Visueel sterk, gelaagd in Hpfl|f| en toch zo eenvoudig :5 donderdag 5 juli 2012 www.pzc.nl/uit selectie Rossella Biscotti Rossella Biscotti legde in de Vlees hal platen lood neer met het op pervlak en de textuur van cellen in de gevangenis voor langgestraften op het eiland Santo Stefano. Het lood maakt het gewicht van het opgesloten zijn voelbaar. Het con trast met de lichte openheid van de gotische ruimte maakt het feno meen vrijheid intens ervaarbaar. T/m 7/7. De Vleeshal, Markt, Middel burg. Di. t/m zo 13.00-17.00 uur: Ari Berkulin Ari Berkulin heeft niet meer nodig dan een paar staaldraden om sculp tuur te maken die op ingetogen en toch verrassende wijze de basis on derzoekt van sculptuur: materiaal, vorm, verhouding, constructie en ruimte. Eén voorbeeld uit een ster ke expositie samengesteld uit de verzameling van het duo Lampe en Plompen uit Den Haag. T/m 15/7. IK-eiland, Vlissingsestraat 239A Oost-Souburg. Za./zo. 12-17 uur Gun Derhammar Gun Derhammar is een Zweedse kunstenares die sinds 1995 in Ber gen (NH) woont. Zij is een van de exposanten op de grote zomerten- toonstelling in Lijn 3. Binnen goe de schilderkunst met vooral een grote variatie aan figuratieve bena deringen. Buiten een ruime keus aan beelden in diverse materialen. T/m 15/8. Hofstede Galerie Lijn 3, Provinciale weg 1, Geersdijk. Do. t/m zo, 11.00-17.00 uur Dolf Jaspers Dolf Jaspers kwam in 1961 naar Zeeland. Hij schildert zoals hij leeft, woest en onstuimig. Mens, landschap en stilleven zijn dragers van intense bewogenheid. Hij over leed in 1976, slechts 43 jaar oud. Een deel van zijn oeuvre is te zien op een fraaie duo-expositie met Klaas Boonstra (1905-1999). T/m 16/9. Museum De Schotse Huizen, Kaai 25/27, Veere. Dagelijks 13.00-17.00 uur De Modernen De Modernen biedt met zo'n 60 schilderijen, aquarellen en tekenin gen uit de collectie van het Mu seum voor Schone Kunsten Ant- werpen.een soms verrassend en kwalitatief hoogwaardig overzicht van een aantal ontwikkelingen in de Nederlandse kunst vanaf 1850 tot eind 20e eeuw. Met o.a. Breit- ner, Willink en Appel (foto). T/m 26/8. KM SKA, Antwerpen. Di. t/m zo. 10.00-17.00 uur. Za. tot 18.00 uur. Honderden grote zakdoe ken wapperen aan lij nen tussen knokige zwarte palen. Een onaf zienbare zee van wit waaien. Als ik er ben steken ze licht af tegen de donkere blauwgrijze lucht. Dat verhoogt de geladenheid van dit schitterende beeld. Het kan zich meten met de na tuur, overtreft die zelfs. En is er te gelijkertijd afhankelijk van, want de wind geeft het beeld zijn be weeglijke vorm die net zo hypnoti serend is als de vlammen in een open haard. Maar dit is geen huis kamer, dit is het wijde Zeeuwse landschap. Een oever langs een kreek die in februari '53 door de Ramp ontstond. Hoev/el het beeld materieel gezien niet meer is dan palen, stof en lij nen, bepaalt het de plek. En ver telt het er iets "over. De plek als symbool voor het vertrek uit het leven van achttienhonderdvijfen dertig plus één slachtoffers, uitge zwaaid door degenen die achter bleven. Die in de doeken hun tra nen lieten oplossen en die hoop ten dat hun dierbaren het goed zouden hebben ergens anders, waar het altijd licht is. Een indrukwekkend beeld, ook omdat het tot stand kwam samen met een aantal Zeeuwse vrouwen die meehielpen de stof te omzo men. Door dit alles is deze installa tie van Wia Stegeman een van de beste buitenluchtkunstwerken die ik in jaren in Zeeland zag. Visueel sterk, gelaagd en toch zo eenvou dig. 'Dijken van Wijven' is de naam van de tweejaarlijkse zomerten- toonstelling met tijdelijk werk van De installatie van Wia Stegeman bij het Watersnoodmuseum: een indrukwekkend beeld. twaalf vrouwelijke kunstenaars. De meesten hebben meer moeite dan Wia Stegeman om hun werk overeind te houden in het weidse landschap. De mensfiguur die Si- grid Hamelink op een voetstuk van afval in het water plaatste staat te ver van de kant om echt goed te zien, net zoals de installa tie Wier van Mai Movrin. Inhoude lijk speelt Hamelinlt in op het the ma overvloed, waarin de mens door zijn overconsumptie de na tuur en zichzelf verliest. Speelser en krachtiger wordt dat zelfde thema door Hendrike Huijs- maris 'verbeeld in het duo Niet Voe deren SVP. Twee opgeblazen Holle- bolle Gijzen, met een huid van geel polyester (wat mij betreft va- nillevla), waarin tientallen verpak kingen van fast food. De wezens staan op autobanden op zo'n ma nier dat ze alleen maar in cirkeltjes rond hun eigen as kunnen draaien. Zo zullen ze alleen maar verder obesiteren. Betsy de Jonge verbeeldt mooi de keuze die je hebt in de overvloed. Haar gestileerde boom heeft een kruin die bestaat uit een met spie gels ingelegde plaat. Er hangen hangen porseleinen symbolen aan, appels, auto's, huizen van goud. Plaats je je eronder dan maak je er deel van uit, stap je weg dan ontrek je je aan de dwang tot consumptie. Ik zie drie lijnen in de expositie. Die van de plek, als herinnering aan het leed van 1953; dan vloed, in de zin van opkomend water, gol ven en zeespiegelstijging en ten slotte de overdaad aan welvaart, ge symboliseerd door overmatig eten en streven naar bezit. 'Dijken van Wijven' is een poging om het thema, kunst en locatie zinvol en boeiend met elkaar te verbinden. Dat levert veel aardige en één zeer indrukwekkende bij drage op. Alleen die al is een reis naar Ouwerlcerk waard. T/m 26/8. Rond Watersnoodmuseum, Weg van de Buitenlandse Pers 5, Ouwerkerk. Dijken van Wijven 'Overvloed' is de twee jaarlijkse openluchtexposi tie van 'Dijken van Wij ven' o Imke Beek, Jorien Brug- mans, Sigrid Hamelink, An- helles Horden, Hendrike Huijsmans, Betsy de Jonge, Marion Kampér, Mai Mo vrin, Elsje van Ree, Wia Stegeman, Thea van Vliet en Mirian Zimmerman pre senteren beelden, installa ties, gedichten en foto's Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 51