werken 131
Pas op voor auto op afbetaling
1 AVONDJE UIT
1 WEEK ZIEK
zaterdag 14 juli 2012
zie onze website:geldenwerk
Geld en werk is ook te volgen op de
website van deze krant. Naast diverse
columns en rubrieken treft u al het
nieuws dat met uw persoonlijke
financiën en het werk te maken heeft
op één overzichtelijke plek aan.
Het is een populair lokkertje in de
autobranche. Koop nu een auto en
betaal de helft pas na één of twee
jaar. Maar er z.itten wel wat adder
tjes onder het gras.
door Irene van den Berg
illustratie Ruben L Oppenheomer
Een deal waarbij de consument de
helft van de auto direct betaalt en de
andere helft pas later. Het kan een
twijfelende consument over de
streep trekken. Die andere 5.000 euro hoeft
hij pas over twee jaar te betalen. Een pro
bleem voor later dus. Een fiftyfïftydeal
wordt door de consument vaak uitgelegd
als: de dealer heeft nog geld van mij tegoed.
Maar laat je geen zand in de ogen strooien:
het is gewoon een lening. De rente voor de
ze lening wordt niet opgehoest door de con
sument maar door de fabrikant, importeur
of dealer.
Tenminste, voor de eerste één of twee jaar.
Veel autokopers maken gebruik van deze
constructie. In totaal staat in Nederland, vol
gens het CBS, een recordbedrag van ruim
1,3 miljard uit aan leningen voor auto's. In
april stond het aantal aflopende autolenin
gen op 149.000. Per auto moet nog onge
veer 9.000 euro worden afbetaald.
Het belangrijkste gevaar van deze financiële
constructie is, dat de consument na één of
twee jaar niet kan terugbetalen. „Dan moet
het geld ineens op tafel komen. Als dat niet
lukt, betaalt de consument vaak torenhoge
rentes tegen het wettelijke maximum van 16
procent", zegt voorzitter Carel In der Hees,
voorzitter van de Nederlandse Vereniging
van Financieringsadviseurs (NVF). De NVF
pleit dan ook voor meer transparantie bij
de fiftyfiftyacties. „Wij willen dat consu
menten goed worden voorgelicht over de
verplichting die ze aangaan. Het gaat hier
niet om een gratis autoradio maar om een fi
nancieel product", zegt In der Hees. Voor
een autokoper die ruim voldoende geld op
zijn rekening heeft staan, kan zo'n fiftyfifty
deal wel interessant zijn. Hij houdt immers
de helft van de kosten van de auto nog even
in zijn zak en kan dit bijvoorbeeld op een
deposito vastzetten tegen ongeveer 3 pro
cent rente. Dat levert hem een paar hon
derd euro op.
De NVF meent echter dat de fiftyfiftydeals
een sigaar uit eigen doos zijn. „Fabrikanten,
importeurs én dealers zijn geen liefdadig
heidsinstellingen dus die versleutelen de ge
miste rente-inkomsten uiteindelijk toch in
de prijs. In alle gevallen leidt dat tot een ver-
NIERSTICHTING
GEEFT TOEKOMST.
borgen prijsverhoging voor de auto zelf Het
probleem is dat de consument de hoogte
hiervan niet kent en dus ook niet kan beoor
delen of deze financieringsvorm voor hem
interessant is", aldus In der Hees.
Als de rente bijvoorbeeld wordt opgehoest
door de dealer, bestaat het risico dat hij die
wil terugverdienen door een lagere inruil-
waarde te berekenen. De klant betaalt dan
eigenlijk zelf de rekening, maar realiseert
zich dat niet. De NVF wil de autobranche
ook verplichten de rente van de lening in re
clamespotjes te communiceren, ook al
.wordt deze door een andere partij betaald.
Automerk Opel, dat momenteel adverteert
met een constructie waarbij de klant de kos
ten van de auto gedurende 5 jaar maande
lijks afbetaalt tegen nul procent rente, ziet
geen reden zijn communicatie aan te pas
sen. „Het gaat er uiteindelijk om wat de
klant moet betalen en niet wat de wijze van
verrekening is tussen financieringsmaat
schappij, importeur en dealer. Wij vinden
dat totaal irrelevant voor de klajit", reageert
woordvoerder Jeroen Maas van Opel.
reageren?
geld@wegener.nl
WAT HEB JIJ OVER VOOR EEN NIERPATIËNT? STEUN ONS.
8CIJ8C WAT JIJ KUNT DOEN OP NIERSTICHTING.NL
EEN NIERPATIËNT MOET ER HEEL VEEL VOOR OVER HEBBEN OM EEN
BIETJE NORMAAL TE LEVEN. Want dialyse is geen leven, maar overleven.
En de wachtlijst voor transplantatie is lang. De Nierstichting zet alles op alles
om de wachttijd op een donornier te verkorten en ondersteunt onderzoek
naar nieuwe en betere behandelmethoden. Dat kunnen we niet alleen.