'Het is net als met fietsen: verleren doe je het nooit' 'Er gaat tijdens de vakantie inderdaad kennis verloren, maar dat herstelt zich na de vakantie weer erg snel' Presley Bergen, bestuurslid van de vereniging Beter Onderwijs Nederland dinsdag 24 juli 2012 Kortere zomervakantie om didactische rede nen? „Gewoon weer een nieuw argument om de vakanties te bekorten, iets waar ze al langer mee bezig zijn", reageert Frank Tang, docent ge schiedenis havo en vwo in Am sterdam. „Ik merk zelf niet echt dat leerlin gen na de vakantie slechter pres teren", zegt hij. „Los daarvan vind ik dat ze recht hebben op een lange vakantie, die in Neder land is nog aan de korte kant als je dat met bijvoorbeeld Spanje vergelijkt, waar alles twee maan den stilligt. Kinderen worden in de loop van het jaar moe, alleen voor de laatste toetsen kunnen ze het opbrengen om nog een keer heel hard te werken." Veel scholieren werken volgens Tang van toets naar toets en zijn heel berekenend. Na een toets zijn ze de geleerde stof sowieso snel vergeten. Of een vakantie daar veel mee te maken heeft, be twijfelt hij. „Een groot probleem in het mo derne onderwijs is het gebrek aan interne motivatie; leerlingen leren om een voldoende te halen, niet omdat ze het leuk vinden. Dat betekent ook dat ze kennis snel weer vergeten. Maar ik zou zo snel niet weten wat je daaraan kunt doen. Scholen proberen het 'leuker te maken', zetten nieuwe media in bijvoorbeeld. Maar dat slaat soms door, het mag niet ten koste gaan van de inhoud." Een kortere zomervakantie is vol gens Tang niet alleen uit pedago gisch en didactisch oogpunt een slecht idee. „Ook docenten heb ben een lange vakantie nodig. Bo vendien is er een groot lerarente kort. De lonen in hét onderwijs zijn laag, dat wordt nog enigszins goedgemaakt door de vakanties. Als je daar ook nog eens aan gaat tomen, zullen er nog meer lera ren afhaken en nog minder stu denten kiezen voor een baan in het onderwijs. Dan heb je een groot probleem." Ellis de Werdt is moeder van drie kinderen van 6,11 en 13 in Den Burg op Texel. Volgende week begint de schoolvakantie voor het trio. „Ik heb niet het idee dat ze na de vakantie alles weer vergeten zijn wat ze daar voor hebben geleerd. Het is net als met fietsen; als je dat een tijd niet gedaan hebt, moet je mis schien weer even op gang ko men, maar verleren doe je het nooit" Haar jongste telg, Tatum (6), is volgens moeder juist 'heel erg toe aan vakantie'. „En ik denk ook dat ze die zes weken gewoon nodig heeft om energie bij te tan ken, misschien zou een paar we ken langer zelfs goed voor haar zijn. Dat arme kind is al weken heel hangerig en komt nauwe lijks ergens meer toe. School is niet niks voor zo'n kleintje dat naar groep 2 gaat, dat vergt veel van zo'n kind." Aan de schoolprestaties van de andere twee meiden, Carlijn (11) en Anouk (13), merkt ze niet dat die moeite hebben om na de zo mer weer op gang te komen. De zomervakanties zijn van oudsher lang, zodat kinderen boeren bij de oogst konden helpen. foto ANP ten leren, stelden de onderzoekers vast. Op die manier nemen zowel de verschillen tussen leerlingen als tussen sociale klassen toe. Toch noemt Presley Bergen, be stuurslid van de vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON), het inkorten van de zomervakantie 'een zéér slecht idee'. BON ijvert voor inhoudelijk sterker onderwijs en uit felle kritiek op de gevolgen van de vele stelselvernieuwingen die het onderwijs kapot zouden hebben gemaakt. De vereniging ageert vooral tegen pedagogische en ideologische nieuwlichterij. Ze wil weer de na druk leggen op ouderwetse kennis overdracht. Bergen gaf voordat hij hogeschool docent bedrijfscommunicatie en Nederlands werd een tijd Neder lands in het voortgezet onderwijs. „Ik weet: er gaat tijdens de vakan tie inderdaad kennis verloren, maar dat herstelt zich na de vakan tie weer erg snel. Kinderen heb ben heel flexibele hersenen. Alle scholen ter wereld zijn in de zo mer twee maanden dicht, ook in Finland, waar de schoolresultaten het beste van de hele wereld zijn. Alleen Nederland kent slechts zes of zeven weken." De oplossing van de problemen van het Nederlandse onderwijs zit 'm volgens BON dan ook niet in een nóg kortere vakantie. „We moeten zorgen dat we betere lera ren krijgen en dat er een betere controle is op de eindresultaten." Bergen: „De afgelopen twintig jaar zijn in Nederland slechte docen ten opgeleid, vooral voor het basis onderwijs. Terwijl 80 procent van de kwaliteit van het onderwijs wordt bepaald door de kwaliteit van de docent." Bovendien zouden leraren niet vol doende hebben aan een korte zo mervakantie. „Ik heb zelf 5,5 we ken nu, maar daarvan ben ik er drie toch met mijn werk bezig. Als ik alle tijd die ik buiten de lesuren werk optel, heb ik net zoveel va kantie als een bouwvakker. Leraar zijn is een heel zware baan, dat wordt vaak vergeten. Tegenover zware pieken in het lesrooster staan gelukkig ook vrije dagen. Daar moet je van afblijven, anders maak je het vak nóg onaantrekke lijker."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11