Marcel Kittel blijft werkelijk niets bespaard Cavendish sport 123 Wagen 1014 Lens Tour.nl Piet de Vos heeft de langste bus Felicitaties voor koning Albert dinsdag 3 juli 2012 21ste etappezege in de Tour de France. Zonder een echte 'sprinttrein' pakte Mark Cavendish gisteren de ritzegë in de tweede etappe van de Ronde van Frankrijk. „De ploeg is gebouwd rond Bradley Wiggins, ik ben nu een soort bo nusrijder", lachte de wereldkam pioen. door Geert Langendorff door Geert Langendorff De etappes in België zit ten erop. De karavaan verplaatst zich van daag naar het moeder land. Het passeren van de grens gebeurt in een oogwenk, nauwe lijks waarneembaar. Het land schap verandert niet plotsklaps, de taal blijft hetzelfde. De aanblik van de koers wijzigt wel. Het dunne lint nieuwsgieri gen langs de weg maakt plaats voor drommen uitbundige wieler fans. Met chauvinisme als brand stof verwelkomen ze de Tour. On derscheid tussen renners en vol gers wordt niet gemaakt. Wie het logo van de ronde op de voorruit van zijn auto heeft geplakt, krijgt de ontvangst van een popster. Hoe dichter bij de aankomst, des te frivoler de menigte. Zoevend over de laatste kilometers van het parcours trekt een zee van wild uitgedoste mensen links en rechts de aandacht. Ze zwaaien, tonen trots hun outfit of wappe ren fanatiek met vlaggen. Voor ge vaar zorgen de zonderlin gen-voor-één-dag niet. Als meubi lair van de Tour de France kennen ze de wetten van de koers. De uitzondering op de regel vor men de hobbyfotografen. Turend door de lens van hun camera, doof voor invloeden van buitenaf, wachten ze met afdrukken tot een coureur op volle snelheid do- se-up in hun blikveld komt. Deze diersoort valt niet te temmen. El ke Tour maken ze minimaal één slachtoffer, zoals in de eerste etap pe, verreden nabij Luik. Zonder besef van tijd en ruimte duwde ie mand een lens zomaar het pelo ton in. Pineau kwam ten val. De schade viel gelukkig mee. De Fransman kon verder. Een dergelijk incident scherpt de zinnen. Het gevaar schuilt achter elke bocht. Piet de Vos. foto ANP door Ad Pertijs Tot overmaat van ramp werd hij tien meter voor bij de verlossende eind streep staande gehouden door een dopingcommissaris. Wer kelijk niets bleef de zieke Marcel Kittel bespaard op de dag die de zijne had moeten worden. In de rit van Visé naar Tournai (Door nik) had de Nederlandse trein van Argos-Shimano haar Duitse sprint wapen naar de zege willen lance ren. Invalspurter Tom Veelers maakte iets goed, maar niet aHes. Alles was er klaar voor in Tournai. De kaarsrechte finish op de Boule vard Bara was geknipt voor de ster ke Kittel. Om de hoek stond de champagne al voorzichtig koud in het Hotel de Cathédrale. Er knal den daar echter geen kurken. In plaats van champagne werden wa ter, zouten en mineralen tevoor schijn gehaald om de uitgedroogde Duitser weer enigszins op de been te krijgen. Nog een geluk dat de dienstdoende UCI-official toestem ming had gegeven om de bleke kopman vanuit de dopingtrailer rechtstreeks naar zijn hotel te la ten gaan. De controleur zou pas ve le uren later daar het benodigde plasje afnemen, nadat ploegarts Edwin Achterberg had vastgesteld dat de man uit Erfurt was getrof fen door een virale maag-darmin fectie. Het drama rond Marcel Kittel had zich gisteren al vroeg aangekon digd. Hij werd in Luik wakker met maag- en darmpijn. En dat op de dag dat hij op het grootste podium had willen laten zien dat toppers als Cavendish en Greipel hem in de dagen voor de Tour terecht heb ben aangewezen als hun grootste concurrent. Bij de start werd Kittel nog zoveel mogelijk afgeschermd van de pers. „Je hoopt dat hij zich tijdens de rit beter gaat voelen", zei ploegleider Rudi Kemna na afloop. Dat gebeur de niet. „Dat bewijst voor mij dat het niets met spanning of druk van doen had. Die kan verdwijnen als je eenmaal aan het rijden bent. Ziek zijn is wat anders." Halverwege de koers besloot Kem na de strategie van Argos te wijzi gen. Ze zouden niet gaan sprinten voor Kittel, maar voor diens 'aan gever' Tom Veelers. Tot ieders ver rassing spurtte de Tukker naar de vierde plaats achter Cavendish, Greipel en Goss. „Leuk, maar niet meer dan dat", omschreef Veelers zijn dubbele gevoel. „Eén ding kun je in ieder geval stellen: de trein functioneerde prima." Maakte dat het nog wranger? Als Veelers vierde wordt, had een fitte Kittel dan niet gewoon gewon nen? „Ach, dat is allemaal 'als'. Daar kun je niks mee", zei Veelers. Een kwartiertje later stond de beer uit Oldenzaal alweer te glunderen bij de teambus, nadat de compli menten hem van alle kanten wa ren toegeworpen. „Natuurlijk is de teleurstelling groot", zei Kemna, maar hij voegde er aan toe een heel goede ploeg gezien te hebben. „We hebben vier a vijf kansen. Die kun je toch niet allemaal winnen. We weten nu dat we er als ploeg en trein goed voorstaan." TOURNAI - Met een achteloos ge baar stuurde Mark Cavendish zijn helpers Bernard Eisel en Edvald Boasson Hagen terug. De Brit van Team Sky verkoos in de finale van de etappe van Visé naar Tournai in zijn eentje de spurt aan te gaan. Zijn opmericelijke tactiek betaalde zich uit. Als een kikker sprong hij van wiel naar wiel, vertrouwend op zijn oog voor ruimte en snel heid. Veel scheelde het niet. Hij klopte André Greipel op de streep. Cavendish bagatelliseerde het staal tje van behendigheid en slimheid dat hem zijn 2iste ritzege in de Tour de France opleverde. Klinisch legde hij uit hoe zijn weg naar de meet eruit zag. Ingesloten tussen renners van Orica-GreenEdge le ken zijn kansen verkeken, totdat Oscar Freire voorbij kwam suizen. In een fractie van een seconde volgde hij diens spoor. Eenmaal vrij zigzagde de spurter zich naar een ideale positie. De gangmakers van collega's dienden telkens als springplank. „Ik zette iets te laat aan voor mijn jump", vertelde Cavendish. „Daar om scheelde het zo weinig. Nor maal gesproken win ik met een iets grotere marge." Zijn beslissing om Eisel en Hagen niet te benutten, kwam voort uit voorkennis. In een sprint in de Tour de France, zo redeneerde hij, maken twee man het verschil niet. „En je moet je met hen bezighou den; Dat leidt af Hoe minder keu zes ik hoef te maken, hoe beter." Cavendish wilde zijn ploegmaats evenmin opbranden. Anders dan in voorgaande jaren geldt hij niet als speerpunt. Zijn sprints staan in de schaduw van de jacht van Brad ley Wiggins op de gele trui. Het nam zijn honger niet weg. Als drager van de regenboogtrui voelde hij de morele plicht om al les te geven. „Ik wilde laten zien dat ik het tricot waard ben. Overal TOURNAI - Geletruidrager Fabian Cancellara en de Belgische koning Albert hadden op het erepodium in Tournai een kort gesprekje. „Hij feliciteerde mij en ik feliciteerde hem met dit geweldige wieler- land", vatte de Zwitser de conversa tie samen. „Ook vandaag bleek weer dat hier de passie voor wiel rennen wereldwijd het grootst is. Ik ben blij dat de ik de gele trui naar Frankrijk heb gebracht, maar ik ben er net zo trots op dat ik hem hier veroverd heb. Het is bijzonder dat ik, nadat ik hier op 1 april in de bevoorradingszone van de Ronde van Vlaanderen met een 'geëxplo deerd' sleutelbeen op de grond lag, op dezelfde" Belgische bodem met een explosie ook weer ben opge staan als wielrenner." door Ad Pertijs In de boezem van de Tour de France bevinden zich veel landgenoten. Ze zitten niet op de fiets, maar vervullen op de achtergrond een rol van betekenis. Vandaag aflevering 2: Piet de Vos, buschauffeur Ra bobank. Tourbaas Christian Prudhomme en Bernard Hinault stonden gisteren in het 'Village Départ' vergeefs op hem te wachten. Piet de Vos zou in Visé gehuldigd worden voor zijn twintigste Tour, maar de 55-jarige Zeeuw stond op het afgesproken tijdstip met zijn bus vol renners geduldig het einde van de voorbij rollen de reclamekaravaan af te wachten. 'We prikken wel een nieuwe dag', liet een medewerker van ASO we ten. Piet de Vos vond het best. Na zoveel achtereen volgende rondes krijgen ze hem niet meer gek. Dat lukte eigenlijk alleen Hilaire Van der Schueren in de allereerste Tour van de man uit Heinkenszand. „Hilai re was assistent-ploegleider bij WordPerfect en zei dat ik tijdens de ploegentijdrit gemakkelijk van de start naar de finish kon rijden. Over het parcours." Niet dus. Vlak voor de finish reed hij zich bijna vast in een smalle doorgang. „Ik zag de ploeg van Post al aan komen stormen. Het ging maar net goed." Het waren de pioniersjaren van de teambussen. „Bijna niemand had er eén. Overal moesten we het zelf uit zien te zoeken. Tegenwoordig is alles beter ge regeld." Alleen zou de organisatie volgens De Vos iets meer rekening moeten houden met de lengte van de nieuwste bussen. „Dat scheelt anderhalve meter met die uit de begintijd. Die van ons behoort bij de drie langste." De Vos werd twintig jaar geleden ingehuurd door Jan Raas. „Als fan van hem volgde ik toen al veel koersen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 22