3 spectrum
K
W
Zaterdag 23 juni 2012
foto Lex de Meester
„In Vlissingen zie ik steeds weer nieuwe
episoden met andere uitdagingen ont
staan. Of ik creëerde ze zelf Waarom zou
ik dan weggaan?"
Toch heeft hij één keer op het punt
gestaan. Dat was rond 2005, toen
de kleurrijke beelden van David Ba-
de voor het gerenoveerde stadhuis tot com
motie leidden.
„Kunst werd toen zó politiek en ik kreeg
heel veel ellende over me uitgestort, ter
wijl ik gewoon een opdracht van het Vlis-
singse college uitvoerde. Toen dacht ik:
waar doe ik het allemaal voor? Gelukkig
kreeg ik ook steun van mensen van wie ik
het helemaal niet verwachtte."
Het huidige afscheid van Rielcwell komt-
op een strategisch moment, want er lijkt
een nieuwe fase aan te breken. Er wordt,
op aandringen van de provincie, gepraat
over een fusie van de voornaamste instel
lingen voor beeldende kunst op Walche
ren: Buro Beeldende Kunst, SBKM/De
Vleeshal en CBK Zeeland. De nieuwe orga
nisatie zou, zo is het plan, onderdak moe
ten krijgen in de Timmerfabriek in Vlissin
gen, waar grote kunstmanifestaties kun
nen worden georganiseerd.
Een prachtig en kansrijk plan, vindt
Riekwell, die er graag bestaande locaties
voor wil opgeven. „Ik heb altijd geroepen:
geen Omroep Zeeland in de Timmerfa
briek, want dat is de meest introspectieve
organisatie die er is. Waarom zou je dat
prachtige gebouw dichttimmeren met stu
dio's? Als je de kunst erin zet met een goe
de programmering, dan weet ik zeker dat
er veel publiek op afkomt."
Met name De Vleeshal staat beduidend
minder te springen, uit vrees dat haar ei
gen positie wordt ondermijnd. „Je ziet op
nieuw een soort protectionisme om echt
met elkaar aan de slag te gaan. De uniciteit
van De Vleeshal moet natuurlijk blijven be
staan, maar als je daarnaast een Kunst-
hal-achtige invulling geeft aan de Timmer
fabriek en exposities organiseert in de Gro
te Kerk in Veere en je komt tot een kruis
bestuiving daartussen, dan trek je 40.000,
50.000 bezoekers per jaar. Dat draagvlak is
heel cruciaal, zeker in dit taaie politieke kli
maat."
„Kunst is helemaal niet elitair, maar biedt
juist een heel breed spectrum. Daarbinnen
is het heel essentieel dat mensen stapsge
wijs dingen ontdekken en daar een me
ning over vormen. Het is daarom zo be
langrijk om de diversiteit van kunst te la
ten zien en bezoekers erop te wijzen dat er
meer is, dat ze óók naar De Vleeshal kun
nen gaan, of bijvoorbeeld naar KipVis of
Caesuur."
Ook na zijn afscheid blijft Riekwell volop
met kunst actief. „Sinds 2008 heb ik mijn
eigen bureau: Underdog, dat zich bezig
houdt met het bemiddelen voor kunste
naars en het organiseren van artistieke acti
viteiten. Daarnaast heb ik altijd zelf geschil
derd. Daar heb ik nooit iets mee gedaan,
omdat ik vond dat dat niet kon in combi
natie met mijn werk. Dat heb ik dus laten
liggen, maar nu wil ik dat oppikken."
Zeker de Timmerfabriek-kwestie zal hij,
vanaf de zijlijn, met argusogen blijven vol
gen. „Als het nodig is, zal ik ook sturing
proberen te geven aan dat proces, zodat ik
niet 32 jaar voör de hond z'n ballen heb ge
werkt. Ik heb veel contacten opgebouwd,
dus waarom zou ik die niet gebruiken? Ik
blijf dus het spel meespelen en me op
mijn manier met zaken bemoeien. De
kunst gaat nooit met pensioen. Zolang ik
praten kan, zal ik niet zwijgen."