Een koffer met een eigen reisschema |$PP Tte-cv. tyojyz ,2 'Ik zit al het hele jaar achter het stuur, dus ik laat me graag rijden' 'I reizen 8 rC? Het weer op de Balkan Het ant woord op yateiitie- ergernissen Ervarings deskundige op reis Zaterdag 14 juli 2012 reizen@wegener.nl Het park stroomt leeg. Een briesje is opgestoken en ie dereen trekt als op afspraak naar de uitgang. Het gaat regenen, dat ziet iedereen. Slechts twee Bata ven blijven achter: mijn zoon en ik. Mijn buurtgenoten in Belgrado we ten onderhand dat Nederlanders graag het weer tarten. We zijn ook niet zo goed in het aanvoelen ervan. Soms verwachten wij juist wél een regenbui, om alleen maar lachend te worden terechtgewezen. 'Morgen gaat het regenen, vandaag staat de wind verkeerd', is de besliste consen sus van de autochtonen, die een ken nersblik omhoog werpen. De opvattingen over weer zijn cultu reel bepaald. Nederland heeft niet zo veel weer. We praten graag over dat beetje weervariatie dat we hebben, maar als het aan komt op daden, proberen we het zoveel mogelijk te negeren. Neder lands weer is te wisselvallig om je plannen op aan te passen. In Belgrado ligt dat anders. De zo mers zijn heet en de winters zijn koud. Regen valt in de herfst en de lente en dat is het. Extreme va riatie, maar ook extreem betrouw baar. Tijdens een regenbui staan de portieken dan ook vol met schui lende mensen. De nattigheid is door gaans met een kwartiertje wel uit de lucht. Wie vervolgens te laat komt op een afspraak heeft geen excuses no dig. Het regende, dat zag de wachten de partij ook wel. De keren dat ik met nat haar op een afspraak ver scheen, werd ik dan ook vreemd aan gekeken. Het weer is ontegenzeggelijk be trouwbaarder dan in Nederland, maar de mate waarin mensen daar op rekenen, staat in geen verhouding. De Servische krant Politika presen teert een weerbericht voor de komen de maand dat door iedereen serieus wordt genomen. Mensen voelen zich bedonderd als de weergoden ervan afwijken. Dat komt op ons wat naïef over. Ik betrap mezelf vaak op een triomfantelijke grijns als Politika eens fout zit met zijn voorspelling. Weer hoort niet betrouwbaar te zijn. Maar het heeft zijn positieve kanten. Wie gelooft in het weer staat klaar om voorspelbare omstandigheden het hoofd te bieden. Kom hier niet aan met NS-termen als 'hevige blad- val' of'extreme weersomstandighe den'. Er is veel dat niet werkt op de Balkan, maar als het sneeuwt, staan de sneeuwschuivers klaar. Een ken nis was eens stomverbaasd dat mijn vlucht uit Amsterdam werd uitge steld door sneeuwval. 'Het is decem ber, wat voor weer had je anders ver wacht?' Er schijnt zelfs een raket- afweersysteem te zijn om hagelwol ken uit de lucht te schieten, al geloof ik dat pas als ik het in actie heb ge zien. Wel heb ik afgeleerd om erom te lachen. Weer is een serieuze zaak. Joost van Egmond Gemiddeld komen op schiphol da gelijks zo'n 120.000 tassen en kof fers voorbij, op drukke dagen zelfs 180.000. volgens Luchthaven Schiphol raakt nog slechts 3 procent van de reizigers zijn koffer kwijt, wereld wijd gaat het om circa 3.000 ver miste koffers per uur. Koffers raken zoek doordat het la bel wordt beschadigd, de koffer in het verkeerde vliegtuig is geladen of met de verkeerde bestem mingscode is gelabeld. Of omdat vergeten is ze in te checken. Tip: zorg voor een goed leesbaar label dat stevig aan de koffer is vastgemaakt. door Monique Prins Het was zo'n vliegreis waarbij al les wat mis kón gaan, ook echt mis ging. Vertraging, vertrek, en toen toch weer niet. Na lang wach ten toch vertrek vanuit New York en na een kwartier weer terug. Er was iets flink mis met de luchtdruk in de cabi ne en toen 'floep' klapten alle mond kapjes naar beneden. 'Geen paniek' schreeuwden de stewardessen die dui delijk zelf enorm in paniek waren. Dat hielp niet. Na lang sleutelen aan het vliegtuig zat vertrek met dit toestel er niet meer in. Een korte overnachting later moest iedereen proberen alsnog op een vlucht te komen. Het kapotte toestel werd snel opgeknapt en ging weer op weg, met al onze koffers er in... De labels op de koffers waren in de computer nog gekoppeld aan het vlieg tuig van de vlucht die niet doorging. Het vliegtuig ging op weg naar Berlijn, zo begrepen wij later, en niet met ons terug naar Amsterdam. Drie dagen la ter volgde een telefoontje: de koffers waren alsnog op Schiphol gearriveerd. Het was begin jaren negentig, nog voordat bagage volledig door robots werd afgehandeld, zoals nu. Met pas poort moesten we ons melden bij een balie op Schiphol. „Dit is uw koffer", zei een vriendelijk lachende KLM-da- me terwijl ze een grote Samsonite-kof- fer omhoog hield. „Ehm neè, die koffer heb ik nog nooit gezien", antwoordde ik. „Jawel!", zei ze, nog altijd vriende lijk lachend. „Uit onze computer blijkt dat dit uw bagage is." Een Kafkaësk ge sprek later, ging ik weer naar huis, zon der koffer. Om een lang verhaal kort te maken: na Berlijn ging mijn koffer ook nog naar Parijs en naar Düsseldorf voordat het ding twee weken later in Amster dam arriveerde. Nog een geluk dat het de terugreis was en dat ik de kleding en toiletspul len uit de koffer makkelijk kon missen. Vooral omdat ik de luchtige zomerkle ding hier in Nederland niet meer zo no dig had. Juli of niet. door Sandra van Maanen k zit al het hele jaar achter het stuur, dus als ik zelf op vakantie mag, laat ik me graag rijden. Of vliegen. Vanwege mijn werk kom ik in hotels, van eenvoudige jeugdherbergen tot vijfsterrenresorts. Ik zie enorm veel, rijd al zestien jaar voor diverse reisaan- bieders met vakantiegangers door heel Europa. Morgen vertrek ik met een groep voor acht dagen naar Hongarije. Ik ben niet alleen chauffeur, maar ook aanspreekpunt en regelaar voor va kantiegangers. Ik zorg dat alles onder weg voor elkaar is. Voor allerlei vragen komen ze bij je aan, zelfs 's avonds laat. Lig ik al op bed, wordt er op de deur ge klopt. Of ik het wifi-wachtwoord van het hotel weet, of op de iPad de route van de volgende dag wil laten zien. Over mijn ervaringen als chauffeur kan ik onderhand een boek schrijven; je maakt ontzettend veel mee als je met een groep op pad bent. Zelf reis ik het liefst alleen. Met een rugzak door Australië, op jeepsafari door Botswana of op de bonnefooi naar Indonesië, China, Cambodja en Vietnam. Georganiseerd op vakantie ga ik nooit, daar ben ik alle andere weken van het jaar al druk mee. Ik kies een be stemming, een eerste overnachting om te acclimatiseren en eventueel een aan tal locaties die ik tijdens de reis wil be zoeken. Vervoer en een slaapplaats re gel ik ter plekke. Hoewel ik voor mijn werk in goede, soms extreem luxe hotels verblijf, ben ik niet verwend. In Botswana lag ik midden in de wildernis in een tentje, de wc was niet meer dan een gat in de Naam: Hans van de Molegraaf Leeftijd: 42 Beroep: touring carchauffeur bij Koninklijke Beuk, rijdt vakantiegan gers door Europa grond. Geen probleem. Ik houd van het onverwachte. Lijk ik toch op de vakan- tievierders in mijn bus. Die kunnen ook compleet verrast reageren als ze ho ren waar de excursie hen morgen brengt. Ze hebben allemaal een pro gramma, maar lezen het vaak niet of nauwelijks. De chauffeur kent de weg, met hem erbij komt het vast goed. En zo is het ook."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 50