20 I zeeland Handige knecht om slim te reizen Twee jubilea voor traditionele Van Loon Hardzeildag in Veere Lupineteelt zoekt toekomst in Zeeland Kamervragen over Westerschelde Fietsen in DUITSLAND KRA5.NL donderdag 19 juli 2012 SS BOEK ONLINE of bel 0900-9697 i5cPm r.p.. 7.; anaeis ig.'/neld. Pf.;!er: ;:;n i-ese.-ve-ingikosten en Catemitefigflfonds. door Edith Ramakers COLIJNSPLAAT - Welke lupine zal ooit goed kunnen gedijen op de kalkrijke Zeeuwse kleigrond? Is het een blauwe lupine, een witte of een variant daarvan? Dat is de kernvraag voor de test van 118 lupi nelijnen, die op dit moment wordt uitgevoerd op de akkers van het Agrarische Innovatie en Ken niscentrum, proefboerderij De Rusthoeve bij Colijnsplaat. „Eind augustus worden de peulen geoogst, dan weten we ietsjes meer. We staan met dit experi ment in de beginfase", zegt Sam de Vlieger van de Rusthoeve. Lupine bevat een hoog eiwitgehal te. De lupinezaden kunnen na raf finage gebruikt worden als toevoe ging van vleesproducten of ze kun nen in veevoeder verwerkt wor den. De zaden worden ook ge bruikt als vleesvervanger voor bij voorbeeld soja. De winning van soja stuit steeds vaker op kritiek. De transportkos ten zijn hoog en om plantages aan te leggen worden bomen gekapt in het Amazonegebied. Ook onder gaat soja genetische modificatie. Lupine heeft die negatieve bijeffec ten niet, en zeker de zaden van de 'tarwi' ofwel Lupinus mutablilis, be vatten een veel hoger eiwit- en oliegehalte dan soja. Lupine kan daarnaast in Zeeland een extra ge was worden in de vruchtwisseling of de plant kan gebruikt worden als bodemverbeteraar. „Maar dan moet de lupineteelt wel perspec tief hebben en hier kunnen groeien", zegt De Vlieger. Vandaar de test. De grootste akker- bouwarealen liggen in Nederland op kalkrijke grond, zoals 'hier in Zeeland'. De lupineteelt zou dus lucratief moeten zijn en kunnen concurre ren met bijvoorbeeld wintertarwe. De Vlieger laat op het proefveld zien dat de ene lupinelijn minder stevig gegroeid is, minder fris oogt, dan een andere en dat de grootte van de peulen varieert. De Vlieger: „Alles wordt genoteerd om uit te vinden welke lijn tegen de Zeeuwse omstandigheden kan. We kijken ook naar het opkomst percentage, de snelheid waarmee de grond bedekt wordt en onder andere ziektegevoeligheid." Lupine heeft net als veel planten soorten een nadeel. Hazen en ree ën houden van het jonge gewas. „Het perceel moet afgezet worden als dé plantjes opkomen. Als ze eenmaal aardig groot zijn, zoals nu, heb je er geen problemen meer mee. Maar het is een lekker nij." De meeste lupinepeulen ko men nu nog uit Australië. „Het zou mooi zijn als er goede rassen dichterbij huis ontwikkeld wor den." DEN HAAG - De WD in de Tweede Kamer wil van staatssecretaris Henk Bleker (Natuur) weten waar om de Europese Commissie maat regelen afwijst die de natuur in de Westerschelde moeten herstellen. WD-Kamerlid Helma Lodders stelt de Kamervragen naar aanlei ding van de brief die de provincie Zeeland naar Brussel heeft ge stuurd. Ze wil weten waarom Eu ropa afwijzend staat tegenover de maatregelen die de provincie Zee land neemt om de natuur in de Westerschelde te herstellen. Maat regelen die zijn afgestemd met de Nederlandse regering. Ook wil Lodders weten of Bleker het met de Europese Commissie eens is dat in de toekomst mogelijk de Eendrachtpolder, Hellegatpolder, Van Hattumpolder en Everingepol- der alsnog onder water moeten worden gezet. Eurocommissaris Janez Potocnik (Milieu) liet het kabinet in juni we ten niet akkoord te gaan met de voorgenomen maatregelen om de natuur in de Westerschelde te her stellen. Om de rivier te herstellen moet 600 hectare nieuwe estuarie- ne natuur worden aangelegd. Nieuwe reisplanner door Maurits Sep VEERE - Vandaag verzamelen zo'n 25 rond- en platbodems zich in Zierikzee en morgen varen ze naar Veere. Daar doen de traditionele houten schepen zaterdag mee aan de jaarlijkse Van Loon Hardzeil dag. Die vindt dit jaar voor het twintig ste keer plaats. Vanwege het lus trum wordt deze editie extra fees telijk, belooft de Stichting Behoud Hoogaars (SBH), die het evene ment organiseert. Aan de wal zijn meer en grotere activiteiten dan voorgaande jaren, zegt bestuurslid Hans Kole van de SBH. Zo zijn er meer kramen op de maritieme en Zeeuwse markt en treedt de Was- schappelse Heiploeg een aantal ke ren op. „En vanaf de wal is er ook weer deskundig commentaar met uitleg over de schepen, zodat het publiek de wedstrijd op het Veerse Meer goed kan volgen." De schepen varen heen-en-weer op de rede van Veere, richting de Veersegatdam. Wie op de dijk langs het parkeerterrrein gaat staan, bij het Oranjeplein en de Campveerse Toren, heeft goed zicht op de wedstrijd. Aan de wedstrijd doen 37 histor- sche zeilschepen mee, en veertig is wel ongeveer het maximum. Vol gens Kole is het aantal deelnemers al enkele jaren stabiel en daar is hij blij mee. „Bij andere evenementen zie je tegenwoordig minder deelne mers, misschien door de crisis, ik weet het niet. De meeste schepen komen uit Zeeland, een paar uit Zuid-Holland en er komt zelfs een Volendammer kwam, een platbo dem." De allereerste hardzeildag werd in 1928 georganiseerd door Hendrik Willem van Loon, als een extraatje voor de Arnemuidse vissers, die destijds nog op het Veerse Meer visten. In 1993 blies de Stichting Behoud Hoogaars de wedstrijd nieuw leven in en sindsdien is de wedstrijd een traditie geworden. Die beleeft dit jaar dus zijn twin tigste editie, en volgend jaar is er weer een jubileum, want dan is het de twintigste achtereenvolgen de Hardzeildag. Ook dat lustrum zal uitgebreid worden gevierd, kon digt Kole aan. Er zijn plannen om dan op zaterdagavond admiraalzei- len te houden op het Veerse Meer, en op zondag een spiegelgevecht. De Van Loon Hardzeildag vindt za terdag plaats van 11.30 tot 16.30 uur. Wie vrijdag de aankomst van de schepen in Veere al wil zien, moet rond 16.00 uur bij de Camp veerse Toren zijn. Het was monnikenwerk, maar het is hem gelukt. De 28-jarige Bastiaan van 't Westeinde uit Wolphaartsdijk heeft een inter nationale multimodale reisplan ner gemaakt. Bezoekers kunnen elke bestemming in Europa in voeren en krijgen dan in één handzaam overzicht alle reismo gelijkheden, zoals vliegtuig en trein, te zien. Ze kunnen tevens hotels en huurauto's boeken. door Frank Balkenende Van 't Westeinde is af gestudeerd werktuig bouwkunde, met de offshore-industrie als specialisatie. Zoals veel afgezwaaide studenten be sloot hij na zijn studie aan de Tech nische Universiteit Delft de wereld rond te reizen, want als je eenmaal een baan hebt, komt het vaak er niet meer van. Hij had al stage gelopen in Dubai, maar wilde ook andere windstre ken verkennen. Azië, Australië, Nieuw-Zeeland, Canada en Euro pa, Bastiaan trok van continent 'naar continent. Tijdens die trips ondervond hij dat het plannen van een reis nogal wat voeten in de aarde heeft. Zeker als je snel én voor een prikkie van A naar B wilt. Van 't Westeinde: „Het vinden van de goedkoopste en meest com fortabele manier manier van rei zen kost vaak veel tijd, omdat het noodzakelijk is verschillende web sites te bezoeken om prijzen en an dere reisdetails te vergelijken. Ik Bastiaan van 't Westeinde ontwikkelde een slimme reisplanner. heb onderweg veel mensen zien zoeken. Waar is het vliegveld, de trein, wat is de beste en voordelig ste mogelijkheid?" Van 't Westeinde besloot de'reizi ger een handje te helpen. Hij bouwde de internationale multi modale reisplanner www.air- jag.com. Een dergelijke slimme knecht voor reizigers is er volgens hem nog niet. „Airjag.com is de eerste website die een compleet overzicht biedt van Europese reisopties en daarbij niet alleen vluchten onderling ver gelijkt, maar ook treintickets als al ternatief er naast zet. Ook wordt de afstand berekend tot dichtbij ge legen luchthavens en treinstations. Ik heb deze reisplanner laten zien aan professoren van de TU Delft en ze waren er enthousiast over." Van 't Westeinde neemt de proef op de som. Onze denkbeeldige reis gaat van Goes naar Berlijn. Op de Engelstalige site voer je eerst het land Netherlands en vertrekpunt Goes in en vervolgens het land van bestemming Germany en eind punt Berlin. Vervolgens de datum van vertrek: vrijdag 20 juli. Daarna gaat hij in allerlei databases zoe ken; dat duurt soms een halve mi nuut. We willen snel en goedkoop rei zen. De planner meldt dat we van af Eindhoven Airport voor 95 euro kunnen vliegen met Transavia. Het is vanaf Goes 135 kilometer naar het vliegveld. Trein en auto maken qua reisduur en kosten niet veel uit. Het vliegtuig vertrekt om 14.15 uur en de vlucht duurt 1.20 uur. Daarna is het van Berlin Tegel International Airport nog zestien minuten rijden naar het centrum, per huurauto of per bus. Hoewel je op een vliegveld twee uur voor vertrek aanwezig dient te zijn, lijkt dit reisalternatief aantrek kelijk dan de trein. Het treinticket kost 118 euro, je moet twee maal overstappen en je bent bijna 8,5 uur onderweg. Los nog van het Zwarte Woud ■er complete vakanties! Zie www.kras.nl/21604 8 dgn - ontbijt en diner - vertrek: 15/9 nog maar 1 datum beschikbaar, boek nu 4-sterren hotel ontdek het 'Groene Hart van Duitsland' en haar prachtige kuuroorden. 7 dgn - ontbijt en diner vertrek: 25/8 en 1/9 garant vertrek op 25/8 gezellig familiehotel met mooie tochten door het wijngebied de Kaiserstuhl en bezoek aan een glasblazerij. 7 dgn - ontbijt en diner - vertrek: 11/8 en 8/9 garant vertrek op 11/8 gebruik van E-Bike (met trapondersteuning) 4-sterren hotel uniek natuurgebied met rijke flora en fauna. 8 dgn - ontbijt en diner - vertrek: 15/9 garant vertrek onze meest populaire fiets- bestemming, dankzij het heerlijke klimaat en 5 bloemenpracht met de Rheinfall en Lindau. s Zie www.kr as.nl/21632 Zie www.kras.nl/21603 waarom zou je meer betalen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 60