Extra rijstrook beperkt overlast 's Gravenpolder zeeland 121 Meer boetes bij entree Middelburg Borsele noteert meer klachten vogelknallers Alles-in-één Standaard. Boordevol gratis extra's Standaard. kpn winkel kpn.com 0800 0115 donderdag 19 juli 2012 S door Nadia Berkelder 'S-GRAVENPOLDER - De aanpassing van het kruispunt tussen de N666 en N669 bij 's-Gravenpolder heeft de provincie Zeeland anderhalve ton gekost. De aanpassing moet eindelijk een einde maken aan het sluipverkeer op de Spaanweg. Op het kruispunt is een aparte rijstrook gemaakt voor verkeer dat vanaf de afslag Kapelle van de A58 rechtsaf richting Goes gaat. Lang wachten voor het stoplicht is daar om meer nodig. De tijdwinst die daarmee ontstaat zou voldoende moeten zijn om au tomobilisten ertoe te verleiden voortaan via de doorgaande weg naar Goes en Kloetinge te rijden. Veel automobilisten reden vanaf de afslag Kapelle van de A58 via de polderwegen richting Goes en Kloetinge. Vooral veel verkeer van en naar het ziekenhuis en Emergis koos die route. Al bijna tien jaar wordt gepuzzeld op mogelijkheden om automoblis- ten te laten kiezen voor de door gaande wegen. Zonder al te veel succes. Tien jaar geleden nam het aantal klachten over sluipverkeer op de polderwegen ten zuiden en oosten van Goes toe. Echte maatregelen werden pas in 2009 genomen toen de onder meer de Spaanweg en de Abbekindersezandweg werden af gesloten voor doorgaand verkeer. Dat hielp, maar de afsluiting leid de weer tot overlast op de Oostmo lenweg. Bovendien klaagde het per soneel van Emergis over de bereik baarheid van hun werkplek. Begin 2011 ging de Spaanweg weer open voor al het verkeer; het slui pen nam vervolgens weer een aan vang. Nu staat er een bord om automobi listen erop te wijzen dat de regulie re route net zo snel is als de route door de polder. Verwacht wordt dat een extra af slag op de A58, ter hoogte van het ziekenhuis, pas definitief een ein de maakt aan de verkeersoverlast ten zuiden van Goes. door Nadia Berkelder HEINKENSZAND - Mensen klagen dit jaar vaker over de knallen waar mee boeren vogels van hun land verjagen. Bij de gemeente Borsele zijn dit jaar 25 telefoontjes binnen gekomen over de knalapparaten. „We hebben het idee dat er meer gebruik wordt gemaakt van antivo- gelploffers", zegt wethouder Con- ny Miermans (PvdA, milieu). „Dat kan te maken hebben met het feit dat er dit jaar andere gewassen op het land staan. Vogels zijn vooral dol op witlof, bruine bonen en ci chorei. Boeren hebben vooral veel last van duiven. Die pikken de za den weg, dan komt er niets op." Omdat het voor boeren ook niet al tijd duidelijk is wat wel mag en wat niet, heeft de gemeente de re gels nog eens gepubliceerd. Het is bijvoorbeeld verboden om een knalapparaat dichter dan 250 me ter bij de bebouwde kom te heb ben staan. Vaker dan acht keer per uur knallen mag niet, en knallen voor zeven uur 's morgens en na acht uur 's avonds ook niet. „Dat iemand belt, wil niet zeggen dat een boer buiten zijn boekje gaat", zegt Miermans. „Ik kan me voor stellen dat boeren niet op de hoog te zijn. En die vogels zijn ook wel eens vroeger wakker dan zeven uur." De gemeente controleert al leen na een melding. De boer krijgt eerst een brief, boetes uitde len is in Borsele nog nooit nodig geweest. Ook in Zeeuws-Vlaanderen - met name in het Land van Hulst - wordt gebruiktgemaakt van de knalapparatuur. Maar bij de ge meente Hulst leidde dat tot nu toe niet tot klachten. Dat geldt ook voor Terneuzen en Sluis. feit dat je om zeven uur 's och tends al op het perron dient te ver schijnen. Je kunt vervolgens via air- jag.com je treinticket kopen of je vlucht boeken. Ook is het mogelijk een huurauto te reserveren en een kamer te boeken in een hostel of hotel. Soms lijkt de trein een goed transportmiddel, bijvoor beeld van Barcelona naar Madrid. Even snel, even duur, min der gedoe. Het systeem lijkt feilloos te wer ken, met die kanttekening dat de reisplanner zich voorlopig beperkt tot Europa en randgewesten zoals IJsland en Rusland. „Het invoeren van data is namelijk een tijdro vende bezigheid. Daarom eerst Eu ropa", zegt Van 't Westeinde. De website is nu twee maanden in de lucht. „Ik zal binnenkort meer energie moeten steken in promo tie van de site. Op dit moment ver dien ik er nog niks mee, maar het product is nog volop in ontwikke ling. Het zou mooi zijn als ik er mijn brood mee kan verdienen. Er is een beginnetje. Ik heb al enkele adverteerders en ik ontvang een percentage van railvervoerbedrij ven als er via mijn site wordt ge boekt. Met vliegmaatschappijen ligt dat anders. De prijsvechters werken met scherpe tarieven en hebben momenteel geen beleid en programma's om een boekingsper centage af te staan. Daarnaast maak ik natuurlijk kosten omdat ik ook derden voor me laat pro grammeren. Dat zijn vooral afgeba kende deelprojecten die je goed kunt uitbesteden." Na een verblijf van een jaar in de Franse stad Montpellier, waar hij grotendeels de website ontwikkel de en in elkaar zette, verblijft hij nu tijdelijk op de boerderij van zijn ouders in Wolphaartsdijk. „Ik ben nu op zoek naar woonruimte in Rotterdam." www.airjag.com door Maurits Sep MIDDELBURG - De nieuwe digitale flitspaal bij de entree van Middel burg op het kruispunt bij McDo nalds heeft het druk. De afgelopen maand zijn er op die plek veel meer boetes uitgeschreven dan voorheen. Exacte cijfers over de toename van het aantal boetes kón de politie gis teren niet geven. Maar volgens een woordvoerster is het wel opgevallen dat het er 'veel meer' zijn. De politie denkt dat de toename puur te verklaren is uit de vervan ging van de oude camera, die nog met fotorolletjes werkte, door een digitale camera. Die werkt 24 uur per dag, zeven da gen per week. Er is dus geen ontko men aan voor automobilisten die te hard en/of door rood rijden. En op beide overtredingen reageert de camera. De snelheid op dat gedeelte van de invalsweg van Middelburg is terug gebracht van 70 naar 50 kilometer per uur. Dat is gedaan omdat voor de roton de bij de Mortiere 50 de limiet is, en daarna weer 70 gereden mocht worden. Om aan die verwarring een einde te maken is het overal 50 geworden. Ook op het volgende stuk Schroe- weg, tussen de kruising met de To- renweg (McDonald's) en de krui sing met de Statenlaan (hotel Arne- ville) is de snelheid verlaagd van 70 naar 50. Dat gebeurde na de aan leg van het fietspad langs de weg. De weg werd smaller. Voor veilig heid van het verkeer moest de snel heid omlaag. Op de weg rijden ook bredere voer tuigen als bussen, vrachtwagens en caravans. De toename van het aan tal boetes kan niet te maken heb ben met de zomerdrukte, aldus de politie. Door de nieuwe N57 is het juist minder druk geworden op de Schroeweg. Zoals: Gratis Spotify Premium t.w.v. 10,-7mnd Gratis t huis live tv op je laptop en tablet Nu de eerste 3 maanden 35,- /mnd Telecom Retailer2012 le voorwaarden en beschikbaarheid of kijk op kpn.com. Vraag de verkoper

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 55