werken 131 Pas op voor auto op afbetaling 1 AVONDJE UIT 1 WEEK ZIEK zaterdag 14 juli 2012 zie onze website:geldenwerk Geld en werk is ook te volgen op de website van deze krant. Naast diverse columns en rubrieken treft u al het nieuws dat met uw persoonlijke financiën en het werk te maken heeft op één overzichtelijke plek aan. Het is een populair lokkertje in de autobranche. Koop nu een auto en betaal de helft pas na één of twee jaar. Maar er z.itten wel wat adder tjes onder het gras. door Irene van den Berg illustratie Ruben L Oppenheomer Een deal waarbij de consument de helft van de auto direct betaalt en de andere helft pas later. Het kan een twijfelende consument over de streep trekken. Die andere 5.000 euro hoeft hij pas over twee jaar te betalen. Een pro bleem voor later dus. Een fiftyfïftydeal wordt door de consument vaak uitgelegd als: de dealer heeft nog geld van mij tegoed. Maar laat je geen zand in de ogen strooien: het is gewoon een lening. De rente voor de ze lening wordt niet opgehoest door de con sument maar door de fabrikant, importeur of dealer. Tenminste, voor de eerste één of twee jaar. Veel autokopers maken gebruik van deze constructie. In totaal staat in Nederland, vol gens het CBS, een recordbedrag van ruim 1,3 miljard uit aan leningen voor auto's. In april stond het aantal aflopende autolenin gen op 149.000. Per auto moet nog onge veer 9.000 euro worden afbetaald. Het belangrijkste gevaar van deze financiële constructie is, dat de consument na één of twee jaar niet kan terugbetalen. „Dan moet het geld ineens op tafel komen. Als dat niet lukt, betaalt de consument vaak torenhoge rentes tegen het wettelijke maximum van 16 procent", zegt voorzitter Carel In der Hees, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Financieringsadviseurs (NVF). De NVF pleit dan ook voor meer transparantie bij de fiftyfiftyacties. „Wij willen dat consu menten goed worden voorgelicht over de verplichting die ze aangaan. Het gaat hier niet om een gratis autoradio maar om een fi nancieel product", zegt In der Hees. Voor een autokoper die ruim voldoende geld op zijn rekening heeft staan, kan zo'n fiftyfifty deal wel interessant zijn. Hij houdt immers de helft van de kosten van de auto nog even in zijn zak en kan dit bijvoorbeeld op een deposito vastzetten tegen ongeveer 3 pro cent rente. Dat levert hem een paar hon derd euro op. De NVF meent echter dat de fiftyfiftydeals een sigaar uit eigen doos zijn. „Fabrikanten, importeurs én dealers zijn geen liefdadig heidsinstellingen dus die versleutelen de ge miste rente-inkomsten uiteindelijk toch in de prijs. In alle gevallen leidt dat tot een ver- NIERSTICHTING GEEFT TOEKOMST. borgen prijsverhoging voor de auto zelf Het probleem is dat de consument de hoogte hiervan niet kent en dus ook niet kan beoor delen of deze financieringsvorm voor hem interessant is", aldus In der Hees. Als de rente bijvoorbeeld wordt opgehoest door de dealer, bestaat het risico dat hij die wil terugverdienen door een lagere inruil- waarde te berekenen. De klant betaalt dan eigenlijk zelf de rekening, maar realiseert zich dat niet. De NVF wil de autobranche ook verplichten de rente van de lening in re clamespotjes te communiceren, ook al .wordt deze door een andere partij betaald. Automerk Opel, dat momenteel adverteert met een constructie waarbij de klant de kos ten van de auto gedurende 5 jaar maande lijks afbetaalt tegen nul procent rente, ziet geen reden zijn communicatie aan te pas sen. „Het gaat er uiteindelijk om wat de klant moet betalen en niet wat de wijze van verrekening is tussen financieringsmaat schappij, importeur en dealer. Wij vinden dat totaal irrelevant voor de klajit", reageert woordvoerder Jeroen Maas van Opel. reageren? geld@wegener.nl WAT HEB JIJ OVER VOOR EEN NIERPATIËNT? STEUN ONS. 8CIJ8C WAT JIJ KUNT DOEN OP NIERSTICHTING.NL EEN NIERPATIËNT MOET ER HEEL VEEL VOOR OVER HEBBEN OM EEN BIETJE NORMAAL TE LEVEN. Want dialyse is geen leven, maar overleven. En de wachtlijst voor transplantatie is lang. De Nierstichting zet alles op alles om de wachttijd op een donornier te verkorten en ondersteunt onderzoek naar nieuwe en betere behandelmethoden. Dat kunnen we niet alleen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 83