SNS moet uitverkoop houden
Europese Commissie dringt aan op meer apk
economie 115
Italië leent
goedkoper
£eti vokaniieqrotf vanuit
zaterdag 14 juli 2012
HmmmsmaeaaamsmmsEfssBss^^mBssaiaMsi
pssgtggffigagggBssa
Verzekeringsdochters Reaal en Zwitserleven mogelijk weg
DEN HAAG - SNS Reaal overweegt
verzekeringsdochters Reaal en
Zwitserleven in de etalage te zet
ten. Als die zijn verkocht zou de
bank zelfstandig doorgaan. De
splitsing moet financiële armslag
geven, want het lukt SNS Reaal
vooralsnog niet om voor eind vol
gend jaar de staatssteun van 750
miljoen euro terug te betalen. Een
fikse boete uit Brussel dreigt.
„In geval van splitsing wil het mi
nisterie van Financiën er voor zor
gen dat SNS als zelfstandige bank
blijft bestaan", denkt Jaap Koele-
wijn, hoogleraar financieel be
stuur van Universiteit Nyenrode.
„De bank SNS doet het redelijk.
Als de slechte stukken daarvan af
gesneden worden, kan hij prima
opereren als zelfstandige kleine
speler op de Nederlandse markt.
Daar zal de overheid ook behoefte
aan hebben, want het bankenland
schap is verschraald. De discussie
over gebrekkige concurrentie laait
steeds op"
Het concern benadrukt dat de ver
koop van de verzekeringstak een
van de mogelijkheden is die wordt
onderzocht. Er is nog geen beslis
sing genomen. De problemen van
SNS Reaal zijn vooral te wijten
aan verliezen bij Property Finance,
financier van kantoorpanden en
andere vastgoedprojecten. De
bank-verzekeraar kocht de vast
goeddochter vlak voor de krediet
crisis en zag sindsdien miljarden
weglekken. Het afbouwen van de
vastgoedfinancieringen is al drie
jaar topprioriteit bij SNS. Dat is
niet genoeg onder de huidige eco
nomische omstandigheden in Eu
ropa. En SNS is amper in staat
geld op te halen op de kapitaal
markt, het aandeel schommelt
rond 1 euro. De belabberde situa
tie van de vastgoedtak maakt ver
koop onmogelijk. Property Finan
ce heeft te veel slechte panden,
wat een overname zeer onaantrek
kelijk maakt. En de markt is verza
digd.
Ook verkoop van de verzekerings
tak is lastig. Er is amper een markt
voor financiële instellingen. ING
leurt al tijden met dochter
WestlandUtrecht Bank. Bij de
eventuele verkoop van Reaal en
Zwitserleven komt daar de schade
van ruim driehonderd miljoen eu
ro bij door woekerpolisclaims.
MILAAN - Italië heeft vrijdag 3,5
miljard euro opgehaald met de vei
ling van 3-jarige staatsleningen. De
rente viel daarbij veel lager uit dan
bij de vorige vergelijkbare veiling.
De gemiddelde rente op de obliga
ties kwam uit op 4,65 procent. In
juni moest nog een rente worden
geboden van 5,3 procent om 3-jari-
ge leningen aan de man te bren
gen. Toen heerste er grote onrust
op de financiële markten door de
verkiezingen in Griekenland en on
duidelijkheid over de redding van
Spaanse banken. De veiling volgde
op de onverwachte „afwaardering
van de Italiaanse staatsschulden
die kredietbeoordelaar Moody's
eerder op de dag bekendmaakte.
door Laurens Teule
DEN HAAG - De algemene periodie
ke keuring (apk) voor auto's moet
op de schop. Volgens de Europese
Commissie zijn de keuringseisen
uit 1977 achterhaald. Auto's moe
ten eerder en vaker worden gecon
troleerd. Ook moet er een keuring
komen voor motoren, scooters en
bromfietsen, zegt de Commissie.
De ANWB vreest dat bestuurders
daarmee onnodig op kosten wor
den gejaagd. Ook het ministerie
van Infrastructuur laat weten te
gen strengere apk-regels te zijn.
In Nederland krijgen benzine-au-
to's na vier jaar een eerste keuring.
Die wordt elke twee jaar herhaald.
Pas na het negende jaar wordt de
apk jaarlijks uitgevoerd. De Com
missie wil dat auto's al vanaf zes
jaar een jaarlijkse keuring krijgen.
Er wordt .geen onderscheid ge
maakt in brandstoftypes.
Het aanscherpen van de eisen past
in het streven om de verkeersveilig
heid in Europa te vergroten. Door
het verscherpen van de eisen kun
nen jaarlijks 1.200 mensenlevens
worden gered en 36.000 ongeval
len worden voorkomen, stelt de
Commissie.
Volgens het onderzoeksinstituut
voor verkeersveiligheid SWOV is
de keuring een momentopname
die maar beperkt bijdraagt aan de
verkeersveiligheid.
In Nederland is het aantal ongeval
len in de afgelopen jaren drastisch
verminderd (tussen 2001 en 2010
met 46 procent). Maar niet overal
in Europa zijn de cijfers even floris
sant. Volgens de Commissie overlij
den er dagelijks nog altijd vijf men
sen als gevolg van technische man
kementen. SWOV betwijfelt dat.
„Keurmeesters constateren steeds
vaker onveilige zaken bij keurin
gen", zegt daarentegen een BO-
VAG-woordvoerder. „Mensen rij
den van apk naar apk en slaan de
periodieke onderhoudsbeurten
over."
Volgens de ANWB is de apk een
verkooptruc geworden. „Als je au
to's, brommers en motoren jaar
lijks gaat keuren, voorzie je de hele
branche in één klap van een boter
ham. Er schuilen behoorlijk grote
belangen achter de apk-keuring.
Die is vaak gratis als een bestuur
der ook voor een onder
houdsbeurt kiest."
De Bovag is net als de ANWB niet
enthousiast over apk voor brom
mers en motoren. „Motoren wor
den minder intensief gebruikt dan
auto's. Eigenaren moeten niet op
kosten worden gejaagd."
*7.... f<- ÏL