Beeldenstorm in Timboektoe io graftombes I -1' }- ijwm - Pili r - Radicale moslims zijn in het Malinese Timboektoe bezig graftombes van soefi-heiligen te slopen. De wereld kijkt vooralsnog machteloos toe. life dinsdag 3 juli 2012 'SSSKztzsszsssescse&t door Joep Trommelen De vernietiging van de beroemde Boeddhabeelden in Bamyan door Afghaanse Tali ban in 2001 staat in het collectieve geheugen van de wereld gegrift. Een soortgelijke 'beeldenstorm' voltrekt zich mo menteel in het Malinese Timboek toe. Sinds dit weekeinde vernielen strij ders van de naar verluidt aan Al-Qaeda gelieerde rebellenbewe ging Ansar Dine met spades en pikhouwelen eeuwenoude graf tombes van soefiheiligen. De strij ders beschouwen die als afgoderij. Volgens de islamitische wetgeving (sharia) die Ansar Dine wil invoe ren, mag een graf niet meer dan een handlengte boven de grond uitsteken; tombes zijn dus taboe. Het vernielen van heilige plaatsen van soefi's (een gematigde stro ming binnen de islam) door radica lere moslims is sinds de jaren twin tig van de vorige eeuw regelmatig aan de orde. Wahabieten en salafis- ten moeten niets hebben van meer gematigde stromingen bin nen de islam, waaronder de soefi's. Ansar Dine heeft het niet alleen ge munt op de tombes, maar dreigt ook drie beroemde moskeeën te vernietigen, waaronder een uit 1325. Ook zijn er in Timboektoe 700.000 oude documenten be waard, die bijvoorbeeld over antie ke wetenschap gaan. Timboektoe (30.000 inwoners) is bekend als 'de stad van de 333 heili gen' en staat op de werelderfgoed- lijst van de culturele VN-organisa- tie Unesco, net als de reusachtige Boeddha's in Bamyan ooit ston den. Ook de tombe van Askia in de stad Gao zou gevaar lopen. Unesco sloeg vorige week al alarm nadat de Beweging voor Eenheid en Jihad in West-Afrika (Mujao) Toearegstrijders had verslagen en de macht in de regio in handen kwam van verschillende groepen extremistische islamisten, waaron der Ansar Dine. Die houden zich behalve met godsdienst ook bezig met roof, smokkel en ontvoerin gen. In november vorig jaar is in Timboektoe nog een Nederlander ontvoerd. Het noorden en oosten van Mali (twee derde van het land) zijn sinds april in handen van opstan delingen die de regeringstroepen hebben verdreven. Toearegs van de MNLA-rebellen willen er een onafhankelijke staat vestigen. Ze zijn zwaarbewapend zuidwaarts naar Mali getrokken na de val van het regime van Kaddafi in Libië. De Toearegs vochten aan de kant van de Libische dictator. Ze stre ven al langer naar een eigen staat in MalL Omdat ze niet langer in Li bië konden blijven, waagden ze een kans om de macht in een deel van Mali over te nemen en hun oude droom waar te maken. Diverse islamistische groeperingen Mevrouw Buktu Timboektoe werd gesticht in de elf de eeuw en was eeuwenlang een belangrijke plaats, zowel op het ge bied van de handel als religie en wetenschap. De naam dankt de stad aan de oude vrouw Buktu, die volgens de overlevering op een kruispunt van handelswegen een kamp opsloeg: 'tim' betekent 'plaats van...'. Meest opvallende bouwwerken zijn de drie moskeeën opgetrok ken uit leem. De grootste is de Djingareyber-moskee uit 1325. De minaret domineert nog steeds het oude centrum. Opvallend zijn de houten balken die uit de toren steken, die bouwvakkers als steiger gebruiken bij restauraties. Als het regent in Timboektoe, dan giet het meestal zo hard dat het water het lemen gebouw aantast. In eenzelf de stijl zijn de Sankore-moskee (uit 1582) en de Sidi Yahia-moskee (1400) gebouwd. Naast de drie godshuizen staan er op de werelderfgoedlijst van Unes co zestien mausolea en kerkhoven. Tegenwoordig is toerisme de be langrijkste inkomstenbron van de stad. Westerlingen komen er ech ter nauwelijks meer. hebben zich in het voetspoor van de Toearegs in het gebied genes teld en proberen er nu de macht over te nemen. Steeds vaker zijn er gewapende confrontaties tussen Toearegs en islamisten. Ansar Dine kreeg het noorden van Mali in handen na de Toearegs te hebben verjaagd. Die hebben te weinig geld om hun strijd te blij ven voeren, geen echte strategie, noch internationale steun. In Timboektoe geldt inmiddels de sharia. Vrouwen mogen niet meer alleen op straat, tv-kijken is verbo den. De scholen zijn wel open maar jongens en meisjes krijgen af zonderlijk les. De 21 landen-die lid zijn van de Werelderfgoedcommissie hebben er vorige week bij de Afrikaanse Unie en de internationale gemeen schap op aangedrongen de tombe van Askia en Timboektoe op de lijst van bedreigd werelderfgoed te zetten en de culturele schatten te beschermen. De buurlanden van Mali worden opgeroepen niet mee te werken aan smokkel van of han del in deze schatten. Hoofdaanklaagster Fatu Bensouda van het Internationaal Strafhof van de VN waarschuwt Ansar Di ne: „Mijn boodschap aan degenen die bij deze criminele handelingen betrokken zijn, is duidelijk: stop de vernietiging van de religieuze gebouwen nu. Dit is een oorlogs misdaad." Ook de vleugellamme regering van Mali, die alleen het zuiden nog controleert, veroordeelt de ver nielingen. Maar de rebellen halen hun schouders op. „Allah is groot. Dit is allemaal haram (verboden door islam). Wat is de Unesco?", zegt een woordvoerder van Ansar Dine. Een inwoner van Timboektoe, Ali Yattara, laat persbureau AP weten dat de bevolking van Timboektoe de vernietiging van de graven niet zomaar zal pikken. „De jeugd van Timboektoe bereidt zich voor om de ontheiliging van de graven van onze heiligen te wreken. Tegen de wapens van de islamisten vechten wij met stokken en stenen." Frankrijk, voormalig kolonisator van Mali, veroordeelt de 'bewuste verwoesting'. En Irina Bokova, di recteur van Unesco, roept Ansar Dine op de 'vreselijke en onom keerbare' vernieling te staken. iW.'ï! «HUfcejSï 1 - 'Tegen de wapens van de islamisten vechten wij met stokken en stenen' De van leem gebouwde Sankore-moskee in Timboektoe staat er nog.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10