Slimme vrouwen verdiepen zich in geldzaken aV 61 werken adidas pensioenzaken Alles wordt anders Welke financiële gevolgen hebben de keuzes die ik in mijn leven maak? Vragen waar vrouwen vaak onvoldoende over nadenken, blijkt uit een onderzoek van Aletta E-Quality. Redenen genoeg om vrouwen te motiveren zich daarin te verdiepen. Bijvoorbeeld tijdens een vrouw-en-geld-café. zaterdag 23 juni 2012 door Theo Commer Alles wordt anders. En niet alleen door een pensioenakkoord waar in is bepaald dat de pensioenleeftijd, de AOW en het werkgeverspensioen later ingaan. Ook wordt er anders met uw op gebouwde pensioen omgegaan. Dat heet het Financieel Toetsings kader. Hierbij gaat het er, zeg maar, om hoe 'zeker' uw pen sioen is. Op dit moment is het nog zo dat u een 'recht' krijgt op bijvoor beeld ïo.ooo euro pensioen vanaf 65 jaar. Als het meezit wordt het ieder jaar aangepast aan de infla tie. Als het tegenzit niet. Als het nog meer tegenzit, zoals op dit moment, wordt het misschien zelfs maar 9500 euro. Dat noemen we dan 'afstempelen'. Maar het blijft wel uitgekeerd vanaf 65 jaar. In de nieuwe situatie is het de be doeling dat als u 10.000 euro krijgt toegezegd met inflatiecor rectie, dat het dan ook echt zo is! Dat is gunstig. Natuurlijk moet daar dan ook de juiste premie voor betaald worden. Wel is het dan zo - en dat is het addertje on der het gras - dat als we ouder worden, en dat worden we, dat het dan 10.000 euro wordt op 66 of zelfs 67 jaar. Met andere woor den: het stijgt mee met de levens verwachting en u krijgt hetzelfde pensioen, maar dan wel een jaar later. Pensioenfondsen moeten nu de keus maken of ze doorgaan met het huidige systeem of overstap pen op het beoogde systeem. Als ze overstappen, moeten ook alle opgebouwde rechten mee over gaan. Of dat juridisch zonder risi co is, is de vraag. Volgens demis sionair minister Henk Kamp (So ciale Zaken en Werkgelegenheid) kan dat wel, maar dan moet het in ieder geval goed worden ge communiceerd en vastgelegd. Ook moeten de belangen van alle betrokkenen, jong en oud, zorg vuldig worden afgewogen. Met het huidige systeem door gaan, betekent dat er vaker en meer afgestempeld moet worden en dat de kans op inflatiecorrectie (aanzienlijk) kleiner is. Vooral de 'professionals' in pen- sioenfondsenland - niet alleen ad viseurs, maar vooral ook bestuur ders, werkgevers en onderne mingsraden - moeten goed weten wat er speelt, welke keuzes wel en niet gemaakt moeten worden. Zij zijn immers verantwoordelijk voor üw pensioen! Dat is misschien best moeilijk, maar dat is natuurlijk wel hun taak. Hun taak is namelijk met üw pensioengeld heel goed om te gaan. Daarvoor geldt maar één eis: goed doen of niet doen. Ver schuilen kan niet meer anno 2012. Het wordt dus, weer, anders. Of we dat nu leuk vinden of niet. We worden ouder en het zit econo misch niet mee. We zullen in de toekomst dus allemaal individue ler, flexibeler en creatiever met 'ons pensioen' moeten leren om gaan. U zult meer keuzes moeten maken en zelf meer en mede-ver antwoordelijk worden voor üw uitgestelde salaris. Verzorging is uit, beloning is in. Mr. Theo Gommer MPLA is partner bij Akkermans Partners Legal Advice in Tilburg, waar hij tevens directeur van het Wetenschappelijk Bureau is. Daarnaast is hij advocaat bij Gommer Partners Pensioen Advocaten en voorzitter van de Nederlandse Orde van PensioenDeskundigen. door Jeske Paalvast illustratie Job van Gelder Aletta E-Quality, het kennisinsti tuut voor emancipatie en vrou wengeschiedenis, organiseert bijeenkomsten in het hele land om vrouwen bewuster te ma ken van hun geldzaken, de zo genaamde vrouw-en-geld-cafés. Deze maand vond zo'n bijeenkomst plaats in Tilburg, in samenwerking met het cen trum voor emancipatie: Feniks. Er was extra aandacht voor wat scheiden voor je fi nanciën kan betekenen en daar komen be hoorlijk wat geïnteresseerden op af Zo zijn er vrouwen die graag willèn wéten hoe zij hun scheiding zo goed mogelijk kunnen doorlopen. Laura Möller bijvoorbeeld: „Wat me opvalt, is dat je alles op zo veel manie ren kunt aanpakken. Ik dacht dat het alle maal wat simpeler en logischer zou zijn. El ke keer komen we weer op een punt waar we allerlei kanten op kunnen. Ik wil pas een beslissing nemen als ik weet wat de ge volgen daarvan zijn. Ook daarom ben ik hier. En misschien kan ik andere vrouwen helpen met hun financiële vragen over kin deropvang. Met de steeds veranderende wet geving is dat behoorlijk lastig geworden en ik weet er alles van door mijn werk als con sulente bij een gastouderbureau." Niet alleen Möller komt hier met het idee informatie in te winnen over administratie en financiën rondom scheiden. Een andere aanwezige wil binnenkort gaan scheiden en is geïnteresseerd in het geldspel dat op het programma staat. „Ik ben benieuwd wat ik nog over mezelf kan leren qua geldzaken." Het geldspel wordt geleid door Saskia de Hoog en Nathalie van Wingerden van Alet- ta-E-quality. De Hoog werkt daar als onder zoekster. Het geldspel dat vandaag wordt ge speeld, draait helemaal om geld geven, geld nemen en onderhandelen. De Hoog: „Elke groep heeft zijn eigen dynamiek. Maar we zien telkens terug dat geld leidt tot meer emotie dan iedereen vooraf denkt. Ook hier in Tilburg. Vooral bij het wegpakken bij el kaar en bij het onderhandelen. Dit spel maakt mensen bewust van die emotie. Die emotie wordt gestuurd door je persoonlijke overtuiging over geld, je financiële moraal. Die krijg je overigens voor een groot deel van huis uit mee." Gastvrouw van de avond en directeur van Feniks, Gerda de Vries, is blij dat het een ge zellige avond is. Maar ze wil graag ook de ernst benadrukken: „Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de vrouwen in Nederland zich in een financieel kwetsbare positie bevindt. Vooral deze kwetsbare vrou wen hebben vaak te weinig financiële ken nis en vaardigheden om onafhankelijk te zijn of te worden. Misschien weten ze wel hoe het zit met hun inkomsten en uitgaven, maar ze weten vaak weinig van verzekeren, pensioen, sparen en belastingen. Daardoor hebben zij weinig inzicht in hun financiële situatie en dat zorgt voor slecht overzicht. Als ze bijvoorbeeld minder gaan werken na de geboorte van een kind, bouwen ze ook minder pensioen op. Dat weet niet ieder een. Zo zijn er meer voorbeelden. Die gel- Luba gekozen tot beste uitzendbureau Nederland Luba Uitzendbureau is 'uitzendbu reau van het jaar' geworden, meldt de Algemene Bond van Uit zendondernemingen (ABU). Er werden dit jaar ruim 14.500 beoor delingen uitgebracht door uit zendbureaus, uitzendkrachten en opdrachtgevers. Luba scoorde in die beoordelingen het hoogst. Lu ba heeft voornamelijk vestigingen in de Randstad. Ook in Eindho ven zit een vestiging. Prijs van ontbijt stijgt niet mee met de inflatie Ontbijten is tegenwoordig voorde liger dan tien jaar geleden, meldt Z24. ING onderzocht de kosten van twee boterhammen met mar garine, Goudse kaas en boterham- menworst, een krentenbol, twee kopjes koffie met suiker, een eitje en een glas sinaasappelsap. Het bleek dat een compleet ontbijt slechts 13 procent duurder werd, terwijl de prijzen over de hele li nie 20 procent stegen. Autoverzekeraars schrijven steeds begrijpelijkere, duidelijkere voor waarden. Van de 42 onderzochte verzekeraars voldoen de voor waarden van 11 verzekeraars aan de leidraad van de Autoriteit Fi nanciële Markten. Van de Neder landers begrijpt 80 procent deze polissen. Vorig jaar was dat nog maar bij vier autoverzekeraars het geval, zo blijkt uit onderzoek van vergelijker Verzekeringssite.nl. Adidas verbiedt handel tweedehands producten Nieuwe en tweedehands produc ten van Adidas en Reebok zijn vanaf begin 2013 niet meer op Marktplaats, eBay of Amazon te vinden. Adidas Group gaat onge autoriseerde onlinehandel verbie den in een poging de merkpercep- tie op peil te houden, meldt Emer- ce. Handelaren mogen enkel nog hun spullen verkopen via geauto riseerde dealerkanalen die zijn goedgekeurd door Adidas. Polissen autoverzekeraars worden steeds leesbaarder Schoenen kopen via internet populairder dan gedacht Schoenen kopen op internet? Dat zou niemand doen, dacht de sec tor een aantal jaar geleden. Maar tussen 2008 en 2011 groeide het percentage schoenen dat online werd gekocht van 3,5 procent naar 8,8 procent van de totale markt. De verkoop van schoeisel is daar mee zelfs de bovenmode voorbij gestreefd. In 2011 kwam 8,4 pro cent van de totale bovenmodebe- stedingen via internet, aldus GfK.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 48