io I seksbranche Niet zozeer de economische crisis, maar de mannen porno die op zijn retour lijkt, speelt de seksbranche parten. zaterdag 21 juli 2012 door Harry Havekes illustratie Mark Reijntjens De seksbranche kampt met slapte, houdt de winst niet overeind. De sector kreunt en steunt. En zo kunnen we nog wel een tijdje door gaan. Volgens de een komt dat door de crisis; de klant heeft nu een maal minder te besteden. Anderen denken dat het komt doordat het aanbod van de branche niet meer van deze tijd is. Hanni Jagtman, eigenaresse van Mail Fe male, behoort tot de laatste groep. 25 jaar ge leden richtte ze haar bedrijf op, een seks winkel en postorderbedrijf gericht op vrou wen. Met porno gemaakt vanuit het vrouwe lijk perspectief. „En dat maakt veel uit. Het is menselijker, meer op de realiteit gericht en beter in te leven. In oude porno wordt een acteur met een grote penis gecast waar een modelletje bij gezet wordt. Gemaakt met een mannenfantasie, door mannen, voor mannen. En dat is een wereld van ver schil met de vrouwenporno die nu uit bij voorbeeld Zweden komt." Volgens Jagtman is het probleem van de branche dat ze moet omschakelen van 'oude' porno naar 'nieuwe'. En voor de in dustrie en de retail is dat een zware dobber waar veel geld en moeite in gestoken moet worden. De klappen vallen bij bedrijven die die omschakeling niet kunnen maken of er te laat mee begonnen zijn. Haar bedrijf zette ze destijds op om aan de vraag naar nieuwe porno te voldoen. „Seks moet je als iets positiefs beleven. Zonder angsten, zonder taboes. We zijn niet alleen een winkel en een.postorderbedrijf, we ge ven ook voorlichting en organiseren work shops. Helaas zien we daar maar weinig mannen bij verschijnen." Nu er al een flinke stroom porno van vrou welijke regisseurs op de markt komt, is het tijd voor de 'hardware', de vibrators en an dere seksspeeltjes. „Dat is de volgende stap, maar dat vereist een heel andere businessin- stelling. Dan heb je het over groot geld en grote aantallen." Serge van der Hooft denkt wél dat de crisis de branche treft, maar minder hard dan an dere sectoren. Volgens de bestuursvoorzit ter van Beate Ushe, het Duitse bedrijf dat in Nederland postorderbedrijf Pabo, distribu tiemaatschappij Scala en de winkelketen Christine le Due overnam, blijft het een vasstaand gegeven dat de consument nu eenmaal minder geld heeft uit te geven. „Maar we zien de hardste klappen vallen in de dvd-sector. Niet omdat de vraag minder wordt, maar omdat er een groot aanbod, gratis en betaald, op internet te vinden is." „Wat we wel zien, is een verschuiving in de klanten en producten. Dvd's verkopen dan wel minder, de toys, kleding en wellnesspro- ducten juist meer. Ook de klanten verande ren. Dat verschuift van mannen naar vrou wen en koppels. Op de Wallen hebben we nog een paar winkels die op mannen ge richt zijn, maar de Christine le Duc-zaken zijn de afgelopen tijd omgebouwd tot boe tieks waar vrouwen en stellen zich thuis moeten voelen. Hoewel een aantal zaken ge sloten is, vond er wel een groei plaats wat 'Een crisis heeft ook goede kanten. Het dwingt je tot creativiteit' betreft toys en kleding." Volgens Van der Hooft is die groei door drie factoren te verklaren. „Het is maatschappe lijk geaccepteerd om een vibrator te heb ben, ze liggen ook bij de Etos in de schap pen. Daarnaast zijn de winkels mooier en gericht op vrouwen en is de verkoop via het discrete internet gestegen. Grote verkoophit is de we-vibe, een speeltje speciaal voor stel len. Daarvan zijn er al honderdduizenden over de toonbank gegaan." Ook Sandy Wenderhold, directeur van eroti sche uitgeverij Sansyl, denkt dat de branche niet harder getroffen wordt door de crisis dan andere sectoren. Haar vader begon het bedrijf met onder andere de bladen Chick en Seventeen en wist de opkomst van het internet te benutten. Volgens haar heeft de branche het meest te lijden onder de grote hoeveelheid gratis porno die op internet te vinden is. „Maar een crisis heeft ook goede kanten. Het dwingt je tot creativiteit om tot oplossingen te komen, om op een nieuwe manier tegen een probleem aan te kijken." Met de verdeling in (oude) mannen- en (nieuwe) vrouwenporno, ook wel porna ge noemd, is ze niet zo gelukkig. „Er is nou eenmaal een deel van de bevolking, man of vrouw, dat snel tevreden is. Het andere deel zoekt meer. Wel zie je dat vrouwen kriti scher zijn. Ze letten meer op details." Het is volgens haar erg moeilijk om porno gericht op vrouwen te maken. „Het is erg lastig om goede acteurs en actrices te vin den. Ze moeten echt kunnen acteren zoals in Hollywoodfilms. Zelfs als er niets gezegd wordt, moeten ze met hun lichaam anders acteren dan nu het geval is. De styling en de visagie zijn bijvoorbeeld aan te passen, maar de acteurs moeten echt opgevoed wor den. En daar bestaan geen trainingen of voorbeelden voor." Ze heeft wel ideeën over hoe de branche er over tien jaar uitziet: „Een betere bescher ming van copyright zodat je materiaal niet direct gratis op internet te vinden is. Ook verwacht ik dat de trend richting beleving zal opschuiven: meer clubs of reizen." Voor de toekomst van seks hoopt ze dat mannen en vrouwen eikaars goede eigen schappen overnemen. „Mannen moeten meer vrijelijk over seks praten. Nu gebeurt dat stiekem. Vrouwen zijn daar al jaren mee bezig. In de vrouwenbladen gaat het elke week wel over seks. Dat zie ik in de Voetbal International niet gebeuren. Of als het ge beurt, dan veel banaler, zonder enige diep gang. En vrouwen zouden wat seks betreft wat makkelijker moet zijn. Ze denken er te veel over na en willen erover praten. Ze moeten het gewoon doen." zie onze website:binneniand Crisistips van Kim Holland: 'Zorg voor een uniek product en maak het goedkoper'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10