21 Geheimen van de kimono onthuld 'Hele regio is goed voor fietsers' Zomergasten zaterdag 7 juli 2012 In World of Silk, het voormalige Zijdemuseum in Meliskerke, is de komende maanden de grote kimono-expositie 'From Japan with love' deel II te zien. De vorige expo trok in drie maanden bijna drieduizend bezoekers. door Ondine van der Vleuten Het eerste wat opvalt aan traditionele Japanse kle ren zoals kimono's is de grote aandacht voor stoffen en des sins. Kledingstukken kunnen daar door het niveau van gebruiksvoor werp ontstijgen en verzamelwaar- de krijgen: antieke en kostbare ki mono's krijgen vaak een tweede le vert als kunstwerk aan de muur. Wie zich verdiept in de manier waarop de stoffen gemaakt en be schilderd worden, kan niet anders dan bewondering hebben voor de artistieke en ambachtelijke vaardig heden die daarbij tentoon ge spreid worden. Om die onder de aandacht te brengen, heeft World of Silk een veertig minuten duren de compilatie van filmpjes ge maakt over de vervaardiging van de stoffen en dessins. Zo is te zien hoe prints worden aangebracht met houtblokken, hoe bladgoud wordt overgebracht op de kimono- stof, en hoe de yuzen-techniek in zijn werk gaat. Daarbij wordt rijst- pasta aangebracht alvorens de verf over de stof uitgestreken wordt. Op die manier wordt een deel van de stof niet meegeverfd en ont staat een patroon; een techniek die vergelijkbaar is met batikken. Ook is er een filmpje over authen tieke Japanse instrumenten, ge liefd als afbeelding op textiel. Zeker voor formele kimono's is zij de het meest gebruikte materiaal; ziedaar de directe aanleiding voor World of Silk, vorig jaar, om een tentoonstelling in te richten met kimono's. In de nieuwe expositie, die daarop voortborduurt, wordt ingezoomd op de dessins en afbeel dingen. Aan die afbeeldingen - ge schilderd, geborduurd, gestempeld of ingeweven - valt veel af te lezen voor wie de symbolen kent en de Drie topstukken: links een kimono zoals vrouwen die in zeer formele situaties dragen, de furisode (letterlijke betekenis: 'lange, golvende mouwen'). Handbeschilderd waarbij ook bladgoud en bladzilver gebruikt zijn. Middelste kimono: uchikake of bruidsjas, handgeborduurd met zijde. Afgebeeld zijn de prinsessen uit The Tale of Genji, een Japanse literaire klassieker uit de 11e eeuw. De prinsessen zijn gekleed volgens die tijd, in juni-hitoes ofwel twaalf lagen kimono's over elkaar heen en enorme waaiers waarmee het personeel met een handbeweging opdrachten konden worden gegeven. Veel goud- en zilverdraad. Rechterkimono: furisode voor een bruid, gedragen onder de bruidsjas. De zoom van deze lange kimono is opgevuld, bij het lopen sleept de jas over de vloer. foto's Mechteld Jansen Anton Deben 'Lees eerdere afleveringen van Zomergasten op www.pzc.nl/zomer' PASPOORT Naam: Anton Deben (77) Woonplaats: Keulen Gespot: Archeologisch museum Aardenburg door Correlli van Huiten Al vele jaren komt Anton Deben met zijn vrien den in Zeeland. Was het vroeger op De Banjaard op Noord-Beveland, tegenwoordig strijken ze zuidelijker neer. „We zijn nog maar een paar keer in ZeeuwsWlaanderen geweest, er is dus nog veel te ontdekken", zegt Anton Deben, terwijl hij net het Archeologisch Museum in Aardenburg uitstapt. De rest van de fietsclub zit al buiten op de fiets op hem te wachten. Anton en zijn vrienden zijn fa natieke fietsers: de fietspaden van Limburg, de Achterhoek, België en Zeeland kennen geen geheimen meer voor ze. Deze va kantie verblijven ze in Malde- gem. Ook al zijn ze al aardig op leef tijd, ze fietsen nog steeds net zo hard als vroeger. „Komende week gaan we van Maldegem naar Sluis fietsen", zegt Anton. Anton haalt een briefje uit zijn borstzak. „Kijk, dit is waarom wij niet verdwalen. We schrij ven alle nummers op die we van daag moeten volgen. Al jaren werken we met dit systeem en elke fietser in onze groep heeft dit briefje op zak", zegt Anton. Een puntje van verbetering voor de Zeeuwse fietspaden hebben ze wel. „In de Achterhoek staat bij elk fietsknooppunt een kaart. Dit zorgt voor een goed over zicht. Als bijvoorbeeld iemand moe is, weten we hoe we die het beste terug naar huis kun nen sturen. Maar in Zeeland is dat niet", vertelt Anton.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 54