wacht spectrum 14 Taxi Parijs Zaterdag 14 juli 2012 STANDPLAATS door Cees van Zweeden De onderhandeling begon op het moment dat ik wegzakte in de lederen fauteuil. „De périphérique zit muur vast", zei de chauffeur. „Als we die ne men, mist u het vliegtuig. Beter is de au toweg A86." De A86 is om, wist ik. Die route naar luchthaven Charles De Gaulle zou min stens 120 euro kosten, de helft van mijn vliegticket. „Doet u toch maar de rond weg om Parijs." Drie kwartier later stond ik in de vertrek hal. Er was geen file op de périphérique geweest en de meter was op 80 euro geëindigd. Ik schrapte Taxi Fernandez uit mijn lijst met telefoonnum- mers. Geen fooi ook. Wie zich per taxi verplaatst in de regio Parijs, moet op het ergste zijn voorbereid: wegpiraterij, afzetterij, zotternij. Een onderzoek onder bijna twee duizend reizigers door de website hotels.com gaf Parijse taxi's in 2010 het laagste rapportcijfer ter wereld. Grootste klacht: honds gedrag van chauffeurs. De Parijse taxichauffeurs vormen een kaste die zich haar privileges niet gemakkelijk laat afiiemen. Ni colas Sarkozy, de vorige president, onderhandelde persoon lijk met de chauffeurs over de afgifte van 6.500 nieuwe licenties. Maar zelfs SuperSarko moest buigen toen de chauffeurs in staking gingen en de stad lam legden. Het ge volg is dat er vandaag nog steeds maar 16.000 taxi's zijn in Parijs. Dat is amper tweeduizend meer dan voor de oorlog, zo rekende CNN-corres- pondent David Frum deze week uit Niet temin telt Parijs vandaag meer inwoners en die inwoners hebben veel diepere zak ken. Parijs verwelkomt ook veel meer toeristen, 27 miljoen per jaar. Van die 16.000 chauffeurs staat een groot aantal in de rij bij Charles De Gaulle, een privilege dat alleen aan hen is voorbehou den. Chauffeurs van buiten de stad mo gen geen gebruik maken van de taxi standplaats bij de luchthaven. Dat mono polie heeft twee rampzalige bijwerkin gen. Wie van buiten Parijs per taxi naar de luchthaven wil, betaalt een exorbitan te prijs omdat de chauffeur bijna altijd leeg terug moet En twee: in Parijs zelf is het razend moeilijk een taxi te krijgen, omdat alle chauffeurs op de luchthaven zijn. De poging van Sarko 6.500 nieuwe licen ties uit te geven, werd geblokkeerd om dat de chauffeurs vreesden dat de waar de van hun licenties erdoor zou dalen. De meesten hadden daar zo'n 200.000 eu ro voor betaald. Ze hoopten eenzelfde be drag terug te krijgen als ze met pensioen zouden gaan. Niettemin heeft de regering een paar klei ne hervormingen doorgevoerd om het 'monopolie' op de luchthaven te breken. Chauffeurs van buiten de stad mogen nog steeds geen gebruik maken van de taxistandplaats op Charles de Gaulle, maar ze mogen wel vaste klanten bren gen en ophalen. Dat is een verbetering, die tot lagere prij zen heeft geleid, maar vraag niet hoe. Eenmaal racete ik met een zo'n chauf feur naar het vliegveld terwijl hij per sms tientallen opdrachten afhandelde voor de vijf werknemers van zijn taxibe drijfje. „Mijn auto is mijn kantoor en mijn telefoon mijn computer," grijnsde hij over zijn schouder. Azië

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 46