14
Muziekfestival geslaagd
maar toekomst onzeker
Transparante vier seizoenen
Herberg met historie
iar
zeeland
in de
vorige
eeuw
maandag 2 juli 2012
Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans
Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of
verhalen over deze plek.
Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief
naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van
goede antwoorden ontvangen een waardebon.
De oplossing van de raad-
kaart van vorige week
was: hotel Graaf van Bu
ren aan de Kaaioprit in
Kortgene. Het was niet zo'n moei
lijke dit keer, aangezien De Graaf
van Buren nog altijd bestaat en
nog steeds op dezelfde plek staat.
„Het stond er al in mijn jeugd en
is nog steeds in gebruik als café-res
taurant", schrijft H.P. Matthijs-
se-Tollenaar uit Meliskerke. „Als je
vroeger naar de veerboot Kortge-
ne-Wolphaartsdijk reed, kwam je
er altijd langs in de Kaaioprit."
J. Eikenhout uit Goes kan zich nog
herinneren dat eertijds café Graaf
van Buren werd gedreven door Jan
de Looff en zijn vrouw Sien. „Het
was een café voor de gewone man.
Aan de andere kant (niet zicht
baar) woonden Marien en Corrie
de Looff die ook een café hadden."
Kees Stevense uit Middelburg
schrijft dat De Graaf van Buren al
sinds 1640 als stadsherberg dienst
doet: Cafébaas Jan de Looff heeft
volgens Stevense in de Rampnacht
van 1 februari 1953 eigenhandig de
vloedplanken aangebracht in de
coupure die naar de haven leidt.
En dat 'terwijl de 'stadsregering'
aan het feesten was....!!', aldus Ste
vense. Het hotel deed toen dienst
als opvangplaats voor rampslacht
offers en was tevens crisiscentrum.
Volgens Henk Roest uit Kortgene
is de foto genomen vanuit de ha
vencoupure.
Roest: „De straat waarop de kaart
uitkijkt is de Ooststraat. De Graaf
van Buren is genoemd naar een
van de titels van het koninklijk
huis." Volgens Henk Roest was
Kortgene vroeger een heerlijkheid.
„Tot halverwege de negentiende
eeuw was deze heerlijkheid eigen
dom van het Koninklijk Huis.
Daarna is het bezit verkocht aan
de 'havenbaronnen' uit Rotter
dam. Die hebben nog steeds een
groot stuk van de heerlijkheid in
bezit en verpachten vele hectaren
landbouwgrond alsmede een deel
van het dorp Kortgene."
Winnaars waardebon: de heer of me
vrouw Arebout, Wolphaartsdijk;
A.A. Bustraan, Middelburg en
H. Roest, Kortgene.
Doorgaan vijftiende editie afhankelijk van subsidies
door Jeanette Vergouwen
MIDDELBURG - Het bestuur van het
Muziekfestival Middelburg is tevre
den. De veertiende editie is ge
slaagd, wel wordt gevreesd voor de
vijftiende editie.
„De toekomst van het muziekfeest
is onzeker, omdat we afhankelijk
zijn van de subsidie van provincie
en Middelburg", aldus voorzitter
Fred Godthelp. „De afgelopen
week was een succes. Musici en be
zoekers vonden dat er een echte
festivalsfeer was."
De verschillende optredens trok
ken ongeveer 750 bezoekers, onge
veer hetzelfde aantal als in 2011.
„We zijn tevreden, zeker als je
denkt aan het grote aanbod aan
evenementen de voorbije weeken
den. De belangstelling voor de gra
tis concerten tijdens de eerste festi
valzaterdag was opvallend groot
en ondanks de regen was er zon
dag tijdens het picknickconcert op
het Molenwater een ontspannen
sfeer."
De avondconcerten, gewijd aan Ita
liaanse Barok en Bach in de Doops
gezinde kerk, waren zo goed als
volzet.
De twee optredens in de Concert
zaal trokken redelijke belangstel
ling, ondanks de EK voetbal. „Al
leen het Beethovenconcert liep
door de voorlezing van brieven
langer uit dan gedacht", vertelt
Godthelp.
De voortzetting van het festival is
echter onzeker.
„Ongeveer de helft van het festival
budget bestaat uit subsidies, de an
dere helft uit recettes en bijdragen
van sponsors en fondsen. Een goe
de verhouding. Omdat het bestuur
uit vrijwilligers bestaat. Hebben
we geen personeelskosten en hoe
ven we geen eigen zaal te exploite
ren. We huren de zalen en dragen
dus bij aan de exploitatie van con
certaccommodaties. Laten we ho
pen dat de provincie Zeeland en
de gemeente Middelburg niet
doorgaan met op cultuur te bezui
nigen, want zonder voldoende fi
nanciële support van overheden
lukt het niet meer", aldus voorzit
ter Fred Godthelp.
door Jeanette Vergouwen
Sinds eind 2011 fungeert het
Euterpe Baroque Consort
als honorair huisorkest
van de Sint Jacobskerk.
Het ensemble speelt op periode-in
strumenten en bestond zaterdag
uit Tijmen Wehlburg (viool solo),
An Van Laethem en Martine Beer-
naert (violen), Heidi Verbruggen
(altviool), Herlinde Verheyden
(cello), Lode Leire (contrabas) en
artistiek leider Bart Rodyns (klave
cimbel).
De Vier Jaargetijden van Vivaldi
vormden het hoofdbestanddeel
van het feestelijke programma.
Een overbekend werk spelen, is ge
vaarlijk. De muziekliefhebber kan
dan gaan vergelijken. Natuurlijk
onderga je niet de cultuurschok,
zoals tijdens de interpretatie van
dit werk door I Musici die het in
de jaren vijftig van onder het stof
hebben gehaald. Dit werk is vele
keren bewerkt. Zo brachten Flan
ders Recorder Quartet en Marion
Verbruggen het op blokfluiten.
Het transcriptievirus waarde ook
rond in de 18de eeuw. Corette be-
MUZIEKPODIUM ZEELAND
Euterpe Consort
Werken van Vivaldi e.a.
Door Euterpe Consort o.l.v. Bart
Rodyns.
Gehoord zaterdag 30 juni in St. Ja-
cobskerk in Vlissingen.
werkte de Lente tot een motet en
J.J. Rousseau bewerkte het voor
fluitsolo.
Euterpe speelde het in de bezet
ting van strijkkwintet, klavecimbel
en soloviool. Dit had als effect dat
het werk doorzichtigheid werd de
klavecimbelpartij beter uitkwam.
De sfeerschilderingen in klank
kwam goed uit, maar soms klonk
het geheel wat iel. In Primavera
miste ik een juiste balans en voor
al de barokaccenten. De broodno
dige acceleratie en rubato maken
dit werk levendiger en vooral span
nender. De karakters van de vier
seizoenen: vrolijkheid in de lente,
drukkende matheid in de zomer,
feest in de herfst en koude in de
winter, kwamen redelijk over.
Toch had de zomer meer volks mo
gen klinken.
Een grote verrassing was het con
cert voor orgel van Michel Corette.
Deze musicus speelde in le Con
cert Spirituel dat een orgel liet
plaatsen in les Tuileries. Corette
schreef dit aangenaam klinkende
concert in de Italiaanse stijl (zoals
Handel). De samenspraak tussen
strijkers en orgel klonk virtuoos.
De dansen in het middendeel kwa
men vrolijk en levendig over.
Na de pauze vertolkte Bart Ro
dyns op het Flentroporgel de Sona
te in F van C. Ph. E. Bach. Opval
lend waren de goede registratie en
de soms bevreemdende ritmes.
Geen grootse compositie, maar
wel overtuigend gespeeld.
In de herfst en de winter waren in
de snelle delen schilderachtige de
tails te horen zoals de het feesten
(met teveel drank) na de oogst en
de jacht en de snerpende kou
(krassende violen) en regendrup
pels (pizzicati) in de winter. Opval
lend was dat de Lente in de toegift
stralender klonk dan in de eerste
weergave. Die was identiek aan de
lente van 2012.
Has'cnstratt Sortgcne