Autodief blijft in
Duitsland achter
iSl zeeland
Jongeren N-Beveland
ijveren voor nachtbus
Goes verliest bijna vier
ton door faillissement
'Met zo'n theater in huis kom je nauwelijks tot rust'
Bart de Wijs:
dinsdag 10 juli 2012
BBSÜïSSiSKSSSKO'
door Claudia Sondervan
WISSENKERKE - De laatste bus uit
Goes naar Kamperland vertrekt
om 18.30 uur. Voor Noord-Bevelan
ders zit er niets anders op dan ei
gen vervoer te regelen of een taxi
te bellen, willen ze 's avonds later
naar huis. Dat moet anders, vin
den vooral de jongeren op
Noord-Beveland. En ook hun
ouders, die menig stapavond op
haaldienst krijgen.
Uit een enquête van de Jongeren-
raad Noord-Beveland blijkt dat ver
uit de grootste wens onder
Noord-Bevelandse jongeren tus
sen twaalf en twintig jaar. Tachtig
procent van de jongeren noemt za
terdag als de uitgelezen dag voor
zulk vervoer. De vrijdag werd door
twintig procent genoemd.
Op een open vraag over de prijs
die een rit mag kosten, antwoordt
het gros tussen de vijf en tien eu
ro. „Dat is ongeveer wat jongeren
nu kwijt zijn als ze met meer men
sen een taxi delen. Nogal wat jon
geren reizen 's nachts met taxi De
Koster", weet Jongerenraadslid Li
sa Weiter. Een derde van de jonge
ren wil de bus wekelijks laten rij-
5HvS552S52SKB8
door Nadia Berkelder
GOES - De gemeente Goes is zwaar
gedupeerd door het faillissement
van re-integratiebedrijf Maecon.
De gemeente heeft een vordering
van 380.000 euro ingediend bij de
de curator. Die heeft laten weten
dat de kans klein is dat het geld
naar Goes terug komt.
Maecon ging op 30 maart failliet.
Bij het bedrijf werkten 21 mensen
met een door de gemeente Goes
gesubsidieerde baan. Die regeling
zou per 1 juli van dit jaar ophou
den, omdat de gesubsidieerde ba
nen niet meer in de oude vorm ge
staan. De gemeente Goes heeft het
loon van de werknemers doorbe
taald omdat die van Maecon geen
salaris meer kregen. Verder staan
er nog voorschotten open die de
„Als ik hier in Nederland door het rode licht fiets
dan krijg ik een boete, maar als je een auto steelt
in Europa dan ga je vrij uit. En dan praat ik dus
nog niet over de financiële schade die dat oplevert."
den, 45 procent zegt om de week
en 22 procent eens per maand.
Over de tijd waarop de bus terug
naar Noord-Beveland rijdt be
stond weinig overeenstemming. Er
gens tussen 02.00 en 04.00 uur,
ongeveer. In elk geval later dan
even voor middernacht, het tijd
stip dat taxigebruikers aanhouden
om het hogere tarief te ontlopen,
of 01.00 uur, wat ophalende
ouders meest acceptabel vinden,
vult Welters collega Rowena Last
drager aan.
De Jongerenraad praat na de zo
mer met vervoerders en onderne
mers in Goes en Renesse om te
zien welke mogelijkheden er zijn
voor nachtvervoer. „Er zijn in de
zomer heel wat jongeren op cam
pings die gaan stappen in Renesse.
Er heen kom je wel, maar terug
niet. Misschien dat horeca-onder-
nemers en campinghouders willen
meedenken", zegt Weiter. De Jon
gerenraad zoekt nog enkele men
sen om de rangen te versterken.
De raad is woensdag te vinden op
de eerste Zomermarkt in Kamper
land en vrijdag 27 juli bij Peerock
in Colijnsplaat.
www.jrnb.nl
gemeente aan het bedrijf heeft ver
strekt.
De VVD-fractie in de gemeente
raad heeft vragen gesteld over de
kwestie. Fractievoorzitter Dick van
der Velde wil weten waarom het
college van B en W de gemeente
raad niet eerder heeft ingelicht,
waarom er voorschotten zijn ver
strekt, waarom het werk aan een
bedrijf is uitbesteed en of er nog
meer van dergelijke contracten
met derden zijn afgesloten.
Maecon is een van oorsprong Lim
burgs bedrijf, dat een vestiging
had in Middelburg. In 2006 ver
kocht het toenmalige Walcherse
sociale werkbedrijf Lété zijn re-in-
tegratietak aan Maecon. Dat nam
toen vijftien personeelsleden van
Lété over. Bij het faillissement liet
het bedrijf een schuld van acht mil
joen euro achter.
In vier jaar tijd werd van Bart de
Wijs twee keer een auto gesto
len. Afgelopen week kreeg de
laatste diefstal een nieuwe wen
ding voor de ondernemer uit Ar-
nemuiden.
door Pieter van Geldere
Begin mei werd de auto
van Bart de Wijs, een
BMW X5, in Arnemui-
den gestolen. Vorige
week werd hij nog eens
onaangenaam verrast.
Een andere gedupeerde autobezit
ter, uit Halsteren, nam contact
met hem op. Deze man had net
zijn gestolen auto van de politie te
ruggekregen, nadat deze in Duits
land was teruggevonden. In die au
to vond de man een koffer van
Bart. De Wijs: „In de koffer zaten
mijn naamkaartjes waardoor de
vinder hem aan mij terug kon ge
ven." De koffer, niet de auto; die is
nog steeds zoek.
De Audi Q5 van de man uit Halste
ren werd in Pasewalk, in het
Autodiefstallen
Volgens het CBS zijn op Walche
ren in de jaren 2005-2010 tussen
de 35 en de 55 auto's per jaar ge
stolen.
In 2009 lag het aantal gestolen per
sonenauto's op het hoogtepunt:
55. Er werden dat jaar vijf diestal
len opgelost.
2010 liet vervolgens een behoorlij
ke daling zien met 35 diefstallen,
maar in dat jaar werden vervolgens
geen zaken meer opgelost.
Volgens de politie Zeeland zijn er
vorig jaar weer minder auto's ge
stolen op Walcheren: 21.
noordoosten van Duitsland terug
gevonden, met de vermoedelijke
dief erin. Deze man uit Litouwen
werd aangehouden na een contro
le door de Duitse politie. De auto
was inmiddels voorzien van valse
kentekenplaten. De originele lagen
echter wel in de auto.
De dader werd volgens De Wijs la
ter weer vrijgelaten. De autodief
was vermoedelijk bij zijn aanhou
ding in Duitsland slechts op door
tocht naar Litouwen. „Het is na
tuurlijk vreemd dat mijn koffer in
die teruggebrachte Audi werd ge
vonden. En nog wel door de eige
naar. Ik denk na deze vondst dat
er een verband is tussen de twee
diefstallen. Ik heb het vermoeden
dat de man lid is van een Oost-Eu-
ropese bende autodieven die uit is
op luxe auto's en deze na de dief
stal zo snel mogelijk naar Oost-Eu
ropa vervoeren."
De man uit Halsteren bevestigt
het verhaal van De Wijs, maar wil
verder niets over de zaak zeggen.
De politie Midden- en West-Bra
bant, waar Halsteren onder valt,
kan er niet veel over vertellen. Een
woordvoerster van deze politiere
gio geeft aan dat de, inmiddels te
ruggebrachte, Audi bij de politie
zelfs nog als gestolen geregistreerd
staat. Dit korps is verder niet be
trokken geweest bij de afhandeling
van deze Arnemuidse diefstal.
Ook het Openbaar Ministerie in
Breda kan niets vertellen over auto
diefstal in Halsteren. Volgens het
OM is dat een zaak van de Duitse
politie en kunnen de beweegrede
nen om de verdachte vrij te laten
divers zijn. Binnen de EU bestaan
nog altijd grote verschillen tussen
regels voor het uitleveren van ver-
De Wijs: „Het is natuur
lijk vreemd dat mijn kof
fer in die Audi werd ge
vonden."
dachten. De Wijs is voornamelijk
boos over de houding van de poli
tie. „Ik wil weten wat er is gebeurd
en waarom een aangehouden dief
in Europa niet wordt vervolgd na
zo'n misdrijf Ik hoor van mensen
ook de reactie: 'Maar je bent toch
verzekerd?' Ik ben verzekerd voor
de dagwaarde van de auto, de rest
van de schade is dus voor mijn re
kening. Ten tweede kun je je afvra
gen of dit een normale gang van
zaken is. Als ik hier in Nederland
door het rode licht fiets dan krijg
ik een boete, maar als je een auto
steelt dan ga je vrij uit. En dan
praat ik dus nog niet over de finan
ciële schade die dat oplevert."
Volgens de politie Zeeland loopt
het onderzoek naar de aangehou
den Litouwer nog. Doordat deze
na zijn arrestatie aangaf uit Rotter
dam te komen, namen de Duitse
agenten met dit politiekorps con
tact op. De Rotterdammers gaven
aan niet op zoek te zijn naar deze
verdachte. Hierdoor liepen de
korpsen Zeeland en West-Brabant
op hun beurt wel mogelijk een ver
dachte mis. Dat neemt niet weg
dat deze twee korpsen nog in con
tact staan met de Duitse politie
om het onderzoek een wending te
geven. Hoe snel dat gaat gebeuren,
is niet duidelijk.
De politie benadrukt dat zij De
Wijs wel degelijk voldoende op de
hoogte houdt. Volgens een woord
voerster is er regelmatig contact ge
weest om uit te leggen wat er is ge
beurd en waarom het onderzoek
lang duurt. De politie vindt het
ook vervelend dat deze zaak veel
tijd vergt. Maar dat heeft te maken
met de internationale context, on
derstreept zij. Ook de politie is im
mers gehouden aan de regels uit in
ternationale verdragen. Dat wil
niet zeggen dat een autodief
vrijuit gaat. Het kan wel langer du
ren of lastiger zijn om iemand op
te pakken.
door Rob Paardekam
SCHERPENISSE - Vier jaar lang was
in Scherpenisse het kleinste thea
ter van Zeeland te vinden. Nu vin
den Willemien van Dijke en Mar
tin Hoevenaars het tijd voor een
nieuwe uitdaging. „Er komt vast
wel weer iets moois."
Het duo begon in 2009 met bene
fiettheater Locus Amoenus. In
hun eigen woning aan de Bakker
straat in Scherpenisse creëerden ze
een piepklein theaterzaaltje met
tien klapstoeltjes. Meestal verzorg
den Martin (bewegingsartiest) en
Willemien (beeldend kunstenaar)
de optredens zelf, maar er zijn ook
gastoptredens geweest.
Dat alles met maar één doel: het
steunen van goede doelen. „In eer
ste instantie ging de opbrengst
naar kunstproject Opo Ay in Suri
name", vertelt Willemien. „Toen
we later naar nieuwe doelen zoch
ten, dacht ik: dicht bij huis gebeu
ren ook zoveel mooie dingen.
Daarom hebben we ook de actie
Beurkens gesteund, waarbij geld
werd ingezameld om twee jongens
uit Scherpenisse, die de ziekte van
Duchenne hebben, een hockeyrol-
stoel te geven."
Ook andere goede doelen, waaron
der de kankerbestrijding en het Na
tionaal Fonds Kinderhulp, moch
ten de afgelopen jaren rekenen op
een gift uit Scherpenisse.
In April gaven Martin en Wille
mien hun laatste optreden voor de
zomer, toen nog niet wetende dat
het de allerlaatste voorstelling in
het benefiettheater zou zijn. Pas
vorige maand, tijdens een fiets
tocht naar Alpe D'Huez, namen ze
dat besluit. „Tijdens zo'n reis kom
je even los van alles", vertelt Wille
mien. „Op een gegeven moment
kwamen we tot de conclusie dat
het tijd is voor nieuwe dingen. We
hebben mooie avonden gehad in
ons benefiettheater, maar het was
ook erg intensief Zeker omdat het
theater in ons eigen huis was ge
vestigd, kwamen we er nooit van
los. Op elk vrij moment zagen we
dat lege theater en vonden we dat
we weer iets moesten doen."
Willemien is er zeker van dat nieu
we mooie dingen zich zullen aan
dienen. „Wij blijven idealisten, die
een bijdrage willen leveren aan
een betere wereld."
Willemien van Dijke en Martin Hoevenaars in hun minitheater ten tijde van
de opening in 2009. Na vier jaar stoppen ze ermee. foto Willem Mieras
U