de werf van Meerman 3 spectrum Historische scheepswerf Arnemuiden Zaterdag 7 juli 2012 ruggevonden. Zo langzaam gaat de tijd op de Meermanwerf Piet Meerman moet je hebben, klinkt het alom. Hij is van 1930, en hij geeft graag rondleidingen. Zijn woning grenst aan het werfterrein op de kaai. En wat je zou ver wachten: nee, hij is geen familie van de oude eigenaren. Zijn vader was zijn hele leven scheepstimmerman op de scheeps werf Hij heeft een levensverhaal. Net van de christelijke lagere school af wilde hij gaan vissen. Maar er was in die tijd geen plaats aan boord. Als vijftienjarige kon hij wel terecht op de werf van Meerman, daar werd volop nieuw gebouwd en gerepa reerd. In de scheepsloods is een tekstbord boven de werkbank bevestigd, waarop wordt uitgelegd dat gids Piet Meerman een ver verleden heeft in de scheepsloods. Hij moest er achthoeken vijlen, nagels, die door de leggers en de huidplanken werden geslagen. Knieën, klossen, wrangen, de werf komt tot leven. Piet wijst: dat zijn deutels, spieën, die werden in de nagel ge ramd zodat die muurvast kwam te zitten. Er liggen nog volop mallen, die gebruikt werden om de goede knik in de houtop- bouw te krijgen. In de timmerloods krij gen we een demonstratie met de breeuw- hamer - de naden tussen de planken wer den met touw gedicht. Pek erover en klaar. ]a, als knulletje moest hij met kokende pek naar de scheepshelling lopen en tegen het schip omhoog klimmen. Een jaar hield Piet het uit als manusje van alles. Toen kreeg hij de gelegenheid om naar zee te gaan, aan boord van de Unie E, thuishaven Groningen. Hij begon als licht matroos, en eindigde na bijna veertig jaar als kapitein. Inmiddels is hij al een jaar of vijf gids op de werf - beduidend langer dan hij er werkte. Hij weet nog wel wat cij fers. Er waren geen bouwtekeningen. Maar een hoogaars was 12 tot 15 meter. Er wer den er gemiddeld twee per jaar gebouwd. Volgens zijn vader werkten er zo'n 25 man op de werf. Een schip kostte in 1920 pak weg drieduizend gulden. Krompassers, ste kers, winkelhaken, een boei uit 1920, ver stelbare boren om ook schuin in het hout gaten te maken, de gids weet de weg in de materiaalkast. Een plank met een M, het vlötmerk van Meerman, zo werd het eiken hout dat als vlot uit Duitsland kwam her kend. In de vitrine staan schaven uit 1766. De laatste hoogaars liep in 1962 van stapel. Ja, het einde van een tijdperk, beaamt de gids. Een collega van hem vraagt of hij de ramp van 1924 toch wel heeft genoemd. Toen was er een onverwachte zomer storm, waarin vier Arnemuidse hoogaar zen ten onder gingen. „Allemaal platgesla gen in de monding van de Westerschelde, vijftien man verdronken en maar één over levende", vertelt Piet. Op de begraafplaats ligt nog altijd een grote herdenkingssteen. Zo klopt het verleden steeds op de gelaag de ruitjes van de timmerloods. Straks, als het jubileum wordt gevierd, zal de haven helemaal vol liggen met schepen, die de ge schiedenis levend houden. De werf Meer man bouwt niet meer nieuw. Maar als de oude schepen van toen op die plek jong worden gehouden, dan is dat misschien nog wel belangrijker. Jubileumviering werf Meerman Arnemuiden Op vrijdag 13 en zaterdag 14 juli komen er historische schépen voor de wal te liggen. Daar liggen ook hoogaarzen bij, die op de werf zijn gebouwd. Zaterdag om 12.00 uur: tewaterlating van de hoogaars ARM 17 vanaf de helling. Maritieme markt: vrijdag van 13-17 uur, zater dag van 11-17 uur. Met demonstraties van maritieme ambachten zoals touwslagerij, breeuwen, netten boeten, kuiperij. Zaterdag zijn er ook culinaire activiteiten: vissoep ma ken, paling roken, vis bakken en garnalen pel len. Optredens van Winnie Haarhuis (sin ger-songwriter) en Jaap Marijs (zeemansliede ren). Er is ook een verteltheater. Verder is er een veiling van maritieme objecten. Rondje Oosterschelde: in de zaterdagnamid dag vertrekken de schepen via Veere, Yerse- ke, Bruinisse naar Zierikzee. De timmerloods

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 63