Renault Mégane
telt minder bij
auto17
Veiligheidsgordel nieuwe
Mondeo is opblaasbaar
Elektrische Smart Fortwo
ook voor de consument
vrijdag 29 juni 2012
Vanaf 24.604 euro, Bose 26.804 euro.
Plotseling voerde de middenklasser
Renault Mégane in mei de verkoop
ranglijsten in Nederland aan. En
daar is een overtuigende reden
voor: vrijstelling en bijtelling!
door Tony Vos
Renault gaf de Mégane een kleine
facelift, maar dat verklaart niet de
plotse populariteit. Begin dit jaar
kondigde het Franse merk in dit mo
del een vernieuwde 1.5 liter dieselmotor
aan, die aanvankelijk tot 1 juli zou voldoen
aan C02-normen voor vrijstelling van BPM
en wegenbelasting en bij zakelijk gebruik
14 procent bijtelling. De definitieve cijfers
zorgen ervoor dat die voordelen minimaal
tot eind van dit jaar overeind blijven. Daar
om schreef Renault voor de lancering van
het model al bijna net zo veel orders als de
totale verkoop in heel 2011. Niet vreemd dat
vooral de ruime Estate zo in de belangstel
ling staat, dat is in de middenklasse al jaren
de roerganger, ongeacht merk en type.
In de opgewaardeerde dieselmotor is er alles
aan gedaan om de interne wrijving verder
terug te dringen. Verder monteert Renault
een oliepomp die alleen zijn maximale op
brengst levert als dat nodig is. Ook is een
start- en stopsysteem toegevoegd en wordt
De facelift van de Mégane is van minder belang dan de technische wijzigingen, foto's Automedia
Een praktijkgemiddelde van 1 op 19,5 is met
een normale rijstijl goed haalbaar.
De Bose-versie was tot nu toe een speciale
serie, maar heeft zich sinds kort vast in het
programma genesteld. Uiteraard is deze au
to voorzien van een Bose-versterker met bij
behorende luidsprekers. De uitvoering is
ook te herkennen aan specifieke wielen,
17 inch groot, deels in glanzend zwart gespo
ten. Renault levert de vernieuwde Mégane
in paar nieuwe, uiterst gedistingeerde kleu
ren, waaronder diep donkerbruin.
Er wordt niet gesproken over een facelift, de
ingrepen zijn daarvoor te bescheiden. Aan
deze Estate zien we een front met wat meer
chroom en toevoeging van led-dagrijverlich-
ting direct onder de koplampen.
De Mégane is met een lengte van 4,57 me
ter bij lange na niet de grootste wagon in
het segment. Maar qua bagagevolume over
treft de auto menig tegenstrever. Achter de
bank is al 524 liter beschikbaar en dat groeit
tot maximaal l6oo liter. Voor de rolhoes is
er een bergvak onder de vloer, handig!'
Het rijgedrag van de Mégane is afgestemd
op comfort en gezinsgebruik, dat zal nie
mand verwonderen. Wel jammer van de
vlakke zittingen. De besturing is veel precie
zer dan we van Renault in de vorige genera
tie gewend waren. De Mégane Estate met
belastingvrije diesel is er vanaf 24.604 euro,
de Bose komt op 26.804 euro.
energie teruggewonnen bij remmen en gas
loslaten. Een zogenaamde lage-druk-EGR
zorgt voor een lager verbruik bij normale
toerentallen, wat uiteindelijk veel winst op
levert. In het verbruik, maar ook bij het tot
260 Nm toegenomen koppel en de daaraan
verbonden souplesse. Ondanks de beschei
den motorinhoud haalt de auto een top van
190 kilometer per uur en sprint in 12,4 se
conden naar 100. De voorwielen worden
aangedreven via een handgeschakelde zes-
bak.
De schakelindicator adviseert onder alle om
standigheden wat de gunstigste versnelling
is. Het toerental blijft dan zo laag mogelijk,
terwijl de auto bij accelereren toch bij de les
is. Alle wijzigingen zorgden mede voor een
merkbaar lager geluidsniveau en dat dient
het comfort. De Mégane met deze vernieuw
de diesel heeft ongeacht de gekozen carros
serievariant een C02-uitstoot van 90 gram
per kilometer. Dat komt overeen met een
brandstof verbruik van 1 op 25,6. De kunst
is er zo dicht mogelijk bij te komen, zonder
in te leveren op rijcomfort en dynamiek.
Mégane Estate Energy dCi 110 Bose
Extra aantrekkelijk door vrijstelling. Bagage 524-
1.600 liter. Gewicht 1.283 kg. Diesel 1.5 1,110 pk.
Plus: belastingvrijstelling, comfort, bagagevolume.
Min: vlakke stoelen.
Ford Focus W 1.6 TDCi ECOnetic
De enige andere middenklas
ser met 14 procent bijtelling,
voorzien van een volwassen
diesel met prima rijgedrag.
Bagage 490-1.516 liter. Ge
wicht 1.274 kg. Diesel 1.6 I,
105 pk.
Vanaf 25.095 euro, Titanium 27.395 euro.
Plus: belastingvrijstelling, aandrijflijn.
Min: drukke middenconsole.
Golf Variant 1.6 TDI Bluemotion
Robuuste stationwagon met
perfecte afwerking en hoog
staand rijgedrag, maar niet
beschikbaar in ecoversie. Ba
gage 505-1.495 liter. Ge
wicht 1.352 kg. Diesel 1.6 I,
105 pk.
Vanaf 28.350 euro.
III. I I II iib^H
Plus: prettige motor, afwerkingsnive;
Min: prijs.
20 procent bijtelling.
door Willem de Volder
Ford voorziet in Amerika de
Explorer optioneel van op
blaasbare veiligheidsgordels.
Over serieuze belangstelling voor
die technologie heeft het merk
geen klagen, want 40 procent van
de kopers laat de gordels als Optie
installeren.
Volgend jaar debuteert de vinding
in de nieuwe Ford Mondeo. De op
blaasbare veiligheidsgordels zijn er
(vooralsnog) alleen voor de achter
passagiers, vaak kwetsbare perso
nen als kinderen en ouderen. Uit
gebreide tests met dummy's heb
ben geleerd dat het systeem, waar
in een veiligheidsgordel en airbag
samengaan, letsel aan hoofd, nek
en borst beperkt. Bij een ongeluk
zet de gordel uit, om de krachten
van de botsing te verdelen over
een lichaamsgebied dat vijfmaal
groter is dan bij het gebruik van
een veiligheidsgordel alleen.
Bij stevig remmen werken de op
blaasbare veiligheidsgordels nor
maal. Ze kunnen probleemloos
worden gecombineerd met veilig
heids- en uitklapbare zitjes voor
baby's en kinderen. De airbag in
de veiligheidsgordel wordt geacti
veerd als de crashsensoren een aan
rijding signaleren. Terwijl airbags
gebruikmaken van warmte om in
werking te treden, werken de op
blaasbare veiligheidsgordels van
Ford met koud, samengeperst gas.
Vanuit een cilinder onder de ach
terbank wordt het gas onder druk
door de gesp naar de veiligheids
gordel geleid.
De opblaasbare veiligheidsgordel
is binnen 40 milliseconden volle
dig opgeblazen. Van de mensen
die de opblaasbare veiligheidsgor
del hebben getest tijdens het on
derzoek vond meer dan 90 pro
cent deze even comfortabel of
zelfs comfortabeler dan een stan
daardgordel, omdat ze opgevuld
en zachter aanvoelen.
door Willem de Volder
Via het succesvolle autodeel
programma Car2Go hebben
al veel mensen kennis kun
nen maken met de elektrisch aan
gedreven Smart Fortwo. Leek die
stadse versie slechts aan CarzGo
voorbehouden, nu voegt het merk
de elektrische uitvoering toe aan
het reguliere leveringsprogramma.
De Fortwo electric drive is er als
coupé en cabrio. De tweezitter is
uitgerust met een 55 kW elektro
motor en heeft een trekkracht van
130 Nm. In 4,8 tellen accelereert
hij naar 60 kilometer per uur
Buiten de stadsgrenzen heeft de
Smart electric drive genoeg in zijn
mars, gezien een spurtje naar de
100 kilometer per uur in ongeveer
Veilig: opblaasbare gordels, foto Ford Smart: ook elektrisch. foto Smart
11 seconden en een topsnelheid
van 125 kilometer per uur.
Het batterijpakket is van het type
lithium-ion, heeft een capaciteit
van 17,6 kWh en dat is voldoende
voor een actieradius van 145 kilo
meter. Opladen kan gewoon thuis
aan het stopcontact, in zeven uur.
Sneller weer op pad kan ook,
want met een wallbox win je een
uurtje bij het opladen. Bij 400V
duurt dat niet langer dan een uur.
Smart heeft in Nederland nog
geen prijzen vrijgegeven voor de
elektrische uitvoering, die zijn in
trede doet aan het eind van het
eerste kwartaal in 2013. De Duitse
prijzen bedragen 18.910 euro
(Coupé) en 22.000 euro (cabrio
let). Voor de batterijen moet maan
delijks 65 euro worden betaald.
Wie de batterijen wil afrekenen, is
4.770 euro extra kwijt.
Het CanGo-concept heeft zich in
middels al aardig bewezen. Vanaf
2009 rolde Smart de formule uit
in onder meer de steden Berlijn,
Wenen en Washington, Lyon, Van
couver en Amsterdam. In Amster
dam is de complete Smart-vloot
elektrisch en die functioneert pro
bleemloos.
Ondernemers vallen
op met Mini Clubvan
Mini liet in Genève een Clubvan
Concept zien, die nu geëvolueerd
is tot productieversie en eind dit
jaar verschijnt. De 3,96 meter lan
ge auto heeft een bescheiden laad
ruimte (860 liter) en 500 kilo laad
vermogen. Vanaf 19.995 euro on
derscheiden ondernemers zich op
de weg met een Minivan One.
Sportieve injectie voor
Alfa MiTo en Giulietta
Alfa Romeo maakt de MiTo en de
Giulietta met het Pack QV Sporti-
va sportiever. Het pakket (meer
prijs vanaf 1.350 euro voor de Mi
To, 2.450 euro Giulietta) omvat
achterbumper met diffuser, 18
inch wielen, rode remklauwen,
witte dashboardverlichting, alumi
nium sportpedalen en QV-logo's.
Opel verpakt de
Adam-versies in strip
Opel gebruikt een stripverhaal
voor nieuws over de nieuwe com
pacte Adam. Bij een ontmoeting
tussen Katie en Antonio blijkt dat
de stadsauto er komt in Funky,
Elegant en Sporty en Jam, Glam
en Slarn heten. Op de Autosalon
in Parijs debuteren déze Opeis.
Opel Astra Sp. Tour. 1.3 CDTi Eco.
Ook met een kleinere diesel
kan de Astra Sports Tourer
niet voldoen aan de nieuwe
C02-grens voor vrijstelling.
Bagage 500-1.550 liter. Ge
wicht 1.293 kg. Diesel 1.3 I,
95 pk.
Plus: uitstraling, onderstel, 20 procent bijtelling.
Min: geen vrijstellingen.