Eten bestellen met handen en voeten 'Ik regel zaken tot in detail, tot en met het koele biertje na afloop' 'D reizen m School voor hoffelijkheid in Parijs Bet ant woord op vakantie ergernissen Ervarings deskundige op reis Zaterdag 30 juni 2012 reizen@wegener.nl 024-3650360 Een correspondent in Parijs ver telde ooit dat zijn krant graag negatieve stukken over Frank rijk ontving. Zijn lezers mochten elk jaar massaal naar 'de camping' afrei zen, dat betekende niet dat zij ver liefd waren op de Fransen. Nederlanders hebben een haat-liefde- verhouding met Frankrijk. Ze vinden er wat in de Lage Landen ontbreekt, maar worstelen met de Fransen.De oorzaak schuilt in wederzijds onbe grip. Nederlanders houden zich niet aan de Franse gedragscode en oog sten daarmee wangedrag. Mijn eerste weekeinde in Frankrijk wilde ik naar Versailles en belde de lokale VW voor de openingstijden van het paleis. „Er is hier geen pa leis," zei de dame. Ik herhaalde de vraag in andere bewoordingen, maai de dame hield vol dat er geen paleis was in Versailles. Verbaasd stamel de ik: „Maar Lode- wijk XVI heeft er nog gewoond." „Oh, u bedoelt het kasteel? Ik geef u de tijden." In Frankrijk heet het paleis inder daad chateau, maar mijn delict was van een ande re orde. Ik vergat om 'Bonjour Ma dame' te zeggen. Ondanks de globa lisering blijven omgangsnormen in Frankrijk van belang. Voetballer Samir Nasri hangt een lange schor sing boven het hoofd omdat hij deze week 'hou je kop' zei tegen een jour nalist Bij ons kon Arjen Robben dat ongestraft tegen zijn coach roepen. Parijs kent een School voor Hoffelijk heid en Protocol, waar ongelikte be- ren aan hun manieren kunnen scha ven. Zo is het fout bloemen mee te nemen als je wordt uitgenodigd voor het diner, omdat je de gastvrouw dwingt op een druk moment een vaas uit de kelder te vissen. Je stuurt bloemen de dag ervoor of erna. Als je mensen uitnodigt voor het di ner, leg je de vorken met de punten naar beneden. Dat is minder agres sief en maakt het familiewapen ach ter op de vork zichtbaar. Dat is uit een voorbije tijd misschien, maar belangrijk blijft correct vous- voyeren. Kinderen spreken hun le raar met 'u' aan, die leerlingen boven de 15 jaar eveneens met 'u' bejegent. Ouders worden ook gevousvoyeerd en er zijn ook ouders die hun kinde ren met 'u' aanspreken. Op de politieke linkerflank is 'jij' ge bruikelijker dan op rechts. Maar toen een kameraad wijlen president Francois Mitterrand voorstelde el kaar te tutoyeren, antwoordde hij: 'Zoals u wenst, meneer'. Ingewikkeld is ook het kerkelijk le ven. Maria wordt gevousvoyeerd, God is 'jij'. Toen Willem van Oranje stierfj kan hij dan ook niet tot God ge zegd hebben: 'Ayez pitié de moi' (hebt medelijden met mij). Willem sprak vloeiend Frans en zou het hoogste wezen zeker hebben getu toyeerd met 'Aie pitié'. Cees van Zweeden Wie niet voor - onsmakelijke - verras singen wil komen te staan bij het be stellen van eten in het buitenland, heeft iets aan deze tips: Maak of koop thuis een 'plaatjes boek' van gerechten. Als de ober komt, wijs je aan wat je wilt we ten. Beproefd recept: onder ande ren presentator Derk Bolt ('Spoor loos') heeft op zijn reizen zo'n boekje bij zich. Leerde buitenlandse woorden voor rund, varken, kip, vis of vege tarisch uit je hoofd. Er bestaan ook vertaalboekjes en -apps. Gedurfd: wijs naar het bord van je buurman die iets lekkers eet of vergezel de ober naar de keuken. door Jan van n/iullem Wie weet wat hij wil eten, moet eerst zijn wensen aan de ober duidelijk maken voordat de kok aan de slag kan gaan. In restaurants in de toeristencentra van Playa del Ingles, Rimini of Biarritz is dat geen probleem: menukaarten in al le talen en personeel dat een paar woordjes over de grens spreekt, al valt dat bij Fransen doorgaans tegen. Dan moet het dus wel héél vreemd lopen als je bestelde schnitzel tussen op- schrijfblokje en keuken plots een zalm moot is geworden. Toch is een gerecht bestellen niet al tijd eenvoudig. Twee jaar geleden, op vakantie met de kinderen in een all in clusive aan de Turkse kust, besloten we de volle 'kantine' van ons resort te ver ruilen voor een restaurant in een dorp je. Op een terras aan een smalle straat streken we neer. Niks fancy: plastic kuipstoelen aan een plastic tafel, para sol erboven, muziekje op de achter grond, lachende mensen om ons heen. Vooral Turks uitziende gasten, maar dat weerhield ons niet: 'inlanders' eten alleen daar waar het eten goed is. Al snel liep een oudere vrouw met schort voor - de kokkin? - op ons toe. Zonder kaart, zonder opschrijfblok. De bestelling wijn (sarap) en bier (bira) werd met een knikje ontvangen. En na dat 'applejuice' noodgedwongen het universele 'coke' was geworden, waren ook de kinderconsumpties gered. Maar daarmee was alles gezegd. Al thans, in een taal die we allemaal begre pen. Onze vraag om een menukaart werd met een schouderophalen beant woord. En hoezeer ieder van ons zijn best ook deed - voor twee kip voerden de kinderen bijkans al tokkelend een deel van de vogeltjesdans op; voor één rundvlees deed ik mijn beste vertol king van een koe - na een half uurtje bleek alleen de schoolslag van moeder ingedaald. Dus vier keer vis. Erg? Tja, dat is maar hoe je het be kijkt. Ze schijnen in Turkije ook stie ren- en schapenballen te eten. En wie kip of rund al voor vis aanziet... e inkoop van tickets, het boeken van hotels, het orga niseren van excursies, het af sluiten van verzekeringen: dat zijn de zaken waarmee ik dagelijks bezig ben in mijn werk. Vaak zijn het ver-weg-be- stemmingen, het liefst met een specta culair programma, waarvoor jaarclubs of grotere groepen jongeren ons inscha kelen. Ik regel zaken tot in detail, tot en met het koele biertje na afloop van een canopy-tour door de jungle. Want dat is wat jonge reizigers graag willen. En dan te bedenken dat mijn laatste vakan tie een suffe reis naar Duitsland was, ha- ha. Ik wil wel verder weg, graag zelfs! Behoefte loopt helaas niet altijd gelijk met de beschikbare financiën.... Maar de volgende vakantie wordt een mooie trip door Midden-Amerika. Misschien lukt het via zakelijke contacten nog wat 'inspecties' uit te voeren. Ik moet ten slotte wel weten wat ik verkoop, er ach ter kunnen staan. Omdat ik bijna dagelijks contact heb met leveranciers in het buitenland en feedback krijg van klanten, weet ik in middels wel waar ik op moet letten. De service in hotels moet perfect zijn, mis schien let ik daar scherper op dan een. ander. Ik kijk hoe we ontvangen wor den, of alles schoon is, wat er op een ka mer ligt. Ik zeur niet over een vlekje op de wastafel, maar het moet wel heel en fris zijn. Ondanks ervaring met het boeken van reizen kan het tegenvallen, zoals ik zelf twee jaar geleden in Italië mee maakte. Ik wist dat we een heel goed hotel hadden gekozen aan het Como- meer. Terplekke bleek dat accommoda- NAAM Annemiek van Duuren LEEFTIJD 28 jaar BEROEP medewerkster reis bureau, gericht op groepsreizen tie vol bejaarden zat. Dat had de reisor- ganisatie wel even mogen melden voor- - af Kregen we ook nog eens de meest beroerde kamer, pal naast het deel dat net verbouwd werd. De hotelier dacht 'zo'n jong koppel zal daar niet over val len'. Had ik vakantie, moest ik toch nog op mijn strepen staan. Uiteindelijk kre gen we een andere kamer, maar een ff droomvakantie is het niet geworden." Turkey

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 78