Bijltjesdag sport Ten Dam blijft als enige Nederlander overeind in Tour 22 Wagen 1014 Déja vu Tour.nl Nieuwe vinding voorkomt vallende bidons 'Valpartij vertelt verhaal deze Tour' vrijdag 13 juli 2012 Bauke Mollema over zijn lijdensweg na zijn val: „ik zit op de fiets alsof het niet mijn fiets is." De Raboploeg heeft nog vier renners in koers: Sanchez, Tankink, Kruijswijk en Ten Dam door Ad Pertijs Ineens is daar die herken ning. Op de plek waar Bauke Mollema gisteren zonder rug nummer uit de auto van ver zorger Björn van Melkebeke stap te, dacht Floyd Landis zes jaar ge leden de Tour te hebben verloren. De houten gebouwen van Resi dence Goelia zien er nog net zo uit als op die legendarische avond. Rennend achter de even uitgeputte als bezwete Landis, kwamen we aan op de plaats waar een ploeg in diepste rouw was. Floyd had tien minuten ver loren die dag. Het geel was hij kwijt. Hoe lang we ook wachtten bij Goelia, Landis kregen we die avond niet meer te zien. Alleen zijn ploegleider John Lelangue. Die wist het ook niet meer. Op het parkeerterrein voor de Resi dence stond een grote witte tent Daarin bleken de ploegen te moe ten gaan eten. De nieuwe ge- le-truidrager Oscar Pereiro dineer de er ook. Met champagne. Door de deur waar Landis die avond naar binnen glipte, hield Bauke Mollema nu bereidwillig halt om uit te leggen waarom hij niet verder kon. Gesink kwam uren later door diezelfde deur naar buiten om te vertellen waar om hij uit koers is gestapt. Buiten op het parkeerterrein stond weer die tent. De tent van het laatste avondmaal van Gesink in deze Tour. Koos Moerenhout was erbij in 2006 als ploeggenoot van Lan dis, Nu is als persman van de Ra- bo-ploeg. „Het is een heel erg déja vu", zegt Koos. „Ik slaap zelfs in dezelfde kamer." Over déja vu's gesproken. De grote winnaars (die van Europcar dus) gingen ook weer aan tafel in die tent. Met champagne ongetwijfeld. „We moesten hier maar niet meer ko men", vindt Koos. door Geert Langendorff LA TOUSSUIRE-LES SYBELLES - Lau- rens ten Dam vocht in de konin- ginnenrit van de Tour de France voor wat hij waard was. Lang mocht de renner van Rabobank hopen op een topklassering. Op tien kilometer voor de finish op La Toussuire kwam een abrupt ein de aan die droom. Een groepje met geletruidrager Bradley Wiggins vloog hem voor bij alsof hij stilstond. Op karakter knokte hij zich naar boven. Ten Dam bereikte de streep als twintig ste. Met die prestatie mocht hij zich de beste Nederlander van de dag noe men. Ook in het algemeen klasse ment (29ste) heeft Ten Dam geen landgenoten meer boven zich staan. Uitpuffend van de inspanning keek hij op van het uitvallen van ploegmaats Bauke Mollema en Mark Renshaw. Om zijn moraal niet te knakken zweeg ploegleider Adrie van Diemen tijdens de etap pe over deze domper. Pas gistera vond werd bekend dat ook Robert Gesink vandaag niet meer start. Ten Dam reed gisteren zijn eigen race. Na de etappe gaf hij aan alles gegeven te hebben: „Meer zat er niet in. Ik heb flink afgezien. Dat we twee mannen kwijt zijn, zo hoor ik net, is heel jammer. Voor mezelf heb ik gedaan, wat ik kon. Ik ging kapot. De laatste klim was zo lang. Ik reed 15 kilometer per uur met nog vijftien kilometer te gaan. Ik dacht: 'Als dit zo door gaat, ben ik pas over een uur bin nen.' Gelukkig kon ik wat snelheid maken op de spaarzame vlakke stukken. Ik hoop dat iedereen in elk geval heeft genoten van wat ik Laurens ten Dam foto ANP liet zien." Zijn indrukwekkende strijd kwam niet voort uit een goede nachtrust. De airconditioning in het hotel van Rabobank werkte niet, waar door de ruimte broeierig werd. „Mijn kamergenoot Bram Tankink vond ik om één uur 's nachts in bad, waar hij zat om af te koelen. En ik voelde me al niet super jofel na de vorige etappe. Hoe ik het deed? Ik sprong mee op de eerste klim. Bij de tweede bleven we met zes man over. Maar toen hadden we al 50 kilometer geklommen. Er volgden er nog 25... Echt een lood zware dag." Laurens ten Dam zag geen reden voor ontevredenheid. „Alleen de top-tien haalde me in. Geen slech te prestatie. Ik had vooraf niet ge dacht dat ik de beste Raborenner zou zijn. Nee. Liever had ik gezien dat onze kopmannen in orde wa ren geweest. Dan had ik hen gehol pen in de bergen, zoals het plan Vier Nederlanders zijn giste ren uit de Tour gestapt. Ra bobank verloor de kopman nen Gesink en Mollema. Bij Vacansoleil gaan Ruijgh en Westra niet meer van start. door Ad Pertijs Bauke Mollema hield het al snel voor gezien op de Madeleine, de eerste col van de dag. „Ik ben met een zonder overleg de ploegleiders wagen ingedoken." Robert Gesink wachtte tot na de fi nish van de koninginnenrit. Na een verfrissende douche liet hij zich door de leiding van Rabo overhalen om met zijn ploegge noot naar huis te gaan. Op één dag verloor de oranje brigade zijn twee beide kopmannen. „Ik kan wel janken", zei ploegleider Nico Verhoeven boven op de berg waar het team in 2006 met Michael Ras mussen nog een grote triomf had gevierd. Nu kende de equipe er zijn tweede rampdag in deze Tour. Eentje die een direct gevolg was van de eerste dag dat alles mis ging. „Toen wisten we eigenlijk al dat alles om zeep was", zegt Ver hoeven over de etappe, waarin een hoopvolle Tourstart in rook op ging. Maarten Wynants was die vrijdag in Metz het eerste slacht offer dat naar huis moest. Gisteren volgden Mollema, Gesink en sprin ter Mark Renshaw. Rabo heeft nu nog maar vier renners in koers. Onder wie de zich krakkemikkig voelende Bram Tankink. Mollema voelde zich al dagen geen topspor ter meer. „Ik zit op mijn fiets, alsof het niet mijn fiets is", omschrijft hij dejnisère van een renner die door een harde val niet meer zich- ••••••••••••••••••••««•A door Geert Langendorff De Giffid In de boezem van de Tour de France bevinden zich veel landgenoten. Ze zitten niet op de fiets, maar vervullen op de achtergrond een rol van betekenis. Vandaag afleve ring 10: Ton Kueter (38), leverancier Giffid bij Vacanso- leil-DCM. Verzorgers van Vacansoleil-DCM werken in de Tour de France met een noviteit. Een grijpertje van aluminium, elastiek en ka toen vergroot hun accuratesse. Het ding omsluit een bidon aan de voorkant en ligt aan de an dere zijde stevig besloten in de hand van de aanrei- ker. De drinkbus bereikt zo beter en veiliger de cou reur. De Giffid, zoals de vinding heet, kwam tot stand tijdens de Ronde van Vlaanderen toen Fabian Cancellara over een gevallen bidon reed en zijn sleu telbeen brak. Arnold Jager verbaasde zich hierover, be dacht een oplossing en ging hiermee naar Ton Kue ter. De zakenman en liefhebber van de wielersport raakte direct enthousiast. Met Jager klopte hij aan bij Lieuwe Westra van Vacansoleil-DCM. Die wilde hel pen testen, zag er wel brood in en raadde Kueter aan met de ploegleiding te praten. „Ze wilden het probe ren. Op de slotdag van de Ronde van België voor het eerst. Daarna wilde Vacansoleil tijdens de Tour het ex clusieve recht op het gebruik van de Giffid. Op hun verzoek ontwikkelden we voor de verzorgers een hol ster waarin meerdere bidons passen. Met koelvakjes of ruimte voor hot packs, naar gelang er behoefte aan koude of warme dranken is." De vinding maakt indruk. Kueter: „Veel ploegen to nen interesse. De komende dagen voer ik een aantal gesprekken. Maar ze moeten nog even wachten. In de Tour gebruikt alleen Vacansoleil de Giffid." zeifis. „De pijn van de verwondin gen die ik heb opgelopen bij die val, voel ik niet meer. Maar ik denk dat ik me de dagen erna zo heb moeten forceren, dat ik nu geen kracht meer kan zetten." In de vlakke aanloop naar de Ma deleine wist Mollema eigenlijk al hoe laat het was. Hij kon het tem po niet volgen. „Na twee kilome ter klimmen wist ik het helemaal zeker: dit had geen zin meer." Gesink ging de etappe nog wel vliegend van start. Met een aanval in de eerste kilometer. Hij probeer de zo de gesel van klassements renners op de eerste col enigszins voor te blijven. Er werd echter zo ontzettend hard gekoerst voor en op de Madeleine, dat er van dat plannetje niets terecht kwam. Na 140 kilometer harken kwam hij 30 minuten na de winnaar over de streep. De ploegleiding vond het mooi geweest en Gesink stemde toe. „Ik vind het verschrikkelijk om op te geven. Dat doe ik bijna nooit. Maar ik moet niet meer de fout maken om net als vorig jaar door te blijven harken tot Parijs voor een zestigste plaats", zei hij. En dus kreeg Rabo gisteren een wel erg zware rekening gepresen teerd voor de massale valpartij op een kaarsrechte weg richting Metz. „Natuurlijk is dit een drama", zei de altijd kalme Mollema. „Gezien mijn niveau van de eerste week was ik echt benieuwd waar ik nu had gestaan in de bergen." Dat is ook de grote frustatie bij de teamleiding van de ploeg. De man nen waren goed, bleek tijdens de lastige finales in Seraing en Boulog ne sur Mer. „Na die val hoop je te gen beter weten in dat Bauke en Robert na een aantal dagen toch weer het niveau halen van die eerst week", zegt Verhoeven. Die tijd is hen niet gegund, werd giste ren keihard duidelijk. Ook voor Vacansoleil-DCM was LA TOUSSUIRE - Steven Kruijswijk zocht gisteren in de elfde etappe van de Ronde van Frankrijk de aan val, maar een valpartij tijdens de af daling van de Col de la Madeleine maakte een einde aan zijn ambi ties. „Die valpartijen vertellen ei genlijk een beetje het verhaal van deze Tour", aldus de 'schaduwkop- man' van Rabobank. „Ik ben met hoge verwachtingen hiernaartoe gekomen, als je dat dan niet kan waarmaken is het enorm balen." Kruijswijk: „Voor de top van de Ma deleine dacht ik dat ze gingen sprinten voor de bergpunten, daar om ben ik op mijn eigen tempo ge reden. Bovenop bleek dat ze waren doorgereden, daarom moest ik er in de afdaling achteraan. Toen ben ik weer gevallen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 56