5 spectrum Zaterdag 7 juli 2012 Marjan Berk Geboren in Zeist op 11 juli 1932 Cabaret bij Wim Kan Cor- rie Vonk; Jaap van der Mer- we, Lurelei Toneel bij Guus Oster en Willem Nijholt Gespeeld in musicals als 'De Stunt' en 'De Kleine Parade' Tekst voor 66-delige tv-serie 'Vrouwen Vleugel' Ruim 40 boeken waaronder: 1980: Het Bezuinigingskook boek (met Jeroen Krabbé) 1981'Nooit meer slank' 1982: 'Liefde en Haat' 1983: 'De dag dat de mayo naise mislukte' 1988: 'Recital' 1992: Traangas' 1998: 'Marjan Berks oma en opaboek' 2005: 'Het bloed kruipt': op zoek naar Jacob Cats' 2008: 'Rijk!: (over de 1 mil joen euro in de Postcodelo- terij) 2009: 'Boek voor Belle' 2010: 'Het schreien niet ver leerd' van haar eerste man - nam ze aan op ad vies van Corrie Vonk, die het maar niks vond dat iemand die al jong zwanger was van haar tweede kind 'Van Baaren' heette) kreeg muziek met de paplepel ingegeven. Vanaf haar zesde jaar kreeg ze pianoles en met de buurtkinderen, die muziek maak ten op een kam met mica en op de pan nen, vormde zij een huisorkestje. Mijn moeder had een mooie mezzo-sopraan „Het klassieke repertoire waren voor mij meezingers, Schumann, Schubert, Strauss kon ik noot voor noot meezingen. Ik speel de thuis tussen de schuifdeuren ook 'De Zelfmoordenaar' van Piet Paaltjes. Dat heb ben al mijn kinderen later op de middelba re school ook gedaan." De keus voor een interne verpleegsteropleiding op haar acht tiende was uitsluitend uit nood geboren: om te voorkomen dat zij na de dood van haar moeder bij haar vader moest gaan wo nen. Pedicure, archeologe of kinderrechter hadden gekund, maar verpleegster was nooit in haar hoofd opgekomen. Op dat moment echter bleek het de enige vlucht route naar zelfstandigheid. De Toneel school moest wachten en toen ze daar als één van de twaalf van de tachtig aanmel dingen werd toegelaten, bleek ze binnen drie weken zwanger te zijn. „Op de dag van het overgangsexamen wierp ik mijn eerste zoon. Mijn kinderen hebben ook een doorslaggevende rol gespeeld in mijn leven. Ik verlangde al heel jong naar kinde ren. Een soort animaal gevoel was het. Ik wilde zo'n beschut en veilig gezin zoals ik dat bij opa en oma Van de Wall had mee gemaakt. En verder bestond de pil natuur lijk nog helemaal niet. We hadden één con doom, dat sopten we uit. Van de NVSH kreeg je een pessarium, een klysma en een tube zaaddodende pasta, maar als je zin kreeg, had je natuurlijk nooit een klysma of een zaaddodende pasta bij'de hand." Berk begon haar theaterloopbaan bij het cabaret van Wim Kan en Corrie Vonk. Zij bleef daar tot haar derde kind zich aandien de. Toneel bij Guus Oster, cabaret bij Jaap van der Merwe, Lurelei, musicals De Stunt en De Kleine Parade en eenakters met Wil lem Nijholt bieden haar prachtige herinne ringen, maar in haar binnenste moet het schrijverschap op de loer hebben gelegen. Het kroop voorzichtig naar buiten in de nacht nadat haar vader was gestorven. 'In het geniep' heette haar eerste liedtekst die ze aan Guus Vleugel presenteerde. „Jij moet een muzikale show schrijven", luid de zijn reactie en dat deed Berk: 'Moeder en haar jongens'. Als theaterproductie werd het een flop, hoewel 75 keer ge speeld, maar het was het begin van haar schrijversloopbaan. Samen met Jeroen Krabbé schreef ze 'Het Bezuinigingskook boek', gevolgd door 'Nooit meer slank', puttend uit eigen ervaring en niet bedrei gend voor collega-auteurs. Maar toen ver scheen haar bundel met twaalf korte verha len 'Liefde en haat'. „Tot ergernis van ve len plaatse Hans Warren mij toen direct in de literaire hoek. Hij was een autoriteit. In de Universiteitsbibliotheek van Amster dam gingen redacteuren, uitgevers en jour nalisten altijd lezen wat Warren had ge schreven." Berk memoreert het nog steeds met groot genoegen. Sinds 2002 schrijft zij haar wekelijkse co lumn voor de PZC. Dat doet zij ook voor AD, Gay Krant en Margriet. „Er is maar één ding dat telt bij columns: volhouden", luidde het advies dat Jan Blokker haar des tijds gaf „Dat heb ik in mijn oren ge knoopt, Columns schrijven is een manier van anticiperend leven. Ik zit nooit voor het blok. Ik schrijf ze nooit vooruit, maar speel zoveel mogelijk in op de actualiteit." En ouder worden, hoe vergaat haar dat? „Er is geen alternatief Ik heb eens een lied je geschreven 'Meisjes van voor de oorlog'. Heel lang is 'vooroorlogs' een kwaliteitscri terium geweest. Dat was goed en sterk. In eens is dat voorbij: het is oude meuk, het is verroest, het zakt in elkaar. Ik ben niet van schokbeton, ik heb artrose en ik moet ongelooflijk veel aan gymnastiek doen om mijn spierkorset intact te houden. Je wilt leven en niet verstijfd raken, dus je moet goed voor jezelf zorgen. Vorig jaar ben ik, na heel veel lezingen onder andere voor laaggeletterden, op de stoep van het Hil ton in elkaar gezakt. Ik was zooo moe. Ik merk dat de grenzen van mijn energie zijn gedaald. Ik wil uitgerust zijn om te schrij ven. Dat is mijn ambitie. En natuurlijk mijn kinderen en mijn kleinkinderen. Per soonlijke banden onderhouden, één op één. Zelf daartoe het initiatief nemen. Ner gens op wachten, zelf doen. Dat is het bes te advies dat ik oude mensen kan geven." Berk droomt wel eens over 'doodgaan met een volle agenda'. „We praten er met de kinderen ook openlijk over: jij krijgt dit en jij krijgt dat. En ik heb besloten wat ik wil: mijn as in de Noordzee laten uitstrooien en het moet een beetje feestelijk zijn voor de genodigden." Maar eerst woensdag toch het tachtigste verjaardagsfeest? „Natuurlijk, met een bor rel en een taartje en daarna pizza eten. Meer niet hoor, want het geld van dat mil joen in de Postcodeloterij is op. Dat gelo ven de mensen niet, ik moet het maar blij ven uitleggen. Maar het is echt zo."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 65