Renault Mégane telt minder bij auto17 Veiligheidsgordel nieuwe Mondeo is opblaasbaar Elektrische Smart Fortwo ook voor de consument vrijdag 29 juni 2012 Vanaf 24.604 euro, Bose 26.804 euro. Plotseling voerde de middenklasser Renault Mégane in mei de verkoop ranglijsten in Nederland aan. En daar is een overtuigende reden voor: vrijstelling en bijtelling! door Tony Vos Renault gaf de Mégane een kleine facelift, maar dat verklaart niet de plotse populariteit. Begin dit jaar kondigde het Franse merk in dit mo del een vernieuwde 1.5 liter dieselmotor aan, die aanvankelijk tot 1 juli zou voldoen aan C02-normen voor vrijstelling van BPM en wegenbelasting en bij zakelijk gebruik 14 procent bijtelling. De definitieve cijfers zorgen ervoor dat die voordelen minimaal tot eind van dit jaar overeind blijven. Daar om schreef Renault voor de lancering van het model al bijna net zo veel orders als de totale verkoop in heel 2011. Niet vreemd dat vooral de ruime Estate zo in de belangstel ling staat, dat is in de middenklasse al jaren de roerganger, ongeacht merk en type. In de opgewaardeerde dieselmotor is er alles aan gedaan om de interne wrijving verder terug te dringen. Verder monteert Renault een oliepomp die alleen zijn maximale op brengst levert als dat nodig is. Ook is een start- en stopsysteem toegevoegd en wordt De facelift van de Mégane is van minder belang dan de technische wijzigingen, foto's Automedia Een praktijkgemiddelde van 1 op 19,5 is met een normale rijstijl goed haalbaar. De Bose-versie was tot nu toe een speciale serie, maar heeft zich sinds kort vast in het programma genesteld. Uiteraard is deze au to voorzien van een Bose-versterker met bij behorende luidsprekers. De uitvoering is ook te herkennen aan specifieke wielen, 17 inch groot, deels in glanzend zwart gespo ten. Renault levert de vernieuwde Mégane in paar nieuwe, uiterst gedistingeerde kleu ren, waaronder diep donkerbruin. Er wordt niet gesproken over een facelift, de ingrepen zijn daarvoor te bescheiden. Aan deze Estate zien we een front met wat meer chroom en toevoeging van led-dagrijverlich- ting direct onder de koplampen. De Mégane is met een lengte van 4,57 me ter bij lange na niet de grootste wagon in het segment. Maar qua bagagevolume over treft de auto menig tegenstrever. Achter de bank is al 524 liter beschikbaar en dat groeit tot maximaal l6oo liter. Voor de rolhoes is er een bergvak onder de vloer, handig!' Het rijgedrag van de Mégane is afgestemd op comfort en gezinsgebruik, dat zal nie mand verwonderen. Wel jammer van de vlakke zittingen. De besturing is veel precie zer dan we van Renault in de vorige genera tie gewend waren. De Mégane Estate met belastingvrije diesel is er vanaf 24.604 euro, de Bose komt op 26.804 euro. energie teruggewonnen bij remmen en gas loslaten. Een zogenaamde lage-druk-EGR zorgt voor een lager verbruik bij normale toerentallen, wat uiteindelijk veel winst op levert. In het verbruik, maar ook bij het tot 260 Nm toegenomen koppel en de daaraan verbonden souplesse. Ondanks de beschei den motorinhoud haalt de auto een top van 190 kilometer per uur en sprint in 12,4 se conden naar 100. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde zes- bak. De schakelindicator adviseert onder alle om standigheden wat de gunstigste versnelling is. Het toerental blijft dan zo laag mogelijk, terwijl de auto bij accelereren toch bij de les is. Alle wijzigingen zorgden mede voor een merkbaar lager geluidsniveau en dat dient het comfort. De Mégane met deze vernieuw de diesel heeft ongeacht de gekozen carros serievariant een C02-uitstoot van 90 gram per kilometer. Dat komt overeen met een brandstof verbruik van 1 op 25,6. De kunst is er zo dicht mogelijk bij te komen, zonder in te leveren op rijcomfort en dynamiek. Mégane Estate Energy dCi 110 Bose Extra aantrekkelijk door vrijstelling. Bagage 524- 1.600 liter. Gewicht 1.283 kg. Diesel 1.5 1,110 pk. Plus: belastingvrijstelling, comfort, bagagevolume. Min: vlakke stoelen. Ford Focus W 1.6 TDCi ECOnetic De enige andere middenklas ser met 14 procent bijtelling, voorzien van een volwassen diesel met prima rijgedrag. Bagage 490-1.516 liter. Ge wicht 1.274 kg. Diesel 1.6 I, 105 pk. Vanaf 25.095 euro, Titanium 27.395 euro. Plus: belastingvrijstelling, aandrijflijn. Min: drukke middenconsole. Golf Variant 1.6 TDI Bluemotion Robuuste stationwagon met perfecte afwerking en hoog staand rijgedrag, maar niet beschikbaar in ecoversie. Ba gage 505-1.495 liter. Ge wicht 1.352 kg. Diesel 1.6 I, 105 pk. Vanaf 28.350 euro. III. I I II iib^H Plus: prettige motor, afwerkingsnive; Min: prijs. 20 procent bijtelling. door Willem de Volder Ford voorziet in Amerika de Explorer optioneel van op blaasbare veiligheidsgordels. Over serieuze belangstelling voor die technologie heeft het merk geen klagen, want 40 procent van de kopers laat de gordels als Optie installeren. Volgend jaar debuteert de vinding in de nieuwe Ford Mondeo. De op blaasbare veiligheidsgordels zijn er (vooralsnog) alleen voor de achter passagiers, vaak kwetsbare perso nen als kinderen en ouderen. Uit gebreide tests met dummy's heb ben geleerd dat het systeem, waar in een veiligheidsgordel en airbag samengaan, letsel aan hoofd, nek en borst beperkt. Bij een ongeluk zet de gordel uit, om de krachten van de botsing te verdelen over een lichaamsgebied dat vijfmaal groter is dan bij het gebruik van een veiligheidsgordel alleen. Bij stevig remmen werken de op blaasbare veiligheidsgordels nor maal. Ze kunnen probleemloos worden gecombineerd met veilig heids- en uitklapbare zitjes voor baby's en kinderen. De airbag in de veiligheidsgordel wordt geacti veerd als de crashsensoren een aan rijding signaleren. Terwijl airbags gebruikmaken van warmte om in werking te treden, werken de op blaasbare veiligheidsgordels van Ford met koud, samengeperst gas. Vanuit een cilinder onder de ach terbank wordt het gas onder druk door de gesp naar de veiligheids gordel geleid. De opblaasbare veiligheidsgordel is binnen 40 milliseconden volle dig opgeblazen. Van de mensen die de opblaasbare veiligheidsgor del hebben getest tijdens het on derzoek vond meer dan 90 pro cent deze even comfortabel of zelfs comfortabeler dan een stan daardgordel, omdat ze opgevuld en zachter aanvoelen. door Willem de Volder Via het succesvolle autodeel programma Car2Go hebben al veel mensen kennis kun nen maken met de elektrisch aan gedreven Smart Fortwo. Leek die stadse versie slechts aan CarzGo voorbehouden, nu voegt het merk de elektrische uitvoering toe aan het reguliere leveringsprogramma. De Fortwo electric drive is er als coupé en cabrio. De tweezitter is uitgerust met een 55 kW elektro motor en heeft een trekkracht van 130 Nm. In 4,8 tellen accelereert hij naar 60 kilometer per uur Buiten de stadsgrenzen heeft de Smart electric drive genoeg in zijn mars, gezien een spurtje naar de 100 kilometer per uur in ongeveer Veilig: opblaasbare gordels, foto Ford Smart: ook elektrisch. foto Smart 11 seconden en een topsnelheid van 125 kilometer per uur. Het batterijpakket is van het type lithium-ion, heeft een capaciteit van 17,6 kWh en dat is voldoende voor een actieradius van 145 kilo meter. Opladen kan gewoon thuis aan het stopcontact, in zeven uur. Sneller weer op pad kan ook, want met een wallbox win je een uurtje bij het opladen. Bij 400V duurt dat niet langer dan een uur. Smart heeft in Nederland nog geen prijzen vrijgegeven voor de elektrische uitvoering, die zijn in trede doet aan het eind van het eerste kwartaal in 2013. De Duitse prijzen bedragen 18.910 euro (Coupé) en 22.000 euro (cabrio let). Voor de batterijen moet maan delijks 65 euro worden betaald. Wie de batterijen wil afrekenen, is 4.770 euro extra kwijt. Het CanGo-concept heeft zich in middels al aardig bewezen. Vanaf 2009 rolde Smart de formule uit in onder meer de steden Berlijn, Wenen en Washington, Lyon, Van couver en Amsterdam. In Amster dam is de complete Smart-vloot elektrisch en die functioneert pro bleemloos. Ondernemers vallen op met Mini Clubvan Mini liet in Genève een Clubvan Concept zien, die nu geëvolueerd is tot productieversie en eind dit jaar verschijnt. De 3,96 meter lan ge auto heeft een bescheiden laad ruimte (860 liter) en 500 kilo laad vermogen. Vanaf 19.995 euro on derscheiden ondernemers zich op de weg met een Minivan One. Sportieve injectie voor Alfa MiTo en Giulietta Alfa Romeo maakt de MiTo en de Giulietta met het Pack QV Sporti- va sportiever. Het pakket (meer prijs vanaf 1.350 euro voor de Mi To, 2.450 euro Giulietta) omvat achterbumper met diffuser, 18 inch wielen, rode remklauwen, witte dashboardverlichting, alumi nium sportpedalen en QV-logo's. Opel verpakt de Adam-versies in strip Opel gebruikt een stripverhaal voor nieuws over de nieuwe com pacte Adam. Bij een ontmoeting tussen Katie en Antonio blijkt dat de stadsauto er komt in Funky, Elegant en Sporty en Jam, Glam en Slarn heten. Op de Autosalon in Parijs debuteren déze Opeis. Opel Astra Sp. Tour. 1.3 CDTi Eco. Ook met een kleinere diesel kan de Astra Sports Tourer niet voldoen aan de nieuwe C02-grens voor vrijstelling. Bagage 500-1.550 liter. Ge wicht 1.293 kg. Diesel 1.3 I, 95 pk. Plus: uitstraling, onderstel, 20 procent bijtelling. Min: geen vrijstellingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17