'erzoening «•3 spectrum IO Zaterdag 30 juni 2012 Kl^erskerke met de moordenaar Wanneer je partner wordt vermoord, of je een andere traumatische ervaring doormaakt, staan'je allerlei fasen van rouw te wachten. Een van de stadia is samen te vatten onder de zin 'ik schiet hem kapot'. Jo Crucq (80) uit Nieuw- en Sint Joosland verloor zijn vrouw door een geweldsmisdrijf. Na een worsteling van achttien jaar bereikte hij het laatste stadium van het verwerkingsproces: de wens om tot verzoening te komen met de dader. Jo stelde zijn ervaringen te boek. door Willem Staat De gebeurtenis staat velen in Nieuw- en Sint Joosland en ver daarbuiten nog helder voor de geest; de moord op Ma rie Crucq-Blok. Zij werd op 31 mei 1994 omgebracht door een buurman. Een traumatische gebeurtenis; in het bijzonder voor Jo Crucq, de echtgenoot van het slachtoffer, en de ne gen kinderen. Jo Crucq maakte na de moord alle stadia door die mensen te verwerken krijgen na zo'n schokkend feit. Daaronder zijn gevoelens van ontkenning en ontzet ting. Gevoelens ook van ontreddering en het vluch ten in excessief drankgebruik. En de reactie van 'als ik de dader in het vizier krijg, dan schiet ik hem kapot'. Wanneer je partner slachtoffer wordt van geweld, laat dat je nooit meer los. Zoveel is wel duidelijk als je praat met Jo Crucq. Maar hij slaagde erin om zich los te worstelen uit de gevoelens van wraak. Na achttien jaar van innerlijke strijd en het doortrekken van veel bergen en dalen kwam het 'V-woord' in zicht: verzoe ning. En dat resulteerde uiteindelijk in een boek met de titel: Rust in de polder. De titel markeert een belangrijk keerpunt in het pro ces dat Crucq doormaakte. Volledig vergelijkbaar met wat Hank Heijn doormaakte na de op moord uitgelo pen ontvoering in 1987 op haar man Gerrit Jan. Me vrouw Heijn beschreef haar wederwaardigheden in het boek De Verzoening. Toen Jo vorig jaar na veel strijd kwam tot aan vaarding van het gebeurde en vervolgens bij hem de wens tot verzoening ontstond, be sloot ook hij tot een boek. „Ik wil met dit boek in de eerste plaats aan mijn kinderen tonen wat mij be weegt. En ik hoop dat andere mensen er iets aan heb ben, al zou het er maar een zijn", zo verklaart Jo zijn initiatief Aan de moord ging een langdurig proces van belaging vooraf tegenwoordig meestal aangeduid met stalking. De latere moordenaar moest niets hebben van de fa milie Crucq. Pesterijen in alle mogelijke vormen wa ren het gevolg. Het begon ermee dat hij de kinderen van Crucq sneed bij het fietsen. Het gebeurde dat pas ingezaaid gewas plotseling verdwenen was. Twee voorbeelden uit een proces dat na tien jaar uitliep op de fatale gebeurtenis. Een groot probleem bij stalking was het eind van de 20e eeuw de bewijsvoering. Was het werkelijk de buurman die het gezaaide in jouw akker heeft vernie tigd? Hoe kunt u bewijzen dat u door hem werd afge sneden?" De politie stond in gevallen van belaging veelal machteloos. „Onze handen jeuken, maar we kunnen niets doen", kregen Jo en andere slachtoffers van belaging te horen. Crucq zocht niet alleen op allerlei manieren hulp in zijn rouwproces, hij beet zich ook vast in het ver schijnsel stalking. En zo gebeurde het dat deze agra riër uit de Nieuw Sint-Jooslandpolder op 7 januari 1997 te gast was bij het televisieprogramma Barend en Witteman van Sonja Barend en Paul Witteman. De uitzending was gewijd aan belaging. Een van de ge sprekspartners was Boris Dittrich. Dat toenmalige Tweede Kamerlid van D66 toonde zich onder indruk van de verwoestende effecten van stalking en het ge- Herdenkingskruis aan de Derde Weg in Nieuw- en Sint Joosland. foto Willem Staat brek aan middelen om hier iets tegen te onderne men. Uiteindelijk leidde deze uitzending mede tot de komst van de antistalkingswet in 2000. Deze werd be halve door Dittrich voorbereid door de Kamerleden Willie Swildens-Rozendaal (PvdA) en Otto Vos (WD). Voornaamste winst: het werd veel gemakkelij ker om aangifte te doen, het werd voor justitie gemak kelijker in te grijpen en de strafmaat werd verzwaard. Toen Jo vorig jaar besloot om zijn levensverhaal te boek te stellen was dat min of meer de afronding van een verwerkingsproces dat achttien jaar duurde. Crucq dicteerde het aan Marjan van Dijke, de beheer der van zorg- en kunstboerderij de Kunstwei in de 'Perponcherpolder onder Wolphaartsdijk, waar hij al jaren over de vloer komt. Dat ging zonder veel hape ringen want de 80-jarige Nieuwlander kon zijn le vensverhaal gemakkelijk in chronologische volgorde weergeven. En ook tijdens gesprekken met Jo rollen de volzinnen er gemakkelijk uit: „Niet alleen de slachtoffers, maar ook de daders hebben levenslang, tenminste indien ze geestelijk volwaardig zijn." "T o is ervan overtuigd dat het belangrijk is om te I praten. Hij deed dat op vele fronten en is onder I meer lid van de contactgroep 'Aandacht doet spre- ken', een van de organisaties voor nabestaanden van slachtoffers van geweldmisdrijven'. Het doet hem zeer dat hij daarin de enige Zeeuw is. Daarom bereidt hij met Slachtofferhulp de oprichting voor van een Zeeuwse groep. „Nog altijd bestaat de Zeeuwse zwijg cultuur. Die moet worden doorbroken. Ik heb een proces van achttien jaar achter de rug. Daarin was ik vaak alleen en heb ik veel nagedacht. Je moet praten! Praten lucht zo op! Het spreekwoord 'Gedeelde smart is halve smart' is een grote waarheid." En zodoende wil Jo binnenkort spreekbeurten hou den. Om mensen die een traumatische ervaring door maakten de helpende hand te bieden. Het gaat Jo daarbij om de boodschap en niet om grote getallen. Want, zo citeert hij in zijn boek: „Wie één mens redt, redt de wereld." Daarin valt ook te lezen: „Huilen moet, er moeten wat (emoties) uit anders komt er iets vast in je lijf te zitten. Tranen zijn de parels van de ziel, dat is een mooie uitspraak. Als ik goede reacties krijg op mijn boek, dan zullen dat mijn parels zijn." Het boek is afgelopen donderdag gepresenteerd tij dens een besloten bijeenkomst voor familieleden en andere genodigden. De aanwezigen zongen het lied Geef vrede Heer, geef vrede en hoorden toe hoe aan het slot de Last Post werd gespeeld door Cindy de Klerk, lid van de befaamde plaatselijke muziekvereniging Onda. De Last Post? Ja, ook dat was een weloverwo gen keus van Jo. Tegenwoordig denk je bij het horen van dit nummer vooral aan het herdenken van geval lenen. Maar de Last Post werd oorspronkelijk ge speeld als afsluiting van de dag. En zo markeerde het spelen van dit beroemde stukje muziek, gevolgd door het loslaten van een witte duif, het afsluiten van een proces. Jo Crucq: Rust in de polder, Verzoening met de moorde naar - Uitgeverij Drvkkery\Schrijverspodium Middelburg, 98 pagina's, met kaartje en foto's, prijs 9,90 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 70