Zoet water brengt soorten in Plan voor brug in dam 121 zeeland 'Slavenonderzoek Middelburg nodig' F; Zeeuwse Dag van het Paard maandag 2 juli 2012 Grevelingen VROUWENPOLDER - Heel wat publiek kwam zaterdag af op de 43e editie van de Zeeuwse Dag van het Paard in Vrouwenpolder. In de ochtenduren lag het accent op de paardensport, 's Middags ging het vooral om de show en sportnummers met onder meer een concours trekpaarden enkelspan (zie foto). foto Izaak Verkeste door Emile Calon MIDDELBURG - Er moet meer onder zoek komen naar de rol van Zee land en de Zeeuwen bij de slaven handel in de zeventiende en acht tiende eeuw, zei zaterdag professor Henk den Heijer tijdens de herden king van het Zeeuwse slavernijver leden in Middelburg. Volgens de maritiem-historicus van de Leidse Universiteit is heel veel documentatie over die rol te vinden in het Zeeuws Archief Hij noemde het opvallend dat er be trekkelijk weinig onderzoek naar de betekenis van de slavernij wordt gedaan, terwijl het bronnen materiaal zo toegankelijk is. Als voorbeeld noemde hij de vele do cumenten die in het archief liggen van de Middelburgse Commercie Compagnie (1720-1889). Vanaf 1755 werden door de MCC negentig sla- venreizen gemaakt met fregatten die in Middelburg waren ge bouwd. Per reis werden tussen de 200 en 250 slaven meegenomen vanuit West-Afrika naar de 'Wilde kust', vooral Suriname. Den Heijer gaf aan dat de slaven handel van belang was voor diver se sectoren van de Zeeuwse econo mie. „De schepen werden in Zee land gebouwd en bevoorraad. Aan deelhouders van slavenrederijen kregen bij levering voorrang boven andere leveranciers." Hij stipte ook aan dat Zeeuwen belangen hadden in plantages in de West. „Zij waren dus afhankelijk van aan voer van slaven die het werk daar moesten doen." Hij vertelde ver der dat nogal wat Zeeuwse reders ook illegaal aan slavenhandel de den en dat de autoriteiten dat oog luikend toelieten. „Zij verdienen er zelfs aan." Volgens de históricus is nog niet duidelijk in welke mate de Zeeuwse economie in de zeven tiende en achttiende eeuw afhan kelijk was van de slavenhandel. De archiefstukken van de MCC stuk ken kunnen volgens hem inzicht geven in zowel de slavenhandel als de slavernij. „Hoe werden slaven ingekocht, wat gebeurde er aan boord?Als in het economisch be lang van de slavenhandel voor Middelburg en Zeeland." Na af loop van de toespraken werden kransen gelegd bij het Slavernijmo- nument. door Ton van den Nouweland ZIERIKZEE - Een hoge pijlerbrug in de Grevelingendam, tussen de Phi- lipsdam en de kust van Flakkee. Deze suggestie staat in een voor studie van een 'verkenning' van toekomstige investeringen door het ministerie van Verkeer en Wa terstaat. Er zijn concrete plannen om de waterkwaliteit van het Volkerak Zoommeer te verbeteren door die te verbinden met de zoute Greve lingen. Die kan dan tevens als op vangbekken voor de rivieren dienst doen. In de verkenning wordt de keuze gelaten tussen een onderdijkse wa- terinlaat van 279 miljoen euro en een pijlerbrug van 20 tot 25 meter hoogte, die 87 miljoen gaat kosten. Nog dit jaar begint een onderzoek naar de verbinding Grevelin- gen-Volkerak. Maar brug of water- inlaat worden niet voor 2020 ge bouwd. Het Rijk en, de provincies Zeeland en Zuid-Holland moeten het project betalen. De plannen hangen samen met een waterdoorlaat en de getijden- centrale in de Brouwersdam. De verkenning is kort aan de orde ge weest in de bestuursvergadering van het Grevelingenschap. Daarbij is de garantie gegeven dat de ge plande mountainbikebaan in de Zuiderlandpolder op Flakkee niet wordt bedreigd. Het Watersport- verbond liet weten de voorkeur te geven aan een tunnel. De Schouwse wethouder Ad Verse- put, tevens lid van het dagelijks be stuur van het Grevelingenschap, wil niet zo ver vooruit kijken. „Een brug is een mogelijkheid, ja. Maar die voorstudie is niets meer dan een inspiratieboekje. De be stuurder erkent dat jarenlang alle aandacht is uitgegaan naar de Brouwersdam. „De Grevelingen dam, daar moeten we nodig eens wat aan doen." Een kotter in het oostelijke deel van de Oosterschelde in de buurt van de Oesterdam, waar de oesterpercelen liggen. Vóór de Deltawerken waren in de Zeeuwse wateren grote over gangen tussen zoet en zout wa ter, waar vele soorten zich thuis- voelden. Er komt een proef in de Oosterschelde om het zoete water terug te krijgen. door Lilian Dominicus s een tijd, nog niet zo lang geleden, dat zoet r helemaal van het oos telijke deel van de Oosterschelde naar Zierikzee toe stroomde. En dat die stroom van nature in el kaar overvloeide in het zoute zee water, en daardoor vele planten, vissen en schelp- en schaaldieren aantrok. Maar daar kwam een ein de aan bij de voltooiing van de Del tawerken. Het zoute water kreeg ruim spel, maar het zoete water verdween langzaam. Er ontstond gebrek aan voedsel en daarmee kwam de overleving van andere soorten in het gedrang. Neem zeegras, dat vroeger hele vel den in de Oosterschelde besloeg. Een paar plukjes zijn er nog van over en als projectbureau Zeewe ringen weer eens aan dijkverster king komt doen, rukt een team van biologen uit om de plaggen te migreren naar veiliger oorden. Zo zuinig is men er tegenwoordig op. Op en in zeegras leven namelijk tal organismen die als voedsel die nen voor vogels en vissen. „In die mengzone tussen zoet en zout gebeuren leuke dingen", ver klaart beleidsmedewerker Tjeerd Blauw van de provincie. „Terwijl tegelijkertijd vissen als zalm, pa ling, spiering en stekelbaars nu last ondervinden van de dammen. We proberen die overgangen daarom te herstellen." Vorig jaar liep een kleinschalige proef bij de Bergsediepsluis en de Krammersluizen. Daarbij werd zoet water uit het Volkerak Zoom meer naar de Oosterschelde ge sluisd, onder meer om migratie door riviervissen te bevorderen. JLj w

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 66