20 I zeeland
Handige
knecht
om slim
te reizen
Twee jubilea voor traditionele
Van Loon Hardzeildag in Veere
Lupineteelt zoekt
toekomst in Zeeland
Kamervragen over Westerschelde
Fietsen in DUITSLAND
KRA5.NL
donderdag 19 juli 2012
SS BOEK ONLINE of bel 0900-9697 i5cPm
r.p.. 7.; anaeis ig.'/neld. Pf.;!er: ;:;n i-ese.-ve-ingikosten en Catemitefigflfonds.
door Edith Ramakers
COLIJNSPLAAT - Welke lupine zal
ooit goed kunnen gedijen op de
kalkrijke Zeeuwse kleigrond? Is
het een blauwe lupine, een witte
of een variant daarvan? Dat is de
kernvraag voor de test van 118 lupi
nelijnen, die op dit moment
wordt uitgevoerd op de akkers van
het Agrarische Innovatie en Ken
niscentrum, proefboerderij De
Rusthoeve bij Colijnsplaat.
„Eind augustus worden de peulen
geoogst, dan weten we ietsjes
meer. We staan met dit experi
ment in de beginfase", zegt Sam
de Vlieger van de Rusthoeve.
Lupine bevat een hoog eiwitgehal
te. De lupinezaden kunnen na raf
finage gebruikt worden als toevoe
ging van vleesproducten of ze kun
nen in veevoeder verwerkt wor
den. De zaden worden ook ge
bruikt als vleesvervanger voor bij
voorbeeld soja.
De winning van soja stuit steeds
vaker op kritiek. De transportkos
ten zijn hoog en om plantages aan
te leggen worden bomen gekapt in
het Amazonegebied. Ook onder
gaat soja genetische modificatie.
Lupine heeft die negatieve bijeffec
ten niet, en zeker de zaden van de
'tarwi' ofwel Lupinus mutablilis, be
vatten een veel hoger eiwit- en
oliegehalte dan soja. Lupine kan
daarnaast in Zeeland een extra ge
was worden in de vruchtwisseling
of de plant kan gebruikt worden
als bodemverbeteraar. „Maar dan
moet de lupineteelt wel perspec
tief hebben en hier kunnen
groeien", zegt De Vlieger.
Vandaar de test. De grootste akker-
bouwarealen liggen in Nederland
op kalkrijke grond, zoals 'hier in
Zeeland'.
De lupineteelt zou dus lucratief
moeten zijn en kunnen concurre
ren met bijvoorbeeld wintertarwe.
De Vlieger laat op het proefveld
zien dat de ene lupinelijn minder
stevig gegroeid is, minder fris
oogt, dan een andere en dat de
grootte van de peulen varieert. De
Vlieger: „Alles wordt genoteerd
om uit te vinden welke lijn tegen
de Zeeuwse omstandigheden kan.
We kijken ook naar het opkomst
percentage, de snelheid waarmee
de grond bedekt wordt en onder
andere ziektegevoeligheid."
Lupine heeft net als veel planten
soorten een nadeel. Hazen en ree
ën houden van het jonge gewas.
„Het perceel moet afgezet worden
als dé plantjes opkomen. Als ze
eenmaal aardig groot zijn, zoals
nu, heb je er geen problemen
meer mee. Maar het is een lekker
nij." De meeste lupinepeulen ko
men nu nog uit Australië. „Het
zou mooi zijn als er goede rassen
dichterbij huis ontwikkeld wor
den."
DEN HAAG - De WD in de Tweede
Kamer wil van staatssecretaris
Henk Bleker (Natuur) weten waar
om de Europese Commissie maat
regelen afwijst die de natuur in de
Westerschelde moeten herstellen.
WD-Kamerlid Helma Lodders
stelt de Kamervragen naar aanlei
ding van de brief die de provincie
Zeeland naar Brussel heeft ge
stuurd. Ze wil weten waarom Eu
ropa afwijzend staat tegenover de
maatregelen die de provincie Zee
land neemt om de natuur in de
Westerschelde te herstellen. Maat
regelen die zijn afgestemd met de
Nederlandse regering. Ook wil
Lodders weten of Bleker het met
de Europese Commissie eens is
dat in de toekomst mogelijk de
Eendrachtpolder, Hellegatpolder,
Van Hattumpolder en Everingepol-
der alsnog onder water moeten
worden gezet.
Eurocommissaris Janez Potocnik
(Milieu) liet het kabinet in juni we
ten niet akkoord te gaan met de
voorgenomen maatregelen om de
natuur in de Westerschelde te her
stellen. Om de rivier te herstellen
moet 600 hectare nieuwe estuarie-
ne natuur worden aangelegd.
Nieuwe reisplanner
door Maurits Sep
VEERE - Vandaag verzamelen zo'n
25 rond- en platbodems zich in
Zierikzee en morgen varen ze naar
Veere. Daar doen de traditionele
houten schepen zaterdag mee aan
de jaarlijkse Van Loon Hardzeil
dag.
Die vindt dit jaar voor het twintig
ste keer plaats. Vanwege het lus
trum wordt deze editie extra fees
telijk, belooft de Stichting Behoud
Hoogaars (SBH), die het evene
ment organiseert. Aan de wal zijn
meer en grotere activiteiten dan
voorgaande jaren, zegt bestuurslid
Hans Kole van de SBH. Zo zijn er
meer kramen op de maritieme en
Zeeuwse markt en treedt de Was-
schappelse Heiploeg een aantal ke
ren op.
„En vanaf de wal is er ook weer
deskundig commentaar met uitleg
over de schepen, zodat het publiek
de wedstrijd op het Veerse Meer
goed kan volgen."
De schepen varen heen-en-weer
op de rede van Veere, richting de
Veersegatdam. Wie op de dijk
langs het parkeerterrrein gaat
staan, bij het Oranjeplein en de
Campveerse Toren, heeft goed
zicht op de wedstrijd.
Aan de wedstrijd doen 37 histor-
sche zeilschepen mee, en veertig is
wel ongeveer het maximum. Vol
gens Kole is het aantal deelnemers
al enkele jaren stabiel en daar is hij
blij mee. „Bij andere evenementen
zie je tegenwoordig minder deelne
mers, misschien door de crisis, ik
weet het niet. De meeste schepen
komen uit Zeeland, een paar uit
Zuid-Holland en er komt zelfs een
Volendammer kwam, een platbo
dem."
De allereerste hardzeildag werd in
1928 georganiseerd door Hendrik
Willem van Loon, als een extraatje
voor de Arnemuidse vissers, die
destijds nog op het Veerse Meer
visten. In 1993 blies de Stichting
Behoud Hoogaars de wedstrijd
nieuw leven in en sindsdien is de
wedstrijd een traditie geworden.
Die beleeft dit jaar dus zijn twin
tigste editie, en volgend jaar is er
weer een jubileum, want dan is
het de twintigste achtereenvolgen
de Hardzeildag. Ook dat lustrum
zal uitgebreid worden gevierd, kon
digt Kole aan. Er zijn plannen om
dan op zaterdagavond admiraalzei-
len te houden op het Veerse Meer,
en op zondag een spiegelgevecht.
De Van Loon Hardzeildag vindt za
terdag plaats van 11.30 tot 16.30
uur. Wie vrijdag de aankomst van
de schepen in Veere al wil zien,
moet rond 16.00 uur bij de Camp
veerse Toren zijn.
Het was monnikenwerk, maar
het is hem gelukt. De 28-jarige
Bastiaan van 't Westeinde uit
Wolphaartsdijk heeft een inter
nationale multimodale reisplan
ner gemaakt. Bezoekers kunnen
elke bestemming in Europa in
voeren en krijgen dan in één
handzaam overzicht alle reismo
gelijkheden, zoals vliegtuig en
trein, te zien. Ze kunnen tevens
hotels en huurauto's boeken.
door Frank Balkenende
Van 't Westeinde is af
gestudeerd werktuig
bouwkunde, met de
offshore-industrie als
specialisatie. Zoals
veel afgezwaaide studenten be
sloot hij na zijn studie aan de Tech
nische Universiteit Delft de wereld
rond te reizen, want als je eenmaal
een baan hebt, komt het vaak er
niet meer van.
Hij had al stage gelopen in Dubai,
maar wilde ook andere windstre
ken verkennen. Azië, Australië,
Nieuw-Zeeland, Canada en Euro
pa, Bastiaan trok van continent
'naar continent. Tijdens die trips
ondervond hij dat het plannen
van een reis nogal wat voeten in
de aarde heeft. Zeker als je snel én
voor een prikkie van A naar B
wilt.
Van 't Westeinde: „Het vinden
van de goedkoopste en meest com
fortabele manier manier van rei
zen kost vaak veel tijd, omdat het
noodzakelijk is verschillende web
sites te bezoeken om prijzen en an
dere reisdetails te vergelijken. Ik
Bastiaan van 't Westeinde ontwikkelde een slimme reisplanner.
heb onderweg veel mensen zien
zoeken. Waar is het vliegveld, de
trein, wat is de beste en voordelig
ste mogelijkheid?"
Van 't Westeinde besloot de'reizi
ger een handje te helpen. Hij
bouwde de internationale multi
modale reisplanner www.air-
jag.com. Een dergelijke slimme
knecht voor reizigers is er volgens
hem nog niet.
„Airjag.com is de eerste website
die een compleet overzicht biedt
van Europese reisopties en daarbij
niet alleen vluchten onderling ver
gelijkt, maar ook treintickets als al
ternatief er naast zet. Ook wordt
de afstand berekend tot dichtbij ge
legen luchthavens en treinstations.
Ik heb deze reisplanner laten zien
aan professoren van de TU Delft
en ze waren er enthousiast over."
Van 't Westeinde neemt de proef
op de som. Onze denkbeeldige reis
gaat van Goes naar Berlijn. Op de
Engelstalige site voer je eerst het
land Netherlands en vertrekpunt
Goes in en vervolgens het land
van bestemming Germany en eind
punt Berlin. Vervolgens de datum
van vertrek: vrijdag 20 juli. Daarna
gaat hij in allerlei databases zoe
ken; dat duurt soms een halve mi
nuut.
We willen snel en goedkoop rei
zen. De planner meldt dat we van
af Eindhoven Airport voor 95 euro
kunnen vliegen met Transavia.
Het is vanaf Goes 135 kilometer
naar het vliegveld. Trein en auto
maken qua reisduur en kosten niet
veel uit. Het vliegtuig vertrekt om
14.15 uur en de vlucht duurt 1.20
uur. Daarna is het van Berlin Tegel
International Airport nog zestien
minuten rijden naar het centrum,
per huurauto of per bus.
Hoewel je op een vliegveld twee
uur voor vertrek aanwezig dient te
zijn, lijkt dit reisalternatief aantrek
kelijk dan de trein. Het treinticket
kost 118 euro, je moet twee maal
overstappen en je bent bijna 8,5
uur onderweg. Los nog van het
Zwarte Woud
■er complete
vakanties!
Zie www.kras.nl/21604
8 dgn - ontbijt en diner - vertrek: 15/9
nog maar 1 datum beschikbaar, boek nu
4-sterren hotel ontdek het 'Groene Hart
van Duitsland' en haar prachtige kuuroorden.
7 dgn - ontbijt en diner vertrek: 25/8 en 1/9
garant vertrek op 25/8 gezellig familiehotel
met mooie tochten door het wijngebied de
Kaiserstuhl en bezoek aan een glasblazerij.
7 dgn - ontbijt en diner - vertrek: 11/8 en 8/9
garant vertrek op 11/8 gebruik van E-Bike
(met trapondersteuning) 4-sterren hotel
uniek natuurgebied met rijke flora en fauna.
8 dgn - ontbijt en diner - vertrek: 15/9
garant vertrek onze meest populaire fiets-
bestemming, dankzij het heerlijke klimaat en 5
bloemenpracht met de Rheinfall en Lindau. s
Zie www.kr
as.nl/21632
Zie www.kras.nl/21603
waarom zou je meer betalen