5 spectrum I 8 li lil 1 Q mm i:i* mmi 'In '48 controleerden kinderen van de scouting de kaartjes' Zaterdag 21 juli 2012 I 8 li, 811 «I Bil F IS» 111 §1 Uü 1 P m v i iVfj1 I W-V- O ':pf I'I •;4:i ij» Vliegdekschip, helikopters, scherpschutters: al geruime tijd worden in Londen ook op de Theems veiligheidsoefeningen gedaan. foto's AP In het centrum van Londen ontkomt niemand de laatste weken nog aan de Spelen. Olympische werknemers en vrijwilligers, gekleed in paarse po lo's, lijken zich met de dag te verme nigvuldigen. Het aantal straatafzettingen neemt hand over hand toe, net als de sportleuzen op dubbeldekkers en taxi's. Naast de plekken waar wordt gesport, is in de metro het beste te merken dat het mo ment bijna daar is. Ontelbaar veel roze bor den, stickers en flyers moeten de verwach te massa door de Britse hoofdstad leiden en de gewone Londenaar adviseren welke metrolijnen juist niét te pakken. Londen sluit vrijdag met de openingscere monie de voorbereiding op de Spelen af. Dat proces stond onverwacht helemaal in het teken van veiligheid. De euforie van 6 juli 2005, de datum dat de stad de Spe len kreeg toegewezen, maakte een dag la ter plaats voor diepe rouw. Terroristische aanslagen boven en onder de grond kost ten 52 burgers het leven, ruim 700 raakten gewond. Dat bepaalde het denken bij de voorbereiding voor de Spelen, met een be veiligingsmachinerie die zijn weerga niet kent. Aan alles lijkt gedacht. Omdat de Spelen volgens inlichtingen diensten een zeer aantrekkelijk doelwit vormen voor terroristen, zijn de Britten bezig aan hun grootste veiligheidsoperatie sinds de Tweede Wereldoorlog. Kosten: bijna twee miljard euro. Doordat beveili gingsbedrijf G4S faalde in het leveren van de beloofde 13.000 beveiligers, zijn er deze zomer meer Britse militairen actief in Lon den dan de afgelopen jaren in Afghanis tan. In de Theems ligt het grootste vlieg dekschip van de Britse marine, terwijl op zes flats in de buurt van het olympisch park luchtafweergeschut op het dak staat. Naast inzet van landmacht, luchtmacht en marine, moeten tienduizenden zichtbare politieagenten en beveiligers alles in goede banen leiden. Bezoekers krijgen van veel maatregelen niets mee, zoals de inzet van een onbekend aantal scherpschutters en verdekt opgestelde beveiligingscamera's. Waar ze wel onverwacht mee te maken kunnen krijgen, is het beleid van stop and search: het recht iedereen zonder opgaaf van reden van top tot teen te fouilleren. Hoe anders was dat bij de vorige Olympi sche Spelen in Londen, in 1948. „Aan be veiliging werd niet eens gedacht. Kinderen van de scouting controleerden de kaart jes." Historica Janie Hampton schreef twee boe ken over de vorige Olympische Spelen in Londen en ziet weinig parallellen. „De stad lag destijds in puin, het was armoede troef. Ze wisten niet eens waar ze de spor ters moesten laten, laat staan ze te beveili gen. Daar hoorde je toen echter niemand over. Wel was er veel kritiek dat de Spelen überhaupt werden georganiseerd. Het eten was nog op de bon." Ruim zestig jaar later is daarvan geen spra ke. Sterker, sommige producten zijn zelfs verboden tijdens de Spelen. Er is niet al leen goed nagedacht over beveiliging, ook op het gebied van optimaal reclamebereik zijn alle draaiboeken uit de kast getrok ken. Zo is er op en rondom het olympisch park louter friet van McDonald's te koop. Andere horecagelegenheden geven hun fri tuurpan verplicht een maand rust. Er is een uitzondering gemaakt voor de authen tieke fish-and-chipsverkopers. Maar zij mogen de patat alleen samen met vis ver kopen. Ook worden bezoekers doodge gooid met reclame van de Visa-creditcard, waardoor je uit protest bijna een Master card zou aanschaffen. Probleem is dan ech ter dat je op en rondom het olympisch park volkomen machteloos bent Pinauto maten accepteren immers alleen kaarten van de hoofdsponsor, waardoor pinnen op het vliegveld of buiten het olympische geweld is aan te raden. Omdat bij binnen komst op het park alle vloeistoffen boven 100 milliliter niet zijn toegestaan en 'te gro te hoeveelheden' voedsel in beslag wor den genomen, ontkomt niemand aan het kopen van producten die geleverd worden door de sponsors. „Weer precies tegenovergesteld aan 1948", benadrukt Hampton. Omdat er een groot voedseltekort bestond, brachten veel lan den grote vrachten eigen producten mee. Amerika stuurde kwalitatief zulk hoog waardig brood, dat het eigenlijk verboden was vanwege het dure productieproces. „Speciaal voor het toernooi werd een uit zondering gemaakt. Nederlandse boeren stuurden bakken groenten en fruit, 100 ki lo kaas en ruim 2.000 eieren." Het gros van het eten ging naar sporters, die vanwe ge het ontbreken van een olympisch dorp over het hele land verspreid zaten. „Logis tiek gezien was dat een immense opgave. Door grote gaten in de wegen konden op veel plaatsen geen bussen rijden." Nu kwamen de atleten ongestoord van het vliegveld naar het olympisch dorp, toch lijken wachtrijen op vliegvelden, treinstations en in de ondergrondse onver mijdelijk. Tijdens de viering van het dia manten regeringsjubileum van koningin Elizabeth kreeg vervoersbedrijf Transport for Londen bakken kritiek over zich heen toen de Piccadillylijn, een van de drukste metrolijnen, vanwege de enorme drukte tijdelijk niet reed. Nadat vorige maand ook nog enkele metrotunnels blank kwa men te staan en bezoekers te voet verder moesten, was de angst compleet. De me tro zit dagelijks al vol en is niet per defini tie het snelste openbaar vervoer. De goed kopere dubbeldekker is soms een beter al ternatief In Stratford, waar het olympisch park is, zijn gloednieuwe verbindingen aangelegd, wat de kans op fikse opstoppingen in het hart van olympisch Londen aanzienlijk verkleint. Maar de organisatie nam het ze kere voor het onzekere: speciaal voor atle ten, hoogwaardigheidsbekleders en belang rijke gasten is een aparte rijbaan gereser veerd op de verkeersader M4 van het vlieg veld Heathrow naar hartje stad. „Fanny Blankers-Koen, de succesvolste sporter in 1948, ging gewoon met de bus", zegt Hampton, die kan blijven vertellen over de Spelen van toen. „Toen waren de kosten nog geen miljoen euro. Inflatie meegerekend, zou dat nu zo'n 25 miljoen euro zijn." De kosten voor het huidige toernooi bedragen ruim elf miljard euro. Hampton: „Het valt nog te bezien of dat wordt terugverdiend. In 1948 was de winst zo'n 37.000 euro, naar nu vertaald ongeveer een miljoen euro." Waar de atleten vastzitten in hun luxueu ze dorp, liet de organisatie de huisvesting van bezoekers grotendeels aan de markt over. Al was de Oranjecamping door regel geving genoodzaakt zijn heil te zoeken in het minder aantrekkelijke Waltham For rest, ten noorden van het park. Prijzen van hotelkamers zakken sinds enkele we ken weer, mede doordat de organisatie een derde van de gereserveerde kamers te ruggaf. Hoewel ruim een jaar geleden be richten doorsijpelden dat het storm liep bij de kaartverkoop, blijkt nu dat voetbal tickets, vooral voor het vrouwen voetbal, niet te slijten zijn. Ook voor andere spor ten zijn nog enkele tienduizenden tickets verkrijgbaar. De organisatie wil zelfs de natuur te slim af zijn. Om een zo Brits mogelijk beeld te schetsen, kan er vrijdag tijdens de ope ningsceremonie regen worden opgewekt in het olympisch stadion, dat wordt omge doopt tot weide, inclusief boerderijdieren. Gelet op het huidige weerbeeld lijkt dat niet nodig. De Britten beleven een van de natste zomers ooit, er wordt louter regen verwacht. Voor sommige buitensporten wordt gewerkt aan noodplannen, om de Spelen zo goed mogelijk te laten verlopen. reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 49