Visueel sterk, gelaagd in Hpfl|f|
en toch zo eenvoudig
:5
donderdag 5 juli 2012
www.pzc.nl/uit
selectie
Rossella Biscotti
Rossella Biscotti legde in de Vlees
hal platen lood neer met het op
pervlak en de textuur van cellen in
de gevangenis voor langgestraften
op het eiland Santo Stefano. Het
lood maakt het gewicht van het
opgesloten zijn voelbaar. Het con
trast met de lichte openheid van
de gotische ruimte maakt het feno
meen vrijheid intens ervaarbaar.
T/m 7/7. De Vleeshal, Markt, Middel
burg. Di. t/m zo 13.00-17.00 uur:
Ari Berkulin
Ari Berkulin heeft niet meer nodig
dan een paar staaldraden om sculp
tuur te maken die op ingetogen en
toch verrassende wijze de basis on
derzoekt van sculptuur: materiaal,
vorm, verhouding, constructie en
ruimte. Eén voorbeeld uit een ster
ke expositie samengesteld uit de
verzameling van het duo Lampe
en Plompen uit Den Haag.
T/m 15/7. IK-eiland, Vlissingsestraat
239A Oost-Souburg. Za./zo. 12-17 uur
Gun Derhammar
Gun Derhammar is een Zweedse
kunstenares die sinds 1995 in Ber
gen (NH) woont. Zij is een van de
exposanten op de grote zomerten-
toonstelling in Lijn 3. Binnen goe
de schilderkunst met vooral een
grote variatie aan figuratieve bena
deringen. Buiten een ruime keus
aan beelden in diverse materialen.
T/m 15/8. Hofstede Galerie Lijn 3,
Provinciale weg 1, Geersdijk. Do. t/m
zo, 11.00-17.00 uur
Dolf Jaspers
Dolf Jaspers kwam in 1961 naar
Zeeland. Hij schildert zoals hij
leeft, woest en onstuimig. Mens,
landschap en stilleven zijn dragers
van intense bewogenheid. Hij over
leed in 1976, slechts 43 jaar oud.
Een deel van zijn oeuvre is te zien
op een fraaie duo-expositie met
Klaas Boonstra (1905-1999).
T/m 16/9. Museum De Schotse Huizen,
Kaai 25/27, Veere. Dagelijks
13.00-17.00 uur
De Modernen
De Modernen biedt met zo'n 60
schilderijen, aquarellen en tekenin
gen uit de collectie van het Mu
seum voor Schone Kunsten Ant-
werpen.een soms verrassend en
kwalitatief hoogwaardig overzicht
van een aantal ontwikkelingen in
de Nederlandse kunst vanaf 1850
tot eind 20e eeuw. Met o.a. Breit-
ner, Willink en Appel (foto).
T/m 26/8. KM SKA, Antwerpen. Di. t/m
zo. 10.00-17.00 uur. Za. tot 18.00 uur.
Honderden grote zakdoe
ken wapperen aan lij
nen tussen knokige
zwarte palen. Een onaf
zienbare zee van wit waaien. Als
ik er ben steken ze licht af tegen
de donkere blauwgrijze lucht. Dat
verhoogt de geladenheid van dit
schitterende beeld.
Het kan zich meten met de na
tuur, overtreft die zelfs. En is er te
gelijkertijd afhankelijk van, want
de wind geeft het beeld zijn be
weeglijke vorm die net zo hypnoti
serend is als de vlammen in een
open haard. Maar dit is geen huis
kamer, dit is het wijde Zeeuwse
landschap. Een oever langs een
kreek die in februari '53 door de
Ramp ontstond.
Hoev/el het beeld materieel gezien
niet meer is dan palen, stof en lij
nen, bepaalt het de plek. En ver
telt het er iets "over. De plek als
symbool voor het vertrek uit het
leven van achttienhonderdvijfen
dertig plus één slachtoffers, uitge
zwaaid door degenen die achter
bleven. Die in de doeken hun tra
nen lieten oplossen en die hoop
ten dat hun dierbaren het goed
zouden hebben ergens anders,
waar het altijd licht is.
Een indrukwekkend beeld, ook
omdat het tot stand kwam samen
met een aantal Zeeuwse vrouwen
die meehielpen de stof te omzo
men. Door dit alles is deze installa
tie van Wia Stegeman een van de
beste buitenluchtkunstwerken die
ik in jaren in Zeeland zag. Visueel
sterk, gelaagd en toch zo eenvou
dig.
'Dijken van Wijven' is de naam
van de tweejaarlijkse zomerten-
toonstelling met tijdelijk werk van
De installatie van Wia Stegeman bij het Watersnoodmuseum: een indrukwekkend beeld.
twaalf vrouwelijke kunstenaars.
De meesten hebben meer moeite
dan Wia Stegeman om hun werk
overeind te houden in het weidse
landschap. De mensfiguur die Si-
grid Hamelink op een voetstuk
van afval in het water plaatste
staat te ver van de kant om echt
goed te zien, net zoals de installa
tie Wier van Mai Movrin. Inhoude
lijk speelt Hamelinlt in op het the
ma overvloed, waarin de mens
door zijn overconsumptie de na
tuur en zichzelf verliest.
Speelser en krachtiger wordt dat
zelfde thema door Hendrike Huijs-
maris 'verbeeld in het duo Niet Voe
deren SVP. Twee opgeblazen Holle-
bolle Gijzen, met een huid van
geel polyester (wat mij betreft va-
nillevla), waarin tientallen verpak
kingen van fast food. De wezens
staan op autobanden op zo'n ma
nier dat ze alleen maar in cirkeltjes
rond hun eigen as kunnen
draaien. Zo zullen ze alleen maar
verder obesiteren.
Betsy de Jonge verbeeldt mooi de
keuze die je hebt in de overvloed.
Haar gestileerde boom heeft een
kruin die bestaat uit een met spie
gels ingelegde plaat. Er hangen
hangen porseleinen symbolen
aan, appels, auto's, huizen van
goud. Plaats je je eronder dan
maak je er deel van uit, stap je
weg dan ontrek je je aan de dwang
tot consumptie.
Ik zie drie lijnen in de expositie.
Die van de plek, als herinnering
aan het leed van 1953; dan vloed,
in de zin van opkomend water, gol
ven en zeespiegelstijging en ten
slotte de overdaad aan welvaart, ge
symboliseerd door overmatig eten
en streven naar bezit.
'Dijken van Wijven' is een poging
om het thema, kunst en locatie
zinvol en boeiend met elkaar te
verbinden. Dat levert veel aardige
en één zeer indrukwekkende bij
drage op. Alleen die al is een reis
naar Ouwerlcerk waard.
T/m 26/8. Rond Watersnoodmuseum,
Weg van de Buitenlandse Pers 5,
Ouwerkerk.
Dijken van Wijven
'Overvloed' is de twee
jaarlijkse openluchtexposi
tie van 'Dijken van Wij
ven'
o Imke Beek, Jorien Brug-
mans, Sigrid Hamelink, An-
helles Horden, Hendrike
Huijsmans, Betsy de Jonge,
Marion Kampér, Mai Mo
vrin, Elsje van Ree, Wia
Stegeman, Thea van Vliet
en Mirian Zimmerman pre
senteren beelden, installa
ties, gedichten en foto's
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.