io marinedagen De marine gooit dit weekend de deuren open. Het thema van de Marinedagen is dit jaar samenwerking. Prima, zeggen vakbonden maar niet als - de zoveelste - verkapte bezuiniging. vrijdag 6 juli 2012 Marinepersoneel demonstreerde tijdens de open dagen vorig jaar een nieuw type snelle boot, de FRISC. foto Evert-Jan Daniels/ANP De boot is aan door Monique Prins Samenwerken staat morgen en overmorgen centraal bij de Mari nedagen in Den Helder. De vloot en mariniers werken nauw samen met civiele autori teiten, met andere krijgsmacht onderdelen en met internationale bondge noten. Samenwerking is prima zolang het meer waarde heeft, zegt Wim van den Burg, voor zitter van de militaire vakbond AFMP. Zoals het samenspel tussen Nederland en België op het gebied van onderhoud en opleiding. „Maar we zijn tegen samenwerking als het in feite een verkapte bezuiniging is. De mari ne wordt nu al overvraagd. En elke bezuini ging gaat ten koste van de slagkracht." Vorig jaar barstte landelijk een felle discus sie los over vergaande samenwerking bin nen Europa. Het idee was dat elk land al leen doet waar het goed in is. Nederland zou zich bijvoorbeeld alleen op transport kunnen richten. Duitsland zou zich kunnen specialiseren in onderzeeboten, zodat Ne derland ze kan afstoten. Groot-Brittannië zou zich concentreren op amfibische oor logsvoering, Frankrijk op de luchtverdedi ging en België op mijnenbestrijding. Per sal do zou dit binnen Europa een sterke en slag vaardige strijdmacht opleveren. Europese specialisatie lijkt een logische ge dachte, zeker met de huidige economische crisis binnen de Europese Unie in het ach terhoofd. Maar het is een ongenadig plan, zeggen veel militaire vakbonden en defensie specialisten. AFMP-voorzitter Van den Burg: „Met dit soort taakspecialisme moe ten Tanden soevereiniteit inleveren. Dat werkt alleen als je een Europees defensiebe leid invoert. En daar is niemand voor. En we zitten juist in een tijd waarin landen steeds, meer hechten aan de eigen autono mie, zeker als het gaat om heikele onderwer pen zoals de inzet van het wapensysteem." Volgens de AFMP kan en mag er niet verder worden bezuinigd op defensie. „De marine moet met hetzelfde geld steeds meer dingen doen. Nog meer taken afstoten betekent dat Nederland ihinder veilig wordt. En daar kan niemand voor zijn. De marine is heel actief bij het ruimen van mijnen, bestrijden van piraten bij de kust van Afrika en van terro risme in Irak en Afghanistan. Dat lijkt alle maal ver weg. Tot er een gek is die hier een aanslag pleegt of een Nederlandse boot 'De marine wordt nu al overvraagd. En elke bezuiniging gaat ten koste van de slagkracht' kaapt. Dan komt het opeens weer heel dichtbij." Ondanks de vele bezuinigingen telt de mari ne nu nog circa 10.000 man, inclusief de 'burgers' die bij het onderhoudsbedrijf wer ken. Met de open dagen hoopt de marine vooral jonge mensen enthousiast te maken voor een toekomst bij de marine. De werving van nieuwe rekruten verloopt steeds lasti ger, zegt Henri Lansink van de vakbond voor Defensiepersoneel VBM NOV. „Te wei nig jonge mensen melden zich nu aan bij de marine. 'Daar wordt toch alleen maar ge kort', denken ze. En ook de hightech-banen bij het onderhoudsbedrijf zijn lastig in te vullen omdat jonge mensen zo moeilijk en thousiast zijn te krijgen voor techniek. Naast een gebrek aan jonge mensen kampt de marine ook met gebrekkige doorstro ming. Veel mensen hadden gehoopt in functie en in rang te kunnen promoveren maar dat zit er al jaren niet in." Lansink noemt de huidige bezuinigingen 'onverantwoord'. „In tijden van economi sche crisis wordt veel te makkelijk naar De fensie gewezen. We geven te veel uit aan zorg en sociale uitkeringen. Die rekening mag je niet zomaar doorschuiven naar De fensie, zoals politieke partijen nu zo makke lijk doen." De marine staat al jaren flink onder druk. „We zijn geen Amerika, dat alles heeft tus sen onderzeeërs en vliegdekschepen. Dat hebben wij al sinds de jaren '60 niet meer. Toch is onze slagkracht nu nog vrij groot." Veel werkzaamheden van de marine vin den ver van huis plaats. Maar het effect is volgens Lansink in heel het land merkbaar. „Een belangrijke taak van de marine is het bewaken van belangrijke handelsroutes, zo als de Straat van Hormuz. Deze zeestraat tussen de Perzische Golf en de Golf van Oman is heel belangrijk voor de doorvoer van olie richting Europa. Iran dreigt regel matig deze zeestraat te blokkeren. Dan is het maar goed dat we daar onderzeeboten naartoe kunnen sturen die heimelijk infor matie kunnen geven aan onze fregatten. Van zo'n onderzeeër gaat zoveel dreiging uit dat Iran het wel uit zijn hoofd haalt om iets te proberen. Hun oppervlakteschepen zou den direct met ondergang worden bedreigd. Het bewaken van die handelsroute is essen tieel voor Nederland. Stel dat die olietoe voer stopt, dan zouden u en ik ons werk niet meer kunnen doen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10