SNS moet uitverkoop houden Europese Commissie dringt aan op meer apk economie 115 Italië leent goedkoper £eti vokaniieqrotf vanuit zaterdag 14 juli 2012 HmmmsmaeaaamsmmsEfssBss^^mBssaiaMsi pssgtggffigagggBssa Verzekeringsdochters Reaal en Zwitserleven mogelijk weg DEN HAAG - SNS Reaal overweegt verzekeringsdochters Reaal en Zwitserleven in de etalage te zet ten. Als die zijn verkocht zou de bank zelfstandig doorgaan. De splitsing moet financiële armslag geven, want het lukt SNS Reaal vooralsnog niet om voor eind vol gend jaar de staatssteun van 750 miljoen euro terug te betalen. Een fikse boete uit Brussel dreigt. „In geval van splitsing wil het mi nisterie van Financiën er voor zor gen dat SNS als zelfstandige bank blijft bestaan", denkt Jaap Koele- wijn, hoogleraar financieel be stuur van Universiteit Nyenrode. „De bank SNS doet het redelijk. Als de slechte stukken daarvan af gesneden worden, kan hij prima opereren als zelfstandige kleine speler op de Nederlandse markt. Daar zal de overheid ook behoefte aan hebben, want het bankenland schap is verschraald. De discussie over gebrekkige concurrentie laait steeds op" Het concern benadrukt dat de ver koop van de verzekeringstak een van de mogelijkheden is die wordt onderzocht. Er is nog geen beslis sing genomen. De problemen van SNS Reaal zijn vooral te wijten aan verliezen bij Property Finance, financier van kantoorpanden en andere vastgoedprojecten. De bank-verzekeraar kocht de vast goeddochter vlak voor de krediet crisis en zag sindsdien miljarden weglekken. Het afbouwen van de vastgoedfinancieringen is al drie jaar topprioriteit bij SNS. Dat is niet genoeg onder de huidige eco nomische omstandigheden in Eu ropa. En SNS is amper in staat geld op te halen op de kapitaal markt, het aandeel schommelt rond 1 euro. De belabberde situa tie van de vastgoedtak maakt ver koop onmogelijk. Property Finan ce heeft te veel slechte panden, wat een overname zeer onaantrek kelijk maakt. En de markt is verza digd. Ook verkoop van de verzekerings tak is lastig. Er is amper een markt voor financiële instellingen. ING leurt al tijden met dochter WestlandUtrecht Bank. Bij de eventuele verkoop van Reaal en Zwitserleven komt daar de schade van ruim driehonderd miljoen eu ro bij door woekerpolisclaims. MILAAN - Italië heeft vrijdag 3,5 miljard euro opgehaald met de vei ling van 3-jarige staatsleningen. De rente viel daarbij veel lager uit dan bij de vorige vergelijkbare veiling. De gemiddelde rente op de obliga ties kwam uit op 4,65 procent. In juni moest nog een rente worden geboden van 5,3 procent om 3-jari- ge leningen aan de man te bren gen. Toen heerste er grote onrust op de financiële markten door de verkiezingen in Griekenland en on duidelijkheid over de redding van Spaanse banken. De veiling volgde op de onverwachte „afwaardering van de Italiaanse staatsschulden die kredietbeoordelaar Moody's eerder op de dag bekendmaakte. door Laurens Teule DEN HAAG - De algemene periodie ke keuring (apk) voor auto's moet op de schop. Volgens de Europese Commissie zijn de keuringseisen uit 1977 achterhaald. Auto's moe ten eerder en vaker worden gecon troleerd. Ook moet er een keuring komen voor motoren, scooters en bromfietsen, zegt de Commissie. De ANWB vreest dat bestuurders daarmee onnodig op kosten wor den gejaagd. Ook het ministerie van Infrastructuur laat weten te gen strengere apk-regels te zijn. In Nederland krijgen benzine-au- to's na vier jaar een eerste keuring. Die wordt elke twee jaar herhaald. Pas na het negende jaar wordt de apk jaarlijks uitgevoerd. De Com missie wil dat auto's al vanaf zes jaar een jaarlijkse keuring krijgen. Er wordt .geen onderscheid ge maakt in brandstoftypes. Het aanscherpen van de eisen past in het streven om de verkeersveilig heid in Europa te vergroten. Door het verscherpen van de eisen kun nen jaarlijks 1.200 mensenlevens worden gered en 36.000 ongeval len worden voorkomen, stelt de Commissie. Volgens het onderzoeksinstituut voor verkeersveiligheid SWOV is de keuring een momentopname die maar beperkt bijdraagt aan de verkeersveiligheid. In Nederland is het aantal ongeval len in de afgelopen jaren drastisch verminderd (tussen 2001 en 2010 met 46 procent). Maar niet overal in Europa zijn de cijfers even floris sant. Volgens de Commissie overlij den er dagelijks nog altijd vijf men sen als gevolg van technische man kementen. SWOV betwijfelt dat. „Keurmeesters constateren steeds vaker onveilige zaken bij keurin gen", zegt daarentegen een BO- VAG-woordvoerder. „Mensen rij den van apk naar apk en slaan de periodieke onderhoudsbeurten over." Volgens de ANWB is de apk een verkooptruc geworden. „Als je au to's, brommers en motoren jaar lijks gaat keuren, voorzie je de hele branche in één klap van een boter ham. Er schuilen behoorlijk grote belangen achter de apk-keuring. Die is vaak gratis als een bestuur der ook voor een onder houdsbeurt kiest." De Bovag is net als de ANWB niet enthousiast over apk voor brom mers en motoren. „Motoren wor den minder intensief gebruikt dan auto's. Eigenaren moeten niet op kosten worden gejaagd." *7.... f<- ÏL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 15