i4l
Bij Pastorale beleef
je muziek heel direct
lit* 06 lis
Muziek als ultieme
rustbrenger
Fusieorkest voor
Zuid-Nederland
ook naar Zeeland
Stedentrip Milaan****
maandag 16 juli 2012
Ondanks natte aanloop geslaagde editie muziekfestival in Nisse
Muziek verkwikt, maar
muziek zorgt ook
voor evenwicht en
rust. Het recital in
Veere was als een zon na uren zwa
re regenval. Letterlijk, maar ook fi
guurlijk.
Zeventien dagen geleden hoorde
ik de vertolking van het Geister
trio van Beethoven tijdens het Ka
mermuziekfestival Middelburg.
Hoe anders klonk de interpretatie
in Veere.'
Thomson, Jankovic en Giacometti
zijn drie musici die een hecht trio
vormen. Drie individuele mensen
die hun ego volledig ten dienste
stellen aan het samen musiceren.
Bij een festival is het interessant
om een werk te horen vertolken
door drie musici die elkaar wel
kennen, maar niet zo vaak samen
spelen.
Dan is de charme dat je als het wa
re de wijze van interpreteren
hoort ontstaan. Maar een trio
moet een eenheid vormen en indi
viduele musici moeten niet den
ken, en zeker niet etaleren, dat de
componist een werk voor hen al
leen geschreven heeft.
Het expressieve Geistertrio werd
in Veere door musici gespeeld die
elkaar feilloos aanvoelen, de tim
bres passen naadloos en de balans
is goed. In het openingsdeel wer
den de verschillende karakters van
de thema's goed onderstreept en
wisselden de onstuimige passages
de verstilde momenten af. Het lar
go (het deel waarin de geesten te
horen zouden zijn) werd subtiel
gebracht, maar mijns inziens iets
te langzaam en te nadrukkelijk, zo
dat de spanning wat wegviel. Het
Presto werd dan weer helder en dy
namisch vertolkt.
Het pianotrio in C opus 87 van
Brahms is compacter van stijl en
zwaarmoediger van karakter. De
MUZIEKPODIUM ZEELAND
Pianotrio Giacometti
Pianotrio's van Brahms en Van
Beethoven.
Door Candida Thomson (viool),
Xenia Jankovic (cello) en Paolo
Giacometti (piano).
Gehoord op zondag 15 juli in de
Grote Kerk ir. Veere
componist schreef aan zijn uitge
ver: „U hebt nog nooit zoiets
moois van mij ontvangen." En
mooi is dit trio, en prachtig werd
het vertolkt.
Vooral het Andante waarin het
thema met een Hongaars ritme ge
volgd wordt door vijf wonder
mooie variaties, zoals deze met ly
rische dialogen tussen de strijkers
of een andere met een sterke pia
nopartij vol syncopen. Ook het
snelle scherzo met het geheimzin
nige Noorse karakter en het con
trasterende trio klonk spannend.
In de finale verdween de somber
heid en het werk werd ritmisch
sterk en vrolijk besloten.
Pianotrio op. 70 nr. 2 in Es droeg
Beethoven net als het Geistertrio
op aan Marie von Erdody. Zij inspi
reerde hem en dat leverde geweldi
ge composities op. De twee duide
lijk van elkaar verschillende the
ma's uit het openingsdeel werden
in canonvorm subtiel gebracht.
Het verschil tussen het majeur- en
mineurthema kwam goed uit en
het allegretto kreeg een bevallige
en vooral emotioneel sterke invul
ling. Hartverwarmend.
De finale klonk elegant en zelfs
dansant. Deze musici speelden los
van de partituur, zij lieten de taal
van de componist horen via hun
instrumenten, doorleefd en be
zield.
De regen leek muziekfestival Pas
torale in Nisse even weg te spoe
len, maar als een wonder werd
het precies op tijd droog. Bezoe
kers werden getrakteerd op een
caleidoscoop aan stijlen en kre
gen de kans muziek op een bij
zondere manier te ervaren.
door Rolf Bosboom
NISSE - Muzikanten hingen 's och
tends al aan de lijn: gaat het wel
door? De opbouw gebeurde zater
dagochtend in urenlange, welhaast
moessonachtige regenbuien. „De-
motiverender kan niet", zei organi
sator René de Dreu. De avond er
voor had de zeventiende editie
van Pastorale een mooie opening
beleefd in een volle kerk van Nis
se. Die wetenschap hield De Dreu
en zijn tientallen vrijwilligers zater
dagochtend dan ook op de been.
„We wisten: de helft is al gelukt."
En ook de andere helft slaagde. Te
gen tweeën, net toen het buiten-
programma van Pastorale ging be
ginnen, stopte wonderbaarlijk ge
noeg de regen en bleef het de rest
van de dag droog. Op het zompige
grasveld van het sfeervolle Dorps
plein waren weliswaar minder
mensen te vinden dan andere ja
ren, maar de publieke belangstel
ling viel alleszins mee. In de avond
uren trok met name de vermaarde
Iain Matthews, die samen met Eg
bert Deriz zich meer van zijn jaz
zy leant liet horen, nog wat extra
volk richting Nisse. Met zijn inten
se set wist Matthews iedereen stil
te krijgen. „Hier heb ik het voor ge
daan", zei De Dreu.
Pastorale maalt niet om grenzen
tussen genres en combineert lustig
muziekstijlen, reputaties en natio
naliteiten op vaak verrassende wij
ze. Wie zaterdagmiddag op het ter
rein rondliep, wandelde moeite
loos van de West-Vlaamse muziek-
pracht van Het Zesde Metaal naar
jong talent dat Randy Newman
zong met symfonieorkest Cadant,
van de veelbelovende Zeeuwse sin
ger-songwriter Elly Kellner naar
de doorgewinterde Nieuw-Zee-
landse Steve Apirana, die onversne
den blues afwisselde met bijvoor
beeld Somethin' Stupid, samen met
eega Ainsley.
Aan het begin van de avond zorg
de Wooden Saints voor een hoog
tepunt, met een optreden dat ging
van heel zacht en harmonieus
naar een compleet orkest van tien
man waabij alles uit zijn voegen
barst. „Zij combineren wat ik in
een heel festival doe in één set:
muziek die van links naar rechts
gaat", zei René de Dreu. „Dat fasci
neert mij en zij kunnen het ook
overbrengen. Dit versterkt mijn
idee dat er nog zoveel meer moge
lijk is."
De vorig jaar geïntroduceerde keet
concerten waren met succes gepro
longeerd. Uiteenlopende artiesten
gaven, vaak naast hun reguliere op
treden tijdens het festival, in een
van de drie bouwketen een intiem
optreden voor maximaal een do
zijn bezoekers. Directer kun je mu
ziek niet beleven.
Dat geldt eveneens voor de kopte
lefoonconcerten, die nieuw waren
dit jaar, als tegenhanger voor de
wat grootschaligere optredens.
Daar werd ook rond etenstijd gre
tig gebruik van gemaakt. Wie in
de rij stond voor een menu, kon
Via een koptelefoon meeluisteren
met het concert van dat moment.
Wachten werd ineens leuk.
Optreden Mica's Mess
MIDDELBURG - Het Brabants Orkest
en het Limburgs Symfonie Orkest
zijn het eens geworden over fusie.
Het nieuwe orkest wil concerten
gaan geven in heel Zuid-Neder
land, inclusief Zeeland.
De aanleiding voor de fusie zijn be
zuinigingen. De Raad voor Cul
tuur heeft eerder geweigerd een
positief advies te geven over de
subsidieverzoeken van beide orkes
ten, zolang er geen overeenstem
ming is over de nieuwe, samenge
voegde organisatie. De raad heeft
gemaand ook Zeeland bij de plan
nen te betrekken.
Het uitgangspunt is één groot sym
fonieorkest, terwijl de musici daar
naast in verschillende formaties
optreden met programma's die
worden ingestudeerd in Eindho
ven of Maastricht. Er worden circa
240 concerten per jaar gegeven in
Limburg, Noord-Brabant én Zee
land.
Eerder heeft het Zeeuws provincie
bestuur aangegeven niet substanti
eel mee te gaan betalen aan het
nieuwe orkest. Het wil hoe dan
ook Het Zeeuws Orkest overeind
houden.
3-daagse stedentrip inclusief vliegreis en ontbijt
IL Vertrek okt t/m mrt Inclusief: vliegreis DDsseldorf-Milaan v.v., taxen, J
iui^Sïïiee
/ityairb erün
Italia