reddingsboei voor Nantes
PLEZIERIG*
i3 reizen
Nantes
leeft neer.
Ook op
weekdagen
zitten
restaurants
vol en
zorgen
studenten
voor volle
kroegen
MET DE SHUTTLE BUS NAAR
LANG PARKEREN IS NIET
HIER MAAR
ENKELE METERS
IAAR JE AUTO
WANDELEN IS
Niets dan voordelen
bij Brussels Airport
reizen@wegener.nl
024-3650360
Zaterdag 7 juli 2012
Grote foto
Le Grand Éléphant is 12 meter
hoog en 8 meter breed en ver
voert 52 passagiers.
Foto onder
L'Observatoire van Tadashi Kawa-
mata een pad van 800 meter,
waarbij je dooreen U-vormige
bak van houten planken loopt.
Foto linksonder
Twee dames bewonderen l'Arbre
aux Hérons, de reigerboom, van
af 5 meter hoogte.
foto's Joost Brantjes
door Joost Brantjes
Jean Blaise is directeur van
Voyage a Nantes, een evene
ment dat 15 juni losbarstte in
de stad en alle disciplines uit
de kunst toont. Hij legt uit
waar Nantes vandaan komt en welke
kant de stad opgaat. „Net als Bilbao is
ook Nantes een havenstad waar veel
scheepswerven gedwongen werden te
sluiten. Waar Bilbao het hele budget
spendeerde aan het Guggenheim Mu
seum van Frank Gehry, spreiden wij
het uit over meer kunstprojecten."
In 1989 verkeerde Nantes in econo
misch beroerde staat. Indachtig de theo
rie dat door groots in kunst te investe
ren er meer toeristen zouden komen
die voor meer geld zouden zorgen,
kwamen er fondsen vrij. Waarna de
stad ging werken aan een nieuw imago
als Stad van Kunst en Cultuur. Met
Voyage a Nantes wordt de geschiedenis
van de stad met alle culturele ontwik
kelingen verbonden.
Het begin is bij Le Lieu Unique. De
voormalige LU-koekjesfabriek (Lefèvre
8c Utile) leidt vanaf 2000 een nieuw le
ven als cultureel centrum. Het gebouw
heeft zijn industriële karakter behou
den en biedt nu plek aan een theater,
een boekenzaak, een restaurant en een
hammam. Het terras aan het Canal
Saint-Felix is een heerlijke plek voor
een café au lait of een aperitief
In de middeleeuwse wijk in Nantes
huisvest het Chateau des Dues de Bre-
tagne het Museum van de Geschiede
nis van Nantes. Mét aandacht voor de
zwarte bladzijden in de stadshistorie,
de slavenhandel. Op kaarten is te zien
waar slaven langs Afrika's westkust wer
den ingescheept, richting Nieuwe We
reld. Om de 1.380.000 gedeporteerden
te herdenken, heeft Nantes sinds dit
jaar een Monument voor de Afschaf
fing van de Slavernij: tweeduizend gla
zen platen aan de oevers van de Loire,
een kunstwerk van Krzystof Wodiczko.
De Passage Pommeraye, winkelgale
rij uit 1843, moet nog gerenoveerd wor
den. Wellicht jammer, want de enigs
zins verlopen staat van de passage
maakt haar aantrekkelijk als een mooie
vrouw op leeftijd. Fotografen hebben
aan de Passage Pommeraye een fantas
tische plek om alle Nantais iq bewe
ging op de plaat te zetten.
Op het ïle de Nantes, het mondvor-
mige eiland in de rivier de Loire, heeft
het Paleis van Justitie een fagade van
zwart glas, waarin de stad en de Loire
weerspiegelen. De École d'Architecture
de Nantes, iets verderop, is een meer
geslaagde combinatie van staal en glas.
Bij de entree staat het kunstwerk
L'Absence van Atelier van Lieshout van
de tweede Estuaire in 2009. Estuaire
Nantes-Saint Nazare begon in 2007 en
beleeft dit jaar de derde en laatste ver
sie. Kunstenaars uit de hele wereld
maakten werken, langs de Loire tot
waar de rivier uitmondt in de Atlan
tische Oceaan. Bij de monding staat de
Serpent d'Océan, zeeslang van Huang
Yong Ping. Een groot skelet dat al naar
gelang het getij geheel of deels te zien
is en oogt als een aangespoeld dier uit
de prehistorie. Op de terugweg naar de
stad stoppen we voor Tadashi Kawama-
ta's L'Observatoire, een pad van zo'n
800 meter, waarbij je grotendeels door
een U-vormige bak van houten plan
ken loopt, naar een observatietoren.
Bij Couëron drijft een huis in de Loi
re. Jean-Luc Courcoult kopieerde een
bestaand huis en dat is voor het eerst
tijdens Estuaire 2007 getoond. Dit jaar
heeft het een nieuwe plek. Leuk is ook
dat het orgineel van het huis, de oude
herberg van Lavau, nog steeds bezocht
kan worden voor koffie of lunch.
Terug op het eiland in de Loire lonkt
het atelier van Les Machines de l'ïle.
Hangar is een beter woord, want de
constructies die de theatercompagnie
van Frangois Delarozière sinds 1999 be
denkt, zijn van een enorme ornvang.
Neem Le Grand Éléphant. Inderdaad,
een grote olifant. Het dier is gebouwd
van tulpenhout en is 12 meter hoog en
8 meter breed. Hij vervoert 52 passa
giers over het eiland en spuit zelfs met
zijn slurf toeschouwers nat. Iedereen
die ooit een olifant in het wild zag, zal
beamen dat de bewegingen van het
dier ongelofelijk knap zijn nagemaakt.
Voor dit jaar is bij Machines de l'ïle
een carrousel ontworpen waarmee je
zeereizen maakt. Verdeeld over drie ver
diepingen zijn allerhande zeeschepsels
als inktvissen en krabben nagemaakt
van hout, waar kinderen en volwasse
nen in plaats kunnen nemen voor een
rondje door een wondere zeewereld.
Dat Nantes aan het begin van de ja
ren negentig een juiste keuze maakte
door zwaar in te zetten op kunst en cul
tuur, wordt duidelijk op elke hoek van
de stad. Nantes leeft weer. Ook op
weekdagen zitten restaurants vol en
studenten, een zesde deel van de bevol
king van in totaal 50.000 mensen, zor
gen voor volle kroegen.
reageren?
featureredactie@wegener.nl
wwnriniiiiriiiijiwmwiifBiwiii
ruim 200 rechtstreekse bestemmingen
snel bereikbaar vanuil Nederland
parkeren op 3 minuten loopafstand
Wedden dat je je hartstikke
thuis zal voelen?
www.brussels-airport.nl
Brussels Airport
Welcome to Europe