reddingsboei voor Nantes PLEZIERIG* i3 reizen Nantes leeft neer. Ook op weekdagen zitten restaurants vol en zorgen studenten voor volle kroegen MET DE SHUTTLE BUS NAAR LANG PARKEREN IS NIET HIER MAAR ENKELE METERS IAAR JE AUTO WANDELEN IS Niets dan voordelen bij Brussels Airport reizen@wegener.nl 024-3650360 Zaterdag 7 juli 2012 Grote foto Le Grand Éléphant is 12 meter hoog en 8 meter breed en ver voert 52 passagiers. Foto onder L'Observatoire van Tadashi Kawa- mata een pad van 800 meter, waarbij je dooreen U-vormige bak van houten planken loopt. Foto linksonder Twee dames bewonderen l'Arbre aux Hérons, de reigerboom, van af 5 meter hoogte. foto's Joost Brantjes door Joost Brantjes Jean Blaise is directeur van Voyage a Nantes, een evene ment dat 15 juni losbarstte in de stad en alle disciplines uit de kunst toont. Hij legt uit waar Nantes vandaan komt en welke kant de stad opgaat. „Net als Bilbao is ook Nantes een havenstad waar veel scheepswerven gedwongen werden te sluiten. Waar Bilbao het hele budget spendeerde aan het Guggenheim Mu seum van Frank Gehry, spreiden wij het uit over meer kunstprojecten." In 1989 verkeerde Nantes in econo misch beroerde staat. Indachtig de theo rie dat door groots in kunst te investe ren er meer toeristen zouden komen die voor meer geld zouden zorgen, kwamen er fondsen vrij. Waarna de stad ging werken aan een nieuw imago als Stad van Kunst en Cultuur. Met Voyage a Nantes wordt de geschiedenis van de stad met alle culturele ontwik kelingen verbonden. Het begin is bij Le Lieu Unique. De voormalige LU-koekjesfabriek (Lefèvre 8c Utile) leidt vanaf 2000 een nieuw le ven als cultureel centrum. Het gebouw heeft zijn industriële karakter behou den en biedt nu plek aan een theater, een boekenzaak, een restaurant en een hammam. Het terras aan het Canal Saint-Felix is een heerlijke plek voor een café au lait of een aperitief In de middeleeuwse wijk in Nantes huisvest het Chateau des Dues de Bre- tagne het Museum van de Geschiede nis van Nantes. Mét aandacht voor de zwarte bladzijden in de stadshistorie, de slavenhandel. Op kaarten is te zien waar slaven langs Afrika's westkust wer den ingescheept, richting Nieuwe We reld. Om de 1.380.000 gedeporteerden te herdenken, heeft Nantes sinds dit jaar een Monument voor de Afschaf fing van de Slavernij: tweeduizend gla zen platen aan de oevers van de Loire, een kunstwerk van Krzystof Wodiczko. De Passage Pommeraye, winkelgale rij uit 1843, moet nog gerenoveerd wor den. Wellicht jammer, want de enigs zins verlopen staat van de passage maakt haar aantrekkelijk als een mooie vrouw op leeftijd. Fotografen hebben aan de Passage Pommeraye een fantas tische plek om alle Nantais iq bewe ging op de plaat te zetten. Op het ïle de Nantes, het mondvor- mige eiland in de rivier de Loire, heeft het Paleis van Justitie een fagade van zwart glas, waarin de stad en de Loire weerspiegelen. De École d'Architecture de Nantes, iets verderop, is een meer geslaagde combinatie van staal en glas. Bij de entree staat het kunstwerk L'Absence van Atelier van Lieshout van de tweede Estuaire in 2009. Estuaire Nantes-Saint Nazare begon in 2007 en beleeft dit jaar de derde en laatste ver sie. Kunstenaars uit de hele wereld maakten werken, langs de Loire tot waar de rivier uitmondt in de Atlan tische Oceaan. Bij de monding staat de Serpent d'Océan, zeeslang van Huang Yong Ping. Een groot skelet dat al naar gelang het getij geheel of deels te zien is en oogt als een aangespoeld dier uit de prehistorie. Op de terugweg naar de stad stoppen we voor Tadashi Kawama- ta's L'Observatoire, een pad van zo'n 800 meter, waarbij je grotendeels door een U-vormige bak van houten plan ken loopt, naar een observatietoren. Bij Couëron drijft een huis in de Loi re. Jean-Luc Courcoult kopieerde een bestaand huis en dat is voor het eerst tijdens Estuaire 2007 getoond. Dit jaar heeft het een nieuwe plek. Leuk is ook dat het orgineel van het huis, de oude herberg van Lavau, nog steeds bezocht kan worden voor koffie of lunch. Terug op het eiland in de Loire lonkt het atelier van Les Machines de l'ïle. Hangar is een beter woord, want de constructies die de theatercompagnie van Frangois Delarozière sinds 1999 be denkt, zijn van een enorme ornvang. Neem Le Grand Éléphant. Inderdaad, een grote olifant. Het dier is gebouwd van tulpenhout en is 12 meter hoog en 8 meter breed. Hij vervoert 52 passa giers over het eiland en spuit zelfs met zijn slurf toeschouwers nat. Iedereen die ooit een olifant in het wild zag, zal beamen dat de bewegingen van het dier ongelofelijk knap zijn nagemaakt. Voor dit jaar is bij Machines de l'ïle een carrousel ontworpen waarmee je zeereizen maakt. Verdeeld over drie ver diepingen zijn allerhande zeeschepsels als inktvissen en krabben nagemaakt van hout, waar kinderen en volwasse nen in plaats kunnen nemen voor een rondje door een wondere zeewereld. Dat Nantes aan het begin van de ja ren negentig een juiste keuze maakte door zwaar in te zetten op kunst en cul tuur, wordt duidelijk op elke hoek van de stad. Nantes leeft weer. Ook op weekdagen zitten restaurants vol en studenten, een zesde deel van de bevol king van in totaal 50.000 mensen, zor gen voor volle kroegen. reageren? featureredactie@wegener.nl wwnriniiiiriiiijiwmwiifBiwiii ruim 200 rechtstreekse bestemmingen snel bereikbaar vanuil Nederland parkeren op 3 minuten loopafstand Wedden dat je je hartstikke thuis zal voelen? www.brussels-airport.nl Brussels Airport Welcome to Europe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 73