14 Muziekfestival geslaagd maar toekomst onzeker Transparante vier seizoenen Herberg met historie iar zeeland in de vorige eeuw maandag 2 juli 2012 Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. De oplossing van de raad- kaart van vorige week was: hotel Graaf van Bu ren aan de Kaaioprit in Kortgene. Het was niet zo'n moei lijke dit keer, aangezien De Graaf van Buren nog altijd bestaat en nog steeds op dezelfde plek staat. „Het stond er al in mijn jeugd en is nog steeds in gebruik als café-res taurant", schrijft H.P. Matthijs- se-Tollenaar uit Meliskerke. „Als je vroeger naar de veerboot Kortge- ne-Wolphaartsdijk reed, kwam je er altijd langs in de Kaaioprit." J. Eikenhout uit Goes kan zich nog herinneren dat eertijds café Graaf van Buren werd gedreven door Jan de Looff en zijn vrouw Sien. „Het was een café voor de gewone man. Aan de andere kant (niet zicht baar) woonden Marien en Corrie de Looff die ook een café hadden." Kees Stevense uit Middelburg schrijft dat De Graaf van Buren al sinds 1640 als stadsherberg dienst doet: Cafébaas Jan de Looff heeft volgens Stevense in de Rampnacht van 1 februari 1953 eigenhandig de vloedplanken aangebracht in de coupure die naar de haven leidt. En dat 'terwijl de 'stadsregering' aan het feesten was....!!', aldus Ste vense. Het hotel deed toen dienst als opvangplaats voor rampslacht offers en was tevens crisiscentrum. Volgens Henk Roest uit Kortgene is de foto genomen vanuit de ha vencoupure. Roest: „De straat waarop de kaart uitkijkt is de Ooststraat. De Graaf van Buren is genoemd naar een van de titels van het koninklijk huis." Volgens Henk Roest was Kortgene vroeger een heerlijkheid. „Tot halverwege de negentiende eeuw was deze heerlijkheid eigen dom van het Koninklijk Huis. Daarna is het bezit verkocht aan de 'havenbaronnen' uit Rotter dam. Die hebben nog steeds een groot stuk van de heerlijkheid in bezit en verpachten vele hectaren landbouwgrond alsmede een deel van het dorp Kortgene." Winnaars waardebon: de heer of me vrouw Arebout, Wolphaartsdijk; A.A. Bustraan, Middelburg en H. Roest, Kortgene. Doorgaan vijftiende editie afhankelijk van subsidies door Jeanette Vergouwen MIDDELBURG - Het bestuur van het Muziekfestival Middelburg is tevre den. De veertiende editie is ge slaagd, wel wordt gevreesd voor de vijftiende editie. „De toekomst van het muziekfeest is onzeker, omdat we afhankelijk zijn van de subsidie van provincie en Middelburg", aldus voorzitter Fred Godthelp. „De afgelopen week was een succes. Musici en be zoekers vonden dat er een echte festivalsfeer was." De verschillende optredens trok ken ongeveer 750 bezoekers, onge veer hetzelfde aantal als in 2011. „We zijn tevreden, zeker als je denkt aan het grote aanbod aan evenementen de voorbije weeken den. De belangstelling voor de gra tis concerten tijdens de eerste festi valzaterdag was opvallend groot en ondanks de regen was er zon dag tijdens het picknickconcert op het Molenwater een ontspannen sfeer." De avondconcerten, gewijd aan Ita liaanse Barok en Bach in de Doops gezinde kerk, waren zo goed als volzet. De twee optredens in de Concert zaal trokken redelijke belangstel ling, ondanks de EK voetbal. „Al leen het Beethovenconcert liep door de voorlezing van brieven langer uit dan gedacht", vertelt Godthelp. De voortzetting van het festival is echter onzeker. „Ongeveer de helft van het festival budget bestaat uit subsidies, de an dere helft uit recettes en bijdragen van sponsors en fondsen. Een goe de verhouding. Omdat het bestuur uit vrijwilligers bestaat. Hebben we geen personeelskosten en hoe ven we geen eigen zaal te exploite ren. We huren de zalen en dragen dus bij aan de exploitatie van con certaccommodaties. Laten we ho pen dat de provincie Zeeland en de gemeente Middelburg niet doorgaan met op cultuur te bezui nigen, want zonder voldoende fi nanciële support van overheden lukt het niet meer", aldus voorzit ter Fred Godthelp. door Jeanette Vergouwen Sinds eind 2011 fungeert het Euterpe Baroque Consort als honorair huisorkest van de Sint Jacobskerk. Het ensemble speelt op periode-in strumenten en bestond zaterdag uit Tijmen Wehlburg (viool solo), An Van Laethem en Martine Beer- naert (violen), Heidi Verbruggen (altviool), Herlinde Verheyden (cello), Lode Leire (contrabas) en artistiek leider Bart Rodyns (klave cimbel). De Vier Jaargetijden van Vivaldi vormden het hoofdbestanddeel van het feestelijke programma. Een overbekend werk spelen, is ge vaarlijk. De muziekliefhebber kan dan gaan vergelijken. Natuurlijk onderga je niet de cultuurschok, zoals tijdens de interpretatie van dit werk door I Musici die het in de jaren vijftig van onder het stof hebben gehaald. Dit werk is vele keren bewerkt. Zo brachten Flan ders Recorder Quartet en Marion Verbruggen het op blokfluiten. Het transcriptievirus waarde ook rond in de 18de eeuw. Corette be- MUZIEKPODIUM ZEELAND Euterpe Consort Werken van Vivaldi e.a. Door Euterpe Consort o.l.v. Bart Rodyns. Gehoord zaterdag 30 juni in St. Ja- cobskerk in Vlissingen. werkte de Lente tot een motet en J.J. Rousseau bewerkte het voor fluitsolo. Euterpe speelde het in de bezet ting van strijkkwintet, klavecimbel en soloviool. Dit had als effect dat het werk doorzichtigheid werd de klavecimbelpartij beter uitkwam. De sfeerschilderingen in klank kwam goed uit, maar soms klonk het geheel wat iel. In Primavera miste ik een juiste balans en voor al de barokaccenten. De broodno dige acceleratie en rubato maken dit werk levendiger en vooral span nender. De karakters van de vier seizoenen: vrolijkheid in de lente, drukkende matheid in de zomer, feest in de herfst en koude in de winter, kwamen redelijk over. Toch had de zomer meer volks mo gen klinken. Een grote verrassing was het con cert voor orgel van Michel Corette. Deze musicus speelde in le Con cert Spirituel dat een orgel liet plaatsen in les Tuileries. Corette schreef dit aangenaam klinkende concert in de Italiaanse stijl (zoals Handel). De samenspraak tussen strijkers en orgel klonk virtuoos. De dansen in het middendeel kwa men vrolijk en levendig over. Na de pauze vertolkte Bart Ro dyns op het Flentroporgel de Sona te in F van C. Ph. E. Bach. Opval lend waren de goede registratie en de soms bevreemdende ritmes. Geen grootse compositie, maar wel overtuigend gespeeld. In de herfst en de winter waren in de snelle delen schilderachtige de tails te horen zoals de het feesten (met teveel drank) na de oogst en de jacht en de snerpende kou (krassende violen) en regendrup pels (pizzicati) in de winter. Opval lend was dat de Lente in de toegift stralender klonk dan in de eerste weergave. Die was identiek aan de lente van 2012. Has'cnstratt Sortgcne

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 74