Fanny ging gewoon met de bus sport! 43 Zelfs regen kan geregeld worden zaterdag 21 juli 2012 Basketballer Pau Casol zal de Spaanse vlag dragen tij dens de openingsceremonie. Gasol vervangt Rafael Na- dal, die zich geblesseerd afmeldde voor de Spelen. De organisatie van de Olympi sche Spelen heeft alles uit de kast gehaald om problemen te voorkomen. De veiligheidsdien sten staan in de oorlogsstand, de sponsors hebben het alleen recht verworven en het verkeer is gerestyled. door Michiel Philippart LONDEN - Londen sluit volgende week vrijdag met de openingscere monie de lange voorbereiding voor de Olympische Spelen af. Dat proces kwam onverwacht geheel in het teken van veiligheid te staan. Want de euforie van 6 juli 2005 - de datum dat Londen in Singapore de Spelen kreeg toege wezen - maakte de dag erna plaats voor diepe rouw. Terroristische aanslagen boven- en ondergronds kostten aan 52 burgers het leven, ruim zevenhonderd raakten ge wond. Dat bepaalde het denken bij de voorbereiding voor de Spe len, met een beveiligingsmachine rie die zijn weerga niet kent. Omdat de Spelen volgens de inlich tingendiensten een meer dan aan trekkelijk doelwit vormen voor ter roristen, zijn de Britten bezig aan hun grootste veiligheidsoperatie sinds de Tweede Wereldoorlog. Kosten: bijna twee miljard euro. Doordat beveiligingsbedrijf G4S faalde in het leveren van beloofde dertienduizend beveiligers, zijn er deze zomer meer Britse militairen actief in Londen dan de afgelopen jaren in Afghanistan. In de Theems ligt het grootste vliegdek- schip van de Britse marine, terwijl op zes flats in de buurt van het Olympisch Park luchtafweerge schut op het dak staat. Hoe anders was dat bij de vorige Londense Olympische Spelen in 1948. „Aan beveiliging werd niet eens gedacht. Kinderen van de scouting controleerden destijds de kaartjes." De gerenommeerde his torica Janie Hampton schreef twee boeken over de vorige Olympische Spelen in Londen en ziet weinig parallellen. „De stad lag destijds in puin. Het was armoede troef Ze wisten niet eens waar ze de spor- LONDEN - Naast de beveiliging, sponsoring en kaartverkoop wil de organisatie van de Olympische Spe len zelfs de natuur in de hand hou den. Om een zo Brits mogelijk beeld te schetsen, kan er volgende week vrijdag tijdens de openingsce remonie regen worden opgewekt in het olympisch stadion, dat wordt omgedoopt tot weide, inclu sief boerderijdieren. Gelet op het beeld van deze zomer lijkt dat niet nodig. Momenteel beleven de Brit ten een van de natste zomers ooit en wordt louter regen verwacht. Waar de atleten vastzitten in hun luxueuze dorp, daar heeft de orga nisatie de huisvesting van de bezoe kers grotendeels aan de markt over gelaten. Alhoewel, de Oranje-cam ping (die plaats biedt aan 1500 sportfans) was door regelgeving ge noodzaakt zijn heil te zoeken in het minder aantrekkelijke Walt- ham Forrest, ten noorden van het park. De prijzen van hotelkamers in de stad zakken sinds enkele weken weer, mede doordat de organisatie een derde van de gereserveerde ka mers teruggaf Een klein halfjaar ge leden becijferde hotel.com dat de gemiddelde hotelkamerprijs in het stadscentrum in de aanloop naar het evenement met 85 procent wa ren gestegen. Hoewel ruim een jaar geleden be richten doorsijpelden dat het storm liep bij de kaartverkoop, blijkt nu dat de organisatie voetbal- kaarten, vooral die voor het vrou wenvoetbal, aan de straatstenen niet kwijtraakt. Ook voor andere sporten zijn nog enkele tienduizen den tickets verkrijgbaar. Vanuit een speciaal daarvoor ingerichte ruimte houdt de politie alle olympi sche locaties in de gaten. foto Andy Rain/EPA De vijf olympische ringen hangen aan de Tower Bridge in Londen. ters moesten laten, laat staan ze te beveiligen", aldus Hampton. „Daar hoorde je toen echter niemand over. Wel was er veel kritiek dat de Spelen überhaupt werden georga niseerd. Het eten was nog op de bon." Ruim zestig jaar later is er van dat probleem geen sprake meer. Ster ker nog, sommige producten zijn zelfs verboden tijdens de Spelen. Want er is niet alleen goed nage dacht over beveiliging, maar ook op het gebied van optimaal recla- mebereik zijn alle draaiboeken uit de least getrokken. Zo is er op en rondom het Olympisch Park lou ter friet van McDonald's te koop. Andere horecagelegenheden geven hun frituurpan verplicht een maand rust. Ook wordt de bezoeker doodge gooid met reclame van de Visa-cre ditcard, waardoor je uit protest bijna een Mastercard zou aanschaf fen. Het probleem is dan echter dat je op en rondom het Olym pisch Park volkomen machteloos bent. Pinautomaten accepteren na melijk alleen nog maar kaarten van de hoofdsponsor, waardoor pinnen op het vliegveld of buiten het olympische geweld is aan te ra den. Doordat bij binnenkomst op het park alle vloeistoffen boven de honderd milliliter niet zijn toege staan, en 'te grote hoeveelheden' voedsel in beslag worden geno men, ontkomt niemand aan het kopen van producten die geleverd worden door de sponsors. „Wederom precies tegenoverge steld aan 1948", benadrukt Hamp ton. Omdat er een groot voedselte kort bestond, brachten veel landen toen grote vrachten eigen produc ten mee. „Nederlandse boeren stuurden bakken groenten en fruit, honderd kilo kaas en ruim tweeduizend eieren", vertelt Ham pton. Het gros van het eten ging naar de sporters, die vanwege het ontbreken van een olympisch dorp door het hele land verspreid zaten. Nu zijn de atleten ongestoord van het vliegveld naar het olympisch dorp gekomen, toch lijken wacht rijen op de vliegvelden, treinsta tions en in de ondergrondse onver mijdelijk. Tijdens de viering van het diamanten regeringsjubileum van koningin Elizabeth kwam er kritiek toen de Piccadillylijn, een van de drukste metrolijnen, van wege de enorme drukte tijdelijk niet reed. Nadat vorige maand ook nog enkele metrotunnels blank kwamen te staan en bezoekers te voet verder moesten, was de angst •compleet. In Stratford, waar het Olympisch Park zich bevindt, zijn gloednieu we verbindingen aangelegd, wat foto Robin Utrecht/ANP de kans op fikse opstoppingen in het hart van Londen aanzienlijk verkleint. Speciaal voor atleten, hoogwaardigheidsbekleders en be langrijke gasten is er overigens een aparte rijbaan gereserveerd op de verkeersader M4 van vliegveld Heathrow naar hartje stad. „Fanny Blankers-Koen, de meest succesvolle sporter van '48, ging destijds gewoon met de bus", be klemtoont Hampton, die kan blij ven vertellen over de Spelen van vlak na de oorlog. „Nog geen mil joen euro waren destijds de kos ten. In deze tijd, met inflatie mee gerekend, zou dat zo'n 25 miljoen euro zijn." De kosten voor het huidige toer nooi komen uit op ruim elf mil jard euro. Hampton: „Het valt nog te bezien of dat wordt terugver diend. In '48 was de winst zo'n 37.000 euro, omgerekend naar nu ongeveer een miljoen euro."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 67