling en het voertuiggewicht. De vormgeving stamt overduidelijk uit de Priusfamilie en is afgestemd op de gemiddel de smaak in de hele wereld. Dat levert door gaans weinig spannende ontwerpen op en dat bevestigt Toyota ook met deze Prius Wa Toyota Prius Wagon Lage bijtelling als grootste plus. Bagage 505-1750 li ter. Gewicht 1470 kg. Hybride 1.8 1,136 pk. Vanaf 30.990 euro, Dynamic Business 37.500 euro. Plus: 14 procent bijtelling, verbruik, binnenruimte. Min: vormgeving, materialen. gon. Het kan de Nederlander die uit is op voordeel (wie is dat niet?) weinig schelen. Groot voordeel ten opzichte van de hatch back is dat de Wagon een royaal bagagevolu me heeft, dat varieert van 505 tot 1750 liter. Het dak loopt naar achteren zichtbaar af, waardoor de laadhoogte wat wordt beperkt, maar de gemiddelde gebruiker zal er prima mee uit de voeten kunnen. Toyota levert de Wagon op dit moment uitsluitend als zeven- zitter, met twee opklapbare stoelen op de derde zitrij. Daar gaat het bekende verhaal voor op. Prima voor kleinere kinderen en dat alleen als de passagiers op de tweede rij inschikkelijk zijn en een deel van hun vor stelijke beenruimte opgeven. Maar qua flexi biliteit is er met de Prius Wagon niets mis. Door alle informatie in de middenconsole op te nemen, hoeft Toyota voor links- en Vanaf 25.930 euro, Style 1.6 e-HDi 33.760 euro. vrijdag 27 juli 2012 *- Eén comfortabel rijdende en fraai afgewerkte Franse ruim tewagen, in de spaarzame dieselversie niet als zevenzit- ter. Bagage 679-1132 liter. Gewicht 1445 kg. Diesel 1.6 1,112 pk. Plus: rijcomfort, afwerking, uitstraling. Min: slechts 20 procent bijtelling. Toyota scoort met de nieuwe Prius Wagon, net als bij de hatchback, meer met de belasting voordelen dan met de vormgeving. foto's Automedia rechtsgestuurde modellen slechts één dash board te maken. Alle informatie wordt digi taal gepresenteerd en is, op de snelheid na, geen toppunt van goede afleesbaarheid. De Dynamic-versie heeft overigens een headup display, zodat de belangrijkste informatie op de voorruit wordt geprojecteerd, waardoor tijdens het rijden het instrumentarium over bodig wordt. Het grote kleurenscherm is er niet alleen voor navigatie en audio, maar heeft ook de bekende weergave van het ver bruik en de energiestromen. Grappig dat hierop de accu schematisch nog steeds in de bagageruimte ligt. Toyota past de laatste ja ren vaak harde kunststoffen toe en vult de ze bij de Prius Wagon aan met vreemd aan voelende bekledingsstoffen. Bij elkaar opgeteld leveren de 1.8 liter benzi nemotor en elektromotor een vermogen van 136 pk en dat is voldoende voor norma le prestaties (165 kilometer per uur; 0-100 in 11,3 seconden). Zoals bekend kunnen beide motoren apart of samen de auto voortbewe gen. Bij remmen en gas loslaten, wordt ener* gie teruggewonnen, die weer in de batterij wordt opgeslagen. Dit concept werkt nog steeds en heeft een op papier zeer gunstig brandstofverbruik met bijbehorend lage C02-uitstoot tot gevolg. De berijder mag zich echter niet rijk rekenen met de beloof de 1 op 24,4 uit de folder. In de praktijk komt de auto op 1 op 18 uit, als de eigenaar zich tenminste weet te beheersen, een eigen schap die de gemiddelde veelrijder veelal mist. Het rijcomfort is keurig in orde, maar geen uitschieter. De prijzen van 30.990 euro*" tot 37.500 euro vormen geen belemmering bij deze lage bijtelling. De grootste lokker om op dit moment een auto te verkopen, komt uit de financiële hoek. Spekje naar het bekje van Toyota met de nieuwe Prius Wagon. door Roel van Gils Audi heeft de Q5 op details bijgepunt. De fabrikant leg de echter de nadruk op ver beteringen aan de techniek. Zo zijn vrijwel alle motoren krachti ger dan voorheen en kunnen we een nieuw topmodel binnen dé reeks verwelkomen: de SQ5 TDI. De vernieuwde Q5 is volgens zijn makers tot 15 procent zuiniger dan het model dat hij aflost. De opfris beurt van de viercilinder 2.0 TFSI is toch wel de belangrijkste wijzi ging. De vernieuwde turbomotor heeft zowel directe als indirecte in spuiting. Dat heeft geleid tot een krachtbron die 225 pk en 350 Nm aan koppel levert en overall een gunstiger verbruik noteert: gemid deld 7,6 liter per 100 kilometer. Aangezien deze motor zijn maxi male koppel al vanaf 1500 toeren per minuut levert, zit je nooit om trekkracht verlegen. De standaard achttraps automaat is daarbij een verademing. Deze combinatie maakt een zescilinder overbodig. Die zescilinder is er overigens wel, de 3.0 TFSI V6 met supercharger met 272 pk en 400 Nm. Helemaal nieuw is de SQ5 TDI, de eerste Au di S-diesel. De 3.0 V6 is voorzien van twee turbo's en levert 313 pk en 650 Nm. Goed voor een 0-100- sprint in 5,1 seconden en een be grensde topsnelheid van 250 kilo meter per uur. Via de permanente vierwielaandrijving kan deze zijn hoge vermogen prima kwijt. De top-Q5 rijdt verbluffend goed, helt slechts beperkt over en produceert dankzij een luidspreker in het uit laatsysteem ook nog eens een ui terst sportief geluid. De nieuwe Q5 staat in de eerste helft van september bij de dealer. De prijzen beginnen bij 46.500 eu ro voor de 2.0 TDI met 143 pk. De 2.0 TFSI is er vanaf 57.500 euro. Op de SQ5 TDI is het nog even wachten, tot begin volgend jaar. door Willem de Volder De derde generatie Seat Leon is lichter dan de voorganger en omvat meer hoogwaardi ge technologie. De basisversie van de Leon - Reference - heeft Media System Touch, een radio met SD- kaart optie, 5-inchscherm en vier speakers. Naarmate het niveau van de uitvoeringen toeneemt (Style en FR), groeit dat systeem mee. Niet alleen aan connectiviteit heeft Seat veel aandacht besteed, ook de veiligheidsvoorzieningen zijn dik in orde. Zo is vermoeid- heidsdetectie leverbaar op de auto. De Leon is nieuw ontwikkeld, staat op het modulaire platform dat ook voor de zevende generatie Volkswagen Golf en de nieuwe Au- ii iirL~~hBOBa' Q5: zescilinder overbodig, foto Audi Seat Leon: modulair. di A3 als basis dient en meet in lengte 4,26 meter. Daarmee is de nieuweling zo'n 5 centimeter kor ter dan de vorige. De wielbasis neemt met bijna 6 centimeter toe en dat vertaalt zich in meer ruim te voor de achterpassagiers. De sportieve inborst van de hatch back komt mede tot uiting in het design. Aan de voorkant geven de hoekige koplampen, optioneel te voorzien van led-techniek, en de strakke lijnen een beeld van de nieuwe designtaai van het merk. De achterzijde is wat meer ingeto gen en heeft een vleugje Audi A3. Binnenin past Seat hoogwaardige materialen toe en het dashboard is tweekleurig uitgevoerd. De motori sering bestaat uit TDI- en TSI-mo- toren, die wat inhoud betreft varië ren van 1.2 tot 2.0 liter. In vergelij king met de voorgangers zijn ze tot 22 procent zuiniger. Een start en stopsysteem maakt zijn entree in de Leon. De derde generatie Leon beleeft eind september op de Autosalon van Parijs zijn publieksdebuut en staat nog dit jaar bij de dealer. Er komt ook een ST-versie, dat staat bij Seat voor een stationwagon. Ruimtelijke Ford krijgt ook driecilinder Na de Focus komt ook de ruimte lijke Ford C-Max er met nieuwe 1.0 liter driecilinder Ecoboost tur bomotor. De normale en de ver lengde Grand-versie zijn er bin nenkort mee verkrijgbaar. De minst krachtige variant (100 pk) komt op 117 gram C02-uitstoot per kilometer, de 125 pk op 119. Navigatie waardeert de Chevrolet Aveo op Na vervallen van BPM-vrijstelling en 14 procent bijtelling voor de Chevrolet Aveo diesel, is er alleen nog 20 procent bijtelling en vrij stelling van wegenbelasting tot eind 2013. De Aveo wordt nu aan- trekkelijker met de Business-optie met navigatie, vanaf 19.095 euro. Opel Insignia nu ook met LPG te verkrijgen De Opel Insignia is er nu ook als 1.4 Turbo Bi-Fuel Ecoflex. Die va riant loopt op benzine en op LPGv^ Een voordeel is dat de lagere C02-uitstoot op LPG meetelt voor de lagere bij telling van 20 pro cent. De prijzen van deze 140 pk- versie beginnen bij 29.295 euro. Vanaf 28.495 euro, 1.4 Turbo Cosmo AT 37.195 euro. CONCURRENT Opel Zafira Tourer De strakgelijnde derde gene ratie Zafira valt ondanks downsize motoren niet in de prijzen voor lagere bijtelling. Bagage 710-1860 liter. Gewicht 1533 kg. Benzine 1.4 I, 140 pk. Plus: vormgeving, prestaties, afwerking. Min: vol in de bijtelling. Vanaf 26.492 euro, dCi 130 Privilège 36.669 euro. Plus: flexibiliteit, rijcomfort, aandrijflijn. Min: slechts 20 procent bijtelling. CONCURRSNl Ongeacht lang of kort en uit rusting wordt op opgewaar deerde Scénic met twee die selmotoren 20 procent bijge teld. Bagage 645-2050 liter. Gewicht 1497 kg. Diesel 1.6 1,130 pk: Renault Grand Scénic dCi 130

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 13