Faillissement doet pijn 2 zeeland -6 Fonds biedt consument vangnet Veiligheidsregio Zeeland ingedekt tegen storing Horeca II De krant 6 weken voor 18 euro! PZC woensdag 18 juli 2012 Anderhalve maand gele den toerde ik met mijn zwager door Amerika en nu pas vallen som mige verschillen met Nederland me op. Het bedienend personeel in winkels, restaurants en cafés was er duidelijk veel ouder dan we in Nederland gewend zijn. Logisch ook wel misschien. Het is een cultuur van fooien geven. Jong of oud, mensen die in Ameri ka in de horeca werken doen dat voor grijpstuivers. Het echte loon verdien je door fooien. Een misstand, schande, uitbuiting dacht ik altijd. Ik ben hier op te ruggekomen want er is één groot voordeel. Je komt er nauwelijks in contact met pubers. En ja, dat is goed. Pubers hóren namelijk geen pu blieke functie te hebben. Ze moe ten niet voor een schandalig mini mumloon werken in winkels of horeca. Neem het mij niet kwalijk dat ik dit nu zeg. Het is gewoon een bio logisch gegeven dat pubers verve lend zijn. Dat is hun taak in de rol verdeling in de maatschappij. Dat colofon mm PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91,4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Directeur/uitgever Charles van den Oosterkamp c.vdoosterkamp@pzc.nl Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redacBe@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91,4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145,4530 AC Temeuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80,4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Ivo van der Velde Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118-434070 E: teamzeeland@pzc.nl Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel. 088- 013 99 10 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur Abonnementsprijzen Maand 27,50 (acceptgiro €30,75) Kwartaal 77,65 (acceptgiro €80,85) Jaar €296,50 (acceptgiro 299,95) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC-of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 4 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatjsche betaling van:€ 77,65 per kwartaal '(nam); een doorlopend abonnement met betaling per accept van 80,85 per kwartaal (na28) ik neem een proefabonnement van 6 weken vc (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (PC) )r €18,-. Na deze periodestopt de bezorging vanzelf. Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 9910 Ik machtig de PZ0 om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. RekeningnummerHandtekening 0e PZC gaat zoigvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie aan. Voor heel 2012 wordt in de bouw sector een krimp verwacht van 6 procent. was zo bij de oude Grieken en dat zal altijd zo blijven. Pubers moeten, weggestopt in af gelegen hangplekken mokken, wachtend tot ze de groeistuipen voorbij zijn en herboren als een krachtige, jonge, energieke werk kracht de samenleving van dienst kunnen zijn. Je moet ze niet als visitekaartje van je bedrijf in direct contact la ten komen met je klanten. Dat is niet wijs. Zo niet in Nederland. Hier drij ven winkels en horecagelegenhe den op goedkope tieners die, wan neer ze eindelijk wél begrijpen wat warenkennis of gastvrijheid is, de deur worden gewezen om dat ze twee kwartjes per uur meer kosten en te duur geworden zijn. Daarom pleit ik er voor om pu bers vrij te stellen van werk in ho reca en winkels. 'En wie moet al dat werk dan doen?' zal menig kroegeigenaar me dan vragen. Volgens mij hebben we dankzij de crisis genoeg werkzoekenden, lijkt me. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns De crisis kost veel bedrijven in de bouw de kop. Metsel- en bouwbedrijf De Kam in Kamper-, land werd in mei failliet ver klaard. Toenmalig eigenaar Ge rard Schouten: „Alsof een trein over je heen walst. Het had zo niet hoeven lopen." door Jeffrey Kutterink Een helpende hand van uit keringsinstantie UWV had het bedrijf gered, denkt Gerard Schouten. Dan hadden de twaalf mensen hun baan nog gehad. „Maar de re geltjes stonden een oplossing niet toe: Als we met zijn allen niet een klein beetje flexibeler worden, krij gen we nog heel zware tijden." Het verhaal begint in de vorstpe riode van 20io. „Wekenlang kon den we niets doen, kwam er geen geld binnen, maar moesten lonen en verplichtingen wel worden doorbetaald. Toen al gingen mijn reserves omlaag." Op dat moment hoopt Schouten nog op betere tijden. Maar die ko men niet. „De crisis slaat toe. De concurrentie is groot Wat er ge beurt is dat een hoofdaannemer een prijs op tafel legt. Een stuk of zeven onderaannemers schrijven zich voor het werk in. Dus wat doe je? Je gaat onder de kostprijs werken in de hoop het werk te krijgen en mensen in dienst te kunnen houden. Je vertrouwt op mensen en denkt dat je het werk wel krijgt. Niet dus." Met een gat in de orderportefeuil le als gevolg. „Na de vakantie had ik wel weer werk. Dat gat moest ik zien te overbruggen. Ik heb het UWV gevraagd zes van de twaalf man tijdelijk over te nemen. Dat deden ze niet. Zoiets staan de re gels niet.toe. Ik zei: maar dan staan straks twaalf man op straat. Hun reactie? We zien ze wel komen. Het is verschrikkelijk dat mee te maken. Het uitbetalen van lonen kwam in gevaar. Ik kon niet an ders dan het faillissement aanvra gen." Eén ding weet Schouten zeker. „Als het UWV een helpende hand had toegestoken, hadden we het Wat daarna gebeurt, kan Schouten nauwelijks bevatten. „Alsof een trein over je heen walst. Plotseling ben je de regie kwijt. Al heeft de curator me goed behandeld. Het personeel heeft maanden moeten wachten op een uitkering. Als Zal- co failliet gaat en er dreigt met kerst geen loon te worden uitbe taald, bemoeit de politiek zich er mee en kan het allemaal wel snel. En ik? Ik heb niets. Ondernemers risico. Ik heb geen inkomen, geen vakantiegeld. Ik dacht dat ik groter was, maar ik ben mezelf tegengeko men. Het is dat ik zo'n goede vrouw heb; zij* moet meer gaan werken. Je huwelijk wordt erdoor op de proef gesteld. Voorzichtig probeer ik op te krabbelen. Na de vakantie heb ik weer een klus. Ja, metselen, iets. anders kan ik niet en ik moet nog vijf jaar werken." door Sharon van Oost Veel bouwbedrijven vallen om. De consument kan hier de dupe van worden. Wat kun je doen als jouw aanne mer je meedeelt dat hij failliet is? Vooraf moet je nagaan of de aan nemer is aangesloten bij een garan tiefonds, zegt Hans And ré de la Porte, woordvoerder van de Vere niging Eigen Huis (VEH). In Ne derland zijn dit Woningborg en Stichting Waarborgfonds Koopwo ningen (SWK). Zo'n fonds geeft de consument de garantie dat het huis na een faillissement van je aannemer door een ander bedrijf wordt afgebouwd. Afbouwgaran- tie, wordt dat genoemd. „Maar zekerheid van garantie heb je pas echt als je een ondertekend Hans André de la Porte. waarborgcertifïcaat in handen hebt", benadrukt De la Porte. Een mondelinge overeenkomst is niet genoeg. En ook al heb je zo'n certificaat, het faillissement brengt voor de consument altijd kosten met zich mee. De bouw duurt im mers langer omdat er moet wor den gezocht naar een nieuwe aan nemer. De pijn wordt een beetje verzacht omdat het garantiefonds voor elke vertraagde werkdag een financiële vergoeding geeft. Dat bedrag is per geval verschillend. „Je moet goed opletten", zegt De la Porte. „Gaan er geruchten over een faillissement van je aannemer, wees dan alert. Zodra de aanne mer bankroet is verklaard, zie je niks meer terug van je geld. Dan sta je machteloos toe te kijken hoe je CV er uit wordt gesloopt terwijl je er gewoon voor hebt betaald." Om er 'op tijd' achter te komen of je aannemer 'omvalt', is het raad zaam websites van kopersvereni gingen in de gaten te houden. www.pzc.nl MIDDELBURG - De Zeeuwse hulp verleningsdiensten beschikken over voldoende backup-systemen om een uitval van de standaard te lefoonverbinding in crisissituaties te kunnen opvangen. Dat stelt de Veiligheidsregio Zeeland in een reactie op een onderzoek van de Inspectie Veiligheid en Justitie en het Agentschap Telecom naar de grote storing in het KPN netwerk juni vorig jaar in de regio Rotter dam. Volgens de inspectie zijn veilig heidsregio's zich onvoldoende be wust van hun kwetsbaarheid. De storing gaf in Zeeland problemen met de communicatie tussen de meldkamer en de ziekenhuizen. De centralisten zijn eenvoudigweg overgeschakeld op de mobiele tele foon om de komst van patiënten aan te kondigen, laat de VRZ we ten. In het uiterste geval kunnen de meldkamers in Zeeland, Bra bant en Rotterdam eikaars spoed oproepen overnemen, zo is afge sproken. De VRZ kan bij een reguliere tele foonstoring altijd overschakelen naar het netwerk van mobilofoon, portofoon of het nationale nood- net. Daarmee wordt de regio af doende gedekt, verzekert de in stantie. Ook zijn er afspraken over de inzet van zendamateurs. VIDEO Kinderen van de buitenschoolse op vang maken hun eigen lavalamp. www.pzc.ml/video EN VERDER Lees alle columns nog eens na op www.pzc.nl/colums STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Zet uw foto in een album op www.pzc.nl/foto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 2