media Philadelphia (1983) 31 Ceraidine Kemper is 22 en een van de jongste presentatoren van de Nederlandse tv. De durfal gaat als een speer bij BNN, maar denk niet dat ze er alles voor over heeft. Ze kent haar grenzen. 'Ik «vees niet goed raelt, doe ik het niet. lo begin ik niet aan coke. Ik zie te veel mensen die daar niet leuker van warden' De in de Zaterdag 14 juli 2012 Ceraidine Kemper. fOtO BNN/GPD door Rivka Groenier Ceraidine Kemper versloeg drie jaar geleden in Sterre tje gezocht achtduizend medekandidaten, die van een carrière als BNN-pre- sentator droomden. Ze bleek geen een dagsvlieg. In een rechte lijn stoomde ze door. Een gastrol in ONM, lid van de durfallenbende van Try before you die, het op het eerste oog zo brave meisje dat alles uitprobeert in Spuiten en slik ken. Nu heeft ze een tweejarig contract op zak. Sinds afgelopen zondag is ze wekelijks te zien als een van de presen tatoren van de zomeredities van twee vlaggenschepen van BNN: Spuiten en slikken op reis en 3 op Reis summertime. Tijdens de opnames voor Spuiten en slikken op reis in San Francisco besefte ze plots hoe hard het is gegaan. „Het was mijn eerste reis voor dat program ma en ik was toevallig ook jarig. Ik bel de emotioneel met mijn moeder. Mam, ik vind het zo leuk dat ik dit mag doen. Hier ben ik, ik presenteer ge woon een van de kindjes van BNN!" Waarom ze die kans krijgt? „Ik weet het niet. Ik stap er gewoon in en doe wat ik denk dat goed is." In de praktijk blijkt haar gevoel niet altijd te kloppen. „Ik krijg veel feedback van BNN. We gaan regelmatig zitten met pen en pa pier om de items die ik heb gemaakt te bekijken. Dan is het: dit kan beter, daar had je beter een andere vraag kunnen stellen. Maar het is nooit afkraken, al tijd bedoeld om me beter te maken. BNN geeft ruimte voor fouten." Een goede interviewster worden, is haar doel. „De goede toon, precies de juiste vragen stellen. Participeren vind ik ook te gek, maar ik denk dat je met goed interviewen toch verder kunt ko men in dit vak." Op bepaalde momen ten heeft ze het gevoel dat ze het te pak ken heeft. „Voor Spuiten en slikken inter viewde ik een junk in een opvanghuis. Hij vertelde mij dingen die zijn eigen kinderen niet wisten. Op gelijke hoog te staan. Dat is volgens mij het geheim. Als ik niet Geraldine van BNN ben voor de geïnterviewde, maar iemand die je kunt vertrouwen, dan komen mooie dingen los." Sophie Hilbrand is daarin haar grote voorbeeld. „Ik vind haar zó goed. Zij heeft iets waardoor mensen haar alles willen vertellen." Voor de eerste aflevering van Spuiten en slikken óp reis ging Kemper naar Boe dapest, om te zien hoe jongeren zich onderdompelen in designerdrugs. Voor de tweede aflevering over eco- seks, morgen (zondag) te zien, ging ze naar San Francisco: „Daar sprak ik twee vrouwen die geil worden van de na tuur. Ze rijden tegen bomen op en een van hen vertelde dat ze was geneukt door de zee." Ze lacht: „Ik moest ook een boom knuffelen, maar voor mij werkte het niet, ik was bang dat er beestjes op me zouden gaan zitten." Al lijkt niets Kemper te dol, ze zegt niet altijd 'ja'. „Ik wees al vaak iets af, als het niet goed voelt, doe ik het niet. Zo begin ik niet aan coke. Ik zie te veel mensen die daar niet leuker van wor den." Kemper groeide op in Volendam, werkte in de viswinkel van haar oom en studeerde sportmanagement. Haar moeder vertrouwt haar dochter volle dig. „Ze belde me zondag na de uitzen ding, was ongelooflijk trots; haar kind op een avond in twee programma's." „Ze was wel geschrokken van het item over Boedapest, omdat in die stad zoveel drugs werden gebruikt. Ik denk dat ze eerder bezorgd is over Trickma- nia, het programma dat ik presenteer op de digitale zender 101 TV. Daar pro beer ik extreme sporten uit en dan is ze toch wel bang dat ik een keer heel hard op mijn bek ga." 3 op Reis summertime, zondag (morgen). Nederland 3.19.50 uur. Spuiten en slikken op reis. zondag (morgen), Nederland 3, 22.30 uur. reageren? featureredactie@wegener.nl door Rivka Groenier Op de melancholische klanken van de titelsong van Bruce Springsteen glijdt de camera door de straten van Philadelphia. Skyli ne, dansende schoolkinderen, roeiers in de rivier, hardwerkende middenstan ders, maar ook zwervers die hun han den warmen aan een vuurtje, een be wegingsloos lichaam in een berg herfst bladeren en dichtgetimmerde huizen. Dit is de stad van Andrew Beckett (Tom Hanks), een briljante advocaat van een gerenommeerd kantoor. Hij heeft een klein probleem: hij heeft aids. Als een vennoot een vlekje in zijn gezicht herkent als een aidsgerelateerd kaposi sarcoom, wordt hij onder valse voorwendselen ontslagen. Dit mar keert de start van een rechtbankstrijd, waarbij Andrew wordt bijgestaan door de aanvankelijk homofobe advocaat Joe Miller (Denzei Washington). Met zijn film Philadelphia (twee Os cars) had regisseur Johnathan Demme een missie: angst en vooroordelen over de in die tijd nog zeer dodelijke ziekte aids de wereld uit helpen. Een wa- ke-up call voor onwetenden die aidspa- tiënten geen hand durfden te geven en ze zo een sociale dood bezorgden. Maar waarom Philadelphia als titel van een bloedserieuze tranentrekker over aids? Welnu, The City of Brother hood is een van de koosnaampjes van de stad en dat klinkt toch een stuk sub tieler dan de werktitels People like us en At risk. Hoewel Philadelphia zich voor het grootste deel in de rechtbank af speelt, is de stad nadrukkelijk in beeld. Dat komt vooral doordat Demme bij voorkeur echte locaties gebruikt. De aidskliniek waar Andy op controle is, de drogist waar Joe tot zijn afschuw door een jonge homo wordt versierd, de delicatessenwinkel: ze bestaan echt. De rechtbankscènes werden opgeno men in het stadhuis, de bibliotheekscè ne in de bieb van de plaatselijke univer siteit. 'Voelt u zich niet prettiger in een afgezonderde ruimte', vraagt de biblio thecaris met een misprijzende blik op Andrews uitgeteerde gelaat. 'Nee', zegt hij. 'Zou zich daar beter bij voelen?' Grappige weetjes: een markant ge bouw in het centrum werd voor de film omgetoverd tot Andrews advoca- tenfirma. Door de tijdelijke belettering op de gevel misten enkele echte rech tenstudenten hun sollicitatiegesprek, ze konden het gebouw niet vinden. En de korrelige homevideo waarmee de film afsluit, zijn echte beelden uit de jeugd van Tom Hanks. Minder leuk: hoe erg aids in die tijd om zich heen sloeg, blijkt uit het schokkende feit dat van de 53 homoseksuele mannen die in de film voorbijkomen er binnen een jaar nog maar 10 leefden. Trailer*. youtube.com/watch?v=l433n5zAxAU

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 63