verhaal Foto's roepen veel vragen op Job Ridderhof vertelde familie nooit over Indië 'Het zou goed zijn als de foto's aanleiding zijn om alsnog die hele periode woensdag njuii 2012 diepgravend uit te zoeken, zoals onlangs is bepleit.' 11 Adrie Roding, archivaris van de gemeente Enschede door Gerard Lage Venterink Ze zijn tussen kiekjes van het 'gewone' soldatenleven ge plakt. Militairen op een veran da, rustend op een grote steen of op verlof in de grote stad. En dan ineens twee plaatjes, amper acht centimeter hoog, van wat mogelijk exe cuties zijn in voormalig Nederlands-In- dië tijdens de 'politionele acties'. Het zijn twee foto's waar historici in Nederland soms zestig jaar op hebben gewacht. En toch roepen ze voorlopig vooral vragen op, vindt Adrie Roding, archivaris van de gemeente Enschede. „Je ziet drie mannen in een. greppel met stofwolkjes. Het lijkt de inslag van kogels, een executie. En op de volgende foto zie je meer mensen in een greppel die waarschijnlijk dood zijn met in de verte twee Nederlandse soldaten. We weten niet waar en wanneer het was en we weten niet wie de mogelijke exe cutie uitvoerde. De foto's zijn één grote roep om onderzoek. Het zou goed zijn als ze de aanleiding zijn om alsnog die hele periode diepgravend uit te zoeken, zoals het NIOD en anderen onlangs hebben bepleit. Nu zijn er bovendien nog ooggetuigen in leven." Roding werd gisteren door de landelij ke media bijkans onder de voet gelo pen, nadat de Volkskrant meldde dat in het Enschedese archief'het eerste beeld van executies in Indië' was opgedoken. Hij aarzelt, maar noemt die conclusie uiteindelijk toch 'wel erg snel getrok ken'. Ook omdat het NIOD de foto's tot dusverre alleen maar op kopieën heeft gezien. „De vraag bij deze foto's is bovendien steeds weer: zie ik echt wat ik denk te zien?" Hij wijst op enkele andere opvallende foto's in het album van Job Ridderhof. Eentje toont twee aan elkaar gebonden Indonesiërs. „Zijn dat gevangenen van de Nederlanders of zijn het gevange nen die net door de Nederlanders zijn bevrijd? Of is er nog iets anders aan de hand? En wat gebeurt er met hen? En hier: foto's met mensen op een vracht wagen. Het is een Srebrenica-achtig beeld van mannen die weggevoerd wor den. Maar is dat zo? Eigenlijk weten nog heel weinig. Ook niet of de Ensche- deër de foto's zelfheeft gemaakt of zelfs maar bij het gebeurde aanwezig was. De foto's in het album zijn moge lijk later pas door hem gekregen of ge ruild." Roding zegt het ook om te voorkomen dat de Enschedeër Ridderhof op voor hand met Nederlandse oorlogsmisda den in Indië in verband wordt ge bracht. De foto's die het debat over het Neder landse optreden nu hoe dan ook nieuw leven inblazen, waren al een jaar of twee in het Enschedese archief. Ze za ten in een fotoalbum dat door een vrij williger van het archief- samen met een kleiner album - tussen de rommel van een zolderopruiming werd gevon den. „Het klinkt raar, maar je wilt niet weten hoe vaak wij op die manier aan materiaal komen." Het archief besloot de boeken te bewaren. „Omdat ze op het eerste gezicht met foto's van fees ten en vakanties een mooi beeld gaven van het leven van een gewone Ensche deër, die ook nog in Indië heeft geze ten. Dat 'gewone leven' was en is de waarde ervan voor ons." Pas recent zag een onderzoeker tussen honderden kiekjes de twee bijzondere foto's, die nu de discussie over het Indi sche verleden weer doen oplaaien. door Lucien Baard en Hennie Talens TT ob Ridderhof nam de kapperszaak I aan de Lipperkerkstraat in Ensche- I de over van zijn vader. Met zijn I vrouw Niesje runde hij in de voor- kamer van het woonhuis een goed beklante dames- en herenkapsalon. Tot hij te oud was en niet meer kon. Karin Wellink schrikt er een beetje van dat de foto's waar het hele land over praat van wijlen haar oom zijn. Of hij ooggetuige is geweest van de executie van inlanders of de foto's zelfheeft ge maakt? Of ze via-via heeft gekregen? Ze weet het antwoord niet. Dat verhaal heeft Ridderhof meegenomen in zijn graf. „Ik weet wel dat hij in Indië is ge weest, maar hij vertelde er nooit over. Hij was toch al geen man van veel woorden. Volgens mij had hij die tijd voor zichzelf afgesloten. Je weet natuur lijk dat er daar het nodige gebeurd is. Maar dat hij getuige is geweest van exe cuties, of daar foto's van had, daar wis ten we in de familie niets van. Ik ben perplex. Ik kan het hem jammer ge noeg niet meer vragen." Karin had niet veel contact met oom Job. Uit de inboedel, nadat hij was over leden, heeft ze zijn portemonnee met zijn veteranenpas, een rijbewijs en wat foto's bewaard. Op één plaat staat -ie in uniform. „Ik wist niet wat ik met die spullen moest, maar vond het zonde om ze weg te laten gooien." Nu kijkt ze er met meer interesse naar. Ze over weegt de spullen aan het NIOD te schenken. Kapper Ridderhof is eigenlijk als een wat eenzame man gestorven, zonder veel vrienden. Een man die vooral veel dronk, en rookte. Het echtpaar bleef kinderloos. En de familiebanden waren vertroebeld, nadat Job en zijn broer ru zie hadden gekregen. Waarover is on duidelijk. Dat de kapper was overleden, zou een deel van de familie pas veel la ter horen. Andere familieleden weten amper iets over hem te vertellen. Ridderhof heeft overbuurman Johnny Franke wel eens wat foto's laten zien uit Indië. „Niet die foto's. Hij vertelde er verder niet veel over. Geen opzienba rende zaken, dus al helemaal niet over executies waar hij mogelijk getuige van was. We spraken vooral over koetjes en kalfjes." zie onze website:binnenland Fotodeskundige NIOD: 'Dit is een standrechtelijke executie' Het album waarin de 'executie-foto's' zaten, werd bij een zolderopruiming gevonden. (links) en een greppel met lijken tonen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11