14 Bij Pastorale beleef je muziek heel direct r Pastorale a JJkJff r"' Jrjjfc. ■:fJ fa# Muziek als ultieme rustbrenger %Y' W ji Altijd korting op stipreizen.nl Fusieorkest voor Zuid-Nederland ook naar Zeeland maandag 16 juli 2012 Muziek verkwikt, maar muziek zorgt ook voor evenwicht en rust. Het recital in Veere was als een zon na uren zwa re regenval. Letterlijk, maar ook fi guurlijk. Zeventien dagen geleden hoorde ik de vertolking van het Geister trio van Beethoven tijdens het Ka mermuziekfestival Middelburg. Hoe anders klonk de interpretatie in Veere. Thomson, Jankovic en Giacometti zijn drie musici die een hecht trio vormen. Drie individuele mensen die hun ego volledig ten dienste stellen aan het samen musiceren. Bij een festival is het interessant om een werk te horen vertolken door drie musici die elkaar wel kennen, maar niet zo vaak samen spelen. Dan is de charme dat je als het wa re de wijze van interpreteren hoort ontstaan. Maar een trio moet een eenheid vormen en indi viduele musici moeten niet den ken, en zeker niet etaleren, dat de componist een werk voor hen al leen geschreven heeft. Het expressieve Geistertrio werd in Veere door musici gespeeld die elkaar feilloos aanvoelen, de tim bres passen naadloos en de balans is goed. In het openingsdeel wer den de verschillende karakters van de thema's goed onderstreept en wisselden de onstuimige passages de verstilde momenten af. Het lar go (het deel waarin de geesten te horen zouden zijn) werd subtiel gebracht, maar mijns inziens iets te langzaam en te nadrukkelijk, zo dat de spanning wat wegviel. Het Presto werd dan weer helder en dy namisch vertolkt. Het pianotrio in C opus 87 van Brahms is compacter van stijl en zwaarmoediger van karakter. De msmssssmmes/m MUZIEKPODIUM ZEELAND Pianotrio Giacometti Pianotrio's van Brahms en Van Beethoven. Door Candida Thomson (viool), Xenia Jankovic (cello) en Paolo Giacometti (piano). Gehoord op zondag 15 juli in de Grote Kerk in Veere componist schreef aan zijn uitge ver: „U hebt nog nooit zoiets moois van mij ontvangen." En mooi is dit trio, en prachtig werd het vertolkt. Vooral het Andante waarin het thema met een Hongaars ritme ge volgd wordt door vijf wonder mooie variaties, zoals deze met ly rische dialogen tussen de strijkers of een andere met een sterke pia nopartij vol syncopen. Ook het snelle scherzo met het geheimzin nige Noorse karakter en het con trasterende trio klonk spannend. In de finale verdween de somber heid en het werk werd ritmisch sterk en vrolijk besloten. Pianotrio op. 70 nr. 2 in Es droeg Beethoven net als het Geistertrio op aan Marie von Erdody. Zij inspi reerde hem en dat leverde geweldi ge composities op. De twee duide lijk van elkaar verschillende the ma's uit het openingsdeel werden in canonvorm subtiel gebracht. Het verschil tussen het majeur- en mineurthema kwam goed uit en het allegretto kreeg een bevallige en vooral emotioneel sterke invul ling. Hartverwarmend. De finale klonk elegant en zelfs dansant. Deze musici speelden los van de partituur, zij lieten de taal van de componist horen via hun instrumenten, doorleefd en be zield. Ondanks natte aanloop geslaagde editie muziekfestival in Nisse De regen leek muziekfestival Pas torale in Nisse even weg te spoe len, maar als een wonder werd het precies op tijd droog. Bezoe kers werden getrakteerd op een caleidoscoop aan stijlen en kre gen de kans muziek op een bij zondere manier te ervaren. door Rolf Bosboom NtSSE - Muzikanten hingen 's. och tends al aan de lijn: gaat het wel door? De opbouw gebeurde zater dagochtend in urenlange, welhaast moessonachtige regenbuien. „De- motiverender kan niet", zei organi sator René de Dreu. De avond er voor had de zeventiende editie van Pastorale een mooie opening beleefd in een volle kerk van Nis se. Die wetenschap hield De Dreu en zijn tientallen vrijwilligers zater dagochtend dan ook op de been. „We wisten: de helft is al gelukt." En ook de andere helft slaagde. Te gen tweeën, net toen het buiten programma van Pastorale ging be ginnen, stopte wonderbaarlijk ge noeg de regen en bleef het de rest van de dag droog. Op het zompige grasveld van het sfeervolle Dorps plein waren weliswaar minder mensen te vinden dan andere ja ren, maar de publieke belangstel ling viel alleszins mee. In de avond uren trok met name de vermaarde Iain Matthews, die samen met Eg bert Deriz zich meer van zijn jaz zy kant liet horen, nog wat extra volk richting Nisse. Met zijn inten se set wist Matthews iedereen stil te krijgen. „Hier heb ik het voor ge daan", zei De Dreu. Pastorale maalt niet om grenzen tussen genres en combineert lustig muziekstijlen, reputaties en natio naliteiten op vaak verrassende wij - //V V :s j Optreden Mica's Mess ze. Wie zaterdagmiddag op het ter rein rondliep, wandelde moeite loos van de West-Vlaamse muziek- pracht van Het Zesde Metaal naar jong talent dat Randy Newman zong met symfonieorkest Cadant, van de veelbelovende Zeeuwse sin ger-songwriter Elly Kellner naar de doorgewinterde Nieuw-Zee- landse Steve Apirana, die onversne den blues afwisselde met bijvoor beeld Somethin' Stupid, samen met eega Ainsley. Aan het begin van de avond zorg de Wooden Saints voor een hoog tepunt, met een optreden dat ging van heel zacht en harmonieus naar een compleet orkest van tien man waabij alles uit zijn voegen barst. „Zij combineren wat ik in een heel festival doe in één set: muziek die van links naar rechts gaaf', zei René de Dreu. „Dat fasci neert mij en zij kunnen het ook overbrengen. Dit versterkt mijn idee dat er nog zoveel meer moge lijk is." De vorig jaar geïntroduceerde keet concerten waren met succes gepro longeerd. Uiteenlopende artiesten gaven, vaak naast hun reguliere op treden tijdens het festival, in een van de drie bouwketen een intiem optreden voor maximaal een do zijn bezoekers. Directer kun je mu ziek niet beleven. Dat geldt eveneens voor de kopte lefoonconcerten, die nieüw waren dit jaar, als tegenhanger voor de wat grootschaligere optredens. Daar werd ook rond etenstijd gre tig gebruik van gemaakt. Wie in de rij stond voor een menu, kon via een koptelefoon meeluisteren met het concert van dat moment. Wachten werd ineens leuk. MIDDELBURG - Het Brabants Orkest en het Limburgs Symfonie Orkest zijn het eens geworden over fusie. Het nieuwe orkest wil concerten gaan geven in heel Zuid-Neder land, inclusief Zeeland. De aanleiding voor de fusie zijn be zuinigingen. De Raad voor Cul tuur heeft eerder geweigerd een positief advies te geven over de subsidieverzoeken van beide orkes ten, zolang er geen overeenstem ming is over de nieuwe, samenge voegde organisatie. De raad heeft gemaand ook Zeeland bij de plan nen te betrekken. Het uitgangspunt is één groot sym fonieorkest, terwijl de musici daar naast in verschillende formaties optreden met programma's die worden ingestudeerd in Eindho ven of Maastricht. Er worden circa 240 concerten per jaar gegeven in Limburg, Noord-Brabant én Zee land. Eerder heeft het Zeeuws provincie bestuur aangegeven niet substanti eel mee te gaan betalen aan het nieuwe orkest. Het wil hoe dan ook Het Zeeuws Orkest overeind houden. korting bij Stipi^y Bella Italia vertrek. Radiss"" Zie stipreizén.nl/itrhm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 52