Fiat Punto kan met
twee goed vooruit
auto17
BMW legt maximale
ruimte in de 3 Touring
De nieuwe Mercedes A
doet uitstraling eer aan
vrijdag 20 juli 2012
Met als belangrijkste doel het terugdringen van het brandstofverbruik zet
Fiat in haar productenrange volop de tweecilinder Twinair motor in. Ook
bij de Punto.
Aan de buitenkant van de Fiat Punto laat alleen een typeplaatje de aanwezigheid zien van de
tweecilinder, totdat de sleutel wordt omgedraaid. foto's Automedia
door Tony Vos
In de Europese verkoop-toptien heeft de
Fiat Punto al jarenlang een prominente
plek. De concurrentie van onder meer
de Volkswagen Polo, de nieuwe Peugeot
208 en andere klassegenoten is sterk. Maar
Fiat loopt voorop als het gaat om extra zuini
ge varianten die in veel landen, ook bij ons,
aanzienlijk voordeel opleveren.
Het toverwoord lijkt hier Twinair. Dat staat
voor een compleet nieuw ontwikkelde 0.9 li
ter tweecilinder benzinemotor, die enige
tijd terug debuteerde in de populaire 500.
De Fiat Punto krijgt de meest krachtige ver
sie, die met turbo 85 pk levert en aan een
koppel komt van 145 Nm bij 1.900 toeren
per minuut. Dat schept voldoende voor
waarden voor vlotte prestaties, zeker gezien
het gewicht van 1.050 kilo. Hij accelereert
naar 100 kilometer per uur in 12,7 seconden
en heeft een topsnelheid van 172. Belangrij
ker is dat de Punto onder de meeste omstan
digheden voldoende vlot is. De reacties op
het gaspedaal zijn bijna gretig te noemen.
De tweecilinder vergt wel een ander schakel
gedrag in vergelijking met een meer traditio
nele vierpitter. De motor draait graag wat
Fiat Punto Twinair Lounge 5-d
Met zuinigheid valt te leven. Bagage 275-1.030 liter.
Gewicht 1.065 kg. Benzine 0.9 I, 85 pk.
Vanaf 13.290 euro, Lounge 5-d 16.790 euro.
Plus: prestaties, binnenruimte, sportiviteit.
Min: rumoerig bij accelereren.
meer toeren en die zijn ook nodig om de
maximale prestaties aan te kunnen spreken.
Het geluidsniveau stijgt dan navenant mee
en daarmee hebben we ook meteen het
grootste nadeel van de Twinair. Gemiddeld
gesproken moet bij een hoger toerental wor
den overgeschakeld om de gang er goed in
te houden. Toch is het verwonderlijk dat bij
constante snelheden en toerentallen de mo
tor juist opmerkelijk stil is.
De Punto heeft standaard een handgescha-
kelde zesbak en milieusparende zaken als
een start- en stopysteem en een schakelindi
cator. Die laatste helpt vooral in het begin
aardig mee om via een andere versnelling
het juiste toerental onder uiteenlopende
omstandigheden te vinden.
De kleine motor is vooral ontwikkeld voor
een laag verbruik. In de praktijk komt de
Punto aan 1 op 15: veel minder gunstig dan
de gelijk gemotoriseerde Panda. Maar vol
gens de officiële Europese meetcyclus is de
COz-uitstoot met 98 gram per kilometer vol
doende voor vrijstelling van BPM en wegen
belasting en een bijtelling van 14 procent.
Nog tot het einde van dit jaar.
Vergeet als berijder niet dat de Punto op het
dashboard een zogenaamde Eco-knop
heeft. Daarmee wordt het koppel van de
motor teruggebracht, om het verbruik nog
verder te temperen. Maar hetzelfde effect
kan ook worden verkregen met een rustige
rechtervoet.
De zichtbare wijzigingen die Fiat aan de
Punto heeft doorgevoerd, zijn zeer beschei
den, van een facelift is beslist geen sprake.
Het front is licht opgefrist waarbij inmid
dels vrijwel alles in de carrosseriekleur
wordt gespoten. Fiat levert het model als
drie- en vijfdeurs hatchback. Vanwege het
ruimteaanbod voor zowel 4 passagiers als
275 liter aan bagage (maximaal 1.050 liter)
kan de 4,065 meter lange Punto prima met
de concurrentie mee. Gezien een aantal ster
ke nieuwkomers vormt deze belastingtech
nisch interessante uitvoering een belangrij
ke verkoopstimulans.
Italiaanse auto's, van groot tot klein, zijn
doorgaans een tikkeltje sportief van afstem
ming en dat geldt ook zeker voor de Punto.
De koets helt niet overdreven in bochten en
hoewel drempels goed verwerkt worden,
zijn ze wel voelbaar.
De vernieuwde Fiat Punto is er met Twin-
air-motor vanaf 13.290 euro voor de drie-
deurs Pop, tot 16.790 euro voorde vijfdeurs
Lounge.
Kia Rio 1.2 Super Pack 5-d
Europees vormgegeven Kore-
aan met prima rijeigenschap-
pen, die helaas sinds 1 juli
niet meer is vrijgesteld van
BPM. Bagage 288-923 liter.
Gewicht 1.004 kg. Benzine
1.2 I, 85 pk.
ramB
Plus: vormgeving, rijgedrag, afwerking.
Min: niet meer vrij van BPM.
Vanaf 12.995 euro, Tekna 16.400 euro.
Nissan Micra 1.2 DIG-s Tekna
Niet meer in Europa gebouw
de, compacte Nissan met ui
termate vlotte driepitter, die
lang belastingvrij blijft. Baga
ge 265-1.132 liter. Gewicht
955 kg. Benzine 1.2 I, 98 pk.
Plus: standaard vijfdeurs, prestaties, tot eind 2013 vrijgesteld.
Min: eenvoudige afwerking.
■SZEBBSBT
Plus: uitstraling, interieurinrichting, afwerking.
Min: demping voorzijde.
208 1.2 VTi Allure 5-d
CONCURRENT
Lichtgewicht van formaat
met splinternieuwe driecilin
der motor. Chic design, ook
van het interieur. Bagage
285-1.076 liter. Gewicht
950 kg. Benzine 1.2 I, 82 pk.
door Tony Vos
Sinds 1987 is de 3-serie Tou
ring vast onderdeel in het
BMW-programma. Toch was
een maximaal bagagevolume nooit
een belangrijk item. BMW denkt
daar nu anders over. Op zoveel mo
gelijk eigenschappen vooroplopen
en er liefst nog wat aan toevoegen,
dat was het ontwerpdoel.
De Touring profiteert van het gro
tere formaat dat ook de sedan
heeft. Die ruimte komt de inzitten
den en de bagage ten goede. Met
een druk op de afstandsbediening
wordt de achterklep elektrisch geo
pend, standaard op alle uitvoerin
gen. Ook kan de achterruit afzon
derlijk open. Onder de rolhoes is
495 liter ruimte beschikbaar en dat
groeit naar 1.500 liter met de bank
neergeklapt. Daarmee is de 3-serie
Touring ineens toonaangevend in
het segment. De bank kent een
40/20/40-verhouding voor maxi
male flexibiliteit, zoals het kunnen
meenemen van lange bagagestuk
ken zonder de vier zitplaatsen op
te offeren.
Recht van voren is de Touring di
rect te herkennen aan de dakrails,
terwijl het model verder hetzelfde
aanzicht biedt als de sedan. Zowel
het profiel als de achterkant vol
doen helemaal aan het vertrouw
de beeld.
Drie motoren worden binnenkort
leverbaar, waaronder de voor de
Nederlandse markt zo belangrijke
2.0 diesel (184 pk) en de smeuïge
zescilinder in de 33od. Benzinerij
ders wordt de 2.0 liter turbo in de
328i geboden. Een groter aanbod is
in voorbereiding. De benzinemo
tor laat qua vermogen en presta
ties niets te wensen over, maar
kan qua geluid niet eens in de scha
duw van de zespitter staan, terwijl
je dat geluid wel bij de typenaam
328i verwacht. De prijslijst begint
bij 44.130 euro voor de 32od. Dat
is 2.465 euro meer dan de sedan.
door Willem de Volder
De nieuwe A-klasse van Mer
cedes heeft niet meer de
MPV-look van weleer, maar
is lager, langgerekter, oogt dyna
misch en heeft sportieve aspira
ties. Laatstgenoemde karakteris
tiek komt tot uiting door sterke
benzine- en dieselmotoren en in
de uitrustingsvariant AMG Sport.
Met de A-Klasse gaat Mercedes vol
op in de slag met de Audi A3, de
Volvo V40 en de BMW i-serie.
And the winner isLastig te beant
woorden. Wat uitstraling betreft
zal de winnaar op grond van
smaak worden bepaald, wat be
treft instapprijs in ieder geval niet:
28.995 euro. Voor dat bedrag is wel
een radargestuurd veiligheidssys
BMW 3 als Touring, foto Automedia Mercedes A: sportief. foto WdeV
teem standaard. Dat geldt ook
voor airco, een Audio 5 USB-instal-
latie en vier elektrisch bedienbare
ramen. De A-klasse is er in de uit
rustingsvarianten Urban en Style,
er zijn drie designpakketten.
Achter het stuur wakkert de lage
zit en het driespaaks stuur het
sportieve gevoel aan. Wat betreft
de zitruimte achterin waren de ver
wachtingen wellicht wat te hoog
gespannen. Het is wennen aan de
grove vormgeving van het dash
board en de enorme ster op het
front. We reden met de A200 CDI
en de A250 Sport, die voorzien is
van opvallende designelementen,
een AMG-vooras en een sportief
afgestemd onderstel. Er is een dui
delijk verschil in stuurgedrag tus
sen de twee. De wegligging en het
comfort zijn bij beide uitstekend.
Mercedes levert de A-klasse als vijf
deurs. Een driedeursversie staat
niet op de rol, wel komen op het
hetzelfde platform een CLA (vier-
deurs coupé), een GLA (SUV-ach-
tige) en een coupé of cabriolet. De
trouwe A-klasse-rijder? Die gaat
volgens Mercedes kiezen voor de
B-klasse, die immers op dezelfde
bodemgroep wordt gebouwd.
De Seat Leon staat
op een nieuwe basis
De derde generatie Seat Leon is
een feit. De 4,26 meter lange, vijf
deurs hatchback gebruikt de nieu
we modulaire bodemgroep die bij
VW breed wordt doorgevoerd.
Door de langere wielbasis hebben
achterpassagiers meer ruimte en
blijft er nog 380 liter bagageruim
te over. Eind dit jaar bij de dealer.
Langer wachten op
nieuwe Ford Mondeo
Belangstellenden voor de nieuwe
Ford Mondeo moeten iets langer
geduld hebben. Vanwege homolo
gatieproblemen zou de fabriek in
Gent pas enkele maanden later
dan gepland kunnen beginnen
met de productie. Het model staat
komend voorjaar bij de dealer.
Hyundai voorziet
Veloster van turbo
De turboversie van de direct inge
spoten 1.6 liter benzinemotor van
Hyundai debuteert in de Veloster.
De coupé heeft 186 pk en 265 Nm,
haalt de 100 kilometer per uur in
8,4 seconden en topt op 215. Voor
32.995 euro: alleen het meest com
plete uitrustingsniveau.