vergeefs op Nederlandse studenten i; spectrum Zaterdag 14 juli 2012 China is hot, maar slechts een handvol Nederlandse studenten waagt de reis naar het verre oosten. Grote bedrijven, alle universiteiten en de overheid willen dat veranderen. door Remko Tanis Op één van de wolkenkrab bers die hun schaduw wer pen over de Victoria Har bour in Hongkong staat in groot, blauw neon: Philips. Duizenden kilometers naar het noorden, in een afgelegen regio in Noord-China, is vorige maand de nieuwste fabriek van che mieconcern DSM geopend. Kleinere Chine se steden als Xiamen en Hangzhou zijn sinds kort via rechtstreekse vluchten ver bonden met Europa. Exclusief dankzij KLM. Nederlandse bedrijven hebben Azië en China allang ontdekt en zijn er alom aan wezig. Randstad groeide vorig jaar 88 pro cent in China. FrieslandCampina haalt in middels een vijfde van zijn omzet uit Azië en verdient elk jaar meer in de regio, ter wijl de groei in Europa stagneert. „Maar waar blijven de Nederlandse studen ten", vraagt de Brit James Sharpton zich hardop af in de woning van Robert Schud- deboom, de Nederlandse consul-generaal in Hongkong. Zijn toehoorders zijn dertig Nederlandse studenten die deze zomer een stoomcursus China volgen aan univer siteiten in Hongkong en Sjanghai. Sharpton werkt voor Goldman Sachs, geen Nederlands bedrijf. Hij is toch komen opdagen om antwoord te krijgen op zijn vraag. „Nederland handelt langer in Azië dan welk Europees land ook. Het is een land met fantastische bedrijven en een goe de reputatie die over eeuwen is opge bouwd. Dat is veel waard hier, maar waar blijven de Nederlandse studenten om daar van te profiteren? Met je geweldige idee ben je hier beter af dan in Europa." Die vraag ldonk dit voorjaar ook in een rapport van de Adviesraad voor Weten- schaps- en Technologiebeleid. De raad stel de dat meer Nederlandse studenten naar China moeten. Er studeren 5.500 Chine zen in Nederland, terwijl nog geen 50 Ne derlandse studenten ervoor kiezen een deel van hun opleiding te volgen in China, een land dat met de dag belangrijker wordt. In heel Azië zitten nog geen drie honderd Nederlandse studenten. „De hoeveelheid vakantie die je in Europa krijgt, is geweldig", zegt Amout van Rijn, Chief Investment Officer van het Neder landse Robeco in Hongkong. „Maar er is geen energie in Europa. Daarvoor moet je hier zijn." Hij verheft zijn stem richting de dertig Ne derlandse studenten die voor hem zitten: „Blijf Niet. In. Europa. Kom naar Azië." De groep studenten doet mee aan de eer ste Netherlands Asia Honours Summer School (NAHSS). Het is een project dat wordt gesteund vanuit alle Nederlandse universiteiten, zeventien grote bedrijven als ABN Amro, Philips, Unilever, DSM en FrieslandCampina en door vier ministeries en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. De studenten, allen derdejaars, de helft mannen, de helft vrou wen, zijn geselecteerd op hun prestaties en motivatie. „De kritische vraag waar Nederlandse stu denten blijven, is helemaal terecht", zegt de Utrechtse student Anne Marie Droste (23). Anderhalfjaar geleden kwam ze voor het eerst in China, op vakantie. „In het vliegtuig naar Sjanghai was ik erg be nieuwd of die stad ons al zou hebben inge haald. Toen ik landde, werd direct duide lijk: dat hebben ze tien jaar geleden al ge daan. Nu zijn ze ons ver voorbij." Droste moet met vijf medestudenten deze zomer in China antwoord zoeken op de vraag welke hindernissen Nederlandse stu denten nu tegenhouden om naar het Oos ten te komen. Studenten tijdens de eerste Netherlands Asia Honours Summer School. Het doel: stu denten warm maken voor Azië. foto GPD „De rode loper ligt ook niet echt uit", zegt Axel Zeijen (22), die in Eindhoven stu deert. Het papierwerk om in Azië te stude ren, is veel omslachtiger dan wanneer je binnen Europa blijft, aldus de groep. „Mijn universiteit draagt bepaalde bestem mingen enorm uit", meldt Eline Jansen (21), student in Enschede. „Maar China zit daar echt niet bij." De 22-jarige Brigitte Borm, student antropologie in Amster dam: „In colleges gaat het nooit over Chi na. Zelden lees ik werk van Chinese weten schappers." Die onbekendheid van China noemen ook de Utrechtse student Wouter Witvoet (22) en Remon Belster (21), student aan de Uni versiteit Twente, als reden voor de magere opkomst van Nederlandse studenten in het Oosten. Witvoet: „De Tsinghua-univer- siteit in Peking is beter dan de meeste Ne derlandse universiteiten. Maar bedrijven waar je later gaat solliciteren, kunnen zich niets voorstellen bij Tsinghua. Oxford, dat kennen ze. Tsinghua is geen klinkende naam, ook al is de opleiding net zo goed." Belster: „Nederlandse bedrijven hebben veel beter door dan studenten welke kan sen hier liggen. Op onze universiteiten is gewoon nog niet consequent aandacht voor China. Dat duurt nog wel een aantal jaren." China en Azië figureren al jaren in het we reldnieuws met verhalen over snelle ont wikkelingen die continu nieuwe kansen bieden. Toch hebben Nederlandse studen ten een duw nodig van grote bedrijven, de universiteiten en de overheid om dat zelf te gaan ervaren. „Ik begrijp het wel", zegt Robert Schuddeboom, de Nederlandse consul in Hongkong. „Het is ook niet mak kelijk als 20-jarige in je eentje in Bombay, in India, te zitten. Studeren in Duisburg is makkelijker. Azië heeft na de Tweede We reldoorlog op Nederlandse universiteiten nooit bestaan, op een enkele uitzondering na. Ook in de media ontbrak de aandacht lange tijd, terwijl onder Nederlandse politi ci altijd meer aandacht lijkt voor hoog be zoek uit Amerika dan uit het Oosten. We moeten in Nederland meer bewustwor ding creëren en een hoop van het onbe kende wegnemen." Arnoud van den Berg is de general mana ger in Hongkong van zuivelgigant Fries landCampina. „Ik studeerde in 1995 af en dat moest van mezelf per se in China. Hier gebeurde het en dat is natuurlijk nog steeds zo. Wat dat betreft is het wel verba zend dat Nederlandse studenten een duw tje nodig hebben om ze hier te krijgen. Je zou hopen dat ze het uit zichzelf deden." FrieslandCampina is één van de sponsoren van de summerschool. Van den Berg: „le dereen heeft zijn mond vol van Azië en China, maar te weinig mensen zijn er ook echt geweest. Wij hebben graag internatio nale managers en dus ook graag Nederlan ders hier in dienst. We hebben veel talent in huis, maar er moet wel aanwas blijven." Chemiegigant DSM hoopt met steun aan de summerschool ook een intemationaler perspectief te scheppen bij Nederlandse studenten. „Die zijn zich nog niet hele maal bewust van de mogelijkheden, zeker ook in Azië", zegt Anneke Luijkenaar, di recteur wereldwijde personeelswerving bij DSM. „Wij werken steeds meer samen met buitenlandse universiteiten om te zoe ken naar echt internationaal georiënteerde studenten. We willen dat Nederlandse stu denten blijven meekomen in de honger naar talent van bedrijven als DSM." De dertig studenten van de eerste summer school vliegen 5 augustus terug naar Neder land. Daar moeten ze eind september aan de organisatoren en sponsoren gaan uitleg gen waarom er volgens hen nu weinig stu denten naar het Oosten gaan en wat daar aan kan worden gedaan. De groepsleden moeten als ambassadeurs gaan zorgen voor meer enthousiasme onder medestu denten om een periode in Azië door te brengen. „We verwachten dat de summer school als vliegwiel zal werken en zal zor gen voor een toename van het aantal stu denten dat een deel van de studie in Azië zal volgen", zegt Wouter Feldberg van de Universiteit Utrecht, één van de drijvende krachten van de summer school. Doel is volgend jaar tachtig tot honderd studenten voor een zomer op pad te sturen en uitein delijk enkele honderden per jaar. reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 47