Extra rijstrook beperkt
overlast 's Gravenpolder
zeeland 121
Meer boetes bij entree Middelburg
Borsele noteert meer
klachten vogelknallers
Alles-in-één Standaard.
Boordevol gratis extra's
Standaard.
kpn winkel kpn.com 0800 0115
donderdag 19 juli 2012
S
door Nadia Berkelder
'S-GRAVENPOLDER - De aanpassing
van het kruispunt tussen de N666
en N669 bij 's-Gravenpolder heeft
de provincie Zeeland anderhalve
ton gekost. De aanpassing moet
eindelijk een einde maken aan het
sluipverkeer op de Spaanweg.
Op het kruispunt is een aparte
rijstrook gemaakt voor verkeer dat
vanaf de afslag Kapelle van de A58
rechtsaf richting Goes gaat. Lang
wachten voor het stoplicht is daar
om meer nodig.
De tijdwinst die daarmee ontstaat
zou voldoende moeten zijn om au
tomobilisten ertoe te verleiden
voortaan via de doorgaande weg
naar Goes en Kloetinge te rijden.
Veel automobilisten reden vanaf
de afslag Kapelle van de A58 via
de polderwegen richting Goes en
Kloetinge. Vooral veel verkeer van
en naar het ziekenhuis en Emergis
koos die route.
Al bijna tien jaar wordt gepuzzeld
op mogelijkheden om automoblis-
ten te laten kiezen voor de door
gaande wegen. Zonder al te veel
succes.
Tien jaar geleden nam het aantal
klachten over sluipverkeer op de
polderwegen ten zuiden en oosten
van Goes toe. Echte maatregelen
werden pas in 2009 genomen toen
de onder meer de Spaanweg en de
Abbekindersezandweg werden af
gesloten voor doorgaand verkeer.
Dat hielp, maar de afsluiting leid
de weer tot overlast op de Oostmo
lenweg. Bovendien klaagde het per
soneel van Emergis over de bereik
baarheid van hun werkplek.
Begin 2011 ging de Spaanweg weer
open voor al het verkeer; het slui
pen nam vervolgens weer een aan
vang.
Nu staat er een bord om automobi
listen erop te wijzen dat de regulie
re route net zo snel is als de route
door de polder.
Verwacht wordt dat een extra af
slag op de A58, ter hoogte van het
ziekenhuis, pas definitief een ein
de maakt aan de verkeersoverlast
ten zuiden van Goes.
door Nadia Berkelder
HEINKENSZAND - Mensen klagen
dit jaar vaker over de knallen waar
mee boeren vogels van hun land
verjagen. Bij de gemeente Borsele
zijn dit jaar 25 telefoontjes binnen
gekomen over de knalapparaten.
„We hebben het idee dat er meer
gebruik wordt gemaakt van antivo-
gelploffers", zegt wethouder Con-
ny Miermans (PvdA, milieu). „Dat
kan te maken hebben met het feit
dat er dit jaar andere gewassen op
het land staan. Vogels zijn vooral
dol op witlof, bruine bonen en ci
chorei. Boeren hebben vooral veel
last van duiven. Die pikken de za
den weg, dan komt er niets op."
Omdat het voor boeren ook niet al
tijd duidelijk is wat wel mag en
wat niet, heeft de gemeente de re
gels nog eens gepubliceerd. Het is
bijvoorbeeld verboden om een
knalapparaat dichter dan 250 me
ter bij de bebouwde kom te heb
ben staan. Vaker dan acht keer per
uur knallen mag niet, en knallen
voor zeven uur 's morgens en na
acht uur 's avonds ook niet. „Dat
iemand belt, wil niet zeggen dat
een boer buiten zijn boekje gaat",
zegt Miermans. „Ik kan me voor
stellen dat boeren niet op de hoog
te zijn. En die vogels zijn ook wel
eens vroeger wakker dan zeven
uur." De gemeente controleert al
leen na een melding. De boer
krijgt eerst een brief, boetes uitde
len is in Borsele nog nooit nodig
geweest.
Ook in Zeeuws-Vlaanderen - met
name in het Land van Hulst -
wordt gebruiktgemaakt van de
knalapparatuur. Maar bij de ge
meente Hulst leidde dat tot nu toe
niet tot klachten. Dat geldt ook
voor Terneuzen en Sluis.
feit dat je om zeven uur 's och
tends al op het perron dient te ver
schijnen. Je kunt vervolgens via air-
jag.com je treinticket kopen of je
vlucht boeken. Ook is het mogelijk
een huurauto te reserveren en een
kamer te boeken in een hostel of
hotel.
Soms lijkt de trein een goed
transportmiddel, bijvoor
beeld van Barcelona naar
Madrid. Even snel, even duur, min
der gedoe.
Het systeem lijkt feilloos te wer
ken, met die kanttekening dat de
reisplanner zich voorlopig beperkt
tot Europa en randgewesten zoals
IJsland en Rusland. „Het invoeren
van data is namelijk een tijdro
vende bezigheid. Daarom eerst Eu
ropa", zegt Van 't Westeinde.
De website is nu twee maanden in
de lucht. „Ik zal binnenkort meer
energie moeten steken in promo
tie van de site. Op dit moment ver
dien ik er nog niks mee, maar het
product is nog volop in ontwikke
ling. Het zou mooi zijn als ik er
mijn brood mee kan verdienen. Er
is een beginnetje. Ik heb al enkele
adverteerders en ik ontvang een
percentage van railvervoerbedrij
ven als er via mijn site wordt ge
boekt. Met vliegmaatschappijen
ligt dat anders. De prijsvechters
werken met scherpe tarieven en
hebben momenteel geen beleid en
programma's om een boekingsper
centage af te staan. Daarnaast
maak ik natuurlijk kosten omdat
ik ook derden voor me laat pro
grammeren. Dat zijn vooral afgeba
kende deelprojecten die je goed
kunt uitbesteden."
Na een verblijf van een jaar in de
Franse stad Montpellier, waar hij
grotendeels de website ontwikkel
de en in elkaar zette, verblijft hij
nu tijdelijk op de boerderij van
zijn ouders in Wolphaartsdijk. „Ik
ben nu op zoek naar woonruimte
in Rotterdam."
www.airjag.com
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De nieuwe digitale
flitspaal bij de entree van Middel
burg op het kruispunt bij McDo
nalds heeft het druk. De afgelopen
maand zijn er op die plek veel
meer boetes uitgeschreven dan
voorheen.
Exacte cijfers over de toename van
het aantal boetes kón de politie gis
teren niet geven.
Maar volgens een woordvoerster is
het wel opgevallen dat het er 'veel
meer' zijn.
De politie denkt dat de toename
puur te verklaren is uit de vervan
ging van de oude camera, die nog
met fotorolletjes werkte, door een
digitale camera.
Die werkt 24 uur per dag, zeven da
gen per week. Er is dus geen ontko
men aan voor automobilisten die
te hard en/of door rood rijden. En
op beide overtredingen reageert de
camera.
De snelheid op dat gedeelte van de
invalsweg van Middelburg is terug
gebracht van 70 naar 50 kilometer
per uur.
Dat is gedaan omdat voor de roton
de bij de Mortiere 50 de limiet is,
en daarna weer 70 gereden mocht
worden. Om aan die verwarring
een einde te maken is het overal
50 geworden.
Ook op het volgende stuk Schroe-
weg, tussen de kruising met de To-
renweg (McDonald's) en de krui
sing met de Statenlaan (hotel Arne-
ville) is de snelheid verlaagd van
70 naar 50. Dat gebeurde na de aan
leg van het fietspad langs de weg.
De weg werd smaller. Voor veilig
heid van het verkeer moest de snel
heid omlaag.
Op de weg rijden ook bredere voer
tuigen als bussen, vrachtwagens en
caravans. De toename van het aan
tal boetes kan niet te maken heb
ben met de zomerdrukte, aldus de
politie. Door de nieuwe N57 is het
juist minder druk geworden op de
Schroeweg.
Zoals:
Gratis Spotify Premium
t.w.v. 10,-7mnd
Gratis t huis live tv op je
laptop en tablet
Nu de eerste 3 maanden
35,- /mnd
Telecom
Retailer2012
le voorwaarden en beschikbaarheid of kijk op kpn.com.
Vraag de verkoper