Fiat Punto kan met twee goed vooruit auto17 BMW legt maximale ruimte in de 3 Touring De nieuwe Mercedes A doet uitstraling eer aan vrijdag 20 juli 2012 Met als belangrijkste doel het terugdringen van het brandstofverbruik zet Fiat in haar productenrange volop de tweecilinder Twinair motor in. Ook bij de Punto. Aan de buitenkant van de Fiat Punto laat alleen een typeplaatje de aanwezigheid zien van de tweecilinder, totdat de sleutel wordt omgedraaid. foto's Automedia door Tony Vos In de Europese verkoop-toptien heeft de Fiat Punto al jarenlang een prominente plek. De concurrentie van onder meer de Volkswagen Polo, de nieuwe Peugeot 208 en andere klassegenoten is sterk. Maar Fiat loopt voorop als het gaat om extra zuini ge varianten die in veel landen, ook bij ons, aanzienlijk voordeel opleveren. Het toverwoord lijkt hier Twinair. Dat staat voor een compleet nieuw ontwikkelde 0.9 li ter tweecilinder benzinemotor, die enige tijd terug debuteerde in de populaire 500. De Fiat Punto krijgt de meest krachtige ver sie, die met turbo 85 pk levert en aan een koppel komt van 145 Nm bij 1.900 toeren per minuut. Dat schept voldoende voor waarden voor vlotte prestaties, zeker gezien het gewicht van 1.050 kilo. Hij accelereert naar 100 kilometer per uur in 12,7 seconden en heeft een topsnelheid van 172. Belangrij ker is dat de Punto onder de meeste omstan digheden voldoende vlot is. De reacties op het gaspedaal zijn bijna gretig te noemen. De tweecilinder vergt wel een ander schakel gedrag in vergelijking met een meer traditio nele vierpitter. De motor draait graag wat Fiat Punto Twinair Lounge 5-d Met zuinigheid valt te leven. Bagage 275-1.030 liter. Gewicht 1.065 kg. Benzine 0.9 I, 85 pk. Vanaf 13.290 euro, Lounge 5-d 16.790 euro. Plus: prestaties, binnenruimte, sportiviteit. Min: rumoerig bij accelereren. meer toeren en die zijn ook nodig om de maximale prestaties aan te kunnen spreken. Het geluidsniveau stijgt dan navenant mee en daarmee hebben we ook meteen het grootste nadeel van de Twinair. Gemiddeld gesproken moet bij een hoger toerental wor den overgeschakeld om de gang er goed in te houden. Toch is het verwonderlijk dat bij constante snelheden en toerentallen de mo tor juist opmerkelijk stil is. De Punto heeft standaard een handgescha- kelde zesbak en milieusparende zaken als een start- en stopysteem en een schakelindi cator. Die laatste helpt vooral in het begin aardig mee om via een andere versnelling het juiste toerental onder uiteenlopende omstandigheden te vinden. De kleine motor is vooral ontwikkeld voor een laag verbruik. In de praktijk komt de Punto aan 1 op 15: veel minder gunstig dan de gelijk gemotoriseerde Panda. Maar vol gens de officiële Europese meetcyclus is de COz-uitstoot met 98 gram per kilometer vol doende voor vrijstelling van BPM en wegen belasting en een bijtelling van 14 procent. Nog tot het einde van dit jaar. Vergeet als berijder niet dat de Punto op het dashboard een zogenaamde Eco-knop heeft. Daarmee wordt het koppel van de motor teruggebracht, om het verbruik nog verder te temperen. Maar hetzelfde effect kan ook worden verkregen met een rustige rechtervoet. De zichtbare wijzigingen die Fiat aan de Punto heeft doorgevoerd, zijn zeer beschei den, van een facelift is beslist geen sprake. Het front is licht opgefrist waarbij inmid dels vrijwel alles in de carrosseriekleur wordt gespoten. Fiat levert het model als drie- en vijfdeurs hatchback. Vanwege het ruimteaanbod voor zowel 4 passagiers als 275 liter aan bagage (maximaal 1.050 liter) kan de 4,065 meter lange Punto prima met de concurrentie mee. Gezien een aantal ster ke nieuwkomers vormt deze belastingtech nisch interessante uitvoering een belangrij ke verkoopstimulans. Italiaanse auto's, van groot tot klein, zijn doorgaans een tikkeltje sportief van afstem ming en dat geldt ook zeker voor de Punto. De koets helt niet overdreven in bochten en hoewel drempels goed verwerkt worden, zijn ze wel voelbaar. De vernieuwde Fiat Punto is er met Twin- air-motor vanaf 13.290 euro voor de drie- deurs Pop, tot 16.790 euro voorde vijfdeurs Lounge. Kia Rio 1.2 Super Pack 5-d Europees vormgegeven Kore- aan met prima rijeigenschap- pen, die helaas sinds 1 juli niet meer is vrijgesteld van BPM. Bagage 288-923 liter. Gewicht 1.004 kg. Benzine 1.2 I, 85 pk. ramB Plus: vormgeving, rijgedrag, afwerking. Min: niet meer vrij van BPM. Vanaf 12.995 euro, Tekna 16.400 euro. Nissan Micra 1.2 DIG-s Tekna Niet meer in Europa gebouw de, compacte Nissan met ui termate vlotte driepitter, die lang belastingvrij blijft. Baga ge 265-1.132 liter. Gewicht 955 kg. Benzine 1.2 I, 98 pk. Plus: standaard vijfdeurs, prestaties, tot eind 2013 vrijgesteld. Min: eenvoudige afwerking. ■SZEBBSBT Plus: uitstraling, interieurinrichting, afwerking. Min: demping voorzijde. 208 1.2 VTi Allure 5-d CONCURRENT Lichtgewicht van formaat met splinternieuwe driecilin der motor. Chic design, ook van het interieur. Bagage 285-1.076 liter. Gewicht 950 kg. Benzine 1.2 I, 82 pk. door Tony Vos Sinds 1987 is de 3-serie Tou ring vast onderdeel in het BMW-programma. Toch was een maximaal bagagevolume nooit een belangrijk item. BMW denkt daar nu anders over. Op zoveel mo gelijk eigenschappen vooroplopen en er liefst nog wat aan toevoegen, dat was het ontwerpdoel. De Touring profiteert van het gro tere formaat dat ook de sedan heeft. Die ruimte komt de inzitten den en de bagage ten goede. Met een druk op de afstandsbediening wordt de achterklep elektrisch geo pend, standaard op alle uitvoerin gen. Ook kan de achterruit afzon derlijk open. Onder de rolhoes is 495 liter ruimte beschikbaar en dat groeit naar 1.500 liter met de bank neergeklapt. Daarmee is de 3-serie Touring ineens toonaangevend in het segment. De bank kent een 40/20/40-verhouding voor maxi male flexibiliteit, zoals het kunnen meenemen van lange bagagestuk ken zonder de vier zitplaatsen op te offeren. Recht van voren is de Touring di rect te herkennen aan de dakrails, terwijl het model verder hetzelfde aanzicht biedt als de sedan. Zowel het profiel als de achterkant vol doen helemaal aan het vertrouw de beeld. Drie motoren worden binnenkort leverbaar, waaronder de voor de Nederlandse markt zo belangrijke 2.0 diesel (184 pk) en de smeuïge zescilinder in de 33od. Benzinerij ders wordt de 2.0 liter turbo in de 328i geboden. Een groter aanbod is in voorbereiding. De benzinemo tor laat qua vermogen en presta ties niets te wensen over, maar kan qua geluid niet eens in de scha duw van de zespitter staan, terwijl je dat geluid wel bij de typenaam 328i verwacht. De prijslijst begint bij 44.130 euro voor de 32od. Dat is 2.465 euro meer dan de sedan. door Willem de Volder De nieuwe A-klasse van Mer cedes heeft niet meer de MPV-look van weleer, maar is lager, langgerekter, oogt dyna misch en heeft sportieve aspira ties. Laatstgenoemde karakteris tiek komt tot uiting door sterke benzine- en dieselmotoren en in de uitrustingsvariant AMG Sport. Met de A-Klasse gaat Mercedes vol op in de slag met de Audi A3, de Volvo V40 en de BMW i-serie. And the winner isLastig te beant woorden. Wat uitstraling betreft zal de winnaar op grond van smaak worden bepaald, wat be treft instapprijs in ieder geval niet: 28.995 euro. Voor dat bedrag is wel een radargestuurd veiligheidssys BMW 3 als Touring, foto Automedia Mercedes A: sportief. foto WdeV teem standaard. Dat geldt ook voor airco, een Audio 5 USB-instal- latie en vier elektrisch bedienbare ramen. De A-klasse is er in de uit rustingsvarianten Urban en Style, er zijn drie designpakketten. Achter het stuur wakkert de lage zit en het driespaaks stuur het sportieve gevoel aan. Wat betreft de zitruimte achterin waren de ver wachtingen wellicht wat te hoog gespannen. Het is wennen aan de grove vormgeving van het dash board en de enorme ster op het front. We reden met de A200 CDI en de A250 Sport, die voorzien is van opvallende designelementen, een AMG-vooras en een sportief afgestemd onderstel. Er is een dui delijk verschil in stuurgedrag tus sen de twee. De wegligging en het comfort zijn bij beide uitstekend. Mercedes levert de A-klasse als vijf deurs. Een driedeursversie staat niet op de rol, wel komen op het hetzelfde platform een CLA (vier- deurs coupé), een GLA (SUV-ach- tige) en een coupé of cabriolet. De trouwe A-klasse-rijder? Die gaat volgens Mercedes kiezen voor de B-klasse, die immers op dezelfde bodemgroep wordt gebouwd. De Seat Leon staat op een nieuwe basis De derde generatie Seat Leon is een feit. De 4,26 meter lange, vijf deurs hatchback gebruikt de nieu we modulaire bodemgroep die bij VW breed wordt doorgevoerd. Door de langere wielbasis hebben achterpassagiers meer ruimte en blijft er nog 380 liter bagageruim te over. Eind dit jaar bij de dealer. Langer wachten op nieuwe Ford Mondeo Belangstellenden voor de nieuwe Ford Mondeo moeten iets langer geduld hebben. Vanwege homolo gatieproblemen zou de fabriek in Gent pas enkele maanden later dan gepland kunnen beginnen met de productie. Het model staat komend voorjaar bij de dealer. Hyundai voorziet Veloster van turbo De turboversie van de direct inge spoten 1.6 liter benzinemotor van Hyundai debuteert in de Veloster. De coupé heeft 186 pk en 265 Nm, haalt de 100 kilometer per uur in 8,4 seconden en topt op 215. Voor 32.995 euro: alleen het meest com plete uitrustingsniveau.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17