'De avondetappe' is pure rock-'n-roll als pst dat de crew soms Wijs-lied 'ik heb zo'n hekel aan larf Smeets' hard opzet media@wegeinier.inil 2. X media IS! 024-3650570 iSSSl Zaterdag 7 juli 2012 Elke avond is het feest: De avondetappe, met Mart Smeets als gast heer, volgt de Tour de France op de voet van uit stille dorpen, kerk jes of kasteeltjes. Aan kop: eindredacteur Jan Stekelenburg. „Ik heb nooit bonje met Mart." door Monique Brandt In de 148 pagina's dikke productie- bijbel van De avondetappe van eindredacteur Jan Stekelenburg wordt per dag tot in detail be schreven hoe De avondetappe zich voltrekt. Wie zijn gast op welke dag? Waar verblijft' de crew, waar sia- pen presentator Mart Smeets en echtge note Karen, die er altijd bij is? Stekelenburg, voor de negende keer karavaanleider, bladert er peinzend doorheen. „Doordat we dagelijks met de hele santenkraam van locatie wisse len, is dit een enorme operatie. Het be langrijkste is volgens mij dat iedereen zich daarin happy voelt. Hoe verder je in de Tour zit, hoe meer irritaties op spelen. Mensen worden moe, ergeren zich aan elkaar. Je leeft op eikaars lip. Mijn taak is te zorgen dat het onderling weer goedgaat. Plooien gladstrijken. Niets zo erg als drie weken ruzie." De ex-presentator van Studio Sport, aanzienlijk jonger ogend dan de 70 jaar die hij is, voelt zich als een vis in het water tijdens het grootste wielerspekta kel van het jaar. Met Mart Smeets, die volgens velen als 'lastig' wordt gezien, kan hij lezen en schrijven. „We hebben vrijwel nooit bonje. Mart is altijd enorm in zijn element tijdens de Tour, hij voelt zich lekker, gaat goed met mensen om, niks op aan te merken." Vorig jaar zei Frénk van der Linden na zijn bezoek aan De avondetappe dat Jan Stekelenburg: „Het is mijn taak plooien glad te strijken. Niets zo erg als drie weken ruzie." foto Freek van Asperen/ANP de crew soms liet Ivo de Wijs-liedje Ik heb zo'n hekel aan Mart Smeets keihard op zet. Dat zal nu niet nodig zijn. „Ik weet niet of hij het zelf ooit heeft ge hoord, maar ik wil het hem cadeau doen als we straks klaar zijn." Smeets en Stekelenburg kennen el kaar sinds 1968, toen ze elkaar ontmoet ten bij wederzijdse vrienden. „Mart mag soms wat bewerkelijk zijn, maar hij is ook met afstand de grootste vak man van Nederland op wielergebied. Mart zorgt meteen voor sfeer aan tafel, zorgt dat er een écht gesprek plaats vindt met alle gasten. Hij kan dat als geen ander. Wat dat betreft, is er een verschil van dag en nacht met een pro gramma als Studio Voetbal. Onze beste programma's zijn die waar er overdag écht wat aan de hand was; dopingzaak, val van Johnny Hoogerland. Mart gaat zitten en maakt er iets goeds van." Dat De avondetappe er toch weer is, was voor Stekelenburg een verrassing. Hij deed zelf al wat voorstellen voor een andersoortig programma, omdat De Avondetappe door de pensionering van Smeets en door geldgebrek zou stoppen. „Op het laatst kreeg ik dat tele foontje: we gaan nog een jaartje door." Stekelenburg stelde als eis dat Mart Smeets geen commentaar meer zou verzorgen. In vorige jaren was hij soms nog te horen bij belangrijke etappes. „Ik heb het hem zelfs verboden, terwijl hij het zelf eigenlijk dolgraag wilde." Stekelenburg vind het te stressvol voor zijn presentator, niet chic tegen over de andere commentatoren en bok lastig voor de crew, als Smeets weer op het allerlaatste moment vanaf een over volle bergtop de set van De avondetap pe bereikt. „Terwijl ik van risico's ne men houd. Grenzen zoeken, halen we het, halen we het niet? Wat dat betreft is De avondetappe rock-'n-roll: een wa gen met een straalzender die overal kan staan, een aggregaatwagen en een crew die goed op elkaar is ingespeeld. Meer hebben we niet nodig." Stekelenburg deed de sport altijd naast zijn onderwijsbaan in Amster dam. In weekeinden en vakanties werk te hij voor Studio Sport. Hoogtepunt? De olympische volleybalfinale van 1996 in Atlanta, waarin Oranje Italië met 17-15 in de vijfde set versloeg! „Die wedstrijd duurde drieëneenhalf uur, daarna deed ik de interviews. De hele zondagavond volleybal op tv. Ik spreek nu nog mensen die exact weten waar ze toen waren." De avondetappe is nu wel écht toe aan de laatste editie. „We moeten al in september nadenken over wat we vol gend jaar willen. Is er geld? En wie zou zoiets moeten presenteren? Het lijkt me handig dat ik een jaar aanblijf om een nieuwkomer in te werken." De avondetappe. Elke avond op Nederland 1 om 23.00 uur. reageren? featureredactie@wegener.nl door Rïvka Groeroieir Een bloeddorstige moordenaar in duikerspak houdt zich schuil in het troebele water van de Am sterdamse grachten. Aan rechercheur Eric Visser (Huub Stapel) de taak het monster te stoppen. Hij heeft weinig succes. Zijn 12-jarige dochter Anneke (de piepjonge Tatum Dagelet) en de mooie plezierduikster Laura (Monique van de Ven) komen zonder het te we ten dichter bij de killer dan hij. Tot zover de verhaallijn van Amster- damned. Feitelijk doet het er niet toe. Regisseur Dick Maas wilde een op Amerikaanse leest geschoeide actiefilm maken, dus spanning en sensatie. De film. is een aaneenschakeling van - ze ker voor die tijd - spectaculaire stunts, ontploffingen en achtervolgingen. De knullige dialogen 'Laten we gaan Kees, het is hier niet pluis' en 'Heeft u al enig idee wie die maniak kan zijn?', neem je gewoon voor lief. Tijdens de zoektocht naar het grach tenmonster krijg je wel een aardig beeld van de hoofdstad. De Magere brug en de Dam, Amsterdamse paaltjes en trams, maar ook de ellende dat je op de grachten altijd klem staat achter een lossende vrachtwagen. Zelfs De nachtivacht piept in beeld, omdat Laura 'toevallig' in het Rijksmuseum werkt. Als bonus is er nog een informatief tochtje in een rondvaartboot, dat, hoe kan het ook anders, gruwelijk afloopt. De stad biedt verder een smoezelige aanblik. Vieze straten, met zwerfvuil bespikkelde steegjes, waterkanten vol schroot. De grijze luchten die wonder wel bij de sfeer passen, kregen de ma kers cadeau: het regende tijdens het fil men in de zomer van 1987 permanent. Het mag een wonder heten dat de op names slechts tien dagen uitliepen. Niet de hele film werd in Amster dam gedraaid. Voor de woeste speed bootachtervolging, waarbij de boten over een laaggelegen terrasje denderen, weken de makers uit naar Utrecht. Ook de scène met de beste oneliner - 'Ik heb niet de hele dag de tijd, beschuit- lui' - werd in Utrecht opgenomen. In Amsterdam zelf werd ook met lo caties gegoocheld. Omdat filmen op de Wallen niet mocht, werd de Groen burgwal omgetoverd tot rosse buurt. En de scène in het Amsterdamse riool speelde zich af in een nagebouwd bui zenstelsel; het echte stelsel is te krap. Er zitten kleine verrassingen in Am- sterdamned. We zien Simon Carmiggelt op een terras en filmer Bert Haanstra komt in beeld als dirigent van een fan fare. En wie is die blonde babe die in een rubberboot in de gracht dobbert, onwetend van het gruwelijke lot dat haar wacht? De jonge Leontine Borsa- to, in .de tijd dat ze nog Ruiters heette. Trailer: youtube.com/watch?v=RtFGvQbl4qo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 81