Bijltjesdag
sport
Ten Dam blijft als
enige Nederlander
overeind in Tour
22
Wagen 1014
Déja vu
Tour.nl
Nieuwe vinding voorkomt vallende bidons
'Valpartij vertelt
verhaal deze Tour'
vrijdag 13 juli 2012
Bauke Mollema over zijn lijdensweg
na zijn val: „ik zit op de fiets alsof
het niet mijn fiets is."
De Raboploeg heeft nog vier
renners in koers: Sanchez,
Tankink, Kruijswijk en Ten Dam
door Ad Pertijs
Ineens is daar die herken
ning. Op de plek waar Bauke
Mollema gisteren zonder rug
nummer uit de auto van ver
zorger Björn van Melkebeke stap
te, dacht Floyd Landis zes jaar ge
leden de Tour te hebben verloren.
De houten gebouwen van Resi
dence Goelia zien er nog net zo
uit als op die legendarische
avond. Rennend achter de even
uitgeputte als bezwete Landis,
kwamen we aan op de plaats
waar een ploeg in diepste rouw
was. Floyd had tien minuten ver
loren die dag. Het geel was hij
kwijt.
Hoe lang we ook wachtten bij
Goelia, Landis kregen we die
avond niet meer te zien. Alleen
zijn ploegleider John Lelangue.
Die wist het ook niet meer. Op
het parkeerterrein voor de Resi
dence stond een grote witte tent
Daarin bleken de ploegen te moe
ten gaan eten. De nieuwe ge-
le-truidrager Oscar Pereiro dineer
de er ook. Met champagne.
Door de deur waar Landis die
avond naar binnen glipte, hield
Bauke Mollema nu bereidwillig
halt om uit te leggen waarom hij
niet verder kon. Gesink kwam
uren later door diezelfde deur
naar buiten om te vertellen waar
om hij uit koers is gestapt. Buiten
op het parkeerterrein stond weer
die tent. De tent van het laatste
avondmaal van Gesink in deze
Tour. Koos Moerenhout was erbij
in 2006 als ploeggenoot van Lan
dis, Nu is als persman van de Ra-
bo-ploeg. „Het is een heel erg déja
vu", zegt Koos. „Ik slaap zelfs in
dezelfde kamer." Over déja vu's
gesproken. De grote winnaars
(die van Europcar dus) gingen
ook weer aan tafel in die tent. Met
champagne ongetwijfeld. „We
moesten hier maar niet meer ko
men", vindt Koos.
door Geert Langendorff
LA TOUSSUIRE-LES SYBELLES - Lau-
rens ten Dam vocht in de konin-
ginnenrit van de Tour de France
voor wat hij waard was. Lang
mocht de renner van Rabobank
hopen op een topklassering. Op
tien kilometer voor de finish op
La Toussuire kwam een abrupt ein
de aan die droom.
Een groepje met geletruidrager
Bradley Wiggins vloog hem voor
bij alsof hij stilstond. Op karakter
knokte hij zich naar boven. Ten
Dam bereikte de streep als twintig
ste.
Met die prestatie mocht hij zich de
beste Nederlander van de dag noe
men. Ook in het algemeen klasse
ment (29ste) heeft Ten Dam geen
landgenoten meer boven zich
staan.
Uitpuffend van de inspanning
keek hij op van het uitvallen van
ploegmaats Bauke Mollema en
Mark Renshaw. Om zijn moraal
niet te knakken zweeg ploegleider
Adrie van Diemen tijdens de etap
pe over deze domper. Pas gistera
vond werd bekend dat ook Robert
Gesink vandaag niet meer start.
Ten Dam reed gisteren zijn eigen
race. Na de etappe gaf hij aan alles
gegeven te hebben: „Meer zat er
niet in. Ik heb flink afgezien. Dat
we twee mannen kwijt zijn, zo
hoor ik net, is heel jammer. Voor
mezelf heb ik gedaan, wat ik kon.
Ik ging kapot. De laatste klim was
zo lang. Ik reed 15 kilometer per
uur met nog vijftien kilometer te
gaan. Ik dacht: 'Als dit zo door
gaat, ben ik pas over een uur bin
nen.' Gelukkig kon ik wat snelheid
maken op de spaarzame vlakke
stukken. Ik hoop dat iedereen in
elk geval heeft genoten van wat ik
Laurens ten Dam foto ANP
liet zien."
Zijn indrukwekkende strijd kwam
niet voort uit een goede nachtrust.
De airconditioning in het hotel
van Rabobank werkte niet, waar
door de ruimte broeierig werd.
„Mijn kamergenoot Bram Tankink
vond ik om één uur 's nachts in
bad, waar hij zat om af te koelen.
En ik voelde me al niet super jofel
na de vorige etappe. Hoe ik het
deed? Ik sprong mee op de eerste
klim. Bij de tweede bleven we met
zes man over. Maar toen hadden
we al 50 kilometer geklommen. Er
volgden er nog 25... Echt een lood
zware dag."
Laurens ten Dam zag geen reden
voor ontevredenheid. „Alleen de
top-tien haalde me in. Geen slech
te prestatie. Ik had vooraf niet ge
dacht dat ik de beste Raborenner
zou zijn. Nee. Liever had ik gezien
dat onze kopmannen in orde wa
ren geweest. Dan had ik hen gehol
pen in de bergen, zoals het plan
Vier Nederlanders zijn giste
ren uit de Tour gestapt. Ra
bobank verloor de kopman
nen Gesink en Mollema. Bij
Vacansoleil gaan Ruijgh en
Westra niet meer van start.
door Ad Pertijs
Bauke Mollema hield het
al snel voor gezien op de
Madeleine, de eerste col
van de dag. „Ik ben met
een zonder overleg de ploegleiders
wagen ingedoken."
Robert Gesink wachtte tot na de fi
nish van de koninginnenrit. Na
een verfrissende douche liet hij
zich door de leiding van Rabo
overhalen om met zijn ploegge
noot naar huis te gaan. Op één dag
verloor de oranje brigade zijn
twee beide kopmannen. „Ik kan
wel janken", zei ploegleider Nico
Verhoeven boven op de berg waar
het team in 2006 met Michael Ras
mussen nog een grote triomf had
gevierd. Nu kende de equipe er
zijn tweede rampdag in deze Tour.
Eentje die een direct gevolg was
van de eerste dag dat alles mis
ging. „Toen wisten we eigenlijk al
dat alles om zeep was", zegt Ver
hoeven over de etappe, waarin een
hoopvolle Tourstart in rook op
ging. Maarten Wynants was die
vrijdag in Metz het eerste slacht
offer dat naar huis moest. Gisteren
volgden Mollema, Gesink en sprin
ter Mark Renshaw. Rabo heeft nu
nog maar vier renners in koers.
Onder wie de zich krakkemikkig
voelende Bram Tankink. Mollema
voelde zich al dagen geen topspor
ter meer. „Ik zit op mijn fiets, alsof
het niet mijn fiets is", omschrijft
hij dejnisère van een renner die
door een harde val niet meer zich-
••••••••••••••••••••««•A
door Geert Langendorff
De Giffid
In de boezem van de Tour de France bevinden zich veel
landgenoten. Ze zitten niet op de fiets, maar vervullen
op de achtergrond een rol van betekenis. Vandaag afleve
ring 10: Ton Kueter (38), leverancier Giffid bij Vacanso-
leil-DCM.
Verzorgers van Vacansoleil-DCM werken in
de Tour de France met een noviteit. Een
grijpertje van aluminium, elastiek en ka
toen vergroot hun accuratesse. Het ding
omsluit een bidon aan de voorkant en ligt aan de an
dere zijde stevig besloten in de hand van de aanrei-
ker. De drinkbus bereikt zo beter en veiliger de cou
reur. De Giffid, zoals de vinding heet, kwam tot
stand tijdens de Ronde van Vlaanderen toen Fabian
Cancellara over een gevallen bidon reed en zijn sleu
telbeen brak. Arnold Jager verbaasde zich hierover, be
dacht een oplossing en ging hiermee naar Ton Kue
ter. De zakenman en liefhebber van de wielersport
raakte direct enthousiast. Met Jager klopte hij aan bij
Lieuwe Westra van Vacansoleil-DCM. Die wilde hel
pen testen, zag er wel brood in en raadde Kueter aan
met de ploegleiding te praten. „Ze wilden het probe
ren. Op de slotdag van de Ronde van België voor het
eerst. Daarna wilde Vacansoleil tijdens de Tour het ex
clusieve recht op het gebruik van de Giffid. Op hun
verzoek ontwikkelden we voor de verzorgers een hol
ster waarin meerdere bidons passen. Met koelvakjes
of ruimte voor hot packs, naar gelang er behoefte aan
koude of warme dranken is."
De vinding maakt indruk. Kueter: „Veel ploegen to
nen interesse. De komende dagen voer ik een aantal
gesprekken. Maar ze moeten nog even wachten. In de
Tour gebruikt alleen Vacansoleil de Giffid."
zeifis. „De pijn van de verwondin
gen die ik heb opgelopen bij die
val, voel ik niet meer. Maar ik
denk dat ik me de dagen erna zo
heb moeten forceren, dat ik nu
geen kracht meer kan zetten."
In de vlakke aanloop naar de Ma
deleine wist Mollema eigenlijk al
hoe laat het was. Hij kon het tem
po niet volgen. „Na twee kilome
ter klimmen wist ik het helemaal
zeker: dit had geen zin meer."
Gesink ging de etappe nog wel
vliegend van start. Met een aanval
in de eerste kilometer. Hij probeer
de zo de gesel van klassements
renners op de eerste col enigszins
voor te blijven. Er werd echter zo
ontzettend hard gekoerst voor en
op de Madeleine, dat er van dat
plannetje niets terecht kwam. Na
140 kilometer harken kwam hij 30
minuten na de winnaar over de
streep. De ploegleiding vond het
mooi geweest en Gesink stemde
toe. „Ik vind het verschrikkelijk
om op te geven. Dat doe ik bijna
nooit. Maar ik moet niet meer de
fout maken om net als vorig jaar
door te blijven harken tot Parijs
voor een zestigste plaats", zei hij.
En dus kreeg Rabo gisteren een
wel erg zware rekening gepresen
teerd voor de massale valpartij op
een kaarsrechte weg richting Metz.
„Natuurlijk is dit een drama", zei
de altijd kalme Mollema. „Gezien
mijn niveau van de eerste week
was ik echt benieuwd waar ik nu
had gestaan in de bergen."
Dat is ook de grote frustatie bij de
teamleiding van de ploeg. De man
nen waren goed, bleek tijdens de
lastige finales in Seraing en Boulog
ne sur Mer. „Na die val hoop je te
gen beter weten in dat Bauke en
Robert na een aantal dagen toch
weer het niveau halen van die
eerst week", zegt Verhoeven. Die
tijd is hen niet gegund, werd giste
ren keihard duidelijk.
Ook voor Vacansoleil-DCM was
LA TOUSSUIRE - Steven Kruijswijk
zocht gisteren in de elfde etappe
van de Ronde van Frankrijk de aan
val, maar een valpartij tijdens de af
daling van de Col de la Madeleine
maakte een einde aan zijn ambi
ties. „Die valpartijen vertellen ei
genlijk een beetje het verhaal van
deze Tour", aldus de 'schaduwkop-
man' van Rabobank. „Ik ben met
hoge verwachtingen hiernaartoe
gekomen, als je dat dan niet kan
waarmaken is het enorm balen."
Kruijswijk: „Voor de top van de Ma
deleine dacht ik dat ze gingen
sprinten voor de bergpunten, daar
om ben ik op mijn eigen tempo ge
reden. Bovenop bleek dat ze waren
doorgereden, daarom moest ik er
in de afdaling achteraan. Toen ben
ik weer gevallen."